Permalänk
Medlem

Hur fungerar Docker?

Jag snubblade över Docker när jag satt och slösurfade häromdagen men jag blir osäker på om jag förstått konceptet rätt. Jag använder ofta VirtualBox för att slippa installera en massa grejer på min arbetsdator; det är så smidigt att ha en bas-konfigurerad Ubuntu- eller W7-image att utgå ifrån och sedan kan man installera det man vill testa, funkar det inte så är det bara att rulla tillbaka maskinen eller ta bort den helt.

Jag vet att Docker inte är samma sak som VirtualBox/VMware som emulerar den bakomliggande hårdvaran men har jag förstått det rätt när jag tolkar det som att man kan skapa/ladda ner en container med ett program, köra programmet som vanligt och om det inte funkar så kan man ta bort containern utan att påverka själva operativsystemet med överblivna drivrutiner, paket eller annat skräp? Då skulle jag t.ex. kunna ladda ner en container med en webserver typ Apache, testa det jag vill testa och sedan slänga containern utan att det ligger kvar något skräp i systemet?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Det är helt korrekt förutsatt att du kör Docker via linux. Kör du Docker på Windows utgår den från en Linux image i Virtualbox som sedan Docker containersen installeras på.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Det är helt korrekt förutsatt att du kör Docker via linux. Kör du Docker på Windows utgår den från en Linux image i Virtualbox som sedan Docker containersen installeras på.

Tack, det låter precis som det jag letat efter. Jag har både en Linux-server och ett par Raspberries att leka med men när jag väl konfat upp varje maskin som jag vill ha dem drar jag mig för att installera något mer eftersom det ofta krävs några försök för att få till det. Om jag tar min RPi3 och börjar lägga alla nya program i containers så borde de alltså inte påverka varandra om jag inte är nöjd med en eller annan installation.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Tack, det låter precis som det jag letat efter. Jag har både en Linux-server och ett par Raspberries att leka med men när jag väl konfat upp varje maskin som jag vill ha dem drar jag mig för att installera något mer eftersom det ofta krävs några försök för att få till det. Om jag tar min RPi3 och börjar lägga alla nya program i containers så borde de alltså inte påverka varandra om jag inte är nöjd med en eller annan installation.

Aa det är riktigt smidigt. Kör själv Docker på min Linux server. Har skapat ett docker-compose recept som gör att jag kan få upp hela min hemside miljö med ett snabbt kommando. Jag bara checkar ut min kod från git och säger åt den att starta upp. Då sätter docker up containers för nginx, php, Ghost, unifi controller.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Tack @webbson!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.