Permalänk
Medlem

Vattenkylning i tajt chassi?

Hej! Har haft en tanke på att göra en modd i ett ganska tajt chassi, har funderat ut komponenter och liknande och kommit fram till att vattenkylning hade blivit det mest effektiva valet. Då jag är ganska novis inom just vattenkylning så vänder jag mig hellre till folk som har mer koll på det.

Jag har en yta på ungefär 10x9x13,5 cm (BxHxD) där jag ska klämma in en pump och en reservoar. Radiatorn har jag tänkt få plats med på ovansidan av chassit eller vid sidan av den och försöka få in såpass stor pump och radiator som ytan tillåter.

Sen, hur mår moderkort och övriga delar i ett chassi av stål? Behövs gummidistanser eller något liknande? Eller kommer det gå bra ändå?

Tänkte försöka lösa en ungefärlig ritning av hur jag tänkt ha systemet när jag kommer hem, lite svårt att komma ifrån på jobbet dock (mer än att bara skriva en forumpost).

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Jag har en yta på ungefär 10x9x13,5 cm (BxHxD) där jag ska klämma in en pump och en reservoar. Radiatorn har jag tänkt få plats med på ovansidan av chassit eller vid sidan av den och försöka få in såpass stor pump och radiator som ytan tillåter.

Sen, hur mår moderkort och övriga delar i ett chassi av stål? Behövs gummidistanser eller något liknande? Eller kommer det gå bra ändå?

Finns rätt så små pumpar men ändå effektiva pumpar så du får lätt in något i det, i förhållandevis, stora utrymmet. Reservare är inte helt nödvändig, finns flera som löst med ett t-rör och en bit slang för att fylla på systemet, men som sagt borde ändå inte vara några problem med i det utrymmet. Lättare att hitta någon som passar om man får en bra bild på hur det hela ser ut i förhållande till övriga komponenter.

Nej, nu trollar du väl, man har ju bygg chassin i stål/plåt i alla tider det är bara nu under de senare (läs 15-20) åren som aluminium och annat har börjat användas. Behöver väl inget extra förutom att hålen i chassit skall passa med hålen på komponenterna så skall det gå bra.

Permalänk
Medlem

@loefet: Jag har bara byggt i aluminium och trä så det är väl jag som är skadad då Tack för snabbt svar!

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt