Vad är närmast GPU temp kurvan, CPU, Motherboard, PCH eller VRM?

Permalänk
Medlem

Vad är närmast GPU temp kurvan, CPU, Motherboard, PCH eller VRM?

Jag skulle vilja att mina chassi fläktar styrs av min GPU temp men eftersom de är bara 3 pins fläktar så fungerar "Speedfan" programmet inte.
Så jag har 4 val från moderkortet Just nu så styr mitt moderkort mina fläktars hastighet (Med AI Suite 3) men mina fläktar är bara 3 pins så jag har 4 temp val att välja mellan, CPU, Motherboard, PCH, VRM. Vilken av dessa tror ni är närmast GPU temp kurvan?

Moderkort: Z170 PRO GAMING

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du gör när datorn blir varm, skulle gissa på att moderkortet är mest lik om du har ett luftkylt kort men de kommer fortfarande inte få den effekt du önskar

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem

@chickenowl: Ah okej, använder nog då CPU:ns temp tills jag skaffar PWN fläktar. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

Jag skulle vilja att mina chassi fläktar styrs av min GPU temp men eftersom de är bara 3 pins fläktar så fungerar "Speedfan" programmet inte.
Så jag har 4 val från moderkortet Just nu så styr mitt moderkort mina fläktars hastighet (Med AI Suite 3) men mina fläktar är bara 3 pins så jag har 4 temp val att välja mellan, CPU, Motherboard, PCH, VRM. Vilken av dessa tror ni är närmast GPU temp kurvan?

Moderkort: Z170 PRO GAMING

Om fläktarna är PWM (4-pin) eller ej (3-pin) skall inte spela någon roll. Det är bara två olika sätt att reglera dem med.
PWM matar alltid fläkten med 12V medans vanlig volt styrning reglerar volten till fläkten. Dit moderkort klarar ganska säkert båda varianterna. Man kan ställa in i BIOS/UEFI vilken fläkt typ som sitter på respektive plats.
Det har ingenting med temp avläsningen att göra!
Du kommer mao inte få flera mätpunkter att välja på om du investerar i PWM fläktar. Du får bara bätre kontroll på fläktarna.

Det brukar följa med några temp probes (sensorer) med nya moderkort. Fick du inte med några? Har du utag för det på moderkortet?
Jag satte en av dessa medföljande sensorer så nära grafik processorn jag kom åt. Den visar inte exakt samma värde som programmen visar, men det är tillräkligt nära sanningen för att reglera efter. Jag har AI-suite reglerande två fläktar direkt efter tempen på denna sensor som jag monterat på GPU.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Förstår inte varför det fortfarande inte går att ställa in fläkthastighet knuten till GPU-temp. Borde ju lösts av moderkortstillverkarna för länge sedan, om inte i BIOS-inställningar i alla fall i medföljande mjukvara.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Förstår inte varför det fortfarande inte går att ställa in fläkthastighet knuten till GPU-temp. Borde ju lösts av moderkortstillverkarna för länge sedan, om inte i BIOS-inställningar i alla fall i medföljande mjukvara.

Några välbetalda CEO's måste först sätta sig ner och förhandla fram en standard, innan sånt kan ske.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Förstår inte varför det fortfarande inte går att ställa in fläkthastighet knuten till GPU-temp. Borde ju lösts av moderkortstillverkarna för länge sedan, om inte i BIOS-inställningar i alla fall i medföljande mjukvara.

Det går alldeles utmärkt i t.ex, speedfan Använder det med 3-pins fläktar så förstår inte vad som inte skulle fungera