Billigare roaming inom EU från 1 maj 2016

Permalänk
Melding Plague

Billigare roaming inom EU från 1 maj 2016

I väntan på helt slopade roamingavgifterna sänktes påslagen – kraftigt – i samband med Valborg. Telefonsamtal, SMS och surfning kostar nu från en tredjedel till en fjärdedel mot tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Så om jag har 7 gig data i min plan, och använder 10 mb i nåt av dessa länder, så får det kosta mig max 5 kronor utöver min vanliga betalning?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Riktigt bra det här, främst tänker jag nästa år att roaming helt försvinner. Aldrig mer krångel med "vad kostar det med surf/samtal" så fort man ska utomlands i EU - ett å samma abonnemang för hela EU, riktigt coolt.

Permalänk
Entusiast

Prima exempel där reglering krävs för att inte privata företag ska löpa amok. Trevligt för alla som bor i EU!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Väldigt skönt. Slipper man jiddra med offline kartor och jakt på wifi.
Sen kanske det bara blir 27 länder med Brexit då.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

10721a"]
Riktigt bra det här, främst tänker jag nästa år att roaming helt försvinner. Aldrig mer krångel med "vad kostar det med surf/samtal" så fort man ska utomlands i EU - ett å samma abonnemang för hela EU, riktigt coolt.
[/quote]

Agreed, man kommer äntligen kunna ladda upp alla sina nakna-ben-på-stranden bilder på Instagram direkt på stranden utan WiFi och extra kostnader!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag kanske är dåligt insatt men jag har aldrig förstått varför roamingkostnaderna var så högs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla era operatörer om det verkligen stämmer.
Kikade på Tele2 till Polen som exempel och de tar tex ut 58 öre istället för 50 öre per minut/telefonsamtal. Eller 23 öre per SMS istället för de 18 öre det ska kosta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Roamingavgiften har inte haft rättfärdigande någonsin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Agreed, man kommer äntligen kunna ladda upp alla sina nakna-ben-på-stranden bilder på Instagram direkt på stranden utan WiFi och extra kostnader!

Uhhhh, detta är ju dock inte direkt en fördel....då finns det inget som hindrar folk längre på den biten... tänkte inte på det, fuck. Då blire att man får blocka folk mer frekvent på diverse sociala medier i sånt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kolla era operatörer om det verkligen stämmer.
Kikade på Tele2 till Polen som exempel och de tar tex ut 58 öre istället för 50 öre per minut/telefonsamtal. Eller 23 öre per SMS istället för de 18 öre det ska kosta.

Observera att det handlar om utöver ord. taxa.

Sedan helgen får ett telefonsamtal som högst kosta 50 öre extra per minut, medan påslaget för SMS begränsas till 18 öre. För surfning går kostnaden ned till endast 50 öre per megabyte över ordinarie taxa, motsvarande tre fjärdedelar mot tidigare påslag vid roaming.

Exempel: Vad ordtaxa innebär i Sverige vet jag inte - men vi säger att den som max får vara 0,99kr/min och om då romaingavgiften i detta fall max får vara 0,50kr/min mer, då skulle det resultera i 1,49kr/min.

Permalänk
Medlem

vad exakt är roaming?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

10721a"]
Uhhhh, detta är ju dock inte direkt en fördel....då finns det inget som hindrar folk längre på den biten... tänkte inte på det, fuck. Då blire att man får blocka folk mer frekvent på diverse sociala medier i sånt fall.
[/quote]

Jaså... vill du inte se kritvita håriga ben?

När jag ser bilden i artikeln så tänker jag dock... vem fan reser dit till det vackra stället och sen börjar pilla med mobilen för att surfa. Helt meningslöst när du har underbar strand och landskap bredvid dig.

Permalänk
Inaktiv

Ligger Norge i EU?

För oss som bor i väst är det dit vi oftast åker, jag har dock hört rykten om att vissa leverantörer har billigare i norden.

Permalänk
Avstängd

Vad kommer hindra mig sedan från att köpa ett polsk eller lettiskt mobilabonemang? och ringa och surfa med det i sverige till en lägre kostnad än svenska abonemang

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SellahiR:

vad exakt är roaming?

Dyrare taxor för operatörernas tjänster i andra länder. Åker du till ett annat land och ringer hem så kommer det kosta en slant (ofta rätt mycket) per minut även om du har obegränsad mängd att ringa för. Obegränsade mängden gäller bara i hemlandet. Samma sak gäller för SMS, MMS och datatrafik. Operatörerna har tagit fantasisummor (20 spänn per megabyte och liknande) när man använder internet utomlands. Det är roamingavgifter ;).

Ordet roaming handlar väl snarare om att trådlösa enheter kan byta kontaktpunkt och ändå fortsätter fungera/hålla kontakten. En typ av roaming sker när man sitter i bilen och pratar mobil när telefonen byter till närmsta/bästa mast efterhand som man rör sig utan att samtalet bryts. Även när man byter till en annan operatörs nät i ett annat land räknas som roaming.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Vad kommer hindra mig sedan från att köpa ett polsk eller lettiskt mobilabonemang? och ringa och surfa med det i sverige till en lägre kostnad än svenska abonemang

Inget ska väl hindra detta i den utopiska versionen av EU ;). Tanken är väl att konkurrensen ska råda.
Men i praktiken har EU tvingat in ett maxtak på mobiloperatörernas tjänster som troligen kommer vara dyrare än att använda tjänsterna inom hemlandet så att det skulle bli billigare att köpa tjänsterna i utlandet tror jag inte kommer ske.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ligger Norge i EU?

För oss som bor i väst är det dit vi oftast åker, jag har dock hört rykten om att vissa leverantörer har billigare i norden.

Vet inte hur det är med alla operatörer men Telia är det redan gratis att ringa & surfa med i Norge (samt övriga länder i Norden & Baltikum.
http://www.telia.se/media/2015/12/17/telia-slopar-roamingavgi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Så om jag har 7 gig data i min plan, och använder 10 mb i nåt av dessa länder, så får det kosta mig max 5 kronor utöver min vanliga betalning?

Exakt.

Skrivet av SellahiR:

vad exakt är roaming?

Så här förklarar Tele2 vad roaming är: Roamingtrafik innebär att du ringer samtal, skickar meddelandetjänster och surfar i en lokal operatörs nät i utlandet. Tele2 har avtal med operatörer i länder där vi själva saknar nät och erbjuder där så kallad roaming.

Skrivet av anon159643:

Ligger Norge i EU?

För oss som bor i väst är det dit vi oftast åker, jag har dock hört rykten om att vissa leverantörer har billigare i norden.

Norge är inte med i EU, men är med i EEA. Bättre skrivet på en engelsk sida: Although Norway is not part of the EU, but of the European Economic Area (EEA), and as such, voice, SMS and data roaming prices are regulated like all over the EU.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Vet inte hur det är med alla operatörer men Telia är det redan gratis att ringa & surfa med i Norge (samt övriga länder i Norden & Baltikum.
http://www.telia.se/media/2015/12/17/telia-slopar-roamingavgi...

Du missade att Island ingår i Norden, men ingår inte i Telias slopade roamingavgifter inom Norden. Gäller bara Danmark, Finland, Norge, Estland, Lettland och Litauen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gäller detta inom England?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jaså... vill du inte se kritvita håriga ben?

När jag ser bilden i artikeln så tänker jag dock... vem fan reser dit till det vackra stället och sen börjar pilla med mobilen för att surfa. Helt meningslöst när du har underbar strand och landskap bredvid dig.

Jag vet inte, men jag tror folk har ett behov av att skryta och/eller att folk har en sadistisk sida av sig genom att försöka få annat folk må sämre genom att visa att "jag mår minsann bättre än vad du gör", eller något.

Permalänk
Medlem

Var väldigt bekvämt att ha tillgång till nätet (framför allt kartor) när jag var i grekland förra året.
199 / för 1GB, potten gällde dessutom i 3 månader så kunde surfa i frankrike med någon månad senare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@jnsson: Ahh, det stämmer, missade det. Skyller på att Telia själva använde ordet norden i sitt pressmeddelande trots att Island inte ingick.

Permalänk
Medlem

Med 50 öre per megabyte blir ju ändå snabbt dyrt...
(Beroende på vilket avtal man har såklart)

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Gäller detta inom England?

Ja, England, eller Storbritannien, eftersom hela Storbritannien använder samma operatörer, ingår fortfarande inom EU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jaså... vill du inte se kritvita håriga ben?

När jag ser bilden i artikeln så tänker jag dock... vem fan reser dit till det vackra stället och sen börjar pilla med mobilen för att surfa. Helt meningslöst när du har underbar strand och landskap bredvid dig.

Man måste ju kunna surfa in på Sweclockers till och från när man ligger och tar det lugnt på stranden.

Permalänk

Är det ingen som vet vilka länder som är med i EU eller?

"England?"

Jösses......

Permalänk
Medlem

10721a"]
Observera att det handlar om utöver ord. taxa.

Sedan helgen får ett telefonsamtal som högst kosta 50 öre extra per minut, medan påslaget för SMS begränsas till 18 öre. För surfning går kostnaden ned till endast 50 öre per megabyte över ordinarie taxa, motsvarande tre fjärdedelar mot tidigare påslag vid roaming.

Exempel: Vad ordtaxa innebär i Sverige vet jag inte - men vi säger att den som max får vara 0,99kr/min och om då romaingavgiften i detta fall max får vara 0,50kr/min mer, då skulle det resultera i 1,49kr/min.
[/quote]

Eftersom telekombolagen kör på fast pris för x gb, minuter och sms, undrar om dom kan komma undan med att chockhöja ordinarie taxa?

Skickades från m.sweclockers.com