Arduino som skickar meddelande till varandra (med display)

Permalänk
Inaktiv

Arduino som skickar meddelande till varandra (med display)

Hej!

Jag skulle behöva lite vägledning i hur jag enklast möjligt kan skapa ett antal enheter där man via ett fåtal knappar kan skicka förprogrammerade meddelande till varandra med varje enhets id (som också förprogrammeras). Varje enhet ska ha en display.

Vart startar jag och vilken är bästa vägen?

MVH Snuffle

Permalänk
Datavetare

Kanske lite mer bakgrund kring vad som ska göras

  • ska det vara trådlöst eller inte?

  • vilka avstånd handlar det om?

  • ungefär hur många noder kommer systemet ha?

Kort som Aruino UNO har inbyggt stöd för saker som I²C och SPI, båda dessa är master/slave-typ av bussar vilket kanske inte riktigt passar i ditt fall.

Annars finns ett radioprotokoll över 2,4 GHz som inte är "vanligt" WiFi utan en betydligt enklare (och billigare) variant. Där är kanske mer vad du är ute efter. NRF24

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar 433mhz radio moduler istället.

Provade 2.4Ghz (nRF24L01) men hade mycket brus och avståndet blev väldigt kort. Jag misstänker att det är alla trådlösanätverk och bluetooth enheter som grannarna har som stör ut.
Med 433Mhz kändes lika enkelt att arbeta med och avståndet upplevs bättre.

(Har inte gjort några fler jämförelser sen jag provade 433Mhz)

Jag köpte 10-pack receivers och transmitters för 50kr på ebay

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Kanske lite mer bakgrund kring vad som ska göras

  • ska det vara trådlöst eller inte?

  • vilka avstånd handlar det om?

  • ungefär hur många noder kommer systemet ha?

Kort som Aruino UNO har inbyggt stöd för saker som I²C och SPI, båda dessa är master/slave-typ av bussar vilket kanske inte riktigt passar i ditt fall.

Annars finns ett radioprotokoll över 2,4 GHz som inte är "vanligt" WiFi utan en betydligt enklare (och billigare) variant. Där är kanske mer vad du är ute efter. NRF24

Det ska vara trådlöst och vi pratar cirka 5m ev genom en tunn trävägg. Ca 10enheter till en början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KeVVa:

Jag rekommenderar 433mhz radio moduler istället.

Provade 2.4Ghz (nRF24L01) men hade mycket brus och avståndet blev väldigt kort. Jag misstänker att det är alla trådlösanätverk och bluetooth enheter som grannarna har som stör ut.
Med 433Mhz kändes lika enkelt att arbeta med och avståndet upplevs bättre.

(Har inte gjort några fler jämförelser sen jag provade 433Mhz)

Jag köpte 10-pack receivers och transmitters för 50kr på ebay

Det låter väldigt intressant. Och det fungerar bra för kortare meddelande? Går det att koppla direkt till en arduino och finns det något "bibliotek" för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

@anon6570: Finns bibliotek för detta

https://github.com/maniacbug/RF24

Har själv köpt ett par kretsar för detta, men har inte haft tid än att sätta mig ner och jobba med det än. Man sätter tydligen upp enkelriktade kanaler mellan korten, är dock möjligt att ta ner en kanal och byta noder samt riktigt så går att kommunicera mellan alla noder i alla riktningar även om det måste göras "en efter en".

Ska också vara möjligt att låta RPi-kort använda samma radiokrets och på så sätt direkt delta i ett sådant mesh-nät.

433 MHz radio kan vara ett annat alternativ. Har även köpt sådana kretsar, men har inte hunnit testa de heller så här långt. Hade lite högre prioriterade saker kring att få min RPi3 att styra LCD, RTC-klocka samt ett 3G-model (är klar med alla dessa delar nu, så dags att ge sig på radiodelen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon6570:

Det låter väldigt intressant. Och det fungerar bra för kortare meddelande? Går det att koppla direkt till en arduino och finns det något "bibliotek" för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja då, VirtualWire är väl det enklaste
Slå ett öga på den här guiden: http://www.instructables.com/id/RF-315433-MHz-Transmitter-rec...

Värt att nämna är att alla enheter kommer ta emot meddelandet. Så du får komma på någon eget sätt att addressera och validera din data

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KeVVa:

Ja då, VirtualWire är väl det enklaste
Slå ett öga på den här guiden: http://www.instructables.com/id/RF-315433-MHz-Transmitter-rec...

Värt att nämna är att alla enheter kommer ta emot meddelandet. Så du får komma på någon eget sätt att addressera och validera din data

Det är bara positivt, tanken är att meddelandena ska synas på alla displayer. Jag ska läsa på under helgen och återkommer säkert med fler frågor. Tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com