Är Iphone värd sitt pris?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Vid iPhone 6s-releasen så bestämde jag mig för att det var dags att testa något nytt som trogen Android-användare och köpte en iPhone 6s Plus 64GB efter att ha ägt en Nexus 4 i 3 år.

Kan säga att personligen i alla fall kommer jag köpa en androidlur nästa gång det är dags igen. Telefonen är trevlig, visst, och kameran är superbra, men telefonen känns för låst helt enkelt. Är lite småsaker jag stör mig på, går inte att byta ringsignal, spela webms direkt i webbläsaren och jag har än så länge inte hittat någon version av adblock till varken Safari eller Chrome än så länge. Att det inte heller går att stänga av ens vibrationer över huvud taget är enligt mig helt jävla efterblivet också.

Vissa andra grejer som backups via icloud däremot är helt fenomenala måste jag säga. Backupar allting till molnet tillräckligt ofta för att man aldrig ska riskera att förlora något om man skulle bli av med luren. Redan bytt telefon en gång tilll följd av en garantifråga, blev uppmanad av Apple att säkerhetskopiera telefonen, så jag gjorde det innan jag gick till Apple Store, när jag kom dit fick jag telefonen utbytt direkt och därefter var det bara att ladda ner min backup från icloud och så var telefonen identisk med den jag hade innan.

Så det finns saker som är oerhört bra med iPhone som Android saknar motsvarighet till, men Android som OS passar mig bättre helt enkelt, och det finns utöver det en del nackdelar med iPhone. Så för mig blir det Android igen nästa gång tror jag.

det går att stänga av vibration, men du måste gå in på inställningar --> ljud och stänga av det därifrån.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

det går att stänga av vibration, men du måste gå in på inställningar --> ljud och stänga av det därifrån.

Lite grann det som är det tråkiga med iPhone att man måste göra så många extraklick för att komma till samma slutresultat.

Permalänk
Medlem

Jag anser att iPhones kostar alldeles för mycket. Så fort du vill upp i rimliga (för mig) nivåer i lagringsenhetsutrymme kostar det tokmycket pengar, du behöver använda iTunes vilket för mig känns extremt gammalmodigt. Hade inte Sony Ericsson något liknande när man var tvungen att installera Sony Ericsson PC Suite eller något för att överhuvudtaget kunna föra över bilder/övriga filer/musik etc för sådär, galet många år sedan?

Kan man ens använda en iPhone som ett externt lagringsutrymme? Tror inte det. Höll på med iTunes senast igår och tycker det är löjligt, tbh. Vad jag vet måste filer (kan man spara alla sorters filformat?) sparas i icloud för att sedan föra över till telefonen.

Sen att man är helt låst till allt som har med personlighet att göra. Jag gillar att konfigurera min telefon och få den så personlig som möjligt, byta ikoner, textsnitt, storlek etc etc. Sedan att man behöver en "apple edition-kabel" och inte en vanlig USB för överföring/laddning etc, är de anledningar till att jag inte vill köpa en iphone.

Men visst, har man pengar och inte ett behov av någon större mängd lagringsutrymme eller vill fixa något med den utan bara ha en telefon med bra andrahandsvärde så kör på.

Sorry, jag har väldigt svårt för iphone, alldeles för många brister för min smak.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

@teggaren: på min s6 edge måste jag göra exakt samma sak för att stänga av vibrator. inte spec omständigt om man vet hur man gör.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Jag anser att iPhones kostar alldeles för mycket. Så fort du vill upp i rimliga (för mig) nivåer i lagringsenhetsutrymme kostar det tokmycket pengar, du behöver använda iTunes vilket för mig känns extremt gammalmodigt. Hade inte Sony Ericsson något liknande när man var tvungen att installera Sony Ericsson PC Suite eller något för att överhuvudtaget kunna föra över bilder/övriga filer/musik etc för sådär, galet många år sedan?

Kan man ens använda en iPhone som ett externt lagringsutrymme? Tror inte det. Höll på med iTunes senast igår och tycker det är löjligt, tbh. Vad jag vet måste filer (kan man spara alla sorters filformat?) sparas i icloud för att sedan föra över till telefonen.

Sen att man är helt låst till allt som har med personlighet att göra. Jag gillar att konfigurera min telefon och få den så personlig som möjligt, byta ikoner, textsnitt, storlek etc etc. Sedan att man behöver en "apple edition-kabel" och inte en vanlig USB för överföring/laddning etc, är de anledningar till att jag inte vill köpa en iphone.

Men visst, har man pengar och inte ett behov av någon större mängd lagringsutrymme eller vill fixa något med den utan bara ha en telefon med bra andrahandsvärde så kör på.

Sorry, jag har väldigt svårt för iphone, alldeles för många brister för min smak.

man kan använda iCloud drive som lagringsutrymme. kräver dock att man laddar upp via en dator och laddar ner via en dator.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genx031:

@teggaren: på min s6 edge måste jag göra exakt samma sak för att stänga av vibrator. inte spec omständigt om man vet hur man gör.

Du måste inte då funktionen att stänga av vibrationerna hör ihop med ljudlöst läge i snabbmenyn: Ett klick för ljudlöst med vibrationer och ett till för att få den helt tyst utan vibrationer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Du måste inte då funktionen att stänga av vibrationerna hör ihop med ljudlöst läge i snabbmenyn: Ett klick för ljudlöst med vibrationer och ett till för att få den helt tyst utan vibrationer.

funkar inte för mig. knappar jag ner från fullt ljud så kommer ju "ljudlöst med vibrator" som nästa steg. därefter kan jag inte stänga av vibratorn.

Endast en del androidtelefoner som funkar på det sättet.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

"ser man hur köp starka man är, man betalar överpris på telefonen"
Där har du fel, det är inte ett överpris. Ett överpris skulle det vara om inga köpte produkten, då är den inte enligt marknadspris vilket de säöjs för (vad marknaden är beredda att betala).

My bad, fel uttryckt av mej. "Väldigt dyr" är väl bätre?

Skrivet av PowerNet:

"betalar för nästan var enda app man laddar."
Ytterligare ett fel, många appar är gratis i alla kategorier, sedan finns det en del appar som kostar (eller köpa "in-app" köp), men det gäller på android eller andra OS med, men ja,
iOS användare är mer benägna att köpa applikationer än på android som exempel.

Jag har kört iPhone och Android nästan lika lång tid, hoppat mellan de tu med något års mellanrum. Jag kan bara söga att det är en jätte skilnad på de båda "butikerna". Jag lämnar app biten där hän, Alla med intresse kan snabbt se själv.

Skrivet av PowerNet:

"Om någon (Apple) tjänar 70% på sin produkt, betyder det att av de 10'000kr jag köper en lur för, går 7000kr rätt ner i någons ficka."
Fel igen. Köper du en telefon för 10 000 så går 2500 kr direkt in i stadskassan, som bekostar sjukvård, skola, vägar mm, sedan finns 7500 kr kvar som ska täcka tillverkning, transport, löner, lokaler, utveckling, support mm.

Jag försöker förklara så enkelt och kort som möjligt, detta är en forumstråd, inte min doktors avhandling. Om du vill hugga på var enda detalj, så borde du börjat med det faktum att ingen telefon kostar precis 10'000 kr. Det hittade jag på för att hålla det enkelt. Likaså ignorerade jag moms, transporter, utveckling, löner och allt vad det kan vara, av den enkla anledning att oavset vilken annan produkt vi väljer att jämföra med, så har de precis samma kostnader. Skall vi då rada upp dessa, som tar ut varandra vid varje jämförelse, var enda gång?

Det jag ser som relevant i mitt exempel ovan, är att om 7000 är vinst, och 3000 går åt telefonen, så skulle jag leta efter någon som säljer en telefon som kostar 3000 att tillverka, för 4000-5000kr. Vilket är en sundare affär för mej. Och det spelar ingen roll, hur rik jag blir, jag kan vinna på Eurojackpot nästa fredag, jag skulle ändå inte acceptera en vinst marginal på 70% när det finns annat att välja på.
Men vi är alla skapta och uppfostrade olika. Tex så köps det betydligt flera iPhone i storstäderna, medans Android dominerar utanför.

Skrivet av PowerNet:

"istället för att betala för nått jag kan ladda ner gratis. Gör det Android köparna dumma i huvet?"
Att piratkopiera är inte "gratis" mot att köpa appen på riktigt vis. Det går inte att jämföra att olagligt ladda ner en app som kostar på Google Play och säga att den är "gratis".

URSÄKTA? Så nu är alla Android köpare kriminella pirater?
Jag har inte med en stavelse pratat om pirater eller olagligheter. Det här är ju löjligt. Bättre kan du?

Skrivet av PowerNet:

De testar uppdateringarna innan de skickas ut, både internt och via registrerade utvecklare, och "öppen beta" testare.
Nackdelen är att "öppen beta" testare i många fall bara vill testa för att "det är nytt!", inte för att skicka in buggrapporter till Apple, vilket gör att en del buggar som få stöter på inte kommer fram till Apple.
Medans registrerade utvecklare i större grad är villiga att skicka in buggrapporter, då det även kan påverka deras egna appar.

iOS 9 releaser:
iOS 9.0.0: 16 sep 2015
iOS 9.0.1: 23 sep 2015 (Slide to Upgrade fix)
iOS 9.0.2: 30 sep 2015 (major lock screen bypass issue)
iOS 9.1.0: 21 okt 2015 (includes support for the iPad Pro and Apple Pencil and the 4th generation Apple TV)
iOS 9.2.0: 8 dec 2015 (Siri updates, camera importer updates)
iOS 9.2.1: 19 jan 2016 (TouchID fixes, third-party repaired devices)
iOS 9.3.0: 21 mars 2016 (Night Shift Mode, Notes update, etcetc)
iOS 9.3.1: 31 mars 2016 (Safari fix)
iOS 9.3.2: 16 maj 2016 (Night Shift and low power mode fix)

Som du ser så är det mer än 3 dagar emellan uppdateringarna.

Och som DU ser, så är iOS allt annat än bugg fritt!
Ni hackar på Android och väljer att blunda för allt du postade ovan. Kom ihåg att jag har en sån där grunka! Jag har genomlidit nästan alla uppgraderingarna. Det har tagit massor med tid, dsär telefonen är oandvändbar, det kostar företaget pengar. Ta det gånger alla anstälda i världen med iPhones, det kommer upp i katastrofala summor.

Skrivet av PowerNet:

Och oavsett hur mycket man lägger ner på utveckling, kodande mm så kommer det alltid att slinka ut buggar, men de har varit få.

Fel? På en iPhone?

Skrivet av PowerNet:

Nej, problemet är att det tar tid mellan Google släppt en uppdatering av android till atrt den når telefonen i många fall beror på telefontillverkaren, som i sin tur ska lägga in gui, och sina egna appar mm innan de skickar vidare uppdateringen till kunderna.

Mej veterligen uppdateras inte nya iPhones på lagerehyllor runt om heller. Låg i alla fall ett äldre OS på min när jag fick den.

Skrivet av PowerNet:

Man behöver inte uppdatera en iOS enhet två gånger i veckan heller, Apple har på iOS 9 som funnits ute i 8 månader släppt 9 uppdateringar, vilket i genomsnitt är 1 uppdatering/månad, vilket är rätt lite i jämförelse med ex Windows, Adobe, Oracle mfl.

Har inte haft problem med att en BT enhet inte fungerat, och då har det både varit BT enheter som varit gamla och även nya enheter.

1,125 uppdateringar i månaden Skall du vara nogran, får du lov att vara det hela tiden, eller var går gränsen? Jag hoppade över 25% moms, eftersom det inte påverkade resultatet, medans du glatt skarvar 12.5%. (Vist känns det fjantigt?)
Sedan tycker jag det är fantastiskt att säga att "jag har inte haft problem" ungefär som att då existerar de nog inte?
Att du har kört din BMW i fem år utan ett enda fel, bara serva och köra, hjälper ju inte din granne vars bil har varit på verkstan fem månader under samma period.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genx031:

funkar inte för mig. knappar jag ner från fullt ljud så kommer ju "ljudlöst med vibrator" som nästa steg. därefter kan jag inte stänga av vibratorn.

Endast en del androidtelefoner som funkar på det sättet.

Jo det är inte alla Androider som funkar så, men bland annat alla Samsung och det innefattar din S6 Edge. Se exempelvis: http://gadgetguideonline.com/galaxys6/samsung-galaxy-s6-guide...

Dra ner meny, tryck på ljudikonen för att rotera mellan lägena: ljud; vibration; tyst. Eller använd volymknapparna eller inställningsmenyn. Funkar det inte för dig så är kan det vara fel på din enhet eller så kan du ha installerat någon rom som inte stöder denna funktion. Vad jag förstår är det inte möjligt att avaktivera detta via inställningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Låter som att du klankar ned på androidanvändare?

Låter som att du tar åt dig.

Permalänk
Avstängd

@snajk: jag har Android 6.0.1, och kör ingen custom-rom.

Jag har inte heller så jag kan välja mellan "ljud, vibration, tyst" så som du beskriver det, verken genom att trycka på ljud-knapparna på sidan, eller genom att dra ner controlcenter (uppifrån och Ner på skärmen). finns inget sånt alternativ...

jag MÅSTE gå in på inställningar för att få bort vibrator...

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Barren Wuffet:

Låter som att du tar åt dig.

Haha, varför skulle jag det?

Använder Android (S7 Edge nu) och haft iPhone 6S.. Båda har sina fördelar och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Låter som att du klankar ned på androidanvändare?

Skrivet av Barren Wuffet:

Låter som att du tar åt dig.

Jag tror att flertalet kan se att det har blivit en paj kastnings tråd.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag anser att iPhones kostar alldeles för mycket. Så fort du vill upp i rimliga (för mig) nivåer i lagringsenhetsutrymme kostar det tokmycket pengar, du behöver använda iTunes vilket för mig känns extremt gammalmodigt. Hade inte Sony Ericsson något liknande när man var tvungen att installera Sony Ericsson PC Suite eller något för att överhuvudtaget kunna föra över bilder/övriga filer/musik etc för sådär, galet många år sedan?

Kan man ens använda en iPhone som ett externt lagringsutrymme? Tror inte det. Höll på med iTunes senast igår och tycker det är löjligt, tbh. Vad jag vet måste filer (kan man spara alla sorters filformat?) sparas i icloud för att sedan föra över till telefonen

Snälla sluta påstå att man behöver iTunes. Det har man inte behövt göra på många år nu. Filer kan du överföra med alla möjliga metoder (ftp, http, SMB osv) i så gott som samtliga populära mediaspelare, och utan att behöva konvertera till specifika format.

Och apropå gammalmodigt, att använda telefonen som en USB-sticka känns om något gammalmodigt 2016... Själv kör allt i diverse molntjänster. Fungerar utmärkt även ute på landstället nu för tiden så ser inte kravet på mottagning som ett problem längre.

---

Vad gäller huvudfrågan, är iPhone värd sitt pris? För mig personligen är den det.

Men det beror ju helt på vad man syftar till. Ser man enbart till hårdvaran så finns det ju klart de med likvärdiga komponenter till billigare priser. Jag ser dock till helheten, det är hela Apples ekosystem och dess utmärkta support av utvecklare som jag fastnat för (kör många Apple-produkter hemma). Visst kan man tycka att det är mycket pengar för en telefon men med tanke på hur mycket jag använder den så är den klart värd sitt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du har tydligen inte läst NSA rapporterna som läktes alls, NSA hade stora problem med Android och kunde inte ens garantera intrång i äldre versioner. Sen att är Microsoft nog den värsta av dom alla det tvivlar jag inte på.

Sen får du gärna dela några exempel på när Android mobilers kryptering helt har gått att gå förbi som i fallet med Apple nu senast. Det är ju trots allt inte Google som för andra gången är tagna med byxorna nere.

Och allt som står i media är sant?
Google tjänar ju pengar på att sälja information om sina användare, så vill nsa ha information om dig så kommer dom knappt behöva göra något själva, bara ge google om informationen.
Snabb googling på det så verkar dom nästan ge bort det gratis också. https://www.abine.com/blog/2012/google-gives-user-information...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Och allt som står i media är sant?
Google tjänar ju pengar på att sälja information om sina användare, så vill nsa ha information om dig så kommer dom knappt behöva göra något själva, bara ge google om informationen.
Snabb googling på det så verkar dom nästan ge bort det gratis också. https://www.abine.com/blog/2012/google-gives-user-information...

Fast nu är inte "NSA's egna rapporter" som aldrig skulle nå Svensson innan dom läktes vanlig "media".
Konstigt då att NSA valt att försöka göra intrång i Android precis som dom kunde garantera på Apple om det nu bara vara att begära ut det ifrån google.

Vissa saker går självklart begära ut, men du kan aldrig begära ut data som finns på enheterna.
Inget företag förutom Apple hade NSA direkt access (filer, loggar, samtal, kamera, mic mm) till utan några tillstånd eller någon form av rättslig process innan.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bilstereo, blåtand brukar funkar bra oavsett, koppla in med sladd gör det inte.
Android är totalt skräp på den fronten, i bästa fall funkar det att köra som usb-minne. Spotify mm, nej.

För resterande, iOS fungerar i praktiken som windows med sina 85-90% trots 15-ish% pga att de har fångat den intressanta marknaden, dvs den som betalar. Det spelar ingen roll att android har 5 miljarder lågbudget-lurar med användare som aldrig kommer betala för en app.

Koppla in till ett usb-uttag då menar du? Jag har ingen aning om huruvida det är tex spotify som isf gör att det inte fungerar eller android eller bilstereorna. Lite sökning på nätet skvallrar om att det kan ha att göra med licensgrejer. Sen kan man ju alltid koppla in via aux eller via blåtand då det är år 2016 och inte 1998.
Har man något annat än en originalstereo, dvs ett par slutsteg, delningsfilter osv så är det kanske en fördel med usbsladd. Annars lär man knappast märka någon direkt skillnad på ljudkvalitet, speciellt den dåliga kvaliten spotify/apple music osv levererar.
Om du kallar detta för totalt skräp så är det upp till dig, jag håller iaf inte med.

De har 15% och du jämför ändå med windows som har 85%? Bra jämförelse. Så du menar alltså att Apple har fångat den intressanta marknaden och därför tar 92% av all vinst som mobilmarknaden ger fast de bara har 15% av marknaden? Eller pratar du endast om appar nu? Då det finns mer gratisalternativ på Android är det ju inte konstigt att folk väljer dessa. Finns ju dock många appar som utvecklarna drar in mer pengar på Android än iOS. Pocket Casts som är en populär app till båda är väl ett exempel. Synd att man inte kan se antal installationer på App Store som på Play Store.
Sen verkar du leva i 2007 där en Iphone "just works" och Android = Samsung och att det inte köps några appar på Play Store.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Turbonisse:

Jag tror att flertalet kan se att det har blivit en paj kastnings tråd.

Förutom att jag ställde en fråga, den andra du citerade kastade pajen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genx031:

@snajk: jag har Android 6.0.1, och kör ingen custom-rom.

Jag har inte heller så jag kan välja mellan "ljud, vibration, tyst" så som du beskriver det, verken genom att trycka på ljud-knapparna på sidan, eller genom att dra ner controlcenter (uppifrån och Ner på skärmen). finns inget sånt alternativ...

jag MÅSTE gå in på inställningar för att få bort vibrator...

I så fall har de tagit bort det i och med uppgraderingen till Android 6, inte så bra. Från och med S7 så verkar de ha anammat en mer avancerad typ av profiler för att hantera tyst läge (som inte heter tyst läge längre) där man släpper igenom vissa saker ändå, men då får man väl också en hel del inställningar kring detta så att man kan bestämma hur de olika lägena ska hanteras och så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

I så fall har de tagit bort det i och med uppgraderingen till Android 6, inte så bra. Från och med S7 så verkar de ha anammat en mer avancerad typ av profiler för att hantera tyst läge (som inte heter tyst läge längre) där man släpper igenom vissa saker ändå, men då får man väl också en hel del inställningar kring detta så att man kan bestämma hur de olika lägena ska hanteras och så.

jag kan ju välja att ha tyst ljud, men ha igång ljud för notiser ex. men jag kan inte välja ljudlöst på det sättet som du försökte förklara på.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Snälla sluta påstå att man behöver iTunes. Det har man inte behövt göra på många år nu. Filer kan du överföra med alla möjliga metoder (ftp, http, SMB osv) i så gott som samtliga populära mediaspelare, och utan att behöva konvertera till specifika format.

Och apropå gammalmodigt, att använda telefonen som en USB-sticka känns om något gammalmodigt 2016... Själv kör allt i diverse molntjänster. Fungerar utmärkt även ute på landstället nu för tiden så ser inte kravet på mottagning som ett problem längre

Så man kan använda sin iphones lagringsutrymme för att överföra valfria filformat? Typ jpgs, .zip-filer och allt annat som man kan tänkas behöva överföra? "så gott som samtliga populära mediaspelare", vad innebär mediaspelare? Att jag är begränsad till musik och film? Att jag är begränsad till en viss typ av program för att kunna göra något med mina filer?

I så fall tycker du hela usb-sticka är gammalmodigt, vilket det säkert är, men för större filer är jag mindre sugen att vänta 3 dagar på att föra över 30gb etc. Går säkert smidigt med allt under 1gb.

Jag har ingen iPhone, men säg att jag har låtar lokalt på min dator som jag vill föra över (90gb talar vi om), hur gör jag då? För över allt till icloud som sedan för över till min telefon? Hur lång tid tar det? Finns det annat sätt?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xitrionia:

nej tycker inte det finns bättre

Saknas det interpunktion? Ditt påstående kan verka något motstridigt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Att de släpper till iOS före sitt egna android säger allt, annars skulle de släppa till android först för att locka användare, men de har insett att det inte hjälper, och att android har förlorat.
Såklart att appar till iOS inbringar mer pengar, det finns bra siffror på det att iOS användare är mer köpbenägna än androidanvändare (Ligger nog mycket i att androidanvändare piratkopierar mer än på iOS, då iOS inte är enkelt att piratkopiera i, vilket är bra).
Det är ju precis så man får se på det, skulle den inte vara värd priset så skulle inte folk köpa den, enkelt, det är så det fungerar i en marknadsekonomi.
Se ex på Tesla bilarna, där de ligger upp mot miljoner, och över, de säljer ändå rätt bra, och nu har de släppt Tesla 3 som är en "svenssonbil" i pris, vilken förbokats extremt mycket (ca 370 000 st bokningar).
Ja, jag jämför med andra tillverkare när det gäller kvalité, och då ligger Apple rätt högt över andra tillverkares kvalité, support, byggkvalité, känsla mm, till ett bra pris.
Nej, du får inte ens kinatelefon för under 50$ (inkl moms, tull, frakt) som är bättre i kvalité/känsla än iPhone.....
Jo, det är stor skillnad, androidtelefoner är slöare, har fler problem mm än iOS, får knappt några uppdateringar att tala om (eller tar väldigt lång tid från att en androidversion släpps tills telefonen uppdateras).
Och nej, det har inte varit mycket strul med iOS uppdateringar alls, det är ett fåtal fall där det blivit något problem, varken jag eller mina bekanta har någonsin haft problem med en uppdatering (och då har jag även kört beta versioner i många år).
Och uppdateringarna testas, både av Apple internt, sedan av utvecklare (registrerade) och dels i vissa fall av öppna beta testare (de får färre uppdateringar av mjukvaran än utvecklarna), nackdelen är att inte alla utvecklare och mycket få av de som ingår i "öppen beta" programmet rapporterar buggar de upptäcker.
Jo det kan jag, för att det är just det som de gör.
Och det finns inget "standard" ekosystem, det som är standarder är ex WiFi, Bluetooth, GSM, 3G, LTE(4G), mfl.
Nej det är inte en "sanning med modifikation", Apple har en effektiv utveckling, tillverkning, distribution mm vilket gör att de har lägre kostnader, och i samband med ett premiumsegment (och inte behöva gå back på billiga telefoner) så kan de få högre vinst.
Tro inte på allt du läser, i de uträkningarna så är det inte inräknat kostnader för utveckling, löner, transporter, stöd av mjukvaran i 3-4 år, mm, de räknar bara på vad de "tror" att de olika komponenterna kostar, inte vad de faktiskt kostar i inköp.

Så du kan inte skicka på en länk där Google själva säger det du påstår? Sen kan man undra om du är nykter då du skriver. Enligt dig så "säger det allt" utan någon som helst fakta att backa upp det på, bara din egna slutsats. Det väger ju tungt, inte.
Sen yrar du vidare på att de skulle ju släppa till android först för att locka användare. Om något så är det väl tvärtom att isf locka över folk till android. Hur som helst så är det ytterligare en spekulation från din sida. Jag tror fortfarande du inte fattat att det inte är samma människor som gör apparna till respektive os. Och Google är inte som Apple utan isf mer likt Microsoft där de vill nå ut till alla användare oavsett operativsystem. Svårt att förstå detta förstår jag.
Skulle jag säga till dig att jag gillar pizza skulle du fråga mig varför jag hatar hamburgare. Samma resonemang ungefär.

Ska du börja blanda in Tesla som går back 4000$ på varje Model S som de säljer och jämföra med Apple som gör en vinst på runt 70% på varje såld Iphone? Bra jämförelse.
På tal om uppdateringar kan jag meddela att det släpps uppdateringar oftare till Android än det gör till iOS. Om du är en av Android = Samsung så kan jag förstå att du inte kan greppa detta.
Sen har vi även Play Services som uppdateras var 6:e vecka till varenda telefon.
Sen har vi även deras egna appar som uppdateras rätt ofta, så oavsett version på Android har man senaste versionen av appen. På iOS måste det väl till en hel uppdatering av os:et för att uppdatera Apples egna appar?

Min poäng var att man får en telefon för runt 50$ som är precis lika välbyggd som en iphone. Hur hållbar eller hur ui:et flyter osv sa jag ingenting om utan specifikt bara hur den känns att hålla i osv. Bara kolla https://www.youtube.com/watch?v=vGey6Suvu4k så ser man att för 37$ får du en telefon som inte en jävel på denna jord kan känna skillnad på jämfört med en äkta iphone. Pratar fortfarande inte om det finns "touch-id" eller hur snabb telefonen är eller hur bra batteriet är osv. Så vi säger att en telefon för 37$ skulle vara identisk med en iphone, bara själva bygget fortfarande och inte allt det andra så blir den ju totalt överlägsen sett till priset i just den synpunkten.

Sen tror jag inte att tillverkarna går back på billiga telefoner. Dessa lär ju inte kosta många kronor att tillverka då de har rätt kass hårdvara. Så låt oss säga att en iphone kostar 200$ att tillverka, vad kostar då en telefon gjord av plast, 100 gånger sämre skärm, 1000 gånger sämre kamera, sämre soc osv? Så gå back tvivlar jag på att de gör, kanske inte någon direkt vinst att tala om men gå back? Tveksamt. Tar gärna en länk som säger det motsatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Fast nu är inte "NSA's egna rapporter" som aldrig skulle nå Svensson innan dom läktes vanlig "media".
Konstigt då att NSA valt att försöka göra intrång i Android precis som dom kunde garantera på Apple om det nu bara vara att begära ut det ifrån google.

Vissa saker går självklart begära ut, men du kan aldrig begära ut data som finns på enheterna.
Inget företag förutom Apple hade NSA direkt access (filer, loggar, samtal, kamera, mic mm) till utan några tillstånd eller någon form av rättslig process innan.

Att ens försöka ta upp integritet som något positivt gällande Android kan jag inte först, att "snoka" är ju vad Google tjänar sina pengar på som många redan sagt De var relativt långsamma med att ta Apple i försvar i dusten mot FBI (inte förrän efter Snowdens tweet som ifrågasatte googles ställning i frågan).

Hur som helst är detta knappast något som står och faller i valet av smartphone för en vanlig svensson.

Permalänk
Hedersmedlem

Apropå tidigare diskussioner om i tråden om hur mycket iOS respektive Android säljer appar (och vilket som prioriteras först) så såg jag precis ett aktuellt exempel från killen bakom Monkey Island som håller på med ett nytt:

https://blog.thimbleweedpark.com/schedule#comment

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Så man kan använda sin iphones lagringsutrymme för att överföra valfria filformat? Typ jpgs, .zip-filer och allt annat som man kan tänkas behöva överföra? "så gott som samtliga populära mediaspelare", vad innebär mediaspelare? Att jag är begränsad till musik och film? Att jag är begränsad till en viss typ av program för att kunna göra något med mina filer?

I så fall tycker du hela usb-sticka är gammalmodigt, vilket det säkert är, men för större filer är jag mindre sugen att vänta 3 dagar på att föra över 30gb etc. Går säkert smidigt med allt under 1gb.

Jag har ingen iPhone, men säg att jag har låtar lokalt på min dator som jag vill föra över (90gb talar vi om), hur gör jag då? För över allt till icloud som sedan för över till min telefon? Hur lång tid tar det? Finns det annat sätt?

Tycker jag skrev rätt klart och tydligt att jag tycker usb-stickan hör till det förgångna (minns inte när jag använde en sist)

Och nej, du för över dina filer trådlöst till din mediaspelare via FTP, HTTP, SMB eller vad du nu vill.

Permalänk
Hedersmedlem

@S_Z: Jag som annars gillar lagring i alla dess former har helt gått över till molnlagring på telefonen. Det började med Onedrive på WP och har fullbordats sedan jag fick 5s, som för övrigt är min första iphone och jag har aldrig använt en telefon så mycket och aldrig köpt så mycket spel och appar tidigare som med denna, så något har Apple gjort rätt, för mig iaf. Tre år gammal telefon som fortfarande känns och fungerar som ny. Iom molnlagringen räcker 16GB och blir över.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Man ser att tråden har 175 st svar och inser att det har urartat till ett flame war.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Jag försöker förklara så enkelt och kort som möjligt, detta är en forumstråd, inte min doktors avhandling. Om du vill hugga på var enda detalj, så borde du börjat med det faktum att ingen telefon kostar precis 10'000 kr
Det hittade jag på för att hålla det enkelt. Likaså ignorerade jag moms, transporter, utveckling, löner och allt vad det kan vara, av den enkla anledning att oavset vilken annan produkt vi väljer att jämföra med,
så har de precis samma kostnader. Skall vi då rada upp dessa, som tar ut varandra vid varje jämförelse, var enda gång?

Det jag ser som relevant i mitt exempel ovan, är att om 7000 är vinst, och 3000 går åt telefonen, så skulle jag leta efter någon som säljer en telefon som kostar 3000 att tillverka, för 4000-5000kr.
Vilket är en sundare affär för mej. Och det spelar ingen roll, hur rik jag blir, jag kan vinna på Eurojackpot nästa fredag, jag skulle ändå inte acceptera en vinst marginal på 70% när det finns annat att välja på.
Men vi är alla skapta och uppfostrade olika. Tex så köps det betydligt flera iPhone i storstäderna, medans Android dominerar utanför.

URSÄKTA? Så nu är alla Android köpare kriminella pirater?

Och som DU ser, så är iOS allt annat än bugg fritt!
Ni hackar på Android och väljer att blunda för allt du postade ovan. Kom ihåg att jag har en sån där grunka! Jag har genomlidit nästan alla uppgraderingarna. Det har tagit massor med tid, dsär telefonen är oandvändbar,
det kostar företaget pengar. Ta det gånger alla anstälda i världen med iPhones, det kommer upp i katastrofala summor.

Fel? På en iPhone?

Mej veterligen uppdateras inte nya iPhones på lagerehyllor runt om heller. Låg i alla fall ett äldre OS på min när jag fick den.

1,125 uppdateringar i månaden Skall du vara nogran, får du lov att vara det hela tiden, eller var går gränsen? Jag hoppade över 25% moms, eftersom det inte påverkade resultatet, medans du glatt skarvar 12.5%.
(Vist känns det fjantigt?)

Ja, för att de har inte 7000 kr i vionst om man räknar bort övriga kostnader du inte tar upp.....
Det var det du sade, att varför köpa en iOS enhet och köpa appar när man på android kan ldda ner appar gratis (dvs olagligt).
"Betala av på lägenheten, eller spara till ny bil, istället för att betala för nått jag kan ladda ner gratis."
Det har jag inte sagt heller, jag har sagt att iOS är stabilare, och flyter på bättre än android, vilket alla tester visar, trots att android enheter har 8 kärnor så klår iPhone enheterna dem i tester, trots bara 2 kärnor.
"Jag har genomlidit nästan alla uppgraderingarna. Det har tagit massor med tid, dsär telefonen är oandvändbar, det kostar företaget pengar. Ta det gånger alla anstälda i världen med iPhones, det kommer upp i katastrofala summor."
Skitsnack, det är inget att "genomlida", och det kostar inte företaget ett enda öre att uppdatera, att uppdatera en iOS enhet tar inte så lång tid, det går smidigt, det kostar 0 kr. Så gå tillbaka till verkligheten.
Nej, iPhone har inga fel, men jag sade att oavsett hur mycket man lägger på utveckling (kodande) så kan buggar smyga sig ut, och det har inte varit några större buggar alls på senaste åren att nämna.
Nej, och det var inte det jag sade, jag sade att uppdateringar till androidtelefoner tar tid för att tillverkaren ska lägga in sitt gui, och egna appar för att sedan skicka ut till användarna.
Eller har du missat att android uppdateringar går: Google - Samsung/HTC/LG mfl -> tryck in allt onödigt, släng på slött gui mm -> användaren, dvs inte tal alls om något på en lagerhylla.
Nej, jag slarvade inte, jag sade att det var i genomsnitt, inte exakt.

Skrivet av creativ:

Så du kan inte skicka på en länk där Google själva säger det du påstår?
Sen yrar du vidare på att de skulle ju släppa till android först för att locka användare. Om något så är det väl tvärtom att isf locka över folk till android. Hur som helst så är det ytterligare en spekulation från din sida.

Ska du börja blanda in Tesla som går back 4000$ på varje Model S som de säljer och jämföra med Apple som gör en vinst på runt 70% på varje såld Iphone? Bra jämförelse.
På tal om uppdateringar kan jag meddela att det släpps uppdateringar oftare till Android än det gör till iOS. Om du är en av Android = Samsung så kan jag förstå att du inte kan greppa detta.
Sen har vi även Play Services som uppdateras var 6:e vecka till varenda telefon.
Sen har vi även deras egna appar som uppdateras rätt ofta, så oavsett version på Android har man senaste versionen av appen. På iOS måste det väl till en hel uppdatering av os:et för att uppdatera Apples egna appar?

Min poäng var att man får en telefon för runt 50$ som är precis lika välbyggd som en iphone. Hur hållbar eller hur ui:et flyter osv sa jag ingenting om utan specifikt bara hur den känns att hålla i osv. Bara kolla
https://www.youtube.com/watch?v=vGey6Suvu4k så ser man att för 37$ får du en telefon som inte en jävel på denna jord kan känna skillnad på jämfört med en äkta iphone. Pratar fortfarande inte om det finns "touch-id"
eller hur snabb telefonen är eller hur bra batteriet är osv. Så vi säger att en telefon för 37$ skulle vara identisk med en iphone,
bara själva bygget fortfarande och inte allt det andra så blir den ju totalt överlägsen sett till priset i just den synpunkten.

Sen tror jag inte att tillverkarna går back på billiga telefoner. Dessa lär ju inte kosta många kronor att tillverka då de har rätt kass hårdvara. Så låt oss säga att en iphone kostar 200$ att tillverka, vad kostar
då en telefon gjord av plast, 100 gånger sämre skärm, 1000 gånger sämre kamera, sämre soc osv? Så gå back tvivlar jag på att de gör, kanske inte någon direkt vinst att tala om men gå back? Tveksamt. Tar gärna en länk
som säger det motsatta.

Det behövs inte, att Google släpper sina appar till iOS före sitt egna OS är grund nog att se att även Google insett att android ligger långt efter iOS.
Jag yrar inte alls, utan vill ett företag locka användare så är det exklusiva appar/program som gäller, eller tidsexklusiva, som ex konsolerna har, både Sony och Microsoft har både helt exklusiva spel och även tidsexklusiva.
Och du kollar på gamla siffror, som även räknar in forskning och utveckling av nya modeller, och ett företag i uppbyggnadsfasen med stora investeringar går nästan alltid back i början.
Det var ju inte bra att de släpper oftare, ställer bara till ännu mer problem för slutanvändare som måste vänta ännu längre på uppdateringar, smart gjort av android utvecklarna (Google) i samarbete med Samsung, HTC, LG mfl....
Nej, det behövs inte en hel uppdatering av iOS för att appar ska uppdateras, då en hel bunt ligger utanför operativsystemet (ex Notes, pages mm).

Nej, du får fortfarande inte en telefon för 50$ som är lika välbyggd, för dels så har du troligen 50% i rena omkostnader (tull, moms, frakt mm) så är du nere på 25$vilket ska täcka tillverkning, utveckling, support mm.
Så nej, du får inte en lika välbyggd enhet för 50$eller 37$om du nu tror det.

"37$ får du en telefon som inte en jävel på denna jord kan känna skillnad på jämfört med en äkta iphone."
Och låt mig skratta, det syns DIREKT att det där är en fejk telefon....
Nej, den är inte "överlägsen", då det är en fejk, vilket syns klart och tydligt.
Det står rätt klart att de troligen går back, för kolla på hur dålig marginal de har på sina "top of the line" serier (ex Samsung Galaxy S6/S7) vilket inte bidrar till någon större vinst/hjälper till så stor del, så någon stans har de höga
kostnader/utgifter, och då troligen på lägre prissatt hårdvara för att locka in kunderna i android, och för att sedan locka upp dem till de högre modellerna.

Skrivet av MultiMan:

Apropå tidigare diskussioner om i tråden om hur mycket iOS respektive Android säljer appar (och vilket som prioriteras först) så såg jag precis ett aktuellt exempel från killen bakom Monkey Island som håller på med ett nytt:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/TW1_zpsrlxdagbz.png

https://blog.thimbleweedpark.com/schedule#comment

Det var just det jag sade, att iOS användare i större grad är benägna att betala för applikationer, mot androidsidan som i större grad rootar sina enheter och därmed laddar ner via piratsidor.
Varför är alla annars så "kåta" på att roota en iOS enhet?
Jo, först och främst för att ladda ner applikationer gratis, och sekundärt för att komma åt annat.

Tyvärr så lever vi idag i en "jag vill ha allt gratis" kultur, vilket inte är verkligheten vi lever i, allt kan inte vara gratis, sedan kan man diskutera hur bästa lösningen är (ex streamat, som ex Spotofy som närmst dödat piratkopieringen av musik helt, vilket inte Netflix lyckats med på filmsidan).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Tycker jag skrev rätt klart och tydligt att jag tycker usb-stickan hör till det förgångna (minns inte när jag använde en sist)

Och nej, du för över dina filer trådlöst till din mediaspelare via FTP, HTTP, SMB eller vad du nu vill.

Jo, men du ignorerade också allt annat jag skrev.

Säg att jag har bilder på 30gb på min dator som jag vill föra över. Hur gör jag och vad är en beräknad uppskattad tid som det kommer ta? Det beror på min uppladdningshastighet eftersom jag måste ladda upp till icloud, och sen från molnet ner till min telefon, visst? Säg att jag har musik som ligger på 90gb, det är samma sak där? För mig låter det som att det kommer ta 100 år, ungefär. Och ja för mig personligen händer det rätt ofta att jag vill ha större mängd bilder och annat på min telefon. Jag tycker det är extremt onödigt krångligt.

Vad anser du, är det jämt upp att kunna koppla in sin telefon som extern hdd eller behöva ladda upp till molnet, ner till telefonen? Är det inte bra mycket smidigare att bara föra över valfria filer till telefonen direkt. Du kan sitta och föra över till moln på android också om det är vad jag vill göra.

Varför gör Apple sig beroende av det här, varför kan inte Apple bara köra en extern hdd-lösning som "alla andra"?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A