Permalänk
Medlem

Åskledare och 4G-antenner...

Hejsan!

Jag har funderat ett tag på att skaffa en 4G-riktantenn för vårt mobila bredband hemma. Samtidigt har jag funderat under avsevärt längre tid på att skaffa en åskledare till huset, då vårt hus har plåttak och ligger på toppen av en höjd.

I alla fall, så kom jag och tänka på vår granne på landet, de hade precis byggt färdigt sin stora flotta villa förra sommaren när det kom ett åskväder och slog ner i deras TV-antenn på taket, medan de satt och tittade på TV. Huset brann ner till grunden. Och det låg inte ens på en höjd. Tydligen så dras åskan lättare till antenner som skickar/tar emot data, än vanliga stålpinnar.

Så nu förstår ni varför jag känner mig tveksam till att skruva upp en antenn på taket. Frågan är om det går att lösa på något sätt? Det är här jag behöver rådgivning och hjälp, själv är jag inte kunnig alls inom varken ellära, meteorologi eller radioteknik. Skulle man kunna koppla antennen till jord med en fet kabel, så att den får agera både antenn och åskledare samtidigt? Eller skulle det inte hjälpa? Eller skulle det störa 4G-kommunikationen? Måste jag ha 4G-antennen vid marknivå för att vara på den säkra sidan? Vad finns det för lösningar på problemet?

Tacksam för svar! ⚡⚡⚡

//Marsupilami

Permalänk
Rekordmedlem

Åskan dras inte mer till en aktiv antenn än en "metallstång".
Det är svårt att installera åskledare på rätt sätt eftersom det handlar om rätt avancerad fysik och ellära och det är nått man bör ta hjälp med av någon som har både kunskap och rätt utrustning för att mäta, det handlar om oerhört höga spänningar och strömmar under mycket kort tid och högspänningspulser har inte riktigt samma fysiska egenskaper som lågspänning.
Det blir tex relativt sett en klart högre resitans i en ledare om du böjer den för tvärt och då blir det effektutveckling i ledaren som upphettar den och magnetfälten försöker samtidigt räta ut ledaren vilket gör att den kan slita isär huset om den är förlagd på fel sätt. Det går alltså att montera åskledare på fel sätt så att de innebär en ökad risk för mekaniska och till vis del elektriska skador.

Man bör helst anlita en elektriker som har behörighet för högspänning och dessutom extra utbildning just på åskledare och inte en vanlig installationselektriker för att designa systemet rätt och det kan också krävas mätinstrument som installationselektriker normalt sett inte har.

Det kan också krävas att man på nått sätt behöver ändra på telefon och vattenledningar och ev andra "ledare" som finns runt byggnaden som ska skyddas.