Permalänk
Medlem

Avaktivera ett pekdon på ett enkelt sätt?

Så jag har en rollermouse som jag använder när jag surfar och jobbar osv men som jag naturligtvis inte använder när jag spelar. Jag använder den som handledsstöd när jag spelar och det är givetvis skönt att inte behöva ta bort den varje gång jag ska spela något. DOck så är det lite drygt att man kan komma åt rollern och pekaren då kan fara åt fanders. Finns det något smidigt sätt man kan stoppa rollermousen utan att behöva lägga bort eller dra ur den? Den har en egen drivrutin men tyvärr så finns det inget alternativ att stänga av den i vissa applikationer, kan jag göra detta på något sätt genom tredjepart?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ladda ner något för att fixa det. Nedan är några sätt som kan fungera för dig.
Behöver du mer hjälp så behöver jag veta mer om ditt system (OS, distro etc.).

öppna en terminal och skriv xinput list
I den listan så ser du id för olika enheter. Kom ihåg id för din mus. (låt oss säga att det är id=13)

Alt.1
skapa sedan två script (vi kallar dem startmus och stoppmus)
startmus innehåller nedan rad (där 13 är id från tidigare, ersätt med lämpligt id)
xinput set-prop 13 "Device Enabled" 1

och stoppmus innehåller nedan rad (där 13 är id från tidigare, ersätt med lämpligt id)
xinput set-prop 13 "Device Enabled" 0

Lägg båda skripten någonstans där du lätt kommer åt dem och se till att de är exekverbara (chmod u+x)

Alt.2
Skapa två .desktop filer. (Beroende på distro så kan katalogen nedan behöva ändras)
Skapa filerna startmus.desktop och stoppmus.desktop nedan i /usr/share/applications/

innehåll i startmus.desktop (där 13 är id från tidigare, ersätt med lämpligt id)
[Desktop Entry]
Name=Starta rollermouse
Comment=Startar rollermousen
Exec= xinput set-prop 13 "Device Enabled" 1
Terminal=false
Type=Application
StartupNotify=true
Categories=Settings;HardwareSettings;

innehåll i stoppmus.desktop (där 13 är id från tidigare, ersätt med lämpligt id)
[Desktop Entry]
Name=Stoppa rollermouse
Comment=Stoppar rollermousen
Exec= xinput set-prop 13 "Device Enabled" 0
Terminal=false
Type=Application
StartupNotify=true
Categories=Settings;HardwareSettings;

Alt. 3
Du råkar använda en produkt ifrån Microsoft. I så fall så ska man kunna stänga av musen från device manager.
Dock så kan jag inget bra sätt för att skapa motsvarande ovan skript som gör det åt dig utan du får manuellt leta upp det varje gång (men slipper resa på dig för att fysiskt rycka ur enheten).
gå in i device manager (devmgmt.msc) och leta upp rollermouse -> högerklicka på den och välj disable

Permalänk
Inaktiv

@Karazhan: USB-hubb/Förlängning/genomföring på/i skrivbordet: lättåtkommligt placerad. Ryck USB-sladden alt. stoppa i vid behov.

Ngn form av KVM-switch funkar säkert också.