Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orust
Registrerad
Dec 2010

Fråga om marknaden

Hej.

Jag har en fundering som någon kanske kan svara på.

När person (y) lägger ut sin vara (x) för "auktion" på marknaden så står det ofta

"Vara (x) säljes till högst budande, startbud på 200:-
Säljer inte om jag inte är nöjd med budet."

Varför lägger man inte bara ut med startbud på det man vill ha med en gång? Vill man inte ha 200:- för (x) utan 500:-. Ja lägg ut det för 500 starbud då. Eller är jag helt ute å cyklar.

Är detta någon typ av affärs id'e?

Mvh/ OWC

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Sep 2009

Man kanske inte vet exakt vad ett tillfredsställande pris är. Då slipper man ju ta ställning till det innan annonsen läggs ut och kan fundera på det efteråt istället. Framtida problem > nutida problem.

Intel i7 920 @ 3.33 GHz | Asus P6T Deluxe V2 | EVGA GTX 780 | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 12GB | CM HAF 932 | Corsair TX 650 W | Windows 7 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Apr 2012

För att säljaren vill helst starta ett bud krig. Då får man mest pengar om två personer eller fler inte vill ge sig. Man har ju större chans till detta om man sätter ett långt startbud ju mer personer som budar ju större chans till bud krig.

Ha det gött

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 1080ti Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Nzxt s340 Elite¤

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2007

"Lockpriser"?

| CPU: Intel 6700K@4.6GHz | GPU: EVGA GTX 1080 SC | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair LPX 16GB@2133MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Primär SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Sekundär SSD 1: Samsung 850 EVO 500GB | Sekundär SSD 2: Intel 320 120GB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM750x Chassi: Fractal Design R4 | Kringutrustning: Dell U2515H, Dell U2412M, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G900, Sennheiser HD650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av OpWildChild:

Hej.

När person (y) lägger ut sin vara (x) för "auktion" på marknaden så står det ofta

Varför lägger man inte bara ut med startbud på det man vill ha med en gång? Vill man inte ha 200:- för (x) utan 500:-. Ja lägg ut det för 500 starbud då. Eller är jag helt ute å cyklar.

Mvh/ OWC

Som moffe sa. För att själv få en uppskattning om vad marknaden tycker att ens sak är värd. Jag kanske vill ha 1000kr för något, men ingen vill ge mer än 700-800kr, då får jag inget svar om jag sätter startbud på 1000kr. Sätter jag startbud 100kr så stannar priset på omkring 700-800kr och då får jag i allafall en uppfattning om vad folk är villiga att ge och jag kan bestämma mig då

Budkrig startar det däremot inte, folk hoppar av vid samma pris oavsett startpris ändå

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: i5-4690K @ 4.5 GHz | Crucial 16GB 1600 | MSI 100ME GTX 970 | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Win10 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2009

Irriterar mig mest på att när man vinner auktioner där säljaren inte är nöjd med budet så säger dom inte ens till att budet är för lågt.

Trädvy Permalänk
Community Manager
Forumledare
Registrerad
Jun 2005

Sannolikt en blandning av de tre svaren ovan, tror inte det finns en organiserad tanke tvärsöver även om individuellt de säkert tänker på en eller flera av aspekterna.

Folk får ställa vilka villkor de vill för att sälja, upp till oss som köpare om vi vill köpa. Personligen tycker jag det är lite fult och slöseri med allas tid, det gör mig ointresserad att delta och känns diffust. Det finns saker jag är villig att köpslå eller buda om men då pratar vi mycket större belopp. Men vill folk delta så är det säkert inte fel ur deras perspektiv och jag önskar dem allt gott.

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Drygare tycker jag, i de få fall jag intresserar mig för något i marknaden, när någon budar över med typ en krona och man redan ligger på ett par hundra. Och de fåtal gånger jag försökt sälja, alla hjärndöda skambud.

Upp till köparen om den vill sälja. För seriösare handel/budande/auktionering så är det ju exempelvis Tradera som gäller förstås.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orust
Registrerad
Dec 2010

Okej.

Känns ändå lite onödig enligt mitt tycke. Jag menar att om (y) har lagt ut sin vara för det priset han vill ha med en gång så kommer hen ju fortfarande få den såld om köpare än intresserad och därifrån kan ju isåfall budkrig starta. Helt meningslöst att ha startat ett budkrig från 100:- och man kanske kommer upp till 7-800:- och ändå vill ha 1000:-

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009

Jag brukar skriva liknande för att inte få bud under mitt startpris.
Rätt säker på att man i en auktion i Sverige måste sälja, oavsett bud. Om man då inte tydligt informerat köparen om att säljaren har rätt att neka bud.

Men i övrigt så är det nog för att starta budkrig. Brukar kunna lägga ut saker på Tradera för 1kr men med ett mycket högre accepterat bud tex. Fler ser varan, fler budar, högre pris.
It's all business ;D

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Sushifrukt:

Jag brukar skriva liknande för att inte få bud under mitt startpris.
Rätt säker på att man i en auktion i Sverige måste sälja, oavsett bud. Om man då inte tydligt informerat köparen om att säljaren har rätt att neka bud.

Men i övrigt så är det nog för att starta budkrig. Brukar kunna lägga ut saker på Tradera för 1kr men med ett mycket högre accepterat bud tex. Fler ser varan, fler budar, högre pris.
It's all business ;D

Nejdå, det finns något som heter 'reservationspris', alltså säljarens minimipris vad den minst kan acceptera, nås inte reservationspriset säljs inte objektet. Reservationspriset behöver inte heller redovisas innan en auktion så en snopen budare kan, trots ett vinnande bud, inte räkna med att vinna en auktion (rent generellt i Sverige alltså ).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av OpWildChild:

Hej.

Mvh/ OWC

För min egen del handlar det väl mest om att folk sällan nappar alls om man går ut med det man egentligen vill ha för en vara. Sedan kan man ju själv kanske gå med på lägre pris om personen kan hämta varan, om det blir snabb affär etc etc, så det är inte så lätt att veta. Sen är det också för att en del är dryga och tror att man förbundit sig att sälja bara för att ingen budat högre, och lägger man in "säljer inte om jag inte är nöjd" så brukar man slippa sådanna personer.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.