Permalänk
Medlem

En SCART-utgång till ljud

Hejhej!

Jag fick tag på en hyfsat schysst TV (LG 510V) för inte allt för länge sen. Idag när jag ville använda några externa högtalare märkte jag att det var klurigare är jag trodde, då den faktiskt bara hade SCART och HDMI.

Jag funderade på hur jag ska lösa detta, och mina tankar går mot att skaffa en TV-receiver (har dock inte en aning om vilken) och använda antingen en vanlig SCART-kabel till den, eller en SCART->3x RCA.

Kommer det vara "möjligt" och rimligt? Värt att nämna är att jag inte har hittat något sätt att byta enhet för ljudet enbart, dvs. inte skicka ljudet genom SCART och se video från antenn.

Tack på förhand!

Permalänk

Det du först måste tänka på är in och utgångar. De scart och hdmi-kontakt du pratar om som sitter på TVn är förmodligen bara ingångar, alltså kan du bara där koppla in grejer som dvd-spelare eller dator. Du kan inte få ut saker från en ingång.

Har inte TVn någon hörlurskontakt? Det är ingen snygg lösning men en som jag använder hemma när jag vill ha TV-ljud i hemmabion.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Det du först måste tänka på är in och utgångar. De scart och hdmi-kontakt du pratar om som sitter på TVn är förmodligen bara ingångar, alltså kan du bara där koppla in grejer som dvd-spelare eller dator. Du kan inte få ut saker från en ingång.

Har inte TVn någon hörlurskontakt? Det är ingen snygg lösning men en som jag använder hemma när jag vill ha TV-ljud i hemmabion.

Det står "AV IN/OUT" bredvid scartingången, vilket fick mig att tro att man kunde skicka ut genom den! Och nej, tyvärr finns det bara USB in, HDMI in och antenn in!

Permalänk
Bildexpert 📺

LG:s apparater har väldigt sällan hörlursuttag. De brukar kunna ha en optisk utgång dit man kan koppla en valfri DAC för att få ut analog stereo. 43LF510V hör dock till budgetklass och verkar ha tagit bort även den.

Scart-kontakten kan ofta, men inte alltid, plocka ut ljud från den inbyggda TV-mottagaren för att köra vidare till valfri förstärkare. Däremot är det sällan det går att ta ljudet från HDMI-källorna och få ut analogt den vägen.

Permalänk
Medlem

Om du har RCS kablar liggande hemma så kan du ju alltid testa att istället skaffa denna: http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/r...
Billigare ifall det inte fungerar. Om det nu står "AV IN/OUT" så bör det ju rimligen vara så att du borde kunna få ut ljudet där ur, men det är väl bara att testa skulle jag tro.

EDIT: hittade någon diskussion om att ta ut ljud fårn en LG plasma på samma sätt, och de fick svar från en person på LG att det skulle gå, men att ljudet är en "Line-Out" som inte påverkas av ljudkontrollen så att du behöver någon förstärkare med de möjligheterna.

Permalänk
Medlem

En följdfråga som kan vara måttlig dum: om jag använder en förstärkare (exempel) med HDMI-in och ut, kan jag köra in exempelvis en Chromecast i HDMI-in, köra en kabel från HDMI-ut till HDMI-in i TVn och använda högtalarna återigen på det sättet? Eller tar dessa kanaler enbart ljud? Eller behöver man ens göra den här omdirigeringen?

Återigen, tack!

Permalänk

@tsoet: Aha, då kanske det går att plocka ut ljudet där ändå.

En förstärkare med HDMI är också en lösning, men då måste man dock dubbelkolla att den plockar ut ljudet från HDMI och inte bara skickar vidare det. Det är tyvärr inget ovanligt, många som har köpt förstärkare genom åren och som tror det är fel på grejerna. Jag tror dock det har blivit vanligare idag att förstärkarna kan plocka ut ljudet ur HDMI och skicka vidare bilden, även i den lägre prisklassen. Men som sagt, man ska alltid dubbelkolla.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!