30plussare vilket är ert bästa spel genom tiderna?

Permalänk
Medlem

@nidnus: Det blir svårt det här, eftersom allt handlar om stunden och hur sinnet satt på den tiden. Jag delar upp det lite mer.

Född -85 och spelade från det att grannens Amiga 500 upptäcktes.

Bästa spel under barndomen: Earthbound, Moonstone, Final Fantasy VI, och Final Fantasy VII

Jag lyckades snubbla över möjligheten att modda mitt SNES till att spela NTSC på en PAL-tv. Följderna blev att man kunde lira spel som inte släpptes i Europa (så som Earthbound och FFVI) och ta del av JRPG under dess enorma uppsving.

Bästa spel under tonåren: Ultima Online och Counter-Strike.

Det är i princip enda spelen jag minns gick varma hela tiden. Båda spelen var första steget ut i världen och vidgade mognaden i efterhand.

Bästa spel i vuxen ålder: Witcher 3: Wild Hunt, Mass Effect 2 & .

Witcher 3 är enda spelet jag kört igenom som verkligen fångat mig fullständigt, under hela min livstid. Karaktärerna, världen, spelkänslan, ja hela paketet var perfekt för min dåvarande livssituation och fritid. Det är det absolut bästa spel som jag har spelat igenom, så till den milda grad att jag inte ville kolla några walkthroughs, som har varit en tendens i andra spel.

Mass Effect 2 & 3 är delar av en serie jag lirat igenom ett flertal gånger. Bästa förklaringen till mitt intresse är att serien hyser samma intresse som Star Wars gör för andra. Så till den milda grad att jag ibland kommit på mig själv med att försöka rationalisera designproblem och klumpigheter.

The Elder Scrolls V: Skyrim får en plats strax under dessa. Witcher 3 petade bort den från topplistan, mest tack vare att den gjorde allting "bättre" än Skyrim.

Permalänk
Medlem

34
Inser att jag spelat "bättre" spel senare i livet, men minnena av när jag spelade KotOR för första gången är nog faktiskt oslagbara.

Visa signatur

__________________
i5-4690K @ 4.5GHz | Gigabyte Z97X Gaming 3 | Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz | HyperX Fury 240GB SSD | Crucial MX100 512GB SSD | 2x EVGA GTX 970 SC ACX 2.0 4GB SLI | EVGA Supernova G2 750W | Hyper Evo 212 | Windows 10 x64 Pro

Permalänk
Medlem

Ur en 35-årings perspektiv : De bästa spelen genom tiderna är de man kommer ihåg, försöker mig på en kronologisk ordning.

Castlevania (NES)
Super Mario Land (GB)
Super Castlevania IV (SNES)
Super Metroid (SNES)
Quake 2 (PC)
Half-Life 1 (PC)
Half-Life 2 (PC)
World of Warcraft (PC)
Bioshock Infinite (PC)
Super Mario 3D World (WiiU)
God of War III Remastered (PS4)
Dark Souls 3 (PC)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Född 81. Min datorkarriär startade när jag var runt 12 år och fick en Amiga 500 med tillhörande civilization 1. Finns inget spel som jag spelat så mycket. Moonstone var också ett underhållande spel när man ville lira med någon polare men Civ slog och slår allt! Det tog många genomläsningen av manualen (nej det var inte kopierat! ) och säkert ett halvår innan några tolvåringar (många polare som lirade samtidigt i många timmar, dagar och månader i sträck) innan vi förstod ett smack men vi var trollbundna från första sekunden!

Sen fick vi en PC och med det X-wing vs. Tie-fighter. Så sjukt bra! Jag hade inte ens sätt Star Wars-filmerna. Kanske första men inte resten. Spelade ingen roll. Man kände sig som en galaktisk pilot och jisses! Grymt spel.

När Civ 2 kom så gick åren igen. Antalet timmar kan nog räknas i tusental.

Andra spel som lirats mycket är Duke Nukem och Quake med serielkabel innan LAN och internet kom till stan.

Sen 2001-2002 spenderade jag 1 1/2 år med CS medans jag tog CSN och "studerade" (läs festade, spelade och tränade). Lirade på en server som hette KAOS och det är det mest värda lånet jag någonsin tagit. Ca 70000 kr var det värt! är nu betalt och sista betalningen var lite nostalgisk faktiskt.

Efter det var det inte förens world of tanks kom som jag blev fast igen. Kontot firade precis 5 år och 22000 matcher har det blivit. Det är även det rätt så många minuter. Jag kan fortfarande inte slita mig från det spelet.

Sen är jag svag för bra RPG. KOTOR 1 och 2, Baldurs Gate, Neverwinter Nights osv.

Med detta sagt vill jag nog ändå kröna en vinnare genom alla dessa år. Det blir Fallout 2. Inte det spelet jag spenderat mest tid med men det jag kört igenom flest gånger. Funkar att lira fortfarande men tyvärr aldrig som en god karaktär.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Det jag tänker på direkt var när vi var 5 stycken som satt och spela bomberman/dynablaster på Amiga
Ficka bygga special kablar så man kunde ha 4 joysticks inkopplade och en på tangentbordet så man var 5 stycken och alla mot alla så gällde det att spränga upp varandra och den som var kvar sist vann undrar hur många timmar man la ner på det spelet.

Annars så har jag lagt ner en jäkla massa timmar på Diablo /Diablo II och även Diablo III
UnrealTornament var kul på datapartyn på den tiden då knappt fanns bredband utan man satt och spela med/mot varandra där.

När det gäller konsol så har alltid Zelda och Mario spel gått hem fortfarande kul idag att spela lite synd att man nästan lagt ner för många timmar på första Zelda så man kommer även ihåg än idag hur man skulle gå för att hämta olika saker.

Fast skulle vilja ha ett riktigt flipper spel för det är jävligt kul att lira dom som kom till Amigan var riktigt bra Digtal Dream/Fantasy/Illusions

Måste ju även säga Worms när det kom, det första var riktigt bra spel när man spela flera.

Ett spel som jag aldrig spelade igenom men fastna för melodin och texten i den är Cannon fodder
https://www.youtube.com/watch?v=PiYuq6Ac3a0

Finns massor andra bra spel man spelat men olika spel för om man var själv eller spelade med/mot andra.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle säga att den spelserie som ligger mig närmst hjärtat, och därmed känslomässigt är det bästa spelet, är Police Quest 1-3

Sen Fallout 3, som jag var totalt golvad och besatt av. Även Skyrim. Sen Witcher 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det jag tänker på direkt var när vi var 5 stycken som satt och spela bomberman/dynablaster på Amiga
Ficka bygga special kablar så man kunde ha 4 joysticks inkopplade och en på tangentbordet så man var 5 stycken och alla mot alla så gällde det att spränga upp varandra och den som var kvar sist vann undrar hur många timmar man la ner på det spelet.

Annars så har jag lagt ner en jäkla massa timmar på Diablo /Diablo II och även Diablo III
UnrealTornament var kul på datapartyn på den tiden då knappt fanns bredband utan man satt och spela med/mot varandra där.

När det gäller konsol så har alltid Zelda och Mario spel gått hem fortfarande kul idag att spela lite synd att man nästan lagt ner för många timmar på första Zelda så man kommer även ihåg än idag hur man skulle gå för att hämta olika saker.

Fast skulle vilja ha ett riktigt flipper spel för det är jävligt kul att lira dom som kom till Amigan var riktigt bra Digtal Dream/Fantasy/Illusions

Måste ju även säga Worms när det kom, det första var riktigt bra spel när man spela flera.

Ett spel som jag aldrig spelade igenom men fastna för melodin och texten i den är Cannon fodder
https://www.youtube.com/watch?v=PiYuq6Ac3a0

Finns massor andra bra spel man spelat men olika spel för om man var själv eller spelade med/mot andra.

Jag glömde helt bort Diablo 1 och 2. Dom är nog båda i min topp 6 lista. Diablo 2 i topp 3. Jag hade tidigt en NES men fick aldrig Zelda av någon anledning. Spelade det mycket iaf hos kompisar men jag kan inte riktigt få den där känslan som man får när man har det själv. Känns som min barndom har rånats på något.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

41 år.

Diablo 2 och Baldurs gate. Det första spelet jag klarade var "Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards" på PC 1987 - så det glömmer jag aldrig.

Permalänk

Without any doubt...

1. Codename Eagle (Så sjuuukt buggit spel, men satan så kul! Rätt säker på att detta var det första fps där man kunde hoppa fallskärm från zeppelinare hahaha)
2. Quake III Arena (Kombinerat med techno från Astral Projection..)
3. Counter-Strike (1999)

Satt flera år på en (PC) Pentium III 700 MHz, ett sunkigt Geforce och typ 256 GB minne, dessa komponenter dög dock mer än nog för spelen ovanför. Inget lagg alls.

Vi hade tillgång till ett helt eget hus där vi brukade LANa (och festa) flera dagar i sträck, blev inte mycket plugg inte, men fan vilka minnen.

Vad gäller singel player så måste jag säga spelet "Worms"
D.v.s originalet som fanns före värdelösa Worms 2 och Worms Armageddon.

Permalänk
Medlem

Det bästa spelet?

Hej!

Jag är 35 år gammal. Nintendo har följt med sedan tonåren, från SNES till Wii U.
Föredrar tv-spel framför datorn. Som småbarnsförälder funkar detta överlägset bäst och numera
blir det mest "casual gaming" där ungarna kan vara med.

Favoritspelen är som följer:

- Shadow of the Colossus (PS2)
- Portal (PC)
- Resident Evil 4 (spelat på Gamecube med världens skönaste handkontroll)

Sedan dessa spel eftersom de gjort störst intryck på mig genom åren:

- Mario 64 (första 3D spelet för mig och vilket spel sen!)
- Mario Sunshine (hade ett långt speluppehåll på flera år, sedan köpte jag NGC i en bundle med Sunshine. Har aldrig haft riktigt så roligt med ett spel igen, eftersom jag inte hade koll på utvecklingen tyckte jag då att det var snyggaste spelet jag sett, har fortfarande så mycket roliga minnen ifrån detta spel)
- Valfritt Zelda-spel (har växt upp med Zelda och olika spel påminner mig om olika perioder i mitt liv.. var jag bodde, jobb/arbetslös, flickvän/fru osv. Om inget drastiskt händer kommer jag fortsätta spela Zelda så länge Nintendo fortsätter att pumpa ut spelen).

Permalänk
Inaktiv

1985'a här, startade min "karriär" redan 1989/1990 så har spelat massor med spel under åren. Att välja ett enda spel är snudd på omöjligt men jag måste nog likt flera andra, ser jag, ändå säga Legend of Zelda: A Link to the Past till Super Nintendo. Spelet håller lika bra idag som då när spelet var nytt, på tidigt 90-tal. Grafiken, ljudet, känslan. Spelvärlden, alla hemligheter och annat kul att leta reda på. Inte mitt första Zelda-spel, hade spelat både de två första spelen till NES innan. Finns många som kommer nära dock.

För att göra det lite enklare så skulle jag vilja, likt andra i tråden, rada upp olika plattformar där jag har något spel jag relativt enkelt kan peka ut som favorit:

Gameboy: Legend of Zelda: Link's Awakening
Playstation: Xenogears
Nintendo 64: Legend of Zelda: Ocarina of Time
Dreamcast: Sonic Adventure
Playstation 2: We Love Katamari
Gamecube: Legend of Zelda: Wind Waker
Nintendo DS: Chrono Trigger DS
Xbox 360: Red Dead Redemption
Wii: Metroid Prime Trilogy (okej, tre spel i samma men det är ett galet bra paket)
Playstation 3: The Last of Us

Och såklart PC:
Sent 90-tal: Interstate '76
Tidigt 00-tal: Far Cry
Sent 00-tal: Mass Effect
10-tal: Witcher 3

Finns såklart sjukt många spel som bör kunna kvala in. Hade varit svårt med att välja ett topp 10 på vissa plattformar till och med.

Permalänk
Medlem

35år

Spelar bara på PC numera men utan konkurrens i topp är

Zelda - A link to the past

Permalänk
Avstängd

Det är svårt att ranka spel som man inte spelat på 20 år. Men Half life, HL2, BF1942, GTA san andreas, C&C red alert 2, civ, age of empire och zelda ligger väldigt högt upp.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucaz:

För mig är det nog Daggerfall, Command and Conquer, Red Alert 2, Fallout 2 och Populus.
Populus var kul så in i helvete men det var inte så många som lirade vad jag förstått.

Populus. Ha. Det var länge sedan jag tänkte på den titeln. Kommer ihåg att jag tyckte det var kul som tusan också.

Skrivet av Sveklockarn:

Fyller 37 i höst och fick låna min första "egna" PC 1989, en IBM PS/2 med 80286 och VGA! Blev intresserad av datorer 1987 då jag såg en kollega till min farsa spela Tetris.

Favoritspelet tog inte lång tid att komma på: Fallout 2.

Sen kommer det ju en fruktansvärd massa andra gamla spel i toppen; Transport Tycoon Deluxe, Doom, Doom II, i princip alla "riktiga" Sierra-spel (Space Quest, LSL osv.), Mean Streets, Warlords 2 Deluxe, Monkey Island 1 & 2, Indiana Jones-spelen, Stunts, Rex Nebular, Another World & Flashback, The Dig, och kunde fortsätta listan ett bra tag till.

Ah. Another World har jag ju glömt. Det var nog mitt favoritspel fram till Last of Us. Återigen var det historien som fick mig (och den underbara musiken i slutet av spelet).

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Just passerat 40.
Går inte att välja ut ett spel, så jag gör en liten topplista

C64/Amiga
Moonstone
California Games
Ports of calls

PC
Grim Fandango
Battelfield Vietnam (Bara det att kunna spela fortunate Son när man blåste iväg i sin jeep...)
World of Warcraft
Half Life

Moonstone! Den titeln var det länge sen jag tänkte på sist. Kommer ihåg att det var sjukt bra.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

Shenmue 1 & 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flue_81:

Är född 81 och ja det har varigt massa hårdvara under den tiden. Började med Atari 2600 sen NES efter det Sega MegaDrive, det var först efter den jag fick en dator av familjen en Compaq med Pentium 100Mhz och 8mb ram. Efter det började jag köpa polarnas begagnade grejor och har idag en riktigt fin samling av gamla konsoler och datorer.
Men vad det gäller spel så håller jag med om det ni andra skrivigt, de jag kommer ihåg har ofta någon annan anknytning till mina bästa minnen så here goes.

1: Sonic 2 då mina föräldrar köpte ett Sega 16 till mig billigt på en mässa och det var inte Jul eller Födelsedag de bara köpte det och Sonic 2 föjde med.
2: LBA little big adventure, som jag köpte i en REA låda på Clas Olsson och inte förväntade mig mycket pga av priset men är ett av mina favoritspel till första PC:en
3: Half-Life suveränt spel som blev än bättre för jag hade praktiserat på en data butik i malmö och tydligen faktiskt hjälp till så min belöning blev ett Dimond Voodoo2 12mb och glädjen av att starta half-life med det första gången går ej att beskriva.

LBA var helt fantastiskt. Antagligen ett av historiens mest underskattade spel. Det var verkligen kanon. Jag hittade det också lite av en slump. Kommer ihåg känslan från spelet som det var igår. Riktigt mysigt och bra.

Skrivet av Cyberhof:

Fyller 40 om ett par månader och har ägt Sega master system, Sega megadrive, Commodore c64, Amiga 500, Playstation, Nintendo Wii, Nintendo Wii U och började med PC på en gammal 386a på 25Mhz någon gång i början av 90:talet.

Mina top 3 spel är:

1:a Might and Magic 6 The mandate of heaven till PC, jag spelade nyligen om det spelet igen och blev klar för ett par månader sedan. Trotts grafiken så håller spelet än idag vilket är mäktigt.

2:a The last ninja 2 till Commodore c64/Amiga 500, det är ett spel jag spelat igenom många gånger och det är ett riktigt bra spel.

3:a Phantasy star 2 till Sega Megadrive, det var mitt första rollspel jag började spela och jag hade en kompis som hjälpte mej sätta mej in i det hela och ända sedan dess har jag älskat rollspel i alla dess former.

Lite andra bra spel som är värda att nämna är Diablo (1), Skyrim och Final fantasy 7 som alla är riktigt bra spel också.

Might and Magic serien var kanon. Satt hur länge som helst på 5an (och eventuellt 6an).

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

@nidnus: Det blir svårt det här, eftersom allt handlar om stunden och hur sinnet satt på den tiden. Jag delar upp det lite mer.

Född -85 och spelade från det att grannens Amiga 500 upptäcktes.

Bästa spel under barndomen: Earthbound, Moonstone, Final Fantasy VI, och Final Fantasy VII

Jag lyckades snubbla över möjligheten att modda mitt SNES till att spela NTSC på en PAL-tv. Följderna blev att man kunde lira spel som inte släpptes i Europa (så som Earthbound och FFVI) och ta del av JRPG under dess enorma uppsving.

Bästa spel under tonåren: Ultima Online och Counter-Strike.

Det är i princip enda spelen jag minns gick varma hela tiden. Båda spelen var första steget ut i världen och vidgade mognaden i efterhand.

Bästa spel i vuxen ålder: Witcher 3: Wild Hunt, Mass Effect 2 & .

Witcher 3 är enda spelet jag kört igenom som verkligen fångat mig fullständigt, under hela min livstid. Karaktärerna, världen, spelkänslan, ja hela paketet var perfekt för min dåvarande livssituation och fritid. Det är det absolut bästa spel som jag har spelat igenom, så till den milda grad att jag inte ville kolla några walkthroughs, som har varit en tendens i andra spel.

Mass Effect 2 & 3 är delar av en serie jag lirat igenom ett flertal gånger. Bästa förklaringen till mitt intresse är att serien hyser samma intresse som Star Wars gör för andra. Så till den milda grad att jag ibland kommit på mig själv med att försöka rationalisera designproblem och klumpigheter.

The Elder Scrolls V: Skyrim får en plats strax under dessa. Witcher 3 petade bort den från topplistan, mest tack vare att den gjorde allting "bättre" än Skyrim.

Witcher 3 ligger helt klart på min top 5 lista i vart fall. Likaså gör GTA V. Två riktigt bra spel.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Tack för en mycket bra tråd!! 35 år och har spelat sen 86.

Började med nån atari konsol men minns inte spelen

NES

Metal gear
Solid Snake
Puch Out ( Klarade Tyson utan att få ett enda slag:) )
Castlevania
Simons Quest
Metroid
Kid Icarus
Turtles 1 eller 2 Nån av dom var riktigt bra
Mega Men serien
Super Mario Bros 2-3

SNES

Street Fighter 2
Nhl 94 eller 95 minns inte vilken som var så jävla bra
Castlevania 4

PS1

Final Fantasy 7 !!! spenderade många många timmar om dagen till detta mästerverk.
Castlevania: Symphony of the Nigh
Metal Gear solid
Suikoden serien
Vandal Hearts

PS2

Metal Gear solid 2
Metal Gear Solid 3 Snake Eater
Kingdom Hearts
Final Fantasy X
Grand Theft Auto Vice City

PS3
Uncharted serien Mästerverk!
Last of Us
GTA 5
Valkyria Chronicles
Metal Gear Solid 4

PS4

Här blir det inte mycket eftersom jag spelade Last of Us och GTA V på PS3
De flesta bra spel som har kommit till PS4 har jag lirat på PC istället
Har beställt Uncharted 4 som jag borde få vilken dag som helst.

Blev mycket besviken på Metal Gear V. Spenderade ca 15 timmar men gav upp.
Otroligt enformigt. Metal Gear ska vara linjärt och ingen öppen värld, punkt slut

PC

War Craft 1-3
CQC
Red Alert 1-2
CS
Witcher 3
Shadow of Mordor
Medal Of Honor serien
Vietcong 1-2

Kan tillägga att jag har klarat alla spel i Final Fantasy serien

Permalänk
Medlem

44 år.

Arkadspel
Pengo
Bomb Jack
Hyper Olympics

ZX Spectrum
Jet Pac

PC
Doom 1 och 2
Duke Nukem 3D
Max Payne
Return to Castle Wolfenstein

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Starcraft (trots diverse idiotier i 2an så är serien totalt sett BRA).
Heroes of Might & Magic 3 (ERA2 makeover/mod uppdateras än, spelades senast för några timmar sen, kör AB campaign med WoG mods).
X-Com serien(3an är min favorit).

Före PC-eran:
Pirates på diskett ( 192/100 poäng som rekord tror jag det var )
Ace 2 ( kul köra mot kompis på den tid det knappt existerade bra flygsimulatorer alls )
IK+
Bubble Bobble (jävligt sköj på C64/Amiga med kompis, uselt på PC)
Last Ninja serien (brorsan bara MÅSTE tävla om vem som kunde spela igenom på kortast tid också...).
Elite 2
Dogs of War (ett till spel kul att köra med kompis)

Första datorspelandet var på brorsans Acorn Atom nån gg 1981 eller -82, sen köpte andra brorsan Vic-20, sen Vic-64, sen köpte jag Vic-128, därefter tillkom en 286, sen Amiga 500, sen bidde det en Pentium-166 osv. Aldrig haft nån konsoll(det hade kusin). Är 40 nu.

Citat:

Någon som minns Stunt Car Racer på Amigan?
Köra med nollmodem-kabel mot kompisarna, satan va kul.
En framerate under 10fps, men det flöt på bra tyckte man då.

Jepp! Körde även Perfect General, Lotus 2 och några till spel via nollmodem på Amiga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem

Fallout 1 & 2, Baldurs gate, Chrono trigger och Secret of Mana 2.

(34)

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Svårt, visst har man lirat grymt många bra spel. Alla härliga peka klicka från LucasArts m.fl. och massiv med annat som fanns för länge sen.

Måste nog ändå säga att det nog är Diablo 2 som gett mig mest spelglädje för 1st spel genom mina spelår. Kommer ihåg när man satt där med 56k modem och lira, då var hela onlinespelbiten väldigt ny för mig så det gjorde det extra roligt. ADSL kom inte förrän ett par år senare till min ort. Chattsystemet med trading osv. gjorde att det kändes som dåtidens mmo. även om man inte var så många som var inne i samma game så var det mycket annat runtomkring.

I betan som jag testa hos en polare var det bara första akten om jag minns rätt så det var riktigt skoj att sen att lira igenom alla akterna vid släpp. Det blev nog en hel del timmar i sträck. Länge sen nu, nästan 16år. Good times.

Permalänk
Medlem

Unreal
så otroligt snyggt med mitt voodoo kort.
Annars kanske Halflife

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Oooooch!

Har vi alla glömt Age of Empires II ?
Eller är det någon i tråden som nämnt det?
Jag glömde det,

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Inaktiv

Star Trek Generations.

Det var nog mitt absoluta favoritspel, och har inte gått köra sedan Windows XP tror jag. Men det har precis kommit ut nedladdningsbara ISO filer som dom har gjort något med, så det är faktiskt spelbart. Grymt kul

Permalänk
Medlem

Quake 2, när man satte in ett grafikkort och bytte rendering från Software till OpenGL. Det är ett minne jag inte kommer glömma.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrickpolly:

Född 1985, hade dator i familjen tidigt då min far jobbade med IT. Hade flera olika datorer (även Macintosh) men det var först 1990 som jag började spela på ”riktigt” (med hjälp av föräldrarna). Då var det bilspelet Stunts som spelades på en 386 – 33 MHz. Efter det så kom Wolfenstein 3D, av någon anledning så kommer jag fortfarande ihåg fusket (M I L) som man satt och tryckte på hela tiden. Spelade gjorde man på en 486 – 66 Mhz.

Det första spelet som gjorde att jag verkligen fastnade för datorspel var Star Craft, det var många timmar man la efter skolan, och man började åka på LAN och spela online (med långsamt Dial-up modem vilket gav väldigt dyra telefonräkningar och sura föräldrar…).

Första riktiga egna datorn var när jag flyttade hemifrån 2005, innan dess hade jag suttit på föräldrarnas. Det var en AMD X2 64 4400+ med DFI Lan Party SLI och med ett GeForce 7800 GTX 512mb.

Men för att sammanfatta vilka spel som har haft stor betydelse för mig så är det faktisk många nyare spel. Även om jag hade väldigt kul med Stunts, Wolfenstein 3D etc. så är det andra spel som verkligen har satt ett avtryck.

Så för att göra en topp 5 lista (utan ordning) så skulle jag säga följande fem spel:

*Star Craft
*Battlefield 2
*World of Warcraft
*Mass Effect (triologin)
*The Witcher (triologin)

Så för att avsluta så kan man saga att jag fortfarande lägger några timmar i veckan på spel. Dock har man familj så man spelar inte lika mycket som man gjorde förr, men skulle gissa 4-8h i veckan är vad jag hinner med (ofta kvällar). Så nuförtiden ligger fokus på single player spel med bra story där man kan spela lite när man känner för det, men visst saknar man de sena kvällarna med kompisarna när man för 174 gången skulle försöka på Lich King och slutligen lyckades.

Ojoj.. Stunts var det inte igår man tänkte på!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

I någorlunda kronologisk ordning.
Blood Bros, Arkad. Det tog alla mina femkronor.

Another world, Amiga. Första spelet jag spelade där storyn slog omkull mig. Lika bra idag.

Toombstone till amiga är lika bra idag som det var när det släpptes för 25 år sedan. Titta bara på det här introt:

Red Alert 2, PC. Yngre spelare tror att EAs ledning ska samlas in och klädas i orangea sparkdräkter för att de säljer BF flera gånger om. Det är fel. Den riktigt smärtsamma tortyren ska de få för vad de gjorde med den här spelserien.

Halflife 2, PC. Behövs det en förklaring?

Deus Ex. Det första spelet är bättre än resten tillsammans. Grym story med virus och Illuminati.
Med grafikmod är det riktigt snyggt idag med.

Sedan blev jag "vuxen" och tröttnade på spel i några år.
Tills spelet som tog mig tillbaka till spelvärlden släpptes.
Det är i Los Santos det händer.

Permalänk
Medlem

Monkey Island-serien.

Edit:
Utöver PC så måste jag nog också säga Zelda Ocarina of time på N64.
Storyn och den öppna världen var underbar när man spelade igenom det när det kom.