Id Software visar Doom med Vulkan – på Geforce GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Oooh kanske dags att hoppa över till det gröna laget nu då. Mitt gamla 280x behöver bytas ut snarast. Bara avvakta recensioner och tester också, men ett 1080-kort är jäkla lockande nu.

Sitter i exakt samma sits...gyllene tider för oss nu ^^

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

1080 är snabbare än titan x ca 20%

Och Titan X ligger väl strax över 980Ti i de flesta tester va? Vet att jag sett en del för några månader sedan då jag funderade på att uppgradera, men tyckte att båda var över min prisklass samt att rykten om Pascal började cirkulera.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Open beta multiplayern sög hårt, det är input lag i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Open beta multiplayern sög hårt, det är input lag i spelet.

Tycker att denna videon ser mkt snabbare och roligare ut än hur betan kändes. Och betan hade ju låst FOV och FPS vilket inte fulla spelet ska ha. Input lag blev ju värre när det var cappat till 60fps men den kommer halveras eller bättre för oss med 120/144hz skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@dlq84:
Enligt vad AMD har officiellt publicerat än så länge är deras topp-presterande modell som kommer i år en bit under 980Ti i prestanda, det är nog inte värt att köpa ett tidigt exemplar av 1070/1080(founders edition), men fram tills de lanseras skarpt kan man vänta.

Vad är "founders edition" nu igen, en ren pre-order? Eller är det ett kort direkt från nVidia istället för andrahandstillverkare som Asus, Msi mfl? Kanske både och?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@Wiggin:
Founders edition kommer troligen bli första släppet av 1070/1080 med begränsade antal kort pga dålig yield, dvs de enda korten man kommer kunna få tag på nu i sommar, eller fram tills sensommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Vad är "founders edition" nu igen, en ren pre-order? Eller är det ett kort direkt från nVidia istället för andrahandstillverkare som Asus, Msi mfl? Kanske både och?

Enligt vad som sagts så är det så att Nvidas egna kort med referenskylaren kommer vara "Founders Edition" och kosta betydligt mer än kort från andra leverantörer. De från andra leverantörer kommer ha egna kyllösningar och kanske PCB-designs. Det är alltså Nvidia själva som säljer "Founders Edition"-korten som jag förstår det. Tidigare har det nästan alltid kommit kort med referensdesign i början även från andra leverantörer.

Står lite här:
http://wccftech.com/nvidia-geforce-gtx-1080-founders-edition-...

En av anledningen till det dyra priset är väl att Nvidia inte vill konkurrera ut sina leverantörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

AMD kommer inte långt efter heller

Hoppas vulkan är mer stabilt än DX 12, vist båda är nya och tar ju ett tag innan buggar rätas ut (men kanske vulkan blir mer polerat släpp).

Ultra säger ju inte mycket alls, samt i trånga korridorer (Ultra tidigare har ju mest varit lite extra växtlighet).

Ska bli spännande och se vad både Nvidia och AMD lyckas få till. Men inte så sugen på köpa denna gen där dom väljer och avvakta med dom större musklerna till vinter och till nästa serie kort.

Tänkte också så först och funderade på att vänta på 1080ti eller motsvarande. Problemet är bara att tänker man så får man aldrig köpa nytt eftersom det alltid väntar ngt bättre runt hörnet hela tiden. Dessutom känns ett 1080 eller motsvarande från AMD som ett stort lyft mot mitt 280x ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Wiggin:
Founders edition kommer troligen bli första släppet av 1070/1080 med begränsade antal kort pga dålig yield, dvs de enda korten man kommer kunna få tag på nu i sommar, eller fram tills sensommaren.

Skrivet av Buio:

Enligt vad som sagts så är det så att Nvidas egna kort med referenskylaren kommer vara "Founders Edition" och kosta betydligt mer än kort från andra leverantörer. De från andra leverantörer kommer ha egna kyllösningar och kanske PCB-designs. Det är alltså Nvidia själva som säljer "Founders Edition"-korten som jag förstår det. Tidigare har det nästan alltid kommit kort med referensdesign i början även från andra leverantörer.

Står lite här:
http://wccftech.com/nvidia-geforce-gtx-1080-founders-edition-...

En av anledningen till det dyra priset är väl att Nvidia inte vill konkurrera ut sina leverantörer.

Tack för svaren

Skrivet av MrM3:

Tänkte också så först och funderade på att vänta på 1080ti eller motsvarande. Problemet är bara att tänker man så får man aldrig köpa nytt eftersom det alltid väntar ngt bättre runt hörnet hela tiden. Dessutom känns ett 1080 eller motsvarande från AMD som ett stort lyft mot mitt 280x ändå.

Håller med, men jag kommer hålla mig så långt det går för att se vad de olika leverantörerna gör med den, kylning, ljud, OC och prismässigt. Till slutet av sommaren borde det finnas gott om olika kort att välja mellan, samt kanske mer info om ev. Ti versioner.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Tack för svaren

Verkar som partnertillverkare kommer med Founders Edition också, artikeln var uppdaterar med ett kort listat från Zotec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Och Titan X ligger väl strax över 980Ti i de flesta tester va? Vet att jag sett en del för några månader sedan då jag funderade på att uppgradera, men tyckte att båda var över min prisklass samt att rykten om Pascal började cirkulera.

Låter inte helt fel, så 1080 kanske är 15% snabbare än Titan X, väntar ivrigt på tester

Permalänk
Medlem

Är spelet gjort i UE4? Allt ser tämligen "blött" ut som de flesta UE4 spel gör. Ser inte bra ut enligt mig.
Förövrigt är det snyggt.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Avstängd

"New Asynchronous Compute" GTX 1080

Superb Craftsmanship. Increases in bandwidth and power efficiency allow the GTX 1080 to run at clock speeds never before possible -- over 1700 MHz -- while consuming only 180 watts of power. New asynchronous compute advances improve efficiency and gaming performance. And new GPU Boost™ 3 technology supports advanced overclocking functionality.
http://nvidianews.nvidia.com/news/a-quantum-leap-in-gaming:-n...

Nvidia Pascal Handles Async Compute | Doom 200FPS on Vulkan | Ansel Capture Technology
https://www.youtube.com/watch?v=yZ_ZL7SHi1M

GTX 1080 kommer upp i nästan samma prestanda som ett Radeon pro duo i "Ashes of singularity" med de äldre drivrutinerna. Kommer bli kul när mer "Pascal" anpassade drivers rullar ut på riktigt.

LIVE videon på GTX 1080 in Action.
(Amazing like silky smooth butter)

- 4K - GSYNC - GTX 1080 - Overwatch - ULTRA - 60+ FPS -
https://www.youtube.com/watch?v=XsVsF5heC7k
- 2k - GSYNC - GTX 1080 - The Division - ULTRA - 60+ FPS -
https://www.youtube.com/watch?v=_bagCB6zuzg
- 2k - GSYNC - GTX 1080 - Shadow Warrior 2 - ULTRA - 60+ FPS -
https://www.youtube.com/watch?v=k-PNFe0Kyao
- 3440 x 1440 - GSYNC - GTX 1080 - Battleborn - ULTRA - 60+ FPS -
https://www.youtube.com/watch?v=3TQ4p_66MkQ

Vilka fler överraskningar väntas?

Lite om AMD.. "för de som tänker invänta deras Polaris".
AMD's "masterplan" verkar vara mer eller mindre så som de gjort gällande Intel. De satsar på low och mellan segmenten från början. Polaris 10 för stationära och polaris 11 för bärbara. Smart drag då kan de dra in pengar utan att konkurrera mot Nvidias produkter som just nu är 1070/1080. Jag tror de gör ett smart val med detta. Nästa drag med "high end AMD" blir 2017 och Vega 10.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Är spelet gjort i UE4? Allt ser tämligen "blött" ut som de flesta UE4 spel gör. Ser inte bra ut enligt mig.
Förövrigt är det snyggt.

idTech 6 givetvis, som är deras egna motor. Dock har gammalt folk från Crytek varit inblandade till viss del. Att det är idTech är varför motorn kör OpenGL och Vulkan. UE4 stödjer idag både DX12 och Vulkan, och utvecklare där hade nog premierat DX12.