Wake on lan - Får det inte att fungera med min NUC mini pc

Permalänk
Medlem

Wake on lan - Får det inte att fungera med min NUC mini pc

Hej,

Jag har försökt att få WOL att fungera I min NUC genom en Android app utan resultat, det jag vill göra är att kunna starta min NUC från avstängt läge.
Det funkar när NUCen är I hibernation men ej från helt avstängt läge.

Detta är den NUC jag har;
https://www.komplett.se/pc-i-delar-intel-nuc-core-i5/811305

Jag kör win8,
Nätverkskortet är;
intel ethernet connection i218-v

Jag har enablat WOL I bios samt kryssat I "magiska paket" I enhetshanteraren för nätverkskortet.

Jag har provat ca 4-5 olika appar men får ingen reaction när jag försöker väcka min NUC.

Är det någon som fått detta att funka?

Permalänk
Medlem

Kolla att nätverksporten är aktiv när datorn är verkligen helt avstängd. Om Du har gjort rätt i BIOS och nätverksporten ej är aktiv när datorn är helt avstängd så saknar den stöd för gamla hederliga WOL men har stöd för WOL via ditt OS.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kolla att nätverksporten är aktiv när datorn är verkligen helt avstängd. Om Du har gjort rätt i BIOS och nätverksporten ej är aktiv när datorn är helt avstängd så saknar den stöd för gamla hederliga WOL men har stöd för WOL via ditt OS.

När datorn är helt avstängd så verkar nätverksporten vara död, hur kan jag gå vidare?

Permalänk
Medlem

Ingen som har några tips?

Permalänk
Medlem

På den här sidan påstår någon att de fick sin NUC att fungera med WOL genom att använda S3 strömsparläget.
Det är väl osäkert om det hjälper dig men om det har med att strömmen till nätverksadaptern stänger av sig att göra så är det kanske värt att kolla.

https://communities.intel.com/thread/34150?start=0&tstart=0

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

På den här sidan påstår någon att de fick sin NUC att fungera med WOL genom att använda S3 strömsparläget.
Det är väl osäkert om det hjälper dig men om det har med att strömmen till nätverksadaptern stänger av sig att göra så är det kanske värt att kolla.

https://communities.intel.com/thread/34150?start=0&tstart=0

Detta var lösningen!
Nu fungerar det,

Jag märker ingen skillnad I snabbhet I uppstarten heller så det spelar ingen roll, jag klickade ur snabb uppstart och det var vad som saknades.
Jag kör Kodi på min NUC och styr allt med appen Yatse från min Android telefon och nu kan jag även starta datorn från helt avstängt läge med appen.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Detta var lösningen!
Nu fungerar det,

Jag märker ingen skillnad I snabbhet I uppstarten heller så det spelar ingen roll, jag klickade ur snabb uppstart och det var vad som saknades.
Jag kör Kodi på min NUC och styr allt med appen Yatse från min Android telefon och nu kan jag även starta datorn från helt avstängt läge med appen.

Tack för hjälpen!

Gött! Då vet jag kanske vad som trilskas om jag försöker köra WOL på en UEFI dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself