Oculus kringgår förbokningar till fördel för butiker - skapar folkstorm bland användare

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Oculus kringgår förbokningar till fördel för butiker - skapar folkstorm bland användare

Trots fortsatta svårigheter att leverera förbeställda Rift-enheter väljer Oculus att prioritera butikskedjan Bestbuy, något som har skapat en folkstorm på bolagets webbplats.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:s
Registrerad
Jun 2005

De är ivriga med att massövervaka allmänheten och inte bara de mest inbitna datanördarna.

RYSSLAND VLADIMIR PUTIN

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Haha, jag dör!

De gör ju tabbe, efter tabbe, efter tabbe...

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av gabriel15:

De är ivriga med att massövervaka allmänheten och inte bara de mest inbitna datanördarna.

Pratar vi samma företag nu?? Facebook massövervakar redan allmänheten förutom kanske just datanördarna.
Just nu tjänar de förmodligen mer på att ha folk facebook än I oculus home finns inte så mycket att övervaka där...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Klockren länkad produkt i artikeln

Mjölnir: AMD Ryzen 5 2400G | Gigabyte GA-AB350N | Crucial Ballistix Sport 8GB | Sapphire RX 580 8GB NITRO+ | IKEA Knagglig
Server: Intel i7-2600 | ASRock Z68 Fatal1ty (defekt men bootar) | Corsair XMS 32GB | Sapphire HD 5850 1GB | NZXT Switch 810

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2003

Är det egentligen någon skillnad att HTC Vive finns på Elgiganten och Webhallen?

c[_]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2010

Oculus/Facebook bryr sig inte om tekniknördarna. De vill ut med VR till alla och för att få ut det krävs det exponering i butiker. Facebook tror på VR som något alla kommer ha i framtiden, inte bara en smal skara teknikintresserade och då är detta helt rätt beslut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av superapan:

Är det egentligen någon skillnad att HTC Vive finns på Elgiganten och Webhallen?

Problemet är att butikerna får före dom som har förbokat, inte att dom finns där

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 2017 | 1TB SSD | 16GB Ram]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2006

Oculus gör bara fel, efter fel, efter fel.
Detta känns lite som spiken i kistan för mig, har redan för ett tag sen planerat att det får bli en Vive för min del, och att Oculus rent ut sagt pissar på sina kunder gör valet bara enklare.

Jag vill minnas att jag dessutom såg i Vive-tråden att någon på Reddit har släppt ett verktyg som gör att Oculus-exklusiva spel nu funkar på Vive:n, så det gör ju den bara mer intressant.

┻━┻ ︵ ヽ(°□°ヽ)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
┻━┻ ︵ \( °□° )/ ︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av apamedvapen:

Jag vill minnas att jag dessutom såg i Vive-tråden att någon på Reddit har släppt ett verktyg som gör att Oculus-exklusiva spel nu funkar på Vive:n, så det gör ju den bara mer intressant.

Det är möjligt att utvecklarna hänger på reddit. Här är länken till projektet: https://github.com/LibreVR/Revive
Här är länkat vilka spel som fungerar https://github.com/LibreVR/Revive/wiki/Compatibility-list

Trädvy Permalänk
Asus
Plats
Sollentuna-Varberg
Registrerad
Jan 2003

Förklarar kanske till viss del varför min förbokning är flyttad från April till Augusti. Fått 3 mail med ny uppskattad leverans. Börjar bli lite tröttsamt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av maximm:

Oculus/Facebook bryr sig inte om tekniknördarna. De vill ut med VR till alla och för att få ut det krävs det exponering i butiker. Facebook tror på VR som något alla kommer ha i framtiden, inte bara en smal skara teknikintresserade och då är detta helt rätt beslut.

Tekniknörd eller "alla"... ingen vill bli överkörd av dålig företagshantering. Företag som inte respekterar sina kunder vill ingen kund ha...

Så detta skit de sysslar med är allt annat än rätt håll att gå. Hoppas det slår dem så pass hårt att samtliga konkurrenter fullständigt går om dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av superapan:

Jag tror att Elgiganten och Webhallen har förbokat likt alla andra. Dessutom har de inte fått in sakerna ännu (såvitt jag vet), förutom något ex att dema.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Riktigt dåligt av Oculus. Varenda jäkla enhet borde vara öronmärkt till förhandsbokare som tålmodigt väntat genom snedsteg efter snedsteg från Oculus.

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Killbom:

Jag tror att Elgiganten och Webhallen har förbokat likt alla andra. Dessutom har de inte fått in sakerna ännu (såvitt jag vet), förutom något ex att dema.

Precis, jag var på deras demo första dagen och la min bokning efter mitt demo. Jag har fått förväntad leverans till sensommar/tidig höst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Girighet brukar straffa sig i slutändan

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2010

@Paddanx: Du ser det från ett perspektiv som konsument. De som sitter i ledningen på Oculus vill maximera exponeringen för den breda marknaden för att få ut namnet före Vive så gott det går, och det gör de inte genom att blidga de redan frälsta.

Detta väger de mot att göra de som förbokat arga och förbannade. Antar att de tagit det beslut som kommer ge dem den maximala möjliga förtjänsten i framtiden.

Sen att en sån här sak kan gå åt helvete är en annan sak, men det är en risk de är villiga att ta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

RIP Oculus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008

Det här är väl gamla nyheter? Sjukt i vilket fall! Tycker det hela har hanterats så otroligt dåligt av Oculus. Var jäkligt intressant att se antalet downvotes och kommentarer Palmer Luckey fick på sin kommentar på reddit i denna tråd:

https://imgur.com/OWstNEV

Wrecked...

Mitt Vive köp blir mer och mer det bästa köpet jag gjort i mitt liv.

That Yellow Bastard
CPU: i7 5820K - EKWB Supremacy EVO | GPU:SLI 2X EVGA Titan X SC
RAM: HyperX 32GB DDR4 2800 Mhz | PSU: EVGA G2 1600W
MB: MSI X99S XPOWER AC HDD1:PM961 M.2 SSD HDD2: Samsung 850 EVO 500GB
Case: LIAN LI PC-O7SX Screen: ASUS ROG SWIFT PG348Q 34" 3440x1440 @100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013

Finns som alltid många bra skäl att inte tillhöra "early adopter"-skaran.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Med tanke på hur mycket båda lagen klantat sig både innan, vid och efter lansering så förvånar det ju inte. Sjukt dåligt hanterat som vanligt. Snyggare hade varit att få ut dom till förbokarna först eller kompensera med sänkt pris eller annan kompensering till de som drabbats.

Ju mer jag läser om dessa företag desto mer tveksam blir jag på att de är kompetenta nog att sköta detta. Och mer och mer ointresserad av produkterna. Generation 2 hoppas jag mer på, förhoppningsvis både billigare och bättre produkter men också fler seriösa alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Helionart:

Mitt Vive köp blir mer och mer det bästa köpet jag gjort i mitt liv.

Seriöst ett av dina bästa köp i ditt liv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av apamedvapen:

Oculus gör bara fel, efter fel, efter fel.
Detta känns lite som spiken i kistan för mig, har redan för ett tag sen planerat att det får bli en Vive för min del, och att Oculus rent ut sagt pissar på sina kunder gör valet bara enklare.

Jag bokade ett vive när nyheten om oculus övervakning kom. En jävla tur det för nu avbokas skräpet oculus. Skulle jag behålla bokningen för oculus får jag nog ändå vive innan, trots att vive bokades månader efter oculus.

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av wRRM:

Problemet är att butikerna får före dom som har förbokat, inte att dom finns där

Tänk om butikskedjan i fråga också har förbokat sin batch av headsets då ;).

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Söderbäck:

Tänk om butikskedjan i fråga också har förbokat sin batch av headsets då ;).

Fast nu handlade det ju om Bestbuy som får gå före i kön

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 2017 | 1TB SSD | 16GB Ram]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Surt för de som har förbokat att det går att köpa i butik utan förbokning.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av wRRM:

Fast nu handlade det ju om Bestbuy som får gå före i kön

Jaså? Hur vet vi att bestbuy inte också lagt in en beställning tidigt så att det helt enkelt var deras tur för leverans?
Är Facebooks totala distributionslista för både enskilda köp och företagsköp i större batchar publik månne?

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

När det väl blir ett nytt VR-headset så blir det mest troligt Vive. Oculus har misskött sig rejält. Först ljög de om priset. Ja, ni kan säga vad ni vill om hur den säljs med förlust, men €700 är verkligen inte i samma "ballpark" som €300. De borde ha varit uppriktiga om priset redan från början. Sen så har vi allt velande med förhandsbokningarna och rekordlånga väntetider. Seriöst, ni har haft 4 år på er att förbereda er inför detta. Ni har skeppat ut två devkits där det har varit långa väntetider för de som bokat. Det var av denna anledning som vi hoppades att ett multimiljardföretag skulle komma till nytta, men hittills har vi inte sett skymten av några positiva effekter från uppköpet.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Först Facebook sellout, nu Betbuy sellout. Börjar känna mig obekväm med att ha förbokat den här produkten...
John Carmack höll mig kvar under förra "skandalen", hur många flera ska man stå ut med?

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Trädvy Permalänk
Elgiganten
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2016
Skrivet av Killbom:

Precis,

Vi förhandsbokar och leverans beräknas till i mitten av Juni.
Vi har endast fått in ett demokit till butiken på kungsgatan.

/Alex