Ställa datorn i ett annat rum, hubbar för det etc?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Ställa datorn i ett annat rum, hubbar för det etc?

Så jag har funderat på att ställa datorn i ett annat rum och jag undrar om det är någon som har erfarenhet om hur man skulle kunna göra det på bästa sätt? Målet är väl att vara tvungen att dra så lite kablar genom väggen som möjligt. Problemet jag ser är väl faktum att jag kör på 3 skärmar, 2 DVI och en genom minidisplay. Jag är osäker på hur man skulle lösa det på ett smidigt sätt. Jag har 5 saker inkopplade genom usb, går det att köra genom en usb hub med egen strömkälla eller kommer datorn bråka med så många saker på ett usb uttag? har aldrig använt mig av en usb hub så har noll koll. Jag har möjlighet för thunderbolt tror jag, Asus X99-A har i alla fall ett uttag för thunderbolt expansionskort men som jag förstår det rätt så kan en thunderbolt hub inte hantera mer än en skärm? Finns det något i form av en dvi hub eller något annat knasigt som skulle kunna hjälpa mig?

Summa för att göra det lite klarare, hoppas jag.

Datorn vill jag ha i ett annat rum än skärmarna och annat, kopplat genom ett hål i väggen,

3 skärmar och ett antal usb tillbehör behöver kopplas samt ethernet, el finns.

Av skärmarna är 2 är kopplade genom DVI, en genom minidisplayport.

Räcker 1 usb hub från datorn för att hantera alla USB saker så som möss, tbord etc?

Hubbar för skärmar, finns det?

Thunderbolt finns möjlighet för.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Karazhan:

Så jag har funderat på att ställa datorn i ett annat rum och jag undrar om det är någon som har erfarenhet om hur man skulle kunna göra det på bästa sätt? Målet är väl att vara tvungen att dra så lite kablar genom väggen som möjligt. Problemet jag ser är väl faktum att jag kör på 3 skärmar, 2 DVI och en genom minidisplay. Jag är osäker på hur man skulle lösa det på ett smidigt sätt. Jag har 5 saker inkopplade genom usb, går det att köra genom en usb hub med egen strömkälla eller kommer datorn bråka med så många saker på ett usb uttag? har aldrig använt mig av en usb hub så har noll koll. Jag har möjlighet för thunderbolt tror jag, Asus X99-A har i alla fall ett uttag för thunderbolt expansionskort men som jag förstår det rätt så kan en thunderbolt hub inte hantera mer än en skärm? Finns det något i form av en dvi hub eller något annat knasigt som skulle kunna hjälpa mig?

Summa för att göra det lite klarare, hoppas jag.

Datorn vill jag ha i ett annat rum än skärmarna och annat, kopplat genom ett hål i väggen,

3 skärmar och ett antal usb tillbehör behöver kopplas samt ethernet, el finns.

Av skärmarna är 2 är kopplade genom DVI, en genom minidisplayport.

Räcker 1 usb hub från datorn för att hantera alla USB saker så som möss, tbord etc?

Hubbar för skärmar, finns det?

Thunderbolt finns möjlighet för.

För USB-hub, ja, om den har en egen strömadapter borde de inte vara några problem, föreslår: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/86705-de...

Hur långt ska du dra dem (i meter)?

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
AzireVPN - Felkod40

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Just going to leave this here:
https://www.youtube.com/watch?v=NshXgisNly4

Han gör exakt det du fundera på, dock endast med 1 bildskärm men då "dockan" verkar ha flera bildskärmsutgångar är det kanske möjligt att ansluta flera bildskärmar. G-sync fungerar uppenbarligen iaf.

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Intel 5930K @ 3,6Ghz Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G + GTX 750 Ti 3GB
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar BenQ XL2411T + Dell U3415W + LG 34UM65
Övrigt Corsair K60 (MX Red), Logitech MX Master 2S, Blue Yeti, HD800

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Thestar19:

Just going to leave this here:
https://www.youtube.com/watch?v=NshXgisNly4

Han gör exakt det du fundera på, dock endast med 1 bildskärm men då "dockan" verkar ha flera bildskärmsutgångar är det kanske möjligt att ansluta flera bildskärmar. G-sync fungerar uppenbarligen iaf.

Haha!, andra på kakan
Kul att vi tänkte på samma video!

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Sep 2007

Linus gjorde ju nyligen det hemma och hade hittat ett smart sätt att lösa det på:

Riggen: 2x Xeon E5-2670 @ 16x3,2 Ghz - Z9PE-D8 WS - Corsair 32GB RAM - GTX 1080 ti - Dell U3415W 34" - HyperX Predator PCIe/M.2 - 4x Samsung 840 500GB - Asus Xonar DX - 2x NH-U12S - 2x EVGA Supernova G2 850W - Obsidian 900D
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb