Permalänk
Medlem

Ny TV för film + spel

Tidigare haft en Sony KDL W807a. Låg input lag och bra prestanda i spel, men bilden kan bli mycket bättre. Problem med HDMI-utgångarna som det att vissa utgångar helt plötsligt börjar visa sämre bild.

48 tum +
Låg input lag, hög frekvens (hög prestanda för spel)
UHD
Budget: Runt 10 000 - min gamla kostade ca 7000 och jag vill uppgradera mig, inte köpa en likvärdig TV då kan jag lika gärna köpa en begagnad för några hundralappar.

Håller på att läsa nu då jag har dålig koll. När det gäller datorskärm klarar mina ögon inte av TN-paneler(möjligtvis om den är kalibrerad) utan måste ha IPS. Dock ångrar jag mig att jag hakade på 60 Hz UHD istället för 144-165 Hz QHD, vet inte vad som gäller med TV men antar att det kan vara bra att uppgradera till UDH, man får väl endå inte mer än 30 FPS i spel på konsol eller är jag ute och cyklar? För bildkvaliteten i film gör det ju mycket om man jämför med FullHD. Priset verkar inte skilja sig jättemycket om man ska ha 48 tum +. Priset verkar gå upp när det är Smart TV och Curved, vad har man för användning av detta?

Det viktigaste egentligen, är att jag får bra bild i sport, då jag kollar mycket på fotboll. Hur fungerar detta med boxarna, Viasat osv. Är dem låsta till en viss upplösning? Får man bättre bild om man köper 4K osv? Är vissa TV-apparater bättre än andra på att hantera signalen från boxarna?