Forumdelen sponsras av

Vad händer här? (video G/V-sync-jmf.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Vad händer här? (video G/V-sync-jmf.)

Hej,
Håller på och diskuterar skärmval med en bekant, och då kom detta klipp upp:
https://www.youtube.com/watch?v=QU8dnhFZKmM&t=1m19s

Vad är det som händer i V-sync-bilden vid 1:19 egentligen? Jag har ganska bra koll på vad G- och V-sync gör, men det hjälper mig inte här känner jag. Det är ju inga 60 FPS där, som det står att det är? Ser ju helt enkelt ut som att det är 30 FPS eller något.

Kan jag framkalla detta "fenomen" på något sätt? Har en 60 Hz-skärm utan G-sync, och jag kan inte säga mig ha upplevt detta i 60 FPS.

MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K @ 4,2 GHz | Palit Geforce GTX 1070 JetStream | 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

You must come with me, young ones, for I am the grim reaper.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Följdfrågan är om man själv spelat det spelet utan vare sig V-sync eller G-sync igång. Upplevs det verkligen så hackigt som denna video demonstrerar? Troligen inte va? Känner inte igen den nivån av hackighet utan dessa finesser. Samtidigt är det väl inte helt omöjligt att det faktiskt stämmer i detta fall.

Den övertydliga hackigheten kan ha med själva inspelningen och sedan omkodningen att göra.
Enda sättet att få en bra jämförelse av det riktiga visuella resultatet är att vara på plats och se hur det ser ut på datorn där spelet visas.

Men generellt sett ger ju G-sync och freesync ett bättre flyt på det här sättet även om FPS är samma som på en skär där denna teknik inte används. På det sättet finns det oavsett relevans i testet.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930