Oculus kringgår förbokningar till fördel för butiker - skapar folkstorm bland användare

Permalänk
Medlem

Oculus gräver sin egen grav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

@Paddanx: Du ser det från ett perspektiv som konsument. De som sitter i ledningen på Oculus vill maximera exponeringen för den breda marknaden för att få ut namnet före Vive så gott det går, och det gör de inte genom att blidga de redan frälsta.

Detta väger de mot att göra de som förbokat arga och förbannade. Antar att de tagit det beslut som kommer ge dem den maximala möjliga förtjänsten i framtiden.

Sen att en sån här sak kan gå åt helvete är en annan sak, men det är en risk de är villiga att ta.

Kan säga det samma, du ser det från endast företagets vinst drivande sida. Och helt ärligt så är en fågel i handen viktigare än 100 i skogen fortfarande. De väljer att överge de "frälsta", trogna kunderna, i hopp om att kanske få några nya i handeln. Samtidigt så hoppar de "frälsna" över till konkurrenter och kommer vara besvikna på detta företag. Så när väl marknaden börjar gå från 7000kr enheter och ner till mer rimlig nivå så är detta företags rykte redan bränt och entusiasterna väljer det som gjort de nöjda i förra gen.

Titta bara på grafikkortsmarknaden. Folk bränns mycket enkelt, sen byter de tillverkare och det är ett H att locka tillbaka dem.
För 20 år sedan hade detta knep fungerat, då PR, internet och sociala medier inte granskade allt som de gör idag. Kanske tom 10 år sedan hade du också klarat dig med mindre smällar (ta tex Mercedes som behövde ca 10år i början på 2000-talet för att rädda sitt märke).

Idag är ett företag "märke" mer värt än produkten de säljer. För om du övertygar dina kunder att du säljer kvalité så kan du också sälja det till det pris du vill, till bra vinst och då nöjda kunder.
Om du dock gör kunderna besvikna, så flyr de snabbare än råttorna på ett sjunkande skepp, skriker om det i sociala medier och liknande, sen är märket inte värt ett skit och företagen går med förlust. Detta är 2010-talets värld.

Så jag står vid min åsikt, för det är dumt både ur kundens perspektiv, och företagets PR som trots allt är det de försöker få ut. Det enda de riskerar sprida är negativ PR till massan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jag bokade ett vive när nyheten om oculus övervakning kom. En jävla tur det för nu avbokas skräpet oculus. Skulle jag behålla bokningen för oculus får jag nog ändå vive innan, trots att vive bokades månader efter oculus.

Haha just ja, övervakningen hade jag glömt bort
Jag minns inte den exakta bortförklaringen till varför de övervakar sina användare, men jag tror de ljög ihop något i stil med att "kunna ge bättre service", hur det nu går ihop. Snarare att de kartlägger användarna för att kunna ge riktad reklam, det är den enda anledningen jag kan komma på just nu.

Det blir som sagt ingen Oculus för min del. Eftersom det var Oculus som mer eller mindre startade VR-tjofräset (då inte räknat med de tidiga "VR"-enheterna som var mer eller mindre bara en skärm som satt närmre ögonen) så har jag länge känt mig trogen till Oculus, men de har verkligen gått ner sig sen Facebook köpte upp dom.

Permalänk
Medlem

Stämmer säkert...

Skrivet av Elgiganten:

Precis,

Vi förhandsbokar och leverans beräknas till i mitten av Juni.
Vi har endast fått in ett demokit till butiken på kungsgatan.

/Alex

Om det är Alex på Backoffice, så är uppgifter i högsta grad legitima.
Bra annars, Alex? Vill du att jag ska ta över någon data-avdelning någonstans?

/John K / Helsingborg

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med tanke på hur mycket båda lagen klantat sig både innan, vid och efter lansering så förvånar det ju inte. Sjukt dåligt hanterat som vanligt. Snyggare hade varit att få ut dom till förbokarna först eller kompensera med sänkt pris eller annan kompensering till de som drabbats.

Ju mer jag läser om dessa företag desto mer tveksam blir jag på att de är kompetenta nog att sköta detta. Och mer och mer ointresserad av produkterna. Generation 2 hoppas jag mer på, förhoppningsvis både billigare och bättre produkter men också fler seriösa alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett smart drag tror jag. Man kommer ju garanerat att bli betalande försökskanin om man hoppar på första generationens produkter i en helt ny produktkategori. Även Vive och Sony kommer garanterat att ha en massa initiala problem under första generationens produkter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

När det väl blir ett nytt VR-headset så blir det mest troligt Vive. Oculus har misskött sig rejält. Först ljög de om priset. Ja, ni kan säga vad ni vill om hur den säljs med förlust, men €700 är verkligen inte i samma "ballpark" som €300. De borde ha varit uppriktiga om priset redan från början. Sen så har vi allt velande med förhandsbokningarna och rekordlånga väntetider. Seriöst, ni har haft 4 år på er att förbereda er inför detta. Ni har skeppat ut två devkits där det har varit långa väntetider för de som bokat. Det var av denna anledning som vi hoppades att ett multimiljardföretag skulle komma till nytta, men hittills har vi inte sett skymten av några positiva effekter från uppköpet.

Jag kommer inte köpa något av HTC igen efter allt strul med min Vive bokning. De har den sämsta supporten, hoppas aldrig min Vive börjar krångla för jag vill inte ha med dem att göra igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Haha just ja, övervakningen hade jag glömt bort
Jag minns inte den exakta bortförklaringen till varför de övervakar sina användare, men jag tror de ljög ihop något i stil med att "kunna ge bättre service", hur det nu går ihop. Snarare att de kartlägger användarna för att kunna ge riktad reklam, det är den enda anledningen jag kan komma på just nu.

Enligt Google så är detta en "feature" som gagnar oss kunder. Kan ju vara som så att Facebook/Oculus ser det på samma sätt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Redan i januari när preorders öppnade, långt innan skitstormen började, så sa ju Oculus att retail (underförstått USA, står på andra ställen) skulle få enheter i en mycket begränsad upplaga i april. Inlägget finns här: https://www.oculus.com/en-us/blog/oculus-rift-pre-orders-now-...

Alltså fanns det redan enheter allokerade för detta ändamål så det handlar inte om att kringgå preorders. Att de nu erbjuder försenade preorders att köpa från denna klunga var väl snarare avsett att ses som en välvillig gest än en nagel i ögat. Vissa blir dock triggade vad de än gör, eller inte gör.

Permalänk
Medlem

John Carmack insyltad i ännu en flopp.

Vem kunde tro det 1993?

Permalänk
Medlem

Ett flertal användare går även så långt att avboka sin beställning helt och hållet i protest. Detta borde gälla alla. Vilka jävla svin rent ut sagt. Såhär gör man inte!

Efter all skit det varit med Oculus är det förvånande för mig att det fortfarande finns intresserade personer, och nu väljer alltså Oculus att spotta på dem inför öppen ridå och försöker dessutom få det att se ut som något positivt. Man häpnar alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av JooJ:

Om det är Alex på Backoffice, så är uppgifter i högsta grad legitima.
Bra annars, Alex? Vill du att jag ska ta över någon data-avdelning någonstans?

/John K / Helsingborg

Tjena John,

Allt bra här! Hoppas att det är bra med dig också!
Vad sägs om att flytta till Kiruna?

/ Alex

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inget konstigt alls tyvärr, detta kunde man förutspå sen det först blev uppenbart att Oculus har produktionsproblem.

De har med 99% sannolikhet straffavgifter med i deras kontrakt med Bestbuy, vilket antagligen är den huvudsakliga anledningen att de prioriterar butikskedjan.

Visa signatur

Ryzen 2600X, RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Halldin:

Redan i januari när preorders öppnade, långt innan skitstormen började, så sa ju Oculus att retail (underförstått USA, står på andra ställen) skulle få enheter i en mycket begränsad upplaga i april. Inlägget finns här: https://www.oculus.com/en-us/blog/oculus-rift-pre-orders-now-...

Alltså fanns det redan enheter allokerade för detta ändamål så det handlar inte om att kringgå preorders. Att de nu erbjuder försenade preorders att köpa från denna klunga var väl snarare avsett att ses som en välvillig gest än en nagel i ögat. Vissa blir dock triggade vad de än gör, eller inte gör.

Yes!

Verkar som att många inlägg i tråden baseras på "angry mob mode". Skulle behövas lite mer rum för eftertanke här tror jag.
Så länge vi inte har fått se Facebooks kompletta distributionslista på i vilken ordning de skickar ut enheter till enskilda beställare OCH företag i större batcher så går det inte att dra några slutsatser om huruvida någon gått före i kön. Ändå dras dessa slutsatser väldigt lätt. Är det så att bestbuy varit nästa på tur i ordningen sedan länge så är det inga konstigheter att att de nu får en batch förbokade enheter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgiganten:

Precis,

Vi förhandsbokar och leverans beräknas till i mitten av Juni.
Vi har endast fått in ett demokit till butiken på kungsgatan.

/Alex

Oj! Kul att ni svarar

Då har ni lika många Vive som jag Prova "Space Pirate Trainer" om ni inte gjort det, mycket nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Tjena John,

Allt bra här! Hoppas att det är bra med dig också!
Vad sägs om att flytta till Kiruna?

/ Alex

-Oerhört frestande! ;D Men ska jag längre upp i landet, så behöver jag få ett bättre erbjudande. Hör av dig om det finns något på huvudkontoret att rodda i. Jag kan tänka mig att överväga det mesta...inköpschef, personalchef, regionchef... listan kan göras lång!

Ps.
Det var ooootroligt nära att jag började i Helsingborg igen. Jonas ringde mig 4 dagar för sent.... hade redan blivit headhuntad till ett annat företag då. Men som jag sa.... bara hör av dig om ni behöver någon som kan sina grejer!
Ds.

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Redan i januari när preorders öppnade, långt innan skitstormen började, så sa ju Oculus att retail (underförstått USA, står på andra ställen) skulle få enheter i en mycket begränsad upplaga i april. Inlägget finns här: https://www.oculus.com/en-us/blog/oculus-rift-pre-orders-now-...

Alltså fanns det redan enheter allokerade för detta ändamål så det handlar inte om att kringgå preorders. Att de nu erbjuder försenade preorders att köpa från denna klunga var väl snarare avsett att ses som en välvillig gest än en nagel i ögat. Vissa blir dock triggade vad de än gör, eller inte gör.

Dom som förbokat före det där har nog rätt att gnälla på att "retail" får gå före.

Om man nu är så dum att man satsar på Oculus alltså.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Ett flertal användare går även så långt att avboka sin beställning helt och hållet i protest. Detta borde gälla alla. Vilka jävla svin rent ut sagt. Såhär gör man inte!

Jag tror du har missförstått. Det finns inga belägg för att någon har gått före i någon kö. Folk är förbannade för att oculus även skeppas till företag som också har beställt grejerna i förtid. Det är inte nå vidare rationell ilska.
Facebook inte inte lovat att alla enskilda förbokningar till privatpersoner först ska gå ut innan något företag får leveranser och det är väl precis samma sak som att webhallen fått in vive innan alla förbokningar från enskilda konsumenter fått sina headsets.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Dom som förbokat före det där har nog rätt att gnälla på att "retail" får gå före.

Om man nu är så dum att man satsar på Oculus alltså.

Det där var information från förbokningsdagen. Det har varit känt sedan dag 1 att retail skulle få en klick med enheter.

Permalänk
Medlem

Game, set and match
HTC Vive wins;
* Better experience, not restrained by sitting down
* Works Oculus titles
* Is available

Oculus RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror du har missförstått. Det finns inga belägg för att någon har gått före i någon kö. Folk är förbannade för att oculus även skeppas till företag som också har beställt grejerna i förtid. Det är inte nå vidare rationell ilska.

Fast det blir ju att folk går före i kön om du har förbokat flera månader i förväg och sedan kan John Doe gå in på Bestbuy och köpa det utan att ha förbokat.

Permalänk
Medlem

Jag kanske hade varit mer upprörd om jag inte hade fått min Rift ännu (ligger på UPS Arlanda och väntar...), men jag anser att reaktionerna är lite väl överdrivna, även om det i sak är fel av Oculus. Kanske har de tidigare ingått avtal med Best Buy innan leveransproblemen uppstod?

I slutändan får vi se vilken produkt som är bäst (hur frälst man än är över Pastor Gabe). Jag hoppas att när jag under sensommaren står med Oculus Touch i hand är Riften likvärdig eller bättre på alla punkter.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det där var information från förbokningsdagen. Det har varit känt sedan dag 1 att retail skulle få en klick med enheter.

Kanske var känt att retail skulle få en klick enheter, men det är inte konstigare än att retail får sitt försenat på samma sätt som de som förbokat får sitt försenat, istället för att prioritera retail.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twk:

Fast det blir ju att folk går före i kön om du har förbokat flera månader i förväg och sedan kan John Doe gå in på Bestbuy och köpa det utan att ha förbokat.

Ja så är det väl alltid när det finns flera olika distributionskanaler. Man vet inte i förtid vilket som kommer gå snabbast i alla lägen. Jag tror folk felaktigt antagit att om det finns förbokningssystem så kan inga återförsäljare också förboka headset för försäljning... men det finns ingen sådan naturlag och inga sådana garantier har utlovats i det här fallet heller. Samma sak gäller väl som tidigare sagt för HTC vive?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bonaqua:

Kanske var känt att retail skulle få en klick enheter, men det är inte konstigare än att retail får sitt försenat på samma sätt som de som förbokat får sitt försenat, istället för att prioritera retail.

Hur vet vi att det gjorts ändringar i ordningen alls? Bestbuy kanske också har fått känna på förseningen. De kanske skulle ha fått leveransen för 2 veckor sedan? Eller inte. Men slutsatsen om att bestbuys leverans inte påverkats finns det väl inte bra underlag för?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Facebook kan det här. De vet att folk är idioter och förbokningar kommer aldrig att upphöra, och vid version 2 kommer bara ett fåtal fortfarande vara butthurt, och kanske ändå stå där likt "shut up and take my money".

Så här är det folket - ni kommer alltid att bli överkörda av Corporate. Ni förhandsbokande satar kommer aldrig förstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och om ett år kommer detta vara bortglömt och saker och ting rullar på och historien kommer att upprepa sig igen... igen... igen...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talat inte detta påverkar någonting alls i slutändan om hur många de får sålt. De kommer tjäna sina pengar ändå. Det viktiga är att VR kommer ut till så många som möjligt. Rift säljer nog bäst i slutändan för att den är billigare, när det rör sig om så höga siffror. Det är inte många som kan ackommodera en fullrumsupplevelse hemma heller.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

"Användaren får dock fortfarande ta del av Eve Valkyrie Founders Pack samt en prioriterad kö för beställning av Touch-kontrollerna."

Hahahaha strålande, för deras prioriterade köer verkar dom ju följa!

Permalänk
Medlem

Perfekt för oss som inte har förhandsbokat.

Deras marknadsavdelning prioriterar BestBuy över entusiaster med förhandsbokning. Oculus Rift är en premiumprodukt som kräver en ~15k spelPC för att drivas. Klientelen hos BestBuy spelar på PS4 så de kommer inte köpa en Oculus för $600 de inte kan använda.

Med andra ord förlorar Oculus ännu mer marknadsandelar och goodwill hos sina potentiella kunder. Vid julhandeln kommer PlayStationVR vinna skeppade enheter och Oculus tvingas prisdumpa.

Då ligger Oculus fokus redan på version 2.0 så kör vi hela karusellen igen!

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Skrivet av twk:

Fast det blir ju att folk går före i kön om du har förbokat flera månader i förväg och sedan kan John Doe gå in på Bestbuy och köpa det utan att ha förbokat.

Förbokar jag ett gäng, som jag sedan säljer av. Så har dessa köpare också gått före vissa förbokare, eller hur? Same shit. Inget att gnälla över, bara gilla läget och läsa allt innan man börjar kriga ^^