Skyrim kraschar på specifikt ställe.

Permalänk

Skyrim kraschar på specifikt ställe.

Hej!

Jag var på väg till ett quest i Skyrim när spelet slutade svara. Märkte att oavsett vilken väg jag tog så kraschar spelet när jag kommer inom en viss radie av området. Kollat lite och folk säger att det är mods som strular till det.

Jag har:

  • Gått tillbaks till 2 tidigare saves.

  • avinstallerat alla mina mods en efter en och tog bort filerna i E:\Games\steamapps\common\Skyrim\Data som tillhörde modsen.

  • ominstallerat spelet.

Ingenting av det har hjälpt.

Någon som har erfarenhet och kan hjälpa mig så hade det varit gött.

//Erik49563

Permalänk

Vilken zon handlar det om (och vilket mod)? Om du tidigare gjort något där som strulat till det borde zonen återställas efter 30 dagar i spelet, alternativt kan du nollställa den med "resetcell <ID>" i consolen, dock kanske svårt att veta vilket ID det handlar om.

Visa signatur

Primary setup: Fractal Define C || Asus Maximus VIII Hero Alpha || Skylake i7 @ 4.2GHz || Kingston HyperX 32GB || Asus GTX 1080Ti STRIX || Samsung 850 EVO 250GB, 860 EVO 1TB, WD Blue 2TB || EVGA G2 650W || Noctua NH-D15, 2x NF-A14, 1x NF-F12

Permalänk
Skrivet av Dehumanisation:

Vilken zon handlar det om (och vilket mod)? Om du tidigare gjort något där som strulat till det borde zonen återställas efter 30 dagar i spelet, alternativt kan du nollställa den med "resetcell <ID>" i consolen, dock kanske svårt att veta vilket ID det handlar om.

Det är när jag kommer in i Deepwood Redoubt som det händer. Är det ID för det jag ska testa då?

Ref ID 0009D760
Base ID 0009D761

Permalänk

0001529C Deepwood Redoubt
00006F24 Deepwood Redoubt Exterior 01
00006F43 Deepwood Redoubt Exterior 02
(Från Skyrimsearch)

Visa signatur

Primary setup: Fractal Define C || Asus Maximus VIII Hero Alpha || Skylake i7 @ 4.2GHz || Kingston HyperX 32GB || Asus GTX 1080Ti STRIX || Samsung 850 EVO 250GB, 860 EVO 1TB, WD Blue 2TB || EVGA G2 650W || Noctua NH-D15, 2x NF-A14, 1x NF-F12

Permalänk
Skrivet av Dehumanisation:

0001529C Deepwood Redoubt
00006F24 Deepwood Redoubt Exterior 01
00006F43 Deepwood Redoubt Exterior 02
(Från Skyrimsearch)

Fungerade inte, testade även att vänta i 30 dagar men det gick inte det heller.

Permalänk

Har du testat med (bara) den inofficiella patchen?
Om du har alla DLCs: https://www.nexusmods.com/skyrim/mods/71214

Visa signatur

Primary setup: Fractal Define C || Asus Maximus VIII Hero Alpha || Skylake i7 @ 4.2GHz || Kingston HyperX 32GB || Asus GTX 1080Ti STRIX || Samsung 850 EVO 250GB, 860 EVO 1TB, WD Blue 2TB || EVGA G2 650W || Noctua NH-D15, 2x NF-A14, 1x NF-F12

Permalänk
Medlem

Har du testat att gå till det området på en helt ren save utan nån mod aktiv för att se om det krashar då?
Skyrim's moddar lämnar gärna kvar rester i savefilen även om man tar bort moddarna och väntar i hurlängesomhelst.
Skulle kunna testa med nåt av de olika save-game cleaners som finns om det är nån mod som har rester kvar.

Permalänk
Skrivet av Dehumanisation:

Har du testat med (bara) den inofficiella patchen?
Om du har alla DLCs: https://www.nexusmods.com/skyrim/mods/71214

Nope får testa det!

Skrivet av holo:

Har du testat att gå till det området på en helt ren save utan nån mod aktiv för att se om det krashar då?
Skyrim's moddar lämnar gärna kvar rester i savefilen även om man tar bort moddarna och väntar i hurlängesomhelst.
Skulle kunna testa med nåt av de olika save-game cleaners som finns om det är nån mod som har rester kvar.

Okej det kan jag testa, har du någon rekomendation på vilken jag ska använda?

Permalänk
Medlem

@erik49563:
Det finns ett par olika på skyrim nexus, men jag vet inte vilken som skulle vara bäst, kan ju vara värt att ta en säkerhetskopia på savefilen och sedan kopiera den och köra olika save-cleaners på kopiorna och hoppas nån funkar.

Men skulle först försökt att gå till det området med ett helt omoddat save, (förutom de unofficial patcharna) för att säkerställa att det inte är ett Skyrim problem.

Och är det en snabb crashtodesktop eller hänger sig spelet?

Permalänk
Skrivet av holo:

@erik49563:
Det finns ett par olika på skyrim nexus, men jag vet inte vilken som skulle vara bäst, kan ju vara värt att ta en säkerhetskopia på savefilen och sedan kopiera den och köra olika save-cleaners på kopiorna och hoppas nån funkar.

Men skulle först försökt att gå till det området med ett helt omoddat save, (förutom de unofficial patcharna) för att säkerställa att det inte är ett Skyrim problem.

Och är det en snabb crashtodesktop eller hänger sig spelet?

Testat att köra en save cleaner nu men hjälpte tyvärr inte, Har även testat att köra ommodat.

Får upp rutan programmet svarar inte och sen CTD.

Permalänk
Medlem

@erik49563:
Om det bara krashar med den savefilen så kan det nog vara risk att den savefilen är skrot.

Permalänk
Skrivet av holo:

@erik49563:
Om det bara krashar med den savefilen så kan det nog vara risk att den savefilen är skrot.

Testat några äldre också med samma problem, är hela karaktären skrott då alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik49563:

Testat några äldre också med samma problem, är hela karaktären skrott då alltså?

Ja troligtvis. Fel på skript/moddar har en tendens att vara svåravhjälpt. Innan du kasserar karaktären är det naturligtvis en bra idé att skapa en ny karaktär i en vanillaversion av spelet och springa dit så att du säkerställer att problemet inte uppstår även då.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Inte för att det kanske hjälper, men om spelet kraschar på ett visst ställe så brukar jag vänta [T] i 2 - 3 dygn och sedan spara spelet.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare