Permalänk
Medlem

Delay på soundbar

Hej!

Har ett litet problem. Har införskaffat mig en soundbar, men ljudet är totalt ur sync, och gör det väldigt jobbigt att kolla film. Det går att fixa tillfälligt med audio sync på fjärrkontrollen men det verkar hoppa tillbaka i samma osync efter ett litet tag. Har en Philips 32PFL3207H/12 TV och Philips htl3110b soundbar. Har det kopplad med en hdmi-kabel från soundbaren till tvn.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag kan manuellt ställa in min sync på min Philips TV.
Leta efter nån inställning.

Mvh Marcus

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Jag kan manuellt ställa in min sync på min Philips TV.
Leta efter nån inställning.

Mvh Marcus

vilken inställning syftar du på då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mina inställningar heter "Ljud-ut fördröjning" och "Ljud-ut offset".
Ligger under avancerade ljudinställningar på min TV iaf.

Mvh

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Mina inställningar heter "Ljud-ut fördröjning" och "Ljud-ut offset".
Ligger under avancerade ljudinställningar på min TV iaf.

Mvh

Det ändrar väl bara tvns speakers? Testade runt men allt lät exakt likadant tyckte jag.

Permalänk

@putsdry: En fråga bara. För att man ska märka att ljudet är ur synk mot bilden ska det vara ganska stor skillnad. Mer än vad som normalt uppstår som fördröjning i soundbaren. Däremot ifall man kör både TV'ns högtalare samtidigt som en extern högtalare kan det bli som ett eko som är jävligt läskigt

Så, utan att trampa på några tår, kör du ljud både på tv'n och på soundbaren samtidigt?

Om inte annat. Är det bara när du ser film, och vad är det för videokälla i så fall? Eller är det även på rena tv-program?

Ett enkelt test är ju att koppla analaogt, t.ex. med en 3.5mm -> rca från tv'ns hörlursuttag till en aux in på soundbaren, om det finns. Där borde fördröjningen vara minimal.
Om du testar det kanske man kan isolera felet lite.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@putsdry: En fråga bara. För att man ska märka att ljudet är ur synk mot bilden ska det vara ganska stor skillnad. Mer än vad som normalt uppstår som fördröjning i soundbaren. Däremot ifall man kör både TV'ns högtalare samtidigt som en extern högtalare kan det bli som ett eko som är jävligt läskigt

Så, utan att trampa på några tår, kör du ljud både på tv'n och på soundbaren samtidigt?

Om inte annat. Är det bara när du ser film, och vad är det för videokälla i så fall? Eller är det även på rena tv-program?

Ett enkelt test är ju att koppla analaogt, t.ex. med en 3.5mm -> rca från tv'ns hörlursuttag till en aux in på soundbaren, om det finns. Där borde fördröjningen vara minimal.
Om du testar det kanske man kan isolera felet lite.

hejsan. Jag har en wii u som jag kollar netflix på, om jag drar på ljudet via gamepaden så hör man en halv sekunds delay ungefär. Samma sak om jag har på tvns speakers gentemot soundbaren. Så jag har avaktiverat ljudet på bägge, och använder bara soundbaren. Men det är som att kolla dubbad film, väldigt jobbigt. Har också testat vanliga tvkanaler och film via extern hårddisk, samma sak. Är det tvns problem kanske? Fick med nån slags optisk kabel med soundbaren, men hade inte något uttag i tvn. Fick koppla med hdmi istället.

Permalänk
Medlem

HDMI specfikationen stödjer en funktion för automatiskt lip-sync. Har du möjlighet att aktivera det i TVn & soundbaren? Samt även Wii U om den är ansluten med HDMI.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

HDMI specfikationen stödjer en funktion för automatiskt lip-sync. Har du möjlighet att aktivera det i TVn & soundbaren? Samt även Wii U om den är ansluten med HDMI.

Ett bra förslag som ofta löser problem. Det kan vara värt att veta att "automatiskt lip-sync" är inte så automatisk som man hoppas utan sätter helt enkelt en fast fördröjning av ljudet beroende på vad TVn anger. Olika inställningar i TVn som ändrar fördröjningen (som t.ex. "game"-läge) tas inte i beaktande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Ett bra förslag som ofta löser problem. Det kan vara värt att veta att "automatiskt lip-sync" är inte så automatisk som man hoppas utan sätter helt enkelt en fast fördröjning av ljudet beroende på vad TVn anger. Olika inställningar i TVn som ändrar fördröjningen (som t.ex. "game"-läge) tas inte i beaktande.

Det är väl inte omöjligt att vissa TV-apparater även tar med inställningar i beaktandet när de anger värdet?

Eller hur sätts värdet menar du? Ett inbyggt fast värde satt av tillverkaren?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Det är väl inte omöjligt att vissa TV-apparater även tar med inställningar i beaktandet när de anger värdet?

Eller hur sätts värdet menar du? Ett inbyggt fast värde satt av tillverkaren?

Om de inte ändrat funktionen de senaste åren så har TVn ett värde (ett antal ms) som sätts av tillverkaren för just den modellen. Det värdet ändras inte när du ändrar inställningar i TVn, utan är alltid samma värde för just den TV-modellen. Just Game-lägen påverkar ofta latensen och där blir det då osync. Sen känns det fasta värdet inte alltid särskilt exakt heller för "vanligt användande" (utan "game-" eller "PC"-läge).

För min del med Panasonic plasma-TV och Marantz Receiver gav auto-lip sync en klar förbättring jämfört med att köra helt utan, men fortfarande viss osync. Tror den bara valde ett "lagom bra" och jämnt värde.
När jag istället ställde in fördröjningen manuellt i receivern med en bra scen där de pratar fort blev syncen mycket bättre. Game-läget ger fortfarande osync, men vid TV-spelande är jag mycket mindre känslig för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Om de inte ändrat funktionen de senaste åren så har TVn ett värde (ett antal ms) som sätts av tillverkaren för just den modellen. Det värdet ändras inte när du ändrar inställningar i TVn, utan är alltid samma värde för just den TV-modellen. Just Game-lägen påverkar ofta latensen och där blir det då osync. Sen känns det fasta värdet inte alltid särskilt exakt heller för "vanligt användande" (utan "game-" eller "PC"-läge).

För min del med Panasonic plasma-TV och Marantz Receiver gav auto-lip sync en klar förbättring jämfört med att köra helt utan, men fortfarande viss osync. Tror den bara valde ett "lagom bra" och jämnt värde.
När jag istället ställde in fördröjningen manuellt i receivern med en bra scen där de pratar fort blev syncen mycket bättre. Game-läget ger fortfarande osync, men vid TV-spelande är jag mycket mindre känslig för det.

Jag vet faktiskt inte hur funktionen är uppbyggd, jag antog faktiskt att den kanske var lite mer "dynamisk". Men det är säkert som du säger. Jag har alltid kört med den igång på mina receivers och inte tänkt så mycket på det

Visa signatur

Permalänk

@putsdry: Hur har det gått, har du testat med en analog kabel?

Visa signatur

.:bjorn