Permalänk
Medlem

Mus för musfinger?

Så jag har fått problem med att mitt pekfinger gör ont och känns stelt när jag använder musen och detta gör det ganska jobbigt då jag spenderar många timmar framför datorn och att inte göra det är inget alternativ. Jag har en rollermouse som fungerar bra men behöver använda musen ibland också. Någon som vet om det finns någon mus som kunde lindra problemen jag har? Vet att det finns så kallade vertikala möss, skulle det vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Så jag har fått problem med att mitt pekfinger gör ont och känns stelt när jag använder musen och detta gör det ganska jobbigt då jag spenderar många timmar framför datorn och att inte göra det är inget alternativ. Jag har en rollermouse som fungerar bra men behöver använda musen ibland också. Någon som vet om det finns någon mus som kunde lindra problemen jag har? Vet att det finns så kallade vertikala möss, skulle det vara något?

vad för typ av grepp har du när du sitter vid datorn? "Palm" greppet är det som gör att handen slappnar av mest så försök använda det om du inte redan gör det

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

vad för typ av grepp har du när du sitter vid datorn? "Palm" greppet är det som gör att handen slappnar av mest så försök använda det om du inte redan gör det

Palmgripp är det jag kör med redan så tyvärr inget som jag kan ändra på

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

@anon257891: Yep har en sådan, dock så behöver jag använda mus ibland och funderade på om det finns någon ergonomisk sådan som kan fungera

Permalänk
Medlem

Använd vänstern mer. (om du är högerhänt såklart) Självklart är det svårt när du gör avancerade saker i början eller spelar, men att använda när du slösurfar eller är i desktopmiljö, why not? Har själv kört så i rätt många år.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

@HenKenny: ´Mjo är väl också något jag funderat på, funkar inte just nu med mitt skrivbord men ska just köpa ett nytt, har dock ingen mus som riktigt fungerar med det heller

Permalänk
Medlem

Frugan har länge kört med en Evoluent Vertical Mouse 4 vilket hon är nöjd med (gäller även en kollega).

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Så jag har fått problem med att mitt pekfinger gör ont och känns stelt när jag använder musen och detta gör det ganska jobbigt då jag spenderar många timmar framför datorn och att inte göra det är inget alternativ. Jag har en rollermouse som fungerar bra men behöver använda musen ibland också. Någon som vet om det finns någon mus som kunde lindra problemen jag har? Vet att det finns så kallade vertikala möss, skulle det vara något?

Skrivet av HenKenny:

Använd vänstern mer. (om du är högerhänt såklart) Självklart är det svårt när du gör avancerade saker i början eller spelar, men att använda när du slösurfar eller är i desktopmiljö, why not? Har själv kört så i rätt många år.

Japp. Jag kör på detta. tog kanske en vecka att blir bra. Nu kan jag spela strategispel med vänstern utan problem. FPS-Spel är det svårare med. Då kör jag högern.
Väldigt skönt att kunna växla och min axel/nacke har tackat mig en del.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Använd vänstern mer. (om du är högerhänt såklart) Självklart är det svårt när du gör avancerade saker i början eller spelar, men att använda när du slösurfar eller är i desktopmiljö, why not? Har själv kört så i rätt många år.

Håller med, jag byter hand så fort kag känner av musarm lite grann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Använd vänstern mer. (om du är högerhänt såklart) Självklart är det svårt när du gör avancerade saker i början eller spelar, men att använda när du slösurfar eller är i desktopmiljö, why not? Har själv kört så i rätt många år.

Håller med, jag byter hand så fort jag känner av musarm lite grann.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det kontorsarbete kan du kolla in Mousetrapper eller Rollermouse

http://mousetrapper.com/mousetrapper-office/

http://www.contour-design.se/

Kräver lite träning men efter ett tag kommer du vara lika produktiv som med en vanlig mus!

Permalänk
Medlem

en billig Wacom-platta borde kunna funka bra, iom att du då inte behöver använda klickfingret alls egentligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Försök hitta en mus med extremt lätta klick så du knappt behöver trycka

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

@griid, @Karazhan, @teejee:

Började själv utveckla problem att använda datormusen för några veckor sedan. Det var mest tummen som gjorde ont. Jag lutar åt att det är ett karpaltunnelsyndrom, då jag har haft hela skalan av symptom sedan dess med domningar i fingrarna, ont i handleden (som dock blir bättre när handleden är rak) och värkt genom armen ändå upp till axeln. Jag använder datorn regelbundet och var smått desperat. Övervägde köpa sådan där trackball men tyckte det var som att sopa smuts under mattan - jag har ju använt datorn regelbundet i många år, utan problem så varför skulle jag inte kunna fortsätta med det?

Hittade denna video som påstås vara gjord av en läkare: https://www.youtube.com/watch?v=LTKyioqoZVM. Han har fått mycket skit på kommentarena men jag har försökt följa hans instruktioner och ta B-vitamin tillskott, magensiumtillskott, Omega3-fett med mera. Dessutom sa han i kommentarsfältet att mycket smärta kan lindras av att bara höja upp datormusen så att armen kommer högre - detta har jag också gjort. Att höja armen hjälpte på en gång och under två veckor har jag blivit gradvis bättre.

Dessutom såg jag en video av en kvinna som påstår sig vara massör och hon sa att denna värk kommer av att man bara tränar den indragande muskulaturen, men inte den utdragande. Så för detta köpte jag en Powerball - http://www.coolstuff.se/Powerball/1191 - så att jag kan träna alla muskler runt handleden. Det känns riktigt bra att träna med denna.

Jag känner mig mycket bättre idag. Jag kan inte säga exakt vad som gör mig bättre, men jag ville dela med mig av vad jag gjort för att slippa smärta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

@griid, @Karazhan, @teejee:
Dessutom såg jag en video av en kvinna som påstår sig vara massör och hon sa att denna värk kommer av att man bara tränar den indragande muskulaturen, men inte den utdragande. Så för detta köpte jag en Powerball - http://www.coolstuff.se/Powerball/1191 - så att jag kan träna alla muskler runt handleden. Det känns riktigt bra att träna med denna.

Fick själv en sådan här i december av min fru efter att jag börjat känna av liknande smärtor. Även om jag fortfarande kan märka det vid längre spelsetioner så är det inte alls samma problem som tidigare. Tycker "Powerball" verkligen har hjälpt, tränat med den två gånger dagligen ett bra tag nu.

Permalänk

Alltså, denna rubriken bäddar ju verkligen för mindre rumsrena svar

Men för att vara helt seriös så finns det egentligen bara en lösning där du börjat få krämpor av ditt datoranvändande (oavsett krämpa). Och det är att använda datorn mindre. Ta en promenad eller nåt, det stärker ryggen med