Permalänk
Medlem

Hitler Lever?

Jag och några vänner firade lite 20 april och det kom på tal att just denna dag skulle Adolf Hitler ha fyllt 127 år. Då säger en person att hen tror att Hitler lever. Hen lät fullt allvarlig och han hade väldigt många argument som jag inte tänker upprepa här. Jag har alltid tänkt på denna person som en rationell människa, men nu tvivlar jag starkt. Vad får en normalt rationell person att tro något så befängt? Hur ska jag förhålla mig till detta? Ska jag böja mig inför den överväldigande mängden argument som jag inte kan slå hål på? (Får mig att tänka på månlandningsbluffen, men det är en annan historia.) Vad skulle ni säga? Hur osannolikt det än låter med en 127-årig Hitler, livs levande, så kan jag inte finna några definitiva bevis för att Hitler verkligen är död. Har ni några bra ledtrådar åt mig?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Hans dokumenterade hälsotillstånd och rätt rikliga bruk av tunga droger under de sista åren, får det i mina ögon att tyckas ganska osannolikt att han skulle bli så hemskt mycket äldre än han "blev" om man ser till historien om hans självmord.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Hans dokumenterade hälsotillstånd och rätt rikliga bruk av tunga droger under de sista åren, får det i mina ögon att tyckas ganska osannolikt att han skulle bli så hemskt mycket äldre än han "blev" om man ser till historien om hans självmord.

Det skulle jag absolut hålla med om, och jag är åtminstone lite medveten om den officiella historien. Problemet är att jag har blivit presenterad ett antal väldigt svåra argument att bemöta. Jag tänkte som sagt inte nämna några här, men just nu har jag hamnat i ett tillstånd där jag finner det osäkert om Hitler lever och det är obehagligt. Därför skulle jag gärna vilja bli hänvisad till några historiska bevis för att Hitler verkligen är död. Det verkar mig onekligen orimligt svårt att finna några definitiva bevis.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

@Ilja: Att någon tror att Hitler lever är lika irrationellt som att bestrida månlandningen. Det går inte att resonera med irrationella personer därav det myntade uttrycket: “Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”.
Lägg ner och gå vidare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem

Det äldsta en människa bevisligen blivit är 122 år, visserligen kan väl nån ha blivit äldre men rent biologiskt så är 127 år en rätt osannolikt hög ålder oavsett vem det handlar om,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Hur osannolikt det än låter med en 127-årig Hitler, livs levande, så kan jag inte finna några definitiva bevis för att Hitler verkligen är död. Har ni några bra ledtrådar åt mig?

Oddsen säger att det är extremt osannolikt. Oddsen i sig är bevisen, det är ingen matematisk sats vi behöver här.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tanken är alltså att om jag kan lägga fram ett rimligt bevis för att Hitler är död, så behöver jag inte bemöta några spekulativa argument. Alla dessa faller automatiskt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Skratta, virra på huvudet och gå vidare.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Att han skulle vara 11 år äldre än världens äldsta man någonsin är omöjligt.
Att han däremot inte dog i den där bunkern och lyckades fly är en annan historia.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Ilja: Att någon tror att Hitler lever är lika irrationellt som att bestrida månlandningen. Det går inte att resonera med irrationella personer därav det myntade uttrycket: “Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”.
Lägg ner och gå vidare.

Jag håller med dig, men denna person är absolut ingen idiot. Jag vet att om jag visar henom ett papper som bevisar Hitlers död så accepterar hen det. Därefter är det slutdiskuterat. Jag behöver bara ett konkret bevis.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Han skulle i så fall vara 127 år gammal. Är inte det bevis nog?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

@Ilja: Då är du i gott sällskap. God natt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ilja:

Jag håller med dig, men denna person är absolut ingen idiot. Jag vet att om jag visar henom ett papper som bevisar Hitlers död så accepterar hen det. Därefter är det slutdiskuterat. Jag behöver bara ett konkret bevis.

Det går väl egentligen inte?
Sannolikheten är ju i stort sett 0.00000% men det spelar ingen roll, det går ju inte att faktiskt bevisa hur dumt det än är

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Ilja: Se inte svårbestridda argument som bevis eller argument med grund. Det är samma sak som med religion; går inte att motbevisa någonting, men det ger ingen grund för att det är sant.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Oddsen säger att det är extremt osannolikt. Oddsen i sig är bevisen, det är ingen matematisk sats vi behöver här.

Fast oddsen är inte 100/0. Det är de aldrig! Det väger förstås redan över till det rimliga att Hitler är död sedan länge, men ett enda konkret bevis för Hitlers död slår sönder en bunt väldigt övertygande argument. Det är det som det hela handlar om.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Menar din kompis verkligen att han lever JUST NU, eller att han inte begick självmord i bunkern utan levde resten av sitt liv och dog en naturlig död någon annanstans?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det går väl egentligen inte?
Sannolikheten är ju i stort sett 0.00000% men det spelar ingen roll, det går ju inte att faktiskt bevisa hur dumt det än är

Ryssarna sägs ha tagit Hitlers kranium. Om man kunde ta DNA-prover och jämföra med levande släktingar, skulle man givetvis kunna bevisa att en person är död. Ett sådant bevis skulle slå sönder alla spekulativa argument. Osannolika saker händer hela tiden. Nyligen vann Leicester Premier League. Mycket mindre sannolikt än att Hitler lever, om ni frågar mig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Menar din kompis verkligen att han lever JUST NU, eller att han inte begick självmord i bunkern utan levde resten av sitt liv och dog en naturlig död någon annanstans?

Tänker också så. Det inte vara så att din kompis menade att Hitler "ÖVERLEVDE", dvs flydde och dog någon annanstans? Vilket är en slags teori då det inte finns ett lik/bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Menar din kompis verkligen att han lever JUST NU, eller att han inte begick självmord i bunkern utan levde resten av sitt liv och dog en naturlig död någon annanstans?

Hitler lever än idag! 127 år gammal! Det sjuka var ju att personen hade argument för varför det skulle vara så. Något sådant vill jag inte befatta mig med, så om ett konkret bevis för Hitlers död kan visas... jag skulle bli glad om jag slapp slå sönder argumenten ett i taget.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Man vet ju inte vad han upptäckte på sina utflykter där han letade artefakter.

Permalänk
Inaktiv

Oavsett vilka argument så ligger bevisbördan alltid hos den som gör det osannorlika påståendet.
Precis som med evolutionsteorin vs intelligent design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

@Ilja: Se inte svårbestridda argument som bevis eller argument med grund. Det är samma sak som med religion; går inte att motbevisa någonting, men det ger ingen grund för att det är sant.

Nej, så tänker jag inte heller. Jag är bara väldigt öppen inför verklighetens beskaffenhet. Övertyga mig om vadsomhelst! Jag böjer mig inför bevis!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Mest underhållande med denna tråden är att jag precis satt och spelade ett spel där människors rykten blir sanning. Ett av ryktena under spelets gång är just att Hitler lyckades rymma med sin "Last Battalion" till sydpolen och där byggt upp en robot-arme och återigen är ute efter att erövra världen.

Får hoppas att han inte dyker upp imorgon i verkligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Mest underhållande med denna tråden är att jag precis satt och spelade ett spel där människors rykten blir sanning. Ett av ryktena under spelets gång är just att Hitler lyckades rymma med sin "Last Battalion" till sydpolen och där byggt upp en robot-arme och återigen är ute efter att erövra världen.

Får hoppas att han inte dyker upp imorgon i verkligheten

2spooky5me

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Oavsett vilka argument så ligger bevisbördan alltid hos den som gör det osannorlika påståendet.
Precis som med evolutionsteorin vs intelligent design.

Jo, så är det förstås. När det gäller evolution mot kreationism, finns det mängder med bevis mot inga bevis. Visst, det är orimligt att Hitler skulle leva än idag, men jag letar fortfarande efter det konkreta beviset som får slut på spekulationerna.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag tror dina bästa chanser är att göra en foliehatt till kompisen din, alternativt en matematik bok om sannolikhetslära och en filosofi bok om antaganden.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jo, så är det förstås. När det gäller evolution mot kreationism, finns det mängder med bevis mot inga bevis. Visst, det är orimligt att Hitler skulle leva än idag, men jag letar fortfarande efter det konkreta beviset som får slut på spekulationerna.

Jag förstår faktiskt inte riktigt vikten i påståendet att han skulle leva. Skulle det vara mörkläggningen av saken som är grejen, eller är det bara en "cool grej" som din polare försöker backa upp med argument?
Vanligtvis brukar konspirationsteorier ha någon baktanke om att saker mörkas ner eller att "storebrorssystemet" vakar över oss eller dylikt. Vad är det som gör Hitlers död eller om han lever så intressant enligt personen?

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Skrivet av Ilja:

Jag håller med dig, men denna person är absolut ingen idiot. Jag vet att om jag visar henom ett papper som bevisar Hitlers död så accepterar hen det. Därefter är det slutdiskuterat. Jag behöver bara ett konkret bevis.

Precis som med spagettimonster så är det inte upp till dig att motbevisa hans påstående, det är han som ska bevisa sitt påstående/sin tes. Att komma med svårbemötta argument är inte heller att bevisa påståendet och gör det inte sant.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Jag förstår faktiskt inte riktigt vikten i påståendet att han skulle leva. Skulle det vara mörkläggningen av saken som är grejen, eller är det bara en "cool grej" som din polare försöker backa upp med argument?
Vanligtvis brukar konspirationsteorier ha någon baktanke om att saker mörkas ner eller att "storebrorssystemet" vakar över oss eller dylikt. Vad är det som gör Hitlers död eller om han lever så intressant enligt personen?

Jo, låt mig förklara det såhär, tänk dig att du tror att jorden rör sig runt solen. Sedan kommer jag och ger några väldigt övertygande argument för att jorden i själva verket är stationär och solen rör sig runt jorden. Istället för att bemöta alla dessa argument, levererar du ett vattentätt argument för att jorden förvisso rör sig runt solen. Sedan är saken ur världen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Ryssarna sägs ha tagit Hitlers kranium. Om man kunde ta DNA-prover och jämföra med levande släktingar, skulle man givetvis kunna bevisa att en person är död. Ett sådant bevis skulle slå sönder alla spekulativa argument. Osannolika saker händer hela tiden. Nyligen vann Leicester Premier League. Mycket mindre sannolikt än att Hitler lever, om ni frågar mig.

Tycker det säger en hel del om dig om du tycker det är mer sannolikt att Hitler lever än att ett bottentippat lag vinner Permier League. Där var oddsen 1/50 000 enligt spelbolagen och på sätt och vis 1/20 då det är 20 lag i ligan. Menmen