Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2016

Budget 144hz

Hej!

Jag söker en 144hz skärm i budgetklassen (ca 2000-2500kr), och undrar om någon har några tips. Ska framförallt spela FPS spel som CS:GO.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Kanske VG248QE - 2800kr

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför skärmen
Registrerad
Okt 2015

Leta efter någon 120/144Hz 1080p tn på prisjakt. Brukar finnas för ett par tusenlappar.

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 2x Seagate Baracuda 2 TB, i raid 0. GPU: 2x Saphire Radeon HD 7950. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: Corsair CXM 600M. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av Xeraton:

Leta efter någon 120/144Hz 1080p tn på prisjakt. Brukar finnas för ett par tusenlappar.

Tack, har hittat ett par som ser bra ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av Gurk:

Kanske VG248QE - 2800kr

Tack. Har hört att den är bra, dock lite över min budget

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Dec 2004

ASUS MAXIMUS X HERO | Intel Core i7 8700K@5.0 Ghz | Corsair H150i Pro | G.Skill Tridentz RGB DDR4-3200 16Gb | EVGA GeForce GTX 1080ti | Samsung 960 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006

kika i sweclockers marknad.. Brukar vara smaskigt med dessa skärmar

Hitta en direkt nu i översta 3 annonserna.

http://www.sweclockers.com/marknad/126210-asus-vg248qe-24-144...

Samma skärm som någon rekommenderade i denna tråd. Han vill ha 2000k sek eller högstbjudande. Ibland kan det vara fördelaktigt att köpa skärm begagnat snarare än nytt.. Givetvis för ett mycket bättre pris men även då en skärm sällan är en förburkningsvara och du kan få ett bra exemplar mer garanterat än från butik. Du kan få veta ifall den har döda pixlar eller andra problem direkt. Och har den inte det så är det väldigt osannolikt att den skulle få det efter du har köpt den.
Däremot när du köper ny så är det lite av ett lotteri. Skärmen kan levereras med problem och du behöver hålla på och byta och tjaffsa garantiärende med butiken beroende på butik..

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012

Jag hade VG248QE innan och bakgrundsbelysningen flimrar lite, då den har pwm dimming så man blir trött i ögonen efter lite spelande http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2880781/asus-vg248qe-c...

Jag köpte benq xl2430t och den flimrar inte alls, perfekt när man kör länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2016

Kikat lite på den. Har dock hört att många upplever den alldeles för ljusstark, har du haft några problem med det och går det att fixa till med något program eller dylikt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Le0_J:

Kikat lite på den. Har dock hört att många upplever den alldeles för ljusstark, har du haft några problem med det och går det att fixa till med något program eller dylikt?

ljusstyrka går, enligt min erfarenhet, alltid att fixa till genom skärmens inställningar. Alla skärmar kommer för ljust inställda enligt mig men det beror väl på i vilket typ av rum man sitte.r Sitter du i ett ljust kontorsrum t.ex. behöver du ha högre ljusstyrka medan om du sitte ri ett mörkt gamingrum behöver du ha mycket lägre ljusstyrka. Bara att justera efter ditt tycke.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Le0_J:

som ovan skrev,o nej,har inte upplevt den "för" ljusstark,med lite pill i inställningar fick jag den bekväm och perfekt

ASUS MAXIMUS X HERO | Intel Core i7 8700K@5.0 Ghz | Corsair H150i Pro | G.Skill Tridentz RGB DDR4-3200 16Gb | EVGA GeForce GTX 1080ti | Samsung 960 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

@Le0_J:

g2460pf
144hz 1ms Freesync (om du har AMD)
http://www.sweclockers.com/test/21454-aoc-g2460pf-amd-freesyn...

Tar lite tid att kalibrera men mycket nöjd med min, dock har priset gått upp 700kr sen jag köpte den.

CPU: 1600x @ 4Ghz
RAM: 16GB
GPU: 1070 TI

Extremt prispressat monster som uppnår mina krav. Allt är köpt på rea

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av hakd:

@Le0_J:

g2460pf
144hz 1ms Freesync (om du har AMD)
http://www.sweclockers.com/test/21454-aoc-g2460pf-amd-freesyn...

Tar lite tid att kalibrera men mycket nöjd med min, dock har priset gått upp 700kr sen jag köpte den.

Den ser bra ut, då jag förmodligen uppgraderar mig till ett Polaris-kort om de verkar bra. Tack för tipset!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Le0_J:

Den ser bra ut, då jag förmodligen uppgraderar mig till ett Polaris-kort om de verkar bra. Tack för tipset!

Använd SC kalibrerings guide är ett tips så sparar du massor tid och får perfekt bild direkt:

"När vi ändå är där och nosar kan vi inte låta blir att kalibrera det som kan kalibreras. Det vill säga vitbalansen med Color Temp-reglaget på User med RGB-reglagen på 67, 50 och 43. Sedan Gamma3 och Contrast sänkt till 38 för att undvika att ljusa nyanser skiftar allt för mycket i ton. Då ligger faktiskt bilden väldigt bra med enda skavanken att skärmen klipper de allra mörkaste nyanserna och kontrastförhållandet sjunker till 750:1."

CPU: 1600x @ 4Ghz
RAM: 16GB
GPU: 1070 TI

Extremt prispressat monster som uppnår mina krav. Allt är köpt på rea