Jobba som butikssäljare för Telia/Telenor (Lön osv)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Jobba som butikssäljare för Telia/Telenor (Lön osv)

Hej!

Kommer förhoppningsvis få möjligheten att jobba som butikssäljare för Telia eller Telenor, och är då nyfiken på om någon här har erfarenheter från dessa företag. Kommer jobba som timanställd.

Hur är lönen? Fick inga exakta siffror under intervjun, jag är 19 år gammal. Hur fungerar provisionen? Han jag pratade med förklarade det som att det är en "team"baserad provision. Säljer alla bra i disktriktet så får vi provision. Men finns det ingen individuell också?

Andra tankar och liknande uppskattas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005

Ska du jobba för Telia så kommer du i ditt anställningsavtal skriva under att du inte har provision. Det är ett statligt företag så det existerar inte på "pappret".

Men annars så är det som alla andra stora företag. Du styrs av din chef som i sin tur styrs från högre makter som bestämmer typ allt ni ska sälja i butiken.

Jag personligen gillade inte att jobba för Telia då jag inte riktigt kunde jobba som den säljare jag är utan behövas styras av vad vi sålde mindre av veckan innan.
Kom en kund in och ville ha en Samsung och vi hade iPhonevecka så bad dom oss hellre släppa kunden istället för att sälja en Samsung. Sad but true!

Mvh

Spelburk; CPU Intel Core i7 6700K @ Stock kyls av en Be Quiet! Dark Rock PRO 4 -|- Moderkort MSI Z170A Gaming M7 -|- Minne 16GB 4x4 Corsair LPX 2133Mhz -|- PSU Corsair RM650i -|- Boot disk Samsung 970 EVO 250GB m.2 -|- SSD 1 Samsung 850 EVO 250GB -|- SSD 2 Samsung 750 EVO 500GB -|- SSD 3 LITEONIT LGT256M6G 256GB m.2 -|- HDD WD Green 1TB -|- GPU EVGA GTX 1080 SC -|- Chassi Fractal Design Define C TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av MaACc1i:

Kom en kund in och ville ha en Samsung och vi hade iPhonevecka så bad dom oss hellre släppa kunden istället för att sälja en Samsung. Sad but true!
Mvh

Haha, seriöst? Vad säger man ens till kunden som ville ha en Samsung?

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Inet Fri Frakt
Asus Xonar Essence STX | Yamaha HS50M | AKG K702

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Jerkanftw:

Haha, seriöst? Vad säger man ens till kunden som ville ha en Samsung?

Då fick man fråga vilken telefon dom ville ha och hävda att vi inte hade nån på lager så antingen åka 7 mil till närmsta butik eller att dom får beställa på nätet!

Spelburk; CPU Intel Core i7 6700K @ Stock kyls av en Be Quiet! Dark Rock PRO 4 -|- Moderkort MSI Z170A Gaming M7 -|- Minne 16GB 4x4 Corsair LPX 2133Mhz -|- PSU Corsair RM650i -|- Boot disk Samsung 970 EVO 250GB m.2 -|- SSD 1 Samsung 850 EVO 250GB -|- SSD 2 Samsung 750 EVO 500GB -|- SSD 3 LITEONIT LGT256M6G 256GB m.2 -|- HDD WD Green 1TB -|- GPU EVGA GTX 1080 SC -|- Chassi Fractal Design Define C TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av MaACc1i:

Ska du jobba för Telia så kommer du i ditt anställningsavtal skriva under att du inte har provision. Det är ett statligt företag så det existerar inte på "pappret".

Men annars så är det som alla andra stora företag. Du styrs av din chef som i sin tur styrs från högre makter som bestämmer typ allt ni ska sälja i butiken.

Jag personligen gillade inte att jobba för Telia då jag inte riktigt kunde jobba som den säljare jag är utan behövas styras av vad vi sålde mindre av veckan innan.

Mvh

Tack för din input!

Låter riktigt konstigt det där haha, förstår inte varför en butik skulle säga nej till att tjäna pengar..

Vad hade du i grundlön? Som jag förstått det har Telenor/Telia gått ur handelsavtalet och går istället efter Sekos telekomavtal, men hittar inte några löneuppgifter alls angående det avtalet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av CGold:

Tack för din input!

Låter riktigt konstigt det där haha, förstår inte varför en butik skulle säga nej till att tjäna pengar..

Vad hade du i grundlön? Som jag förstått det har Telenor/Telia gått ur handelsavtalet och går istället efter Sekos telekomavtal, men hittar inte några löneuppgifter alls angående det avtalet...

Jag gick in på 110kr/h.