Kostnadsfri uppgradering till Windows 10 upphör 29 juli

Permalänk
Melding Plague

Kostnadsfri uppgradering till Windows 10 upphör 29 juli

Användare som vill utnyttja den kostnadsfria uppgraderingen till Windows 10 måste göra det innan den 29 juli. Efter det kommer operativsystemet återgå till ordinarie pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Windows 7 användare rejoice typ.

Permalänk
Medlem

Så skönt hoppas tjatet upphör nu.
Kommer nog dock köra uppdateringen och sen installera om w7 igen.

Retail blir retail antar jag?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

1100kr
Tur att det finns aliexpress.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Det är kanske på tiden att jag får tummen ur i helgen och uppgraderar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

På samma sätt som Xbox one återgick till ordinarie pris efter deras "temporära" erbjudande? (Den återgick inte till ordinarie pris)

Tillåt mig tvivla på dom här uppgifterna.

Permalänk
Medlem

Undrar om tjatet upphör eller om dom fortsätter tjata och vill att man ska betala för en uppdatering istället?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Entusiast

Då kanske det är dags att jag köper mig en 1 TB SSD så jag kan uppdatera ordentligt. Får hoppas att ljudkortet fungerar någorlunda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Även om man inte gillar W10 i nuläget är det smart att ta en image, uppgradera, spara den imagen, och sedan återställa till W7, eller vad man nu har. Gratis är gott.

Personligen blir jag dock lite förvånad av att de slutar. Det har ju gått sämre än de väntat sig på grund av klantigheter och otydligheter (och förföljelsemani hos allmänheten) kring telemetridata de samlar in, så jag trodde faktiskt de skulle förlänga gratisperioden.

Själv hade jag Windows 10 på alla enheter som kunde få det typ andra månaden efter uppgraderingen blev tillgänglig tror jag. Ångrar mig inte. Yolo.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

man skulle tro att det vore lätt att nå målet när dom get bort ett os gratis, men inte ens det priset är billigt nog..

ressistance is futile, det blir nog till att inhandla en lagom ssd och bita i det sura äpplet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Jag har redan Windows 10, och jag ångrar inte en sekund att jag skaffade det Forza 6 är sjukt nice!

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Glöm nu inte alla att lägga in ett antispy för win10. Typ O&O ShutUp10

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Undrar om de senare kommer införa kostnader för uppgraderingar som de släpper. T.ex. den som kommer nu till sommaren, anniversary update. Eller någon form av prenumeration längre fram.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Även om man inte gillar W10 i nuläget är det smart att ta en image, uppgradera, spara den imagen, och sedan återställa till W7, eller vad man nu har. Gratis är gott.

Personligen blir jag dock lite förvånad av att de slutar. Det har ju gått sämre än de väntat sig på grund av klantigheter och otydligheter (och förföljelsemani hos allmänheten) kring telemetridata de samlar in, så jag trodde faktiskt de skulle förlänga gratisperioden.

Själv hade jag Windows 10 på alla enheter som kunde få det typ andra månaden efter uppgraderingen blev tillgänglig tror jag. Ångrar mig inte. Yolo.

Jag skulle inte bli förvånad om de kör en till gratisperiod längre fram om det går segt. Typ lagom till att de lägger ner supporten för Windows 8 i början av 2018.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Även om man inte gillar W10 i nuläget är det smart att ta en image, uppgradera, spara den imagen, och sedan återställa till W7, eller vad man nu har. Gratis är gott.

Personligen blir jag dock lite förvånad av att de slutar. Det har ju gått sämre än de väntat sig på grund av klantigheter och otydligheter (och förföljelsemani hos allmänheten) kring telemetridata de samlar in, så jag trodde faktiskt de skulle förlänga gratisperioden.

Själv hade jag Windows 10 på alla enheter som kunde få det typ andra månaden efter uppgraderingen blev tillgänglig tror jag. Ångrar mig inte. Yolo.

ganska säker på att du förlorar din windows 10-nyckel om du nedgraderar tillbaka till 7 eller 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag skulle inte bli förvånad om de kör en till gratisperiod längre fram om det går segt. Typ lagom till att de lägger ner supporten för Windows 8 i början av 2018.

Ja så kan de ju göra, eller så intensifierar de sitt "tjat" nu när det börjar närma sig.. typ "xx days left of free upgrade"

Kan ju också vara så enkelt att folk "inte vågar" för att de tror att nogot ska gå sönder, typ. Eller så är det många som helt enkelt inte fått tummen ur.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ganska säker på att du förlorar din windows 10-nyckel om du nedgraderar tillbaka till 7 eller 8.

Nej, det gör man inte. Har du en gång uppgraderat så behöver du inte ens serienyckel nästa gång du installerat 10. Har testat detta hos en polare som vart lite motvals till hela grejen men sedan ändrade sig och ville ha W10 igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det funkar med att göra om en W7/W8.1 Retail till W10 Retail och sen faktiskt kunna flytta det mellan hårdvara?

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Inaktiv

Uppdaterade från Windows 8.1 till 10 och det har inte varit helt smärtfritt. Drivrutiner har fungerat felfritt men det är saker som de ändrat till det sämre som t ex den nya värdelösa fotovisaren där man ej kan använda vänster/höger piltangenter för att bläddra mellan bilder.

Nu till min fråga. Jag har fortfarande Windows 7 installerat på min andra ssd och om nu jag väljer att uppgradera till windows 10 hur går jag bäst tillbaka till Windows 7 igen? Skapar inte uppgraderingen till Windows 10 en ny nyckel som fungerar både till win 7 och 10? Ska jag göra en backupspegling på mitt nuvarande 7 innan jag uppgraderar?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Ja så kan de ju göra, eller så intensifierar de sitt "tjat" nu när det börjar närma sig.. typ "xx days left of free upgrade"

Kan ju också vara så enkelt att folk "inte vågar" för att de tror att nogot ska gå sönder, typ. Eller så är det många som helt enkelt inte fått tummen ur.

Det är därför jag har väntat med att uppgradera. Jag har massa symboliska länkar med filer och program utspridda över en SSD och två HDD plus att jag nyligen fick veta att mitt ljudkort inte kommer få officiellt stöd i Windows 10. Har testat i laptopen och drivrutinerna för 8 fungerar men vet inte hur bra. Så det får nog bli att köpa en stor SSD och köra en ren installation och sedan möblera om saker i datorn. Är nog ändå dags för en ren installation för har massa skräp överallt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är därför jag har väntat med att uppgradera. Jag har massa symboliska länkar med filer och program utspridda över en SSD och två HDD plus att jag nyligen fick veta att mitt ljudkort inte kommer få officiellt stöd i Windows 10. Har testat i laptopen och drivrutinerna för 8 fungerar men vet inte hur bra. Så det får nog bli att köpa en stor SSD och köra en ren installation och sedan möblera om saker i datorn. Är nog ändå dags för en ren installation för har massa skräp överallt.

Var det inte Xonar D1 dy hade? Funkar klockrent för mig med Unixonar-drivisar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

*BORT*

Om MS betalade mig en miljon skulle jag ändå aldrig installera skiten.

Det var en lustig definition på meme, najk, vad är ditt problem, svider sanningen?
Det är ganska välkänt att MS spionerar på oss, de som ropar foliehatt är farliga för vår framtids säkerhet.

Meme eller liknande håller vi oss ifrån, tack! /Najk
Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

I juli läggs win 7 på hyllan då, har varit en skön os. Har dragit ut på uppgraderingen för att få en så buggfri win 10 som möjligt, samma gäller mindre software och drivrutiner typ speedfan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Skönt, då kanske man slipper MS dagliga tjat!

Till slut kommer man ju vara tvungen att nedgradera för att kunna spela alla spel som kommer, men då MS ser och vet allt man gör på datorn så är nog bästa lösningen att köra med dual-boot, Win 10 för enbart spelande och inget annat överhuvudtaget, och någon version av Linux för allt annat.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

http://i.imgur.com/9DoVoix.jpg

Om MS betalade mig en miljon skulle jag ändå aldrig installera skiten.

Antar att försäljningen av aluminiumfolie har ökat rejält. xD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Var det inte Xonar D1 dy hade? Funkar klockrent för mig med Unixonar-drivisar.

Nej jag har M-Audio Fast Track Pro. Fick ett mail för ett par månader sedan där det stod att de inte kommer uppgradera drivrutinerna något mer och de som finns nu är långt ifrån stabila. De har inte ens brytt sig om att ändra länkarna i kontrollpanelen från M-Audio till Avid och det var flera år sedan. Ska köpa nytt kort någon gång framöver för det verkar som att preampen på ena kanalen är död men finns andra saker jag behöver uppgradera först. Det spelar i alla fall upp ljud utan större problem under Windows 10 när jag testade på min laptop som jag uppgraderade nästan med en gång. Det är inspelning jag är lite orolig över.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej jag har M-Audio Fast Track Pro. Fick ett mail för ett par månader sedan där det stod att de inte kommer uppgradera drivrutinerna något mer och de som finns nu är långt ifrån stabila. De har inte ens brytt sig om att ändra länkarna i kontrollpanelen från M-Audio till Avid och det var flera år sedan. Ska köpa nytt kort någon gång framöver för det verkar som att preampen på ena kanalen är död men finns andra saker jag behöver uppgradera först. Det spelar i alla fall upp ljud utan större problem under Windows 10 när jag testade på min laptop som jag uppgraderade nästan med en gång. Det är inspelning jag är lite orolig över.

Ah OK. Då blandade jag ihop. Ja det är tråkigt när det blir så. Är ju inga billiga kort så jag tycker man kan vänta sig mer commitment mot kunderna där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag som har en Windows 8.1 nyckel och uppgraderat till Windows 10. Hur funkar de? Har en polare i samma sits. Men hans nyckel va ogiltig för en ren Windows 10 installation, när han skulle formatera om. Måste man installera Windows 8.1 och uppgradera till 10 för att de ska funka? Och isf, kan jag göra de efter 29 juli?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv

30 juli kommer folk börja gnälla på att de inte får uppgradera gratis istället. Svårt att göra alla glada.

Mycket nöjd med Windows 10 personligen, kör det på alla Windows-enheter utom min Lamina-platta. Blir troligen att stanna på 8.1 där, tjänar inte direkt något på att uppgradera den. Mer jobb än det är värt dessutom.

Den stora frågan är om det kommer gå att flytta licensen när det är dags att förhoppningsvis uppgradera till Zen runt årsskiftet. Slipper gärna köpa en ny Win 10 Pro-licens men risken är väl rätt stor att den inte är flyttbar. Äh, något jag kan bekymra mig om då förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag som har en Windows 8.1 nyckel och uppgraderat till Windows 10. Hur funkar de? Har en polare i samma sits. Men hans nyckel va ogiltig för en ren Windows 10 installation, när han skulle formatera om. Måste man installera Windows 8.1 och uppgradera till 10 för att de ska funka? Och isf, kan jag göra de efter 29 juli?

Man måste uppgradera för att få en giltig licens. Det är ingen "nyckel" i den bemärkelsen utan det är bara att något nummer på ditt moderkort sparas i MS databas så de vet att du har en giltig uppgradering. Därför funkar det inte om man gör en ren installation direkt. Däremot går det bra att blåsa burken och göra en ren installation efteråt om man vill.

Det kommer inte att fungera att uppgradera efter 29 Juli.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.