Dell Venue 11 Pro (5130) - fel upplösning eller fel i spec från Dustin?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Dell Venue 11 Pro (5130) - fel upplösning eller fel i spec från Dustin?

Hoppade på tåget och köpte mig en Dell Venue 11 Pro när Dustin reade ut den för 1249 kr: https://www.dustinhome.se/product/5010932943/venue-11-pro

I specen står det att plattan har 1920x1080 i upplösning.

Jag installerade Windows 10 direkt vid uppstart men jag kan inte ändra upplösning till högre än 1366x768. Nån annan som råkat ut för detta?

Har ni andra med Windows 10 1920x1080 om ni kollar? Jag har laddat hem senaste chipset-drivrutinerna från Dell och återställt Windows 10 installationen men inget verkar hjälpa.

Intel Core i5 6600K | Asus Z170-A | Kingston HyperX Fury Black DDR4 2133MHz | Palit GeForce GTX 1070 Jetstream | Samsung 830 128GB | Intel 535 480GB | Corsair HX650 650W | Phanteks Eclipse P400S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Jag köpte med, men har inte kollat.

Skall ha dem som tid-terminaler / stämplingsklockor på jobbet så upplösningen spelar iofs ingen roll för mig.

Men surt om plattan är "HD" när den marknadsförs som "Full HD" utav Dustin...

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

@andreas_dock: Okej, ja då spelar ju upplösningen inte så stor roll. Ligger du kvar på Win 8.1 och har möjlighet att kolla vilken upplösning det är?

Intel Core i5 6600K | Asus Z170-A | Kingston HyperX Fury Black DDR4 2133MHz | Palit GeForce GTX 1070 Jetstream | Samsung 830 128GB | Intel 535 480GB | Corsair HX650 650W | Phanteks Eclipse P400S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Min Venue 11 pro 5130 har också högsta upplösning 1366x768 (Windows 8.1).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

@Zunhs: Låter oroväckande. Köpte du den också på Dustin nu i dagarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av roast:

@Zunhs: Låter oroväckande. Köpte du den också på Dustin nu i dagarna?

Det undrar jag med.
Vore ju trist om det är så, när det var ett utav skälen till köp.

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av roast:

Hoppade på tåget och köpte mig en Dell Venue 11 Pro när Dustin reade ut den för 1249 kr: https://www.dustinhome.se/product/5010932943/venue-11-pro

I specen står det att plattan har 1920x1080 i upplösning.

Jag installerade Windows 10 direkt vid uppstart men jag kan inte ändra upplösning till högre än 1366x768. Nån annan som råkat ut för detta?

Har ni andra med Windows 10 1920x1080 om ni kollar? Jag har laddat hem senaste chipset-drivrutinerna från Dell och återställt Windows 10 installationen men inget verkar hjälpa.

Det låter som att det är ett drivrutins/mjukvaruproblem, då allt pekar mot att skärmen ska vara 1920x1080p, om man kollar hos Dell, sidor där produkten recenserats mm så pekar allt mot att det är en 1920x1080p skärm.

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Samma för mig
Fick hem plattan från Dustinhome igår, visar 1366x768. Blir till att returnera den då jag köpte just pga att skärmen skulle vara äkta HD upplösning på 1920x1080 som det stod på deras specifikationssida. Dessutom saknar den NFC (står på Dustins sida att den har det) som jag även ville ha för att "toucha" min MS Miracast mottagare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av PowerNet:

Det låter som att det är ett drivrutins/mjukvaruproblem, då allt pekar mot att skärmen ska vara 1920x1080p, om man kollar hos Dell, sidor där produkten recenserats mm så pekar allt mot att det är en 1920x1080p skärm.

Nä, trodde också det tills jag hittade denna recention. mitt på sidan hittar man att exakt den modell vi fått hem från Dustin.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av istream:

Samma för mig
Fick hem plattan från Dustinhome igår, visar 1366x768. Blir till att returnera den då jag köpte just pga att skärmen skulle vara äkta HD upplösning på 1920x1080 som det stod på deras specifikationssida. Dessutom saknar den NFC (står på Dustins sida att den har det) som jag även ville ha för att "toucha" min MS Miracast mottagare.

Då ser det ut som att specifikationerna mellan 2 produkter på vägen blivit fel, då det är en annan 5130 modell som har NFC och även 1920x1080p skärm, medans den med 1366x768 skärm saknar NFC.

Skrivet av istream:

Nä, trodde också det tills jag hittade denna recention. mitt på sidan hittar man att exakt den modell vi fått hem från Dustin.

Kan du gå in och kolla på din platta och se om CPU´n är Z3775D?

Som det ser ut som så är det att specifikationerna mellan två 5130 modeller har blivit fel på vägen, så fel specifikationer lades upp.

Men det är det som är bra med att köpa via distans att man kan returnera om det är fel/inte nöjd.

Skapa ett ärende genom att gå till den aktuella ordern - nytt ärende - välj "produktinformationen stämmer ej (exempel fel färg, fel mått), välj vilken produkt det gäller, beskriv problemet och sedan så "skapa ärende" eller ring 08-553 44 000

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av PowerNet:

Då ser det ut som att specifikationerna mellan 2 produkter på vägen blivit fel, då det är en annan 5130 modell som har NFC och även 1920x1080p skärm, medans den med 1366x768 skärm saknar NFC.

Kan du gå in och kolla på din platta och se om CPU´n är Z3775D?

Som det ser ut som så är det att specifikationerna mellan två 5130 modeller har blivit fel på vägen, så fel specifikationer lades upp.

Men det är det som är bra med att köpa via distans att man kan returnera om det är fel/inte nöjd.

Skapa ett ärende genom att gå till den aktuella ordern - nytt ärende - välj "produktinformationen stämmer ej (exempel fel färg, fel mått), välj vilken produkt det gäller, beskriv problemet och sedan så "skapa ärende" eller ring 08-553 44 000

Yes, står att CPUn är Z3775D.
Tack för infon om hur man gör returen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

@roast: Ja, köpte den precis från Dustin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av roast:

@andreas_dock: Okej, ja då spelar ju upplösningen inte så stor roll. Ligger du kvar på Win 8.1 och har möjlighet att kolla vilken upplösning det är?

Nej vi kommer inte använda dem (köpte 3st) än, så har ingen möjlighet att kolla faktiskt.
Men som sagt, tråkigt om det är så - då jag köpte en Venue Pro när de kom ut (även den hos Dustin) och den har FullHD osv.

Men den kostade ju närmare 5k med så.

Hoppas det löser sig för er med ev. reuter osv.
Kan säga såhär; ni hade dock inte velat köra i native -upplösning på denna plattan om den var 1920x1080 ändå, det blir så sjukt liten text.

Skönt för filmer osv dock, men aldrig när man "jobbar" med den.
Dessutom tycker enheten att den höga upplösningen är ganska jobbig att dra runt, då den blir seg och kan hacka lätt.

Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Little Baghdad
Registrerad
Mar 2008

Den jag beställde hade 1366x768 både i 8.1 och 10. Det är native. Dustin har vart ute och cyklat. Men ärligt talat för dessa pengar duger det fint. Gillar inte högupplöst ändå. Ett jäkla tjafs med min Surface att övertala alla program att skalera up.

Hackintosh: Intel i5-2500k, GA-Z77-DS3H, 16GB DDR3, GTX 670, Audigy2 XS, OSX 10.8 Mountain Lion
Laptop: Surface Pro 4, i5, 8GB, 256GB, Intel 520, Windows 10
MAC: Macbook 7,1, 8GB DDR3, Geforce 320m, 2x Crucial 240GB SSD RAID-0, 10.10 Yosemite

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av andreas_dock:

Nej vi kommer inte använda dem (köpte 3st) än, så har ingen möjlighet att kolla faktiskt.
Men som sagt, tråkigt om det är så - då jag köpte en Venue Pro när de kom ut (även den hos Dustin) och den har FullHD osv.

Men den kostade ju närmare 5k med så.

Hoppas det löser sig för er med ev. reuter osv.
Kan säga såhär; ni hade dock inte velat köra i native -upplösning på denna plattan om den var 1920x1080 ändå, det blir så sjukt liten text.

Skönt för filmer osv dock, men aldrig när man "jobbar" med den.
Dessutom tycker enheten att den höga upplösningen är ganska jobbig att dra runt, då den blir seg och kan hacka lätt.

Jag var nära på att slå till på den. Min tanke var att läsa PDF:er på den och då är Full HD att föredra även om det innebär liten text. Magasin osv ser grymt ut på 10" men hade varit en besvikelse om det var 10" och 1366x768.

Men jag kanske är ensam om den åsikten. Skönt att jag inte slog till, nu lurpassar jag på en Lenovo TAB istället som varit nere under 1000-lappen.

MSI Z77A-S03 Inet Ed. | i5 2500k @ 4.2Ghz | 2x Intel 520 SSD + 3TB Lagring | 32GB RAM | ASUS 760 DCII 2GB OC | EVGA Supernova G2 750W Gold+ | Fractal Design R4 | Phantek PH-TC14PE | Citera eller Pinga mig för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Ja det här var ju tråkigt. Hämtade nyss ut min och det var inte riktigt vad man beställde.
Blir retur om dustin inte ger rabatt.

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Storage Jar:

Ja det här var ju tråkigt. Hämtade nyss ut min och det var inte riktigt vad man beställde.
Blir retur om dustin inte ger rabatt.

Rabatt kanske är svårt, den är ju fortfarande fint prissatt. Men de kanske kan ge erbjudande om att de som köpt denna med felaktig info, kan få köpa något tillbehör till denna för billigare pris? Det borde ligga under ramen för goodwill.

Får väl hoppas att Dustins support får korn på denna tråden och tillfället att visa framfötterna och Dustins goodwill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Bogey:

Rabatt kanske är svårt, den är ju fortfarande fint prissatt. Men de kanske kan ge erbjudande om att de som köpt denna med felaktig info, kan få köpa något tillbehör till denna för billigare pris? Det borde ligga under ramen för goodwill.

Får väl hoppas att Dustins support får korn på denna tråden och tillfället att visa framfötterna och Dustins goodwill.

Personligen vill jag bara ha pengarna tillbaka. Skärmen var egentligen den enda anledningen till att jag köpte den.
Klarar den enbart 1366x768 så är plattan inte alls intressant för mig.

Har startat ett ärende om retur, får se vad de säger under veckan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2006

La också ett ärende till Dustin nu, får se vad de säger.

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Har ni testat att slänga in intels egna drivrutiner för hd graphics? Så att det inte är något fel på dells?

AMD RYZEN 7 2700X @ 4,3GHz - ASUS ROG X470-F STRIX - 16GB DDR4 @ 3200MHz - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 850 PRO 1TB - GAINWARD GTX 1080 PHOENIX GS 8GB @ 2100MHz/10800MHz - SAMSUNG C27HG70QQ 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jun 2006

Kan någon som redan fått hem sin platta prova om det går få 1080p om den kopplas till en full hd tv genom hdmi uttaget? Och om ni orkar hur den fixar spela upp 1080p material från twitch.tv, youtube eller bluray rip?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Ronaldo:

Kan någon som redan fått hem sin platta prova om det går få 1080p om den kopplas till en full hd tv genom hdmi uttaget? Och om ni orkar hur den fixar spela upp 1080p material från twitch.tv, youtube eller bluray rip?

Ja den kör ut 1080P via HDMI ut.
Resten utav frågorna får någon annan svara på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Och enheten vi har fått är HD-upplöst endast, står tex. i produkt-spec'en på fakturan.
Jag såg detta nu här på morgonen när jag skulle attestera lite saker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av andreas_dock:

Och enheten vi har fått är HD-upplöst endast, står tex. i produkt-spec'en på fakturan såg nu här på morgonen.

http://adock.se/users/upload/files/dell_venue_hd-screen.png

Ok, då är det definitivt fel modell på Dustins sida. Har också skickat ett ärende, hör av er om nån får svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av roast:

Ok, då är det definitivt fel modell på Dustins sida. Har också skickat ett ärende, hör av er om nån får svar.

Jag fick svar med retursedlar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Nu har Dustin ändrat produktbeskrivningen, och det står nu att det är av modell 5130 med 1366x768.

Har själv inte fått hem produkten än, men om skärmen är av samma typ som den med full-HD så blir det nog ingen retur. Vore såklart trevligt med en kompensation, men det är antagligen mycket att önska.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Danneln:

Nu har Dustin ändrat produktbeskrivningen, och det står nu att det är av modell 5130 med 1366x768.

Har själv inte fått hem produkten än, men om skärmen är av samma typ som den med full-HD så blir det nog ingen retur. Vore såklart trevligt med en kompensation, men det är antagligen mycket att önska.

De har även ändrat ang NFC i "nya" specen, något som jag faktiskt ville ha.

Jag funderar på hur de helt sonika ändrat vad man trodde man köpt till mindre, att de blåst folk? Nja men kymigt känns det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2005

Även jag fick fel modell skickad, suger ju kraftigt att de ändrar specen på sidan UTAN att meddela oss. Nästan så de tror att man inte skall märka något. Mycket shady, trodde Dustin var bättre än detta ...

Nothing to see here, move along ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2006

Skickade tillbaka min idag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Ronaldo:

Den hackar med ljud o bild typ var 5e sekund vid "1080p" youtube iafl.

i7 6700K | MSI GTX 1080 Armor OC

BenQ XL2411Z 24" | D-Link DIR-655 | Razer Deathadder |
CM Storm QuickFire Rapid MX Red | Audio Technica ATH-M50