Oculus kringgår förbokningar till fördel för butiker - skapar folkstorm bland användare

Permalänk
Melding Plague

Oculus kringgår förbokningar till fördel för butiker - skapar folkstorm bland användare

Trots fortsatta svårigheter att leverera förbeställda Rift-enheter väljer Oculus att prioritera butikskedjan Bestbuy, något som har skapat en folkstorm på bolagets webbplats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

De är ivriga med att massövervaka allmänheten och inte bara de mest inbitna datanördarna.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha, jag dör!

De gör ju tabbe, efter tabbe, efter tabbe...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

De är ivriga med att massövervaka allmänheten och inte bara de mest inbitna datanördarna.

Pratar vi samma företag nu?? Facebook massövervakar redan allmänheten förutom kanske just datanördarna.
Just nu tjänar de förmodligen mer på att ha folk facebook än I oculus home finns inte så mycket att övervaka där...

Permalänk
Medlem

Klockren länkad produkt i artikeln

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Är det egentligen någon skillnad att HTC Vive finns på Elgiganten och Webhallen?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Oculus/Facebook bryr sig inte om tekniknördarna. De vill ut med VR till alla och för att få ut det krävs det exponering i butiker. Facebook tror på VR som något alla kommer ha i framtiden, inte bara en smal skara teknikintresserade och då är detta helt rätt beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Är det egentligen någon skillnad att HTC Vive finns på Elgiganten och Webhallen?

Problemet är att butikerna får före dom som har förbokat, inte att dom finns där

Permalänk
Medlem

Oculus gör bara fel, efter fel, efter fel.
Detta känns lite som spiken i kistan för mig, har redan för ett tag sen planerat att det får bli en Vive för min del, och att Oculus rent ut sagt pissar på sina kunder gör valet bara enklare.

Jag vill minnas att jag dessutom såg i Vive-tråden att någon på Reddit har släppt ett verktyg som gör att Oculus-exklusiva spel nu funkar på Vive:n, så det gör ju den bara mer intressant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Majora:

Jag vill minnas att jag dessutom såg i Vive-tråden att någon på Reddit har släppt ett verktyg som gör att Oculus-exklusiva spel nu funkar på Vive:n, så det gör ju den bara mer intressant.

Det är möjligt att utvecklarna hänger på reddit. Här är länken till projektet: https://github.com/LibreVR/Revive
Här är länkat vilka spel som fungerar https://github.com/LibreVR/Revive/wiki/Compatibility-list

Permalänk
ASUS Nordic

Förklarar kanske till viss del varför min förbokning är flyttad från April till Augusti. Fått 3 mail med ny uppskattad leverans. Börjar bli lite tröttsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Oculus/Facebook bryr sig inte om tekniknördarna. De vill ut med VR till alla och för att få ut det krävs det exponering i butiker. Facebook tror på VR som något alla kommer ha i framtiden, inte bara en smal skara teknikintresserade och då är detta helt rätt beslut.

Tekniknörd eller "alla"... ingen vill bli överkörd av dålig företagshantering. Företag som inte respekterar sina kunder vill ingen kund ha...

Så detta skit de sysslar med är allt annat än rätt håll att gå. Hoppas det slår dem så pass hårt att samtliga konkurrenter fullständigt går om dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superapan:

Är det egentligen någon skillnad att HTC Vive finns på Elgiganten och Webhallen?

Jag tror att Elgiganten och Webhallen har förbokat likt alla andra. Dessutom har de inte fått in sakerna ännu (såvitt jag vet), förutom något ex att dema.

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt av Oculus. Varenda jäkla enhet borde vara öronmärkt till förhandsbokare som tålmodigt väntat genom snedsteg efter snedsteg från Oculus.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag tror att Elgiganten och Webhallen har förbokat likt alla andra. Dessutom har de inte fått in sakerna ännu (såvitt jag vet), förutom något ex att dema.

Precis, jag var på deras demo första dagen och la min bokning efter mitt demo. Jag har fått förväntad leverans till sensommar/tidig höst.

Permalänk
Medlem

Girighet brukar straffa sig i slutändan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Du ser det från ett perspektiv som konsument. De som sitter i ledningen på Oculus vill maximera exponeringen för den breda marknaden för att få ut namnet före Vive så gott det går, och det gör de inte genom att blidga de redan frälsta.

Detta väger de mot att göra de som förbokat arga och förbannade. Antar att de tagit det beslut som kommer ge dem den maximala möjliga förtjänsten i framtiden.

Sen att en sån här sak kan gå åt helvete är en annan sak, men det är en risk de är villiga att ta.

Permalänk
Medlem

RIP Oculus.

Permalänk

Det här är väl gamla nyheter? Sjukt i vilket fall! Tycker det hela har hanterats så otroligt dåligt av Oculus. Var jäkligt intressant att se antalet downvotes och kommentarer Palmer Luckey fick på sin kommentar på reddit i denna tråd:

https://imgur.com/OWstNEV

Wrecked...

Mitt Vive köp blir mer och mer det bästa köpet jag gjort i mitt liv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Finns som alltid många bra skäl att inte tillhöra "early adopter"-skaran.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur mycket båda lagen klantat sig både innan, vid och efter lansering så förvånar det ju inte. Sjukt dåligt hanterat som vanligt. Snyggare hade varit att få ut dom till förbokarna först eller kompensera med sänkt pris eller annan kompensering till de som drabbats.

Ju mer jag läser om dessa företag desto mer tveksam blir jag på att de är kompetenta nog att sköta detta. Och mer och mer ointresserad av produkterna. Generation 2 hoppas jag mer på, förhoppningsvis både billigare och bättre produkter men också fler seriösa alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Mitt Vive köp blir mer och mer det bästa köpet jag gjort i mitt liv.

Seriöst ett av dina bästa köp i ditt liv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Oculus gör bara fel, efter fel, efter fel.
Detta känns lite som spiken i kistan för mig, har redan för ett tag sen planerat att det får bli en Vive för min del, och att Oculus rent ut sagt pissar på sina kunder gör valet bara enklare.

Jag vill minnas att jag dessutom såg i Vive-tråden att någon på Reddit har släppt ett verktyg som gör att Oculus-exklusiva spel nu funkar på Vive:n, så det gör ju den bara mer intressant.

Jag bokade ett vive när nyheten om oculus övervakning kom. En jävla tur det för nu avbokas skräpet oculus. Skulle jag behålla bokningen för oculus får jag nog ändå vive innan, trots att vive bokades månader efter oculus.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wRRM:

Problemet är att butikerna får före dom som har förbokat, inte att dom finns där

Tänk om butikskedjan i fråga också har förbokat sin batch av headsets då ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tänk om butikskedjan i fråga också har förbokat sin batch av headsets då ;).

Fast nu handlade det ju om Bestbuy som får gå före i kön

Permalänk
Medlem

Surt för de som har förbokat att det går att köpa i butik utan förbokning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wRRM:

Fast nu handlade det ju om Bestbuy som får gå före i kön

Jaså? Hur vet vi att bestbuy inte också lagt in en beställning tidigt så att det helt enkelt var deras tur för leverans?
Är Facebooks totala distributionslista för både enskilda köp och företagsköp i större batchar publik månne?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När det väl blir ett nytt VR-headset så blir det mest troligt Vive. Oculus har misskött sig rejält. Först ljög de om priset. Ja, ni kan säga vad ni vill om hur den säljs med förlust, men €700 är verkligen inte i samma "ballpark" som €300. De borde ha varit uppriktiga om priset redan från början. Sen så har vi allt velande med förhandsbokningarna och rekordlånga väntetider. Seriöst, ni har haft 4 år på er att förbereda er inför detta. Ni har skeppat ut två devkits där det har varit långa väntetider för de som bokat. Det var av denna anledning som vi hoppades att ett multimiljardföretag skulle komma till nytta, men hittills har vi inte sett skymten av några positiva effekter från uppköpet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Först Facebook sellout, nu Betbuy sellout. Börjar känna mig obekväm med att ha förbokat den här produkten...
John Carmack höll mig kvar under förra "skandalen", hur många flera ska man stå ut med?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av anon81912:

Jag tror att Elgiganten och Webhallen har förbokat likt alla andra. Dessutom har de inte fått in sakerna ännu (såvitt jag vet), förutom något ex att dema.

Precis,

Vi förhandsbokar och leverans beräknas till i mitten av Juni.
Vi har endast fått in ett demokit till butiken på kungsgatan.

/Alex

Visa signatur