Billigare roaming inom EU från 1 maj 2016

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Billigare roaming inom EU från 1 maj 2016

I väntan på helt slopade roamingavgifterna sänktes påslagen – kraftigt – i samband med Valborg. Telefonsamtal, SMS och surfning kostar nu från en tredjedel till en fjärdedel mot tidigare.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
södertälje
Registrerad
Okt 2010

Gött

Skickades från m.sweclockers.com

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Sapphire 290X Tri-X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2009

Så om jag har 7 gig data i min plan, och använder 10 mb i nåt av dessa länder, så får det kosta mig max 5 kronor utöver min vanliga betalning?

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
Many wow, such coin
MSI Z87 MPOWER | i7 4770k | MSI Gaming GTX 970 | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 840 EVO 250GB | Steelseries Sensei, Rival | Q-pad QH-90 | Q-pad MK85

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Riktigt bra det här, främst tänker jag nästa år att roaming helt försvinner. Aldrig mer krångel med "vad kostar det med surf/samtal" så fort man ska utomlands i EU - ett å samma abonnemang för hela EU, riktigt coolt.

Mobo: ASUS Z97-AR
CPU: Intel i7 4790K
GPU: MSI GTX 980 Ti GAMING
Minne: 8GB Corsair Dominator CL8
Chassi: Fractal Design R4 PSU: Corsair RM1000

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010

Prima exempel där reglering krävs för att inte privata företag ska löpa amok. Trevligt för alla som bor i EU!

EVGA GTX 1080 Ti | 4790K @4,8GHz | Fractal Design Celsius S24 | ASUS MAXIMUS VI IMPACT | 16GB DDR3 @2400Mhz | Corsair SF450 | 3TB HDD | 120 & 1050 GB SSD | Fractal Design Define Nano S | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & Philips 50PFT4009/12 | Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Väldigt skönt. Slipper man jiddra med offline kartor och jakt på wifi.
Sen kanske det bara blir 27 länder med Brexit då.

Regn är snö på sommarn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av 010721:

Riktigt bra det här, främst tänker jag nästa år att roaming helt försvinner. Aldrig mer krångel med "vad kostar det med surf/samtal" så fort man ska utomlands i EU - ett å samma abonnemang för hela EU, riktigt coolt.

Agreed, man kommer äntligen kunna ladda upp alla sina nakna-ben-på-stranden bilder på Instagram direkt på stranden utan WiFi och extra kostnader!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Jag kanske är dåligt insatt men jag har aldrig förstått varför roamingkostnaderna var så högs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Kolla era operatörer om det verkligen stämmer.
Kikade på Tele2 till Polen som exempel och de tar tex ut 58 öre istället för 50 öre per minut/telefonsamtal. Eller 23 öre per SMS istället för de 18 öre det ska kosta.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Helt rätt! Roamingavgiften har inte haft rättfärdigande någonsin.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Icte:

Agreed, man kommer äntligen kunna ladda upp alla sina nakna-ben-på-stranden bilder på Instagram direkt på stranden utan WiFi och extra kostnader!

Uhhhh, detta är ju dock inte direkt en fördel....då finns det inget som hindrar folk längre på den biten... tänkte inte på det, fuck. Då blire att man får blocka folk mer frekvent på diverse sociala medier i sånt fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Mocka:

Kolla era operatörer om det verkligen stämmer.
Kikade på Tele2 till Polen som exempel och de tar tex ut 58 öre istället för 50 öre per minut/telefonsamtal. Eller 23 öre per SMS istället för de 18 öre det ska kosta.

Observera att det handlar om utöver ord. taxa.

Sedan helgen får ett telefonsamtal som högst kosta 50 öre extra per minut, medan påslaget för SMS begränsas till 18 öre. För surfning går kostnaden ned till endast 50 öre per megabyte över ordinarie taxa, motsvarande tre fjärdedelar mot tidigare påslag vid roaming.

Exempel: Vad ordtaxa innebär i Sverige vet jag inte - men vi säger att den som max får vara 0,99kr/min och om då romaingavgiften i detta fall max får vara 0,50kr/min mer, då skulle det resultera i 1,49kr/min.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2010

vad exakt är roaming?

i5 4670K 3,8 GHz OC | EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ | Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 PC-17000 2133MHz | Gigabyte GA-Z87N-WIFI | Fractal design Newton R2 650W | Corsair H60 | BitFenix Prodigy - Svart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av 010721:

Uhhhh, detta är ju dock inte direkt en fördel....då finns det inget som hindrar folk längre på den biten... tänkte inte på det, fuck. Då blire att man får blocka folk mer frekvent på diverse sociala medier i sånt fall.

Jaså... vill du inte se kritvita håriga ben?

När jag ser bilden i artikeln så tänker jag dock... vem fan reser dit till det vackra stället och sen börjar pilla med mobilen för att surfa. Helt meningslöst när du har underbar strand och landskap bredvid dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Ligger Norge i EU?

För oss som bor i väst är det dit vi oftast åker, jag har dock hört rykten om att vissa leverantörer har billigare i norden.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Vad kommer hindra mig sedan från att köpa ett polsk eller lettiskt mobilabonemang? och ringa och surfa med det i sverige till en lägre kostnad än svenska abonemang

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av CellaN:

vad exakt är roaming?

Dyrare taxor för operatörernas tjänster i andra länder. Åker du till ett annat land och ringer hem så kommer det kosta en slant (ofta rätt mycket) per minut även om du har obegränsad mängd att ringa för. Obegränsade mängden gäller bara i hemlandet. Samma sak gäller för SMS, MMS och datatrafik. Operatörerna har tagit fantasisummor (20 spänn per megabyte och liknande) när man använder internet utomlands. Det är roamingavgifter ;).

Ordet roaming handlar väl snarare om att trådlösa enheter kan byta kontaktpunkt och ändå fortsätter fungera/hålla kontakten. En typ av roaming sker när man sitter i bilen och pratar mobil när telefonen byter till närmsta/bästa mast efterhand som man rör sig utan att samtalet bryts. Även när man byter till en annan operatörs nät i ett annat land räknas som roaming.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Klubba:

Vad kommer hindra mig sedan från att köpa ett polsk eller lettiskt mobilabonemang? och ringa och surfa med det i sverige till en lägre kostnad än svenska abonemang

Inget ska väl hindra detta i den utopiska versionen av EU ;). Tanken är väl att konkurrensen ska råda.
Men i praktiken har EU tvingat in ett maxtak på mobiloperatörernas tjänster som troligen kommer vara dyrare än att använda tjänsterna inom hemlandet så att det skulle bli billigare att köpa tjänsterna i utlandet tror jag inte kommer ske.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Johan86c:

Ligger Norge i EU?

För oss som bor i väst är det dit vi oftast åker, jag har dock hört rykten om att vissa leverantörer har billigare i norden.

Vet inte hur det är med alla operatörer men Telia är det redan gratis att ringa & surfa med i Norge (samt övriga länder i Norden & Baltikum.
http://www.telia.se/media/2015/12/17/telia-slopar-roamingavgi...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Mansonite:

Så om jag har 7 gig data i min plan, och använder 10 mb i nåt av dessa länder, så får det kosta mig max 5 kronor utöver min vanliga betalning?

Exakt.

Skrivet av CellaN:

vad exakt är roaming?

Så här förklarar Tele2 vad roaming är: Roamingtrafik innebär att du ringer samtal, skickar meddelandetjänster och surfar i en lokal operatörs nät i utlandet. Tele2 har avtal med operatörer i länder där vi själva saknar nät och erbjuder där så kallad roaming.

Skrivet av Johan86c:

Ligger Norge i EU?

Norge är inte med i EU, men är med i EEA. Bättre skrivet på en engelsk sida: Although Norway is not part of the EU, but of the European Economic Area (EEA), and as such, voice, SMS and data roaming prices are regulated like all over the EU.

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Krass:

Vet inte hur det är med alla operatörer men Telia är det redan gratis att ringa & surfa med i Norge (samt övriga länder i Norden & Baltikum.
http://www.telia.se/media/2015/12/17/telia-slopar-roamingavgi...

Du missade att Island ingår i Norden, men ingår inte i Telias slopade roamingavgifter inom Norden. Gäller bara Danmark, Finland, Norge, Estland, Lettland och Litauen.

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Gäller detta inom England?

Asus Sabertooth P67 | Intel i5 2500k | Gainward 570 Phantom | Corsair Vengeance 2 x 4GB | Intel 510 SSD | Corsair AX1200 | Fractal Design Define XL | Dell U2311H | Logitech G510 | Razer Naga

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Paddanx:

När jag ser bilden i artikeln så tänker jag dock... vem fan reser dit till det vackra stället och sen börjar pilla med mobilen för att surfa. Helt meningslöst när du har underbar strand och landskap bredvid dig.

Jag vet inte, men jag tror folk har ett behov av att skryta och/eller att folk har en sadistisk sida av sig genom att försöka få annat folk må sämre genom att visa att "jag mår minsann bättre än vad du gör", eller något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Var väldigt bekvämt att ha tillgång till nätet (framför allt kartor) när jag var i grekland förra året.
199 / för 1GB, potten gällde dessutom i 3 månader så kunde surfa i frankrike med någon månad senare.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011

@jnsson: Ahh, det stämmer, missade det. Skyller på att Telia själva använde ordet norden i sitt pressmeddelande trots att Island inte ingick.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Med 50 öre per megabyte blir ju ändå snabbt dyrt...
(Beroende på vilket avtal man har såklart)

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Samsung Galaxy S6 Edge 128GB | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Tanax:

Gäller detta inom England?

Ja, England, eller Storbritannien, eftersom hela Storbritannien använder samma operatörer, ingår fortfarande inom EU

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Paddanx:

Man måste ju kunna surfa in på Sweclockers till och från när man ligger och tar det lugnt på stranden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmdö
Registrerad
Aug 2006

Är det ingen som vet vilka länder som är med i EU eller?

"England?"

Jösses......

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av 010721:

Observera att det handlar om utöver ord. taxa.

Sedan helgen får ett telefonsamtal som högst kosta 50 öre extra per minut, medan påslaget för SMS begränsas till 18 öre. För surfning går kostnaden ned till endast 50 öre per megabyte över ordinarie taxa, motsvarande tre fjärdedelar mot tidigare påslag vid roaming.

Exempel: Vad ordtaxa innebär i Sverige vet jag inte - men vi säger att den som max får vara 0,99kr/min och om då romaingavgiften i detta fall max får vara 0,50kr/min mer, då skulle det resultera i 1,49kr/min.

Eftersom telekombolagen kör på fast pris för x gb, minuter och sms, undrar om dom kan komma undan med att chockhöja ordinarie taxa?