Nvidia skrotar VGA för Geforce "Pascal"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia skrotar VGA för Geforce "Pascal"

Största konkurrenten AMD övergav den analoga bildutgången VGA redan 2013 med R9 290-familjen, men med Geforce GTX 1080 och 1070 blir även Nvidia helt digitala.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vet inte men dom flesta som köper kort i prisklassen 1070 och 1080 borde väl ha i alla fall en skärm med DVI? Är inte riktigt haj på skärmar så kan så klart ha helt fel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det var väl på tiden...

Jag blir irriterad när jag ser användare som har digitala utgångar på sina datorer men använder en VGA-kabel, trots att även skärmen har DVI / digital input..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Tycker synd om Sony FW-900 användare, jag trodde att jag skulle bli en av dom, men jag antar väl att jag får vänta på en oled skärm istället då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mynameislol: Fungerar inte VGA to DVI?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vet inte men dom flesta som köper kort i prisklassen 1070 och 1080 borde väl ha i alla fall en skärm med DVI? Är inte riktigt haj på skärmar så kan så klart ha helt fel.

Det finns väl kanske ännu en och annan "CRT skärm krigare", typ Sonys 24" widescreen CRT där ute men de är inte många idagsläget längre kan jag tänka mig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Den tilla skara som fortfarande kanske använder VGA kan ta mig tusan köpa till en aktiv adapter som fixar konvertering. Någon gång måste man ju liksom komma vidare i utvecklingen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mynameislol:

Tycker synd om Sony FW-900 användare, jag trodde att jag skulle bli en av dom, men jag antar väl att jag får vänta på en oled skärm istället då

Skickades från m.sweclockers.com

Mja.. tycker det är bättre att de äntligen pushar för att föra utvecklingen framåt. I början när plattskärmarna kom och fram tills några år sedan var CRT-skärmarna fortfarande bättre på några punkter. Nu finns det gott om skärmar som är bra mycket bättre än de gamla blyklumparna.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

då kanske vi kan få se single slot backplates igen så man kan faktiskt sätta 2 kort bredvid varandra om man vattenkyler

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

VGA, även DVI kan gå och självdö imo. Var det inte tanken att HDMI och det ännu bättre alternativet DP skulle ersätta allt? hmm.. Eller USB-C kanske i framtiden? "One cabel to rule them all" har väl sagts i mer än 20 år snart.

Nu tänker jag ut entusiast synpunkt. Gamla arbetsplatser med VGA skärmar finns ju fortfarande. Men det finns många alternativ kvar för att ersätta dessa grafikkort om de skulle paja.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Var på tiden, helt obegripligt varför den har funnits kvar så här länge...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag kör faktiskt med VGA på jobbet även om det finns displayport kontakt, det blir för suddig/mjuk bild med displayport för min smak och höjer jag på skärpan så börjar det se dåligt ut, med VGA kabeln är skärpan perfekt med standard skärpa inställningen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det finns väl kanske ännu en och annan "CRT skärm krigare", typ Sonys 24" widescreen CRT där ute men de är inte många idagsläget längre kan jag tänka mig.

Jo, men brukar man inte köra rätt låg upplösning om man sitter på en CRT och då klarar väl även äldre kort av att leverera acceptabel fps? Jag antar att tredjepartstillverkare kan ha VGA utgång i värsta fall. Adapter funkar väl inte heller ifall man vill ha ut högre Hz? Ja, som sagt, jag har inte alls koll på skärmar även om jag läst förklaringen här som Sweclockers gjorde.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mynameislol:

Tycker synd om Sony FW-900 användare, jag trodde att jag skulle bli en av dom, men jag antar väl att jag får vänta på en oled skärm istället då

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här har FW900

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ClintBeastwood:

Jo, men brukar man inte köra rätt låg upplösning om man sitter på en CRT och då klarar väl även äldre kort av att leverera acceptabel fps? Jag antar att tredjepartstillverkare kan ha VGA utgång i värsta fall. Adapter funkar väl inte heller ifall man vill ha ut högre Hz? Ja, som sagt, jag har inte alls koll på skärmar även om jag läst förklaringen här som Sweclockers gjorde.

1920x1200 100Hz klarar min CRT FW900

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

MIn 180HZ CRT

å andra sidan funkar min r9 390 till att driva Need for speed 2015 och BF4 i ca 100FPS på denna skärmen men jag vill kunna nyttja min 180Hz till fullo

så tar dom bort stödet! inte najs ju!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Själv förstår jag inte ens varför man egentligen ska behöva ha HDMI, när Display Port är en bättre standard med högre specs. Antagligen beror det på att HDMI till skillnad från DP har nån slags inbyggt drm-stöd, vilket elektronikbranchen gillar såklart
Någon som kan förklara detta i detalj?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SwedenVirre:

MIn 180HZ CRT

å andra sidan funkar min r9 390 till att driva Need for speed 2015 och BF4 i ca 100FPS på denna skärmen men jag vill kunna nyttja min 180Hz till fullo

så tar dom bort stödet! inte najs ju!

Vilken kör du?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

1920x1200 100Hz klarar min CRT FW900

Okej, det är rätt fint ju.

Skrivet av SwedenVirre:

MIn 180HZ CRT

å andra sidan funkar min r9 390 till att driva Need for speed 2015 och BF4 i ca 100FPS på denna skärmen men jag vill kunna nyttja min 180Hz till fullo

så tar dom bort stödet! inte najs ju!

Köp ett till?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Äntligen

Permalänk
Medlem

@Rizzt:
HDMI var inte bra nog, klarade inte av 120hz paneler och 2560x1600 60hz pga låg bandbredd, det fanns inga tekniska anledningar överhuvudtaget att välja HDMI över DVI, då HDMI inte ens klarade av vad DVI gör.

I dagsläget är situationen något annorlunda, DP har passerat DVI och är den nya standarden, men det betyder inte att DVI ska gå och "självdö". Många dyra/påkostade paneler som folk har använder DVI-D DL pga att HDMI var så uselt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag kör faktiskt med VGA på jobbet även om det finns displayport kontakt, det blir för suddig/mjuk bild med displayport för min smak och höjer jag på skärpan så börjar det se dåligt ut, med VGA kabeln är skärpan perfekt med standard skärpa inställningen.

Säkert att du inte blandar ihop VGA och displayport? Det där låter väldigt märkligt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

OK att de tar bort VGA-porten men varför tar de bort den analoga signalen från DVI-porten? Då kan man inte längre använda billiga adaptrar. Fast de där digitala omvandlarna är kanske inte så dyra? Å andra sidan kostar det inte många hundralappar att ersätta de gamla skärmarna med enbart VGA med någon bättre begagnad skärm med digital ingång.

Bara det att jag är emot det här slit-och-släng tänket att man ska behöva kasta bort fullt fungerande bildskärmar bara för att grafikkortstillverkarna är så snåla att de inte kan behålla en analog signal på ett grafikkort som trots allt inte är så himla billigt att köpa. Än så länge stödjer de begagnade grafikkorten jag köper VGA så problemet är inte akut.

Permalänk
99:e percentilen

Bra. Det ska inte vara tillåtet att använda VGA till en vanlig speldator idag. Alla skärmar från de senaste tio åren som används i detta syfte har minst en digital ingång, och de som vill använda en gammal CRT får tyvärr stå tillbaka for the greater good.

Skrivet av ClintBeastwood:

Vet inte men dom flesta som köper kort i prisklassen 1070 och 1080 borde väl ha i alla fall en skärm med DVI? Är inte riktigt haj på skärmar så kan så klart ha helt fel.

De borde till och med ha en skärm med DisplayPort. Finns undantag, till exempel om man sitter med en XL2411Z sedan tidigare. Man bör dock undvika skärmar utan DP om man köper ny skärm idag.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag kör faktiskt med VGA på jobbet även om det finns displayport kontakt, det blir för suddig/mjuk bild med displayport för min smak och höjer jag på skärpan så börjar det se dåligt ut, med VGA kabeln är skärpan perfekt med standard skärpa inställningen.

Wat. Med DisplayPort får du perfekt pixelmappad bild med helt oförstörd överföring (förutsatt att du kör DP hela vägen till skärmen och inte en DP-till-VGA-omvandlare). Med VGA får du mer eller mindre förstörd bild.

Får du dålig bild med DP betyder det att någon inställning är felaktig, till exempel att du inte kör native upplösning eller att någon form av skalning är aktiverad i grafikkortets kontrollpanel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Displayport 1.4, är det jag som missat något? Finns väll inte ens produkter med 1.3 än? Hoppar de över 1.3 eller är det bara en felskrivning?

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Inaktiv

Ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för DRM skydd?

Nå VGA porten är förlegad, inte konstigt att den ska bort. DVI porten är i sin tur lite onödigt stor och det hade väl gått att göra en mindre? Det spelat ingen roll på stationära datorer, men ultratunna laptops, surfplattor, filmkameror etc har det betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

OK att de tar bort VGA-porten men varför tar de bort den analoga signalen från DVI-porten? Då kan man inte längre använda billiga adaptrar. Fast de där digitala omvandlarna är kanske inte så dyra? Å andra sidan kostar det inte många hundralappar att ersätta de gamla skärmarna med enbart VGA med någon bättre begagnad skärm med digital ingång.

Bara det att jag är emot det här slit-och-släng tänket att man ska behöva kasta bort fullt fungerande bildskärmar bara för att grafikkortstillverkarna är så snåla att de inte kan behålla en analog signal på ett grafikkort som trots allt inte är så himla billigt att köpa. Än så länge stödjer de begagnade grafikkorten jag köper VGA så problemet är inte akut.

Inte direkt slit och släng tänk med tanke på att de flesta har bytt ut sina analoga monitorer. Visserligen många projektorer på skolor/arbetsplatser som har en VGA-kabel men normalt sett så har de även en digital ingång med. Har till och med varit på ett konsultföretag som hade en converter från VGA till HDMI som de sedan körde in i projektorn så vissa är uppenbarligen mer envisa än vad de behöver vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

Displayport 1.4, är det jag som missat något? Finns väll inte ens produkter med 1.3 än? Hoppar de över 1.3 eller är det bara en felskrivning?

Nope. 1.3 förde inte mycket till nytta dock, medan 1.4 har komprimering och andra fördelar som kan gynna bla 4k skärmar rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Rizzt:
HDMI var inte bra nog, klarade inte av 120hz paneler och 2560x1600 60hz pga låg bandbredd, det fanns inga tekniska anledningar överhuvudtaget att välja HDMI över DVI, då HDMI inte ens klarade av vad DVI gör.

I dagsläget är situationen något annorlunda, DP har passerat DVI och är den nya standarden, men det betyder inte att DVI ska gå och "självdö". Många dyra/påkostade paneler som folk har använder DVI-D DL.

Mycket möjligt. Är inte insatt. Utan det är mitt tycke. Att gamla "stora skruv kontakter" bör suddas ut rent tekniskt. De har talat om detta i årtal. Men som du säger. Finns nog goda själ. Som sagt är jag inte allt för insatt historiskt.

Borde ju idag räcka med typ 4 DP anslutningar och sedan köra adapters för HDMI/DVI osv. tar ju mindre plats på baksidan. Körde inte AMD detta på några kort? med bara DP?

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nope. 1.3 förde inte mycket till nytta dock, medan 1.4 har komprimering och andra fördelar som kan gynna bla 4k skärmar rejält.

http://4k.com/wp-content/uploads/2015/09/displayport_1.3_amd-...

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.