Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Asus VG248QE

Hej!
JaG har tänkte mig att köpa en Asus Vg248qe skärm. Den skall mest användas till filmer och självklart lite lätt gaming.
Jag såg att den behövde en DVI kabel för att få ut 144hz (jag har 60hz nu och kör med en hdmi kabel). Men en DVI sladd leder väl inte ljudet som en hdmi sladd gör? Hur gör man då för att få ut ljudet? Ifrån skärmen isf? Och till slut spelar det någon roll om det är en ganska kass dator? Jag menar, "klarar den av" 144hz eller spelar det ingen roll?
Som ni ser så är jag inte då super kunnig så ni proffs får lära mig!!
Mvh Max

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jul 2010

@maxbylin:

Du får med en separat 3.5mm audio kabel som man bara pluggar bakom datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015
Skrivet av Vinzient:

@maxbylin:

Du får med en separat 3.5mm audio kabel som man bara pluggar bakom datorn.

Mhm, men jag har ett "gaming headset" och den har ju en mic uttag och en "hörlursuttag". Hur gör jag då?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2015

Alltså 144Hz är till för gaming, perfekt för snabba spelfrekvenser som i CSGO. Tror det är bättre att du skaffar en IPS-skärm 60Hz om det mestadels är för filmtittande.

i7 5820K | MSI X99A | EVGA GTX 1080 Classified | Corsair Dominator Platinum 4x4GB 3000MHz | Custom loop | 3x Samsung 850 Evo | EVGA SuperNOVA G2 | BenQ XL2420Z | Razer Blackwidow Chroma | Zowie EC1-A | Fidelio X2/Sennheiser HD 660S | FiiO E10K | Macbook Pro 13" Retina för studier

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015
Skrivet av MexxII:

Alltså 144Hz är till för gaming, perfekt för snabba spelfrekvenser som i CSGO. Tror det är bättre att du skaffar en IPS-skärm 60Hz om det mestadels är för filmtittande.

Spelar bland annat CSGO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011

@maxbylin: Kör dp kabel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Någon som kan berätta mer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orsa
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av MexxII:

Han kan även kolla på skärmar med va panel som är mycket bra till film.

CPU: i5 3570k 3.8 Ghz Noctua U14S. RAM: 16GB. GPU: 390 nitro 8GB. Skärm ASUS VG248QE. LJUD Xonar stx. HDD Samsung 840 Pro 250.
Låda FD R5. PSU Corsair rmx750. OS Win 10 PRO 64.

Mouse Qpad 8k Keyboard qpad mk-85. Headset Qpad 90.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Men jag kan köpa den skärmen, och sen köpa en DVI kabel.
Men spelar det nån roll om jag har en dålig dator? Lixom, klarar den av 144hz eller spelar det ingen roll med datorn?
Och hur gör jag med ljudet? Eftersom att jag har ett "gaming headset" med två sladdar och det finns bara en inkoppling bakom skärmen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Någon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Vad för komponenter har din dator som du tänkt använda skärmen med?

Ljudet kopplar du direkt till datorn (helst baksidan, direkt på moderkortet).

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av maxbylin:

Men jag kan köpa den skärmen, och sen köpa en DVI kabel.
Men spelar det nån roll om jag har en dålig dator? Lixom, klarar den av 144hz eller spelar det ingen roll med datorn?
Och hur gör jag med ljudet? Eftersom att jag har ett "gaming headset" med två sladdar och det finns bara en inkoppling bakom skärmen

Utgången på skärmen är väl för de inbyggda högtalarna i skärmen?
Du ska köra hörlurarna direkt i datorn med andra ord.

FX-8350@4.0. R9 280. 8GB Ram. Asus M5A99FX Pro (Win 10. Linux Mint 17 Cinnamon)
Toshiba Chromebook 2 - 1080p
Nexus 6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Jag har den skärmen, du får med en dual link DVI kabel. Den måste du använda om du ska kunna välja 144Hz i Windows.

Ljudfunktionaliteten i skärmen har jag inte brytt mig om, så det kan jag inte kommentera om.

Ljusstarkaste skärmen jag varit med om, fått sänka ljusstyrkan till typ 0 och det är ändå riktigt ljust... både bra och dåligt, tycker jag

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av maxbylin:

Lixom, klarar den av 144hz eller spelar det ingen roll med datorn?

Har du mer än 144fps i csgo så kör om inte kör ändå. Grymt bra skärm! Nån gång i tiden så uppgraderar du väl dator. Du slipper ju lite screentearing oavsett.

Stationär: i7-4790k@4.6Ghz | MSI GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB | MSI GTX970 Twin Frozr V | EK Cooled

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Ok!, kan säga att jag ligger på typ 100 fps på cs. Spelar mest på skoj, på en skoldator. Processorn är helt ok men grafikkortet är förmodligen bajs...
Ok! då förstår jag det med ljud o så också!