[ComHem] Problem med abonnemang

Permalänk
Medlem

[ComHem] Problem med abonnemang

Hej!

Min bror fick idag ett brev på posten från ComHem där de skriver att hans studentabonnemang (100 kr/månad för bredband 100/10, TV samt fast telefoni) kommer att öka till 199 kr/månad om han inte legitimerar sig som student fram tills juni i år. I brevet ber dem honom att ringa Com Hem för att göra detta och efter hans samtal berättar han till mig att personen på andra sidan luren berättade för honom att det är otydligt om vad som gäller i brevet och hans abonnemang kommer att ökas med 99 kr/månad oavsett om han är student eller ej.

Jag har själv läst brevet och där står det klart och tydligt att om han kan legitimera sig som student (vilket han är fram tills juni 2018) så får han behålla nuvarande prissättning utan någon avgiftshöjning.

Vad bör min bror göra i hans nuvarande läge? Vad har han för rättigheter? Å ena sidan har han brevet, men å andra sidan säger kundservice att han kommer att få betala extra fr.o.m. nästa månad. Att avsluta abonnemanget är ett alternativ, men det är ett äldre erbjudande han sitter på och i dagsläget finns det inget annat lika bra erbjudande på marknaden..

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vad han har för rättigheter framgår av det avtal som slöts när han tecknade abonnemanget. Föreslår att ni letar fram det och läser.

I Comhems allmänna villkor står att man ska få information minst en månad före prishöjningar. Dvs de kan inte höja nu eftersom ingen information gått ut. Om det gäller även i detta fall beror på skrivningarna i avtalet om just det här abonnemanget.

Skrivet av Icte:

Hej!

Min bror fick idag ett brev på posten från ComHem där de skriver att hans studentabonnemang (100 kr/månad för bredband 100/10, TV samt fast telefoni) kommer att öka till 199 kr/månad om han inte legitimerar sig som student fram tills juni i år. I brevet ber dem honom att ringa Com Hem för att göra detta och efter hans samtal berättar han till mig att personen på andra sidan luren berättade för honom att det är otydligt om vad som gäller i brevet och hans abonnemang kommer att ökas med 99 kr/månad oavsett om han är student eller ej.

Jag har själv läst brevet och där står det klart och tydligt att om han kan legitimera sig som student (vilket han är fram tills juni 2018) så får han behålla nuvarande prissättning utan någon avgiftshöjning.

Vad bör min bror göra i hans nuvarande läge? Vad har han för rättigheter? Å ena sidan har han brevet, men å andra sidan säger kundservice att han kommer att få betala extra fr.o.m. nästa månad. Att avsluta abonnemanget är ett alternativ, men det är ett äldre erbjudande han sitter på och i dagsläget finns det inget annat lika bra erbjudande på marknaden..

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vad han har för rättigheter framgår av det avtal som slöts när han tecknade abonnemanget. Föreslår att ni letar fram det och läser.

I Comhems allmänna villkor står att man ska få information minst en månad före prishöjningar. Dvs de kan inte höja nu eftersom ingen information gått ut. Om det gäller även i detta fall beror på skrivningarna i avtalet om just det här abonnemanget.

Tack, får nog göra det. Tycker dock att det är väldigt konstigt att det står en sak på ett officiellt brev, och man får sedan höra en annan sak via kundservice.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte:

Jag kan anta att det var samma brev som jag själv fick ut och den information jag tog in efter att ha pratat med kundtjänst var;
1) Som verifierad student fortsätta med deras aktuella erbjudande genom Mecenat, dvs 199:-/mån i 12 månader följt av 299:- resterande studietid
2) "Examenspresenten" för dig som inte längre studerar, 199:-/mån i 12 månader följt av standardpriset 349:-/mån
(utan bindningstid, 1 månads uppsägningstid)

Det avtal som man tecknade när de körde kampanjen med 99:-/mån sas vad jag minns löpa din studietid ut, dock kunde jag inte referera till någon dokumentation angående detta då jag förmodligen ställt frågan via deras supportsystem som inte sparar ärenden hur länge som helst. Jag gick också igenom de papper som jag fick vid tillfället men dessa nämner ingen tidsperiod, dock refererar avtalet ofta till just "den bindningstid som bestämts vid tecknandet av avtal" och detsamma gjorde deras kundtjänst som plockade fram detta ur någon databas och påstod att originalavtalet endast löpte 12 månader. Man kan tycka det är lite konstigt att de kom på detta nu, för min del tre år efter att denna tid gått ut, men men..

Visa signatur

Primary setup: Fractal Define C || Asus Maximus VIII Hero Alpha || Skylake i7 @ 4.2GHz || Kingston HyperX 32GB || Asus GTX 1080Ti STRIX || Samsung 850 EVO 250GB, 860 EVO 1TB, WD Blue 2TB || EVGA G2 650W || Noctua NH-D15, 2x NF-A14, 1x NF-F12

Permalänk
Medlem

Jag får intrycket att Comhem klantat sig ordenligt när de formulerade brevet som gick ut.

Skrivet av Icte:

Tack, får nog göra det. Tycker dock att det är väldigt konstigt att det står en sak på ett officiellt brev, och man får sedan höra en annan sak via kundservice.

Permalänk
Medlem

@Dehumanisation: Det låter precis som den situationen min bror sitter i just nu. Han har haft detta avtal i tre år snart, och om det verkligen gällde endast i 12 månader så verkar ju något väldigt fel. Vi får nog ta och ringa dem igen och prata med dem, känns ju inte helt OK att bli tvungen att betala 199 kr/månaden när man är student. Men om det inte leder nånvart så kommer jag nog att rekommendera brorsan att byta operatör, Com Hem har jävlats ganska mycket på sistone tiden (bl.a. sänkt hastigheten från 100 mb/s till 50 mb/s då den inbyggda routern på modemet endast klarar av att leverera detta och de trodde säkert att han inte skulle märka något [vilket han gjorde, då han kör med en N66U router]).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte: Det hade varit väldigt intressant ifall ni kunde hitta originalpapper som faktiskt nämner den faktiska bindningstiden (eller bristen på den). Hastighetssänkningen låter ju ännu mer skumt. Stabiliteten har faktiskt varit exemplarisk för mig och jag har i princip legat på fasta 110/12 i 5 år, i tre olika lägenheter på olika ort, med undantag för ett fåtal gånger de haft underhåll på servrar eller dylikt. Angående priset så tror jag de ganska snabbt insåg att 99:- var lite väl lågt eftersom det erbjudandet försvann och ersattes med 199:- efter kort tid så som jag minns det.

Visa signatur

Primary setup: Fractal Define C || Asus Maximus VIII Hero Alpha || Skylake i7 @ 4.2GHz || Kingston HyperX 32GB || Asus GTX 1080Ti STRIX || Samsung 850 EVO 250GB, 860 EVO 1TB, WD Blue 2TB || EVGA G2 650W || Noctua NH-D15, 2x NF-A14, 1x NF-F12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dehumanisation:

@Icte: Det hade varit väldigt intressant ifall ni kunde hitta originalpapper som faktiskt nämner den faktiska bindningstiden (eller bristen på den). Hastighetssänkningen låter ju ännu mer skumt. Stabiliteten har faktiskt varit exemplarisk för mig och jag har i princip legat på fasta 110/12 i 5 år, i tre olika lägenheter på olika ort, med undantag för ett fåtal gånger de haft underhåll på servrar eller dylikt. Angående priset så tror jag de ganska snabbt insåg att 99:- var lite väl lågt eftersom det erbjudandet försvann och ersattes med 199:- efter kort tid så som jag minns det.

Har bett brorsan att leta upp dem och läsa igenom dem så får vi se vad som står där! Han har för övrigt skickat ett mail på brevet till mig och så här står det där:

Hej,
Vi hoppas att du är nöjd med Sveriges snabbaste bredbandstjänst från oss på Com Hem. Du har idag ett studentabonnemang som ger dig ett förmånligt pris på ditt bredband. Om du fortfarande studerar ska du givetvis behålla ditt studenterbjudande så att pengarna räcker till mer än bara nudlar.

Nytt pris från den 1 juni 2016 för dig som inte längre studerar
Om det är så att du inte längre studerar kommer vi att justera ditt pris till 199 kr/mån från och med den 1 juni 2016. Du får detta rabatterade pris som en examenspresent under 12 månader innan du börjar betala ordinarie pris, 349 kr/mån.

För att validera att du fortfarande studerar ringer du bara till oss på Kundservice, telefon 90 222. Kom ihåg att du behöver ett giltigt Student- eller Mecenatkort för att fortsätta med ditt studentabonnemang.

Vill du säga upp din bredbandstjänst till följd av prisjusteringen behöver du kontakta oss senast den 31 maj 2016.

Tack för att du är kund hos Com Hem!

Med vänliga hälsningar

Niklas Schultz
Affärsansvarig konsument
Com Hem

brev från Com Hem

Har markerat med fet stil där det står klart och tydligt att om han inte längre studerar så kommer de justera priset till 199 kr/mån...

Ang. hastighetssänkningen så har inte det varit det enda problemet. Han har ofta haft problem med att temporärt (ca 10 sekunder) inte få någon koppling alls, vilket efter flera klagomål och ett flertal teknikerbesök resulterade i att de fann en kabel i källaren av hans lägenhet som var väldigt sliten. De fixade problemet men det kom tillbaka efter nån månad eller så.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII