Forumdelen sponsras av

Jeg har fått en Eizo FS2735 på bordet

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Oslo, Norge
Registrerad
Aug 2008

Jeg har fått en Eizo FS2735 på bordet

Hei, vil bare si ifra at jeg har fått Eizo's FS2735 144Hz freesync monitor på bordet. Hvis noen lurer på noe omkring denne skjermen så kan dere gjerne spørre og jeg kan forsøke svare.

Jeg var langt på vei å lage en skikkelig tråd om denne skjermen, men så ble det noe tull i Windows som gjorde at nettsida ble lastet på nytt, og da forsvant alt det jeg hadde skrevet.

Jeg foretok en ominstallering av Windows 7 i går og har ikke fått kunnet spille spill ennå.

Eizo FS2735 ble en oppgradering fra min gamle Eizo S2431W Flexscan skjerm (24", 60Hz, 1920x1200).

Det er hyggelig å se at framsida på skjermen virker stilren. Kun ca 1cm bred panelkant på topp og på sidene, med en diskret Eizo logo på høyre side, og diskret lys på venstre side. De fire knappene som en benytter for å endre på skjerminstillingene finnes på baksiden, på venstre siden når man sidder foran skjermen.

Denne skjermen skal lyse rødt nede i venstre hjørne, når skjermen er satt til å benytte freesync. For å få til dette må man:
1) Sørge for at freesync er koblet på i den gjemte administrator menyen.
2) Sørge for at freesync er koblet på i AMD's Crimson driver meny
3) Sørge for at Windows 7 sin skjerminstilling settes til 144Hz, og ikke 60Hz.

Det samme øyeblikk jeg fikk endret fra 60 til 144Hz i Windows sin meny for skjermstørrelse (under "advanced"), så lyste skjermen med ett rødt, noe som skal indikere at skjermen kjører, eller at skjermen kan kjøre 144Hz.

Denne skjermen har to usb porter, og de finnes på midt på baksiden, og på venstre side.
Denne skjermen har en liten jack port til hodetelefoner på selve kanten helt til venstre side av skjermen.

I esken lå det kun en enkelt display port kabel, i tillegg til strømkabel og usb-kabel.

Litt skuffende, så var emballasjen for denne skjermen litt dårlig synes jeg, for hvis noen kom til å smelle kraftig til mot denne ene store langsiden, så fantes det ingen beskyttelse på innsiden av esken der midt på hvor panelet er vedt utover. I min eske var skjermen kun dekket til med en pose av noe slag, slik at den andre typen solide emballasjematerialet inne i esken ikke dekket selve midten av esken der nettopp panelet peker utover, der inni eksen.

Denne skjermen virker mindre lyssterk enn min gamle Flexscan skjerm. Det følger med programvare (G-Ignition), som bl.a. kan brukes i Windows til å sette opp hurtigtaster for å f.eks endre modus fra "srbg" til "cinema". En kan også bruke denne programvaren til å justere fargeinstillingene, der det er mulig for hvert modus. Når det gjelder lysstyrkeinstillingene (brightness), så kan man justere og lagre lysstyrken for hver skjermmodus man har, og for alle de seks andre forhåndsinstillingene man også kan benytte seg av i tillegg til f.eks "srgb" og "cinema".

Jeg vil her advare mot å kjøpe dataskjerm fra CDON, for de pakker tydeligvis inn esken med anonym sort plast, og det kan muligens forklare hvorfor pappesken jeg fikk hadde en del skader utenpå. Jeg har inntrykk av at denne svinedyre dataskjermen ble fraktet som om det var kattemat.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Oslo, Norge
Registrerad
Aug 2008

Jeg har hatt denne skjermen en uke nå, og har løst problemene jeg hadde med å bruke skjermen første gang.

1) Det er viktig å stille inn windows sin egen 'screen refresh rate' verdi, for hver enkelt av de to freesync innstillingene på selve skjermen ('low' og 'high') første gangen man bruker skjermen, sånn at Windows ganske enkelt husker hvilken 'screen refresh rate' som skal brukes når man veksler mellom freesync 'low range' (35-90Hz) og 'high range' (56-144Hz).

2) Antagelig 90Hz for low range og 144Hz for high range, for Windows' 'screen refresh rate' meny, for henholdsvis freesync 'low range' og freesync 'high range'

3) Spill har/kan ha egen konfigurasjonsfil med egen 'screen refresh rate'. Arma 3 har sin innstilling i "arma3.cfg".

4) Skjermen har egen "brightness" innstilling for hver enkelt visningsmodus (cinama, sRGB, paper, etc), så disse må/kan stilles inn hver for seg. "Brightness" er antagelig satt til 100% på alle modus når man bruker skjermen for første gang.