Geforce "Pascal" GTX 1080 i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast ska man tro på AMD & nVidias säljsnack så är det billigare att betala påslaget än att äga fabrikerna, eftersom man då slipper stå för inköp av nya maskiner och underhåll, för hela skiten. Och det är inte som om Samsung sitter på en massa outnyttjad kapacitet i sina produktionsanläggningar, så jag är inte helt säker på att ett sådant köp leder till "minskade kostnader i samband med produktionen av grafikkort". Efter ett par generationer GPU'er hade det nog kunnat ge upphov till tekniskt intressanta lösningar dock...

Jag och mitt museiföremål (7950) spelar fortfarande allt jag har provat så här långt. Det finns en anledning till att AMD fortfarande säljer de här omstöpta korten, 3 generationer senare...
Självklart är de inte med i prestanda toppen. Men de var absolut inte ett dåligt köp när det begav sig. "Förhoppningsvis" blir priset rätt på 1080, men siffrorna som är de officiella är inte bra nog, så det blir nog inte ett sådant, när jag nu måste köpa ett nytt grafikkort inom de närmaste 2 månaderna. Det KAN bli ett 980Ti, men då är det fan frågan om man inte ska ta ett begagnat...
B!

Tänkte mer att Samsung redan tillverkar stora mängder kretsar både åt sig själva och på kontrakt. Eftersom de redan har kapacitet, patent, och en hel del utrustning så är det vara betydligt billigare för dem att tillverka åt sig själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det har jag väl ändå inte skrivit någonting om?
Det är ju svårt att veta i förväg om ett visst kort klarar av att få ett spel att flyta på, inte minst som väldigt många har så slappa definitioner av prestanda och när ett spel flyter. Om minsta fps i genomsnitt är under 60 så flyter det sämre än vad man kan förvänta sig på PC. Att datorn orkar hosta fram ett par frames med 16 ms mellan sig är inte 60 fps, vilket förbluffande många tycks anse.
Precis, alltså ett fem år gammalt spel som inte ens var det mest krävande 2011.

Förstår du att det är svårt att ta det du skriver om "grym prestanda" på allvar?

Jag satt på mobilen, samt det var du som svara på just det inlägget (så svaret blev till dig).

Jag har blivit extremt kräsen på flyt och vill gå ifrån 60 hz skärm (är grymt bra IPS skärm, går inte hitta en med lägre input lag idag som är ips något jag hoppas kommer i 144 hz segmentet).

BF 3 var ju för sin tid rätt ny när det gäller dels prestandakrav och grafik (satte andra spel på bänken). Kom ju några krävande spel förra året , men vissa av dessa berodde det på opolerat spel än visa snygg grafik.

Men vist crysis,Skyrim och witcher går att få snyggt med moddar (göra dessa omöjliga att få vettiga FPS), men speltillverkarna släpper inte spelen så snygga/krävande (för ingen dator klarar idag prestandan som krävs).

Vet i sjutton det med "grym prestanda" betyder för dig (för verklighets grafik går inte få i spel än). Det jag menar är att för sin tid och spel (även nya), presterar dessa rätt bra än i 60+ FPS.

Idag är inte ultra i spel verkligen ultra (utan lite mer effekter,gräs,mer blad på träd eller buskar). så ja jag skulle vilja ha nytt crysis till pc, men finns en orsak varför det tyvärr inte hänt.

Så ingen mening att uppgradera än för mig (så länge jag ligger över 60 fps, mer kan jag inte njuta av tyvärr).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fortfarande inget argument för att prestandan är tillräcklig idag.

Fast det är ett argument för att det fortfarande är fullt användbart, och långt ifrån ett museiföremål.

Skrivet av Sveklockarn:

Många används säkert än. Det innebär inte att de duger till dagens spel.

Vilket dock dessa gör.

Skrivet av Sveklockarn:

Testa gärna GTA V i 1440p med maxinställningar, kom tillbaka och berätta om resultaten.

Visst. Vilken dag som helst. Skicka en kopia av GTA V, och en 1440p skärm, så ska jag återkomma med resultat omgående. Rimligt vore dock att testa med den skärm jag hade att driva när jag skaffade grafikkortet, eftersom det var mot den grafikkortet matchades.

Skrivet av Sveklockarn:

Tack vare såna som sitter och tröskar på gamla skitkort istället för att byta upp sig så går inte utvecklingen snabbare.

Ah. Så, tack vara ett folk köper, och överklockar hårdvara, för att få så bra prestanda som möjligt med minsta möjliga insats, har vi inte fått nya kort sedan hedenhös. Personligen anser jag att du har fel, och jag kan bevisa det, eftersom vi är i en tråd om nVidias nya grafik-lösning, trots att jag sitter på ett flera generationer gammalt grafikkort.

Skrivet av Sveklockarn:

Nej det är ju ett utmärkt val att köpa begagnade kort om man är snål, fattig eller bara inte spelar spel som kräver mer.

Fast det ser snarast ut som om ditt argument är att oavsett vad du än köper för grafikkort, så har du inte prestanda så det räcker, för att du bryr dig mer om e-penis, än att köpa hårdvara som lirar ihop på ett sätt som ger dig vettig prestanda.

Skrivet av Sveklockarn:

Det är ett problem när jag inte kan spela spel jag äger utan att tvingas skruva ner inställningarna med mitt 980 Ti.

"Buhu"
Ledsen, men eftersom jag fortfarande kan spela dagens spel med fullgod prestanda, utan att behöva reducera spelens grafikinställningar till minimum, så tror jag du får ta på dig det helt själv. Det är ditt jobb som köpare att ta reda på vid vilken upplösning ditt grafikkort klarar av att leverera ett resultat du är nöjd med. Spel som fungerade utmärkt med den hårdvaran du hade vid inköp, kommer möjligen sluta fungera optimalt om du börjar kräva 2x antalet pixlar. Är det e-penis som räknas, ska du så klart ha 4K skärm parad till ditt 980Ti, men är du ute efter bästa spelupplevelse, är 1080P ungefär vad ett ensamt grafikkort klarar driva med dagens grafikkort, till fullgott resultat. Ska du högre än så, som ditt önskemål om 1440P, så är det Crossfire/SLi som gäller. Det är knappast varken hårdvaru, eller speltillverkarnas bekymmer att du inte har prioriterat rätt när du handlade.
B!

Edit

Skrivet av Dem8n:

Tänkte mer att Samsung redan tillverkar stora mängder kretsar både åt sig själva och på kontrakt. Eftersom de redan har kapacitet, patent, och en hel del utrustning så är det vara betydligt billigare för dem att tillverka åt sig själva.

Fast det är ju det som är problemet. Samsungs kapacitet är redan i bruk. Ska de sluta tillverka SSD'er för att köra GPU'er om de köper upp nVidia, eller hur har du tänkt dig det ska bli mer ledig kapacitet? Svaret är att man antingen bygger nytt, och köper nya maskiner, eller köper in produktionskapacitet, beroende på vad man anser är mest ekonomiskt försvarbart. AMD & nVidia hävdar som bekant att den mängden de producerar, inte gör det lönsamt med egna fabriker längre. Det är möjligt de har fel, vad vet jag, men oavsett vem som äger nVidia, så torde samma förhållande gälla.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vilket dock dessa gör.

Ja, du tycker det. Jag påpekar fakta att de inte orkar driva sentida spel på ett vettigt sätt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Visst. Vilken dag som helst. Skicka en kopia av GTA V, och en 1440p skärm, så ska jag återkomma med resultat omgående.

Det behövs inte, kan reda tala om att det kommer vara ett bildspel om du ställer in lite kvalité, eftersom ett 980 Ti inte är i närheten av att orka dra runt det på max. Vilka inställningar man kan ha hänger såklart på hur låg framerate man kan acceptera, men för mig är 60 fps absolut minimum. Sen har jag en skärm G-Sync som utjämnar enstaka drops neråt 52-55 fps, annars behövs det typ 90-100 fps för att det ska kännas som att det flyter på för min del.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Rimligt vore dock att testa med den skärm jag hade att driva när jag skaffade grafikkortet, eftersom det var mot den grafikkortet matchades.

Jag vet inte vilken upplösning den skärmen hade, men jag betvivlar att resultatet skulle bli särskilt annorlunda om vi inte pratar om några ålderdomliga upplösningar typ 1280x1024.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Ah. Så, tack vara ett folk köper, och överklockar hårdvara, för att få så bra prestanda som möjligt med minsta möjliga insats, har vi inte fått nya kort sedan hedenhös. Personligen anser jag att du har fel, och jag kan bevisa det, eftersom vi är i en tråd om nVidias nya grafik-lösning, trots att jag sitter på ett flera generationer gammalt grafikkort.

Utvecklingen går snabbare ju mer tid/pengar utvecklarna har.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det ser snarast ut som om ditt argument är att oavsett vad du än köper för grafikkort, så har du inte prestanda så det räcker, för att du bryr dig mer om e-penis, än att köpa hårdvara som lirar ihop på ett sätt som ger dig vettig prestanda.

Nej, exakt, och det är precis likadant med datorn i övrigt. Den kommer inte att bli tillräckligt snabb inom överskådlig framtid, i det fallet för att jag inte lever för evigt och har oändligt med tid att vänta. Grafikkort har nog ungefär likadana utsikter. Därför försöker jag se till att inte ha några husgudar till grafikkort, och tycker att det är vettigt att lägga pengar på att få en bättre upplevelse i de hundratal timmar man använder sin hårdvara innan det är dags att slänga ut och skaffa nytt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Ledsen, men eftersom jag fortfarande kan spela dagens spel med fullgod prestanda, utan att behöva reducera spelens grafikinställningar till minimum, så tror jag du får ta på dig det helt själv.

Minimum behöver du säkert inte köra på i alla fall, men rejält gimpad grafik i jämförelse med 900-serien som går i pension nu.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är ditt jobb som köpare att ta reda på vid vilken upplösning ditt grafikkort klarar av att leverera ett resultat du är nöjd med.

Jag köpte det snabbaste singelkortet som fanns för GTA V. Det är bara att byta när det kommer något som är tillräckligt mycket snabbare för att motivera kostnaden. Din strategi verkar vara att skriva på forum om att du minsann kör allt på high med ett fem år gammalt grafikkort, men du kanske å andra sidan tycker att 30 fps är "mer än nog".

Du har kanske någon förklaringsmodell för det också, typ "ögat ser inte mer än 30 fps ändå"?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Spel som fungerade utmärkt med den hårdvaran du hade vid inköp, kommer möjligen sluta fungera optimalt om du börjar kräva 2x antalet pixlar.

Det är knappt värt att kommentera, men det finns några andra saker som påverkar än antalet pixlar, och det är som sagt nya spel som är problemet och inte de som är lika gamla som kortet. Något jag hållit fast vid hela tiden, men som du vägrar acceptera.

Skrivet av -=Mr_B=-:

men är du ute efter bästa spelupplevelse

... så är det ingen idé att rådfråga någon som har påfallande låga krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, du tycker det. Jag påpekar fakta att de inte orkar driva sentida spel på ett vettigt sätt.

*host*Jag spelar på det, du har fel*host*

Skrivet av Sveklockarn:

Det behövs inte, kan reda tala om att det kommer vara ett bildspel om du ställer in lite kvalité, eftersom ett 980 Ti inte är i närheten av att orka dra runt det på max.

Återigen, du har fel. Jag spelar som sagt både Anno 2205, och Fallout 4. Maxad, med AA avstängt. Definitivt inte "bildspel", jag har inga problem med att hålla 60FPS i Fallout.

Skrivet av Sveklockarn:

Vilka inställningar man kan ha hänger såklart på hur låg framerate man kan acceptera, men för mig är 60 fps absolut minimum.

Verkar rimligt. Jag försöker lägga mig på, eller strax över 60FPS, eftersom det är min åsikt att det "räcker".

Skrivet av Sveklockarn:

Jag vet inte vilken upplösning den skärmen hade, men jag betvivlar att resultatet skulle bli särskilt annorlunda om vi inte pratar om några ålderdomliga upplösningar typ 1280x1024.

1680x1050.

Skrivet av Sveklockarn:

Minimum behöver du säkert inte köra på i alla fall, men rejält gimpad grafik i jämförelse med 900-serien som går i pension nu.

Jo, för max på allt, utom AA, är verkligen ett enormt problem.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag köpte det snabbaste singelkortet som fanns för GTA V. Det är bara att byta när det kommer något som är tillräckligt mycket snabbare för att motivera kostnaden.

Verkar onödigt, om du nu är nöjd med resultatet i det spel du spelar. Men eftersom det är dina pengar, så får du göra precis hur du vill med dem.

Skrivet av Sveklockarn:

Din strategi verkar vara att skriva på forum om att du minsann kör allt på high med ett fem år gammalt grafikkort, men du kanske å andra sidan tycker att 30 fps är "mer än nog".

Nä, jag anser däremot att 60FPS, är ganska lagom. Och eftersom jag kan hålla det i spelen jag spelar, utan att försöka något på spelupplevelsen, så har jag uppenbarligen rätt grafikkort än så länge.

Skrivet av Sveklockarn:

Du har kanske någon förklaringsmodell för det också, typ "ögat ser inte mer än 30 fps ändå"?

Du är för söt. Någon gång i framtiden kanske du lär dig att faktiskt argumentera på ett vettigt vis, och någon kan tänkas ta dig på allvar. Tills dess... Puss på dig.

Skrivet av Sveklockarn:

Det är knappt värt att kommentera, men det finns några andra saker som påverkar än antalet pixlar, och det är som sagt nya spel som är problemet och inte de som är lika gamla som kortet. Något jag hållit fast vid hela tiden, men som du vägrar acceptera.

Det du verkar ha missat är att jag faktiskt spelar ny aspel, och inte har några problem med prestandan... Fast varför ska man hålla på och läsa vad den man låtsas argumentera emot skriver. Sådant är ju helt onödigt för dig, du har ju redan bestämt dig för vad du ska skriva, och klarar egentligen dig helt utan min medverkan?

Skrivet av Sveklockarn:

... så är det ingen idé att rådfråga någon som har påfallande låga krav.

Visst visst. Påfallande låga krav, är tydligen samma grafiska inställningar som du använder, minus AA, vid samma bild-frekvens. Det torde ju betyda att även dina krav är påfallande låga, och din åsikt i frågan är meningslös, eller hur menar du nu?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ett problem när jag inte kan spela spel jag äger utan att tvingas skruva ner inställningarna med mitt 980 Ti.

980 Ti klarar ju driva 99% av dagens spel i 1440p 60-100fps iaf, om du stängt/sänkt grejer som inte sällan halverar bilduppdateringen så som AA/AF, "nvidia failworks", skuggor för att nämna några.

Om inte detta duger köp ett till och kör SLI?

Sen finns ju undantag med ooptimerade skitspel som *host* Quantum Break *host*

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

980 Ti klarar ju driva 99% av dagens spel i 1440p 60-100fps iaf, om du stängt/sänkt grejer som inte sällan halverar bilduppdateringen så som AA/AF, "nvidia failworks", skuggor för att nämna några.

Det är som sagt otroligt krävande att dra runt korrekta skuggor på enskilda grässtrån med mera, men det gör också spelet sjukt mycket snyggare. GTA V som jag använt som exempel, inte minst eftersom jag uppgraderade från 980 till 980 Ti för att orka driva det, blir mycket snyggare med vissa options igång som inte har med kantutjämning att göra. Struntar man i de inställningarna så är det inte ett problem såklart, men jag känner det som att jag har ett inkomplett spel just nu.

Min minimum-FPS ökade med 7 fps (från 48 till 55) efter bytet till 980 Ti. Sen köpte jag ju en PG279Q med G-Sync strax efter så att det inte blir något irriterande hackande p.g.a. Vsync, men då kör jag som sagt inte med de inställningar jag vill ha utan med några som funkar med ett acceptabelt resultat.

Skrivet av SuperFlugan:

Om inte detta duger köp ett till och kör SLI?

Nej, det är inte aktuellt eftersom datorn kommer bli för varm och högljudd för att jag ska orka vara i samma rum. Vattenkyla kunde ju vara en lösning men också för jobbigt att fixa. Jag orkar inte klabba med SLI heller, det är för liten prestandavinst för kostnaden samt en potentiell risk för andra grafikproblem (t.ex. microstuttering).

Jag får nog sätta mitt hopp till att 1080 Ti/Big Pascal blir rejält mycket snabbare. Jag skiter i att spela mer GTA V innan jag har uppgraderat, i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Du förstår uppenbarligen inte hur tongångarna varit här senaste åren.

När Nvivia lanserar en Kokplatta (fermi) så skriker folk att prestandan är det enda som spelar roll,
När Amd släpper ett kort som landar på 95°C med referenskylare är det ett varmt skitkort i flera år, även fast 3e part löste detta typ direkt.
Fury har haft oslagbar prestanda/watt men det har inte spelat någon roll då det inte varit snabbast.

Så Prestanda/watt är återigen bara relevant då hemmalaget har bättre.

Känns som du försöker försköna historien här lite. 290/290X kom bara ut i referens under lansering och vi fick vänta ett tag innan tredjepart kom med andra kylare. Då hade tillverkarna oftast plockat kylarna från kepler-kort och det gick sisådär att kyla även med dessa, då de oftast behövde surra på bra mycket mer på Fiji än de behövde på Kepler.

Sen så fick väl 480 massvis med flack den med. Försenad, avskalad och på youtubekanaler försökte man steka ägg på den.

Fury är rätt så solid nu, men lanseringen tog sin lilla stund. Under tiden så tog 390 och 390X upp uppmärksamheten istället då tredjepart kunde klona sina nu mogna 290/290X-kortdesigner och slänga på 390/x specar på dessa medan Fury behövde lite mer handpålägg. Det känns som om dessa kort slogs om samma kunder.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag har blivit extremt kräsen på flyt och vill gå ifrån 60 hz skärm (är grymt bra IPS skärm, går inte hitta en med lägre input lag idag som är ips något jag hoppas kommer i 144 hz segmentet).

Har du kollat på Asus MG279Q eller PG279Q? Jag har den senare eftersom jag kör Nvidia, kan verkligen rekommendera den. Visst, det är ingen billig historia, men i gengäld är den NAJS.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Återigen, du har fel. Jag spelar som sagt både Anno 2205, och Fallout 4. Maxad, med AA avstängt. Definitivt inte "bildspel", jag har inga problem med att hålla 60FPS i Fallout.

T.o.m. min bärbara dator, med ett jämförelsevis fjuttigt 970M, klarar Fallout 4 med de flesta inställningar på Ultra (Godrays High, SSAO High och Weapon debris High, allt annat på max/Ultra). Kör 1920x1080 och får ca 75 fps med avstängd AA och Motion Blur (hatar det, ingen aning om hur det påverkar prestandan).

FO4 är bevisligen ingen vidare måttstock på krävande spel heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

FO4 är bevisligen ingen vidare måttstock på krävande spel heller.

Vilket blev relevant hur? Du påstod att jag spelade 2D spel med isometriskt perspektiv, och att jag därför inte hade en aning om vad som krävdes för att spela ett nytt spel. Jag svarade med förslag på 2 nya spel som jag spelar regelbundet, och som fungerar ypperligt. Med andra ord, har du problem utöver det, vänd dig till din speltillverkare, och ifrågasätt varför inte de kan leverera motsvarande upplevelse.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Har du kollat på Asus MG279Q eller PG279Q? Jag har den senare eftersom jag kör Nvidia, kan verkligen rekommendera den. Visst, det är ingen billig historia, men i gengäld är den NAJS.
T.o.m. min bärbara dator, med ett jämförelsevis fjuttigt 970M, klarar Fallout 4 med de flesta inställningar på Ultra (Godrays High, SSAO High och Weapon debris High, allt annat på max/Ultra). Kör 1920x1080 och får ca 75 fps med avstängd AA och Motion Blur (hatar det, ingen aning om hur det påverkar prestandan).

FO4 är bevisligen ingen vidare måttstock på krävande spel heller.

Självklart, har koll på det. Men dessa ips har problem med glow och betraktningsvinklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar