Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006

Pigga upp och rengöra en äldre spelmaskin.

Tjena. Jag fick hem min brors dator här om veckan, då han klagat på att den är högljudd, blir varm, laggar och hackar både i och utanför spel och är allmänt ostabil. Han hade väl slängt ut den vilken sekund som helst, men fick klorna i den och tänkte fixa till den, och kanske göra någon lite uppgradering här och var.

Mina senaste två loggar (Den här, och den här) har varit väldigt framgångsrika, så tänkte att ni ville se det här med

Följande specifikationer hittades när jag kollade datorn:
CPU: AMD Phenom X4 945 @ 3,0Ghz
GPU: Sapphire VaporX HD5850 (1gb)
PSU: Corsair HX750w
MoBo: ASUS Crosshair Formula
RAM: 4GB DDR3 1333Mz
HDD: 750GB Samsung HD753LJ (7200RPM)
Ljudkort: Creative X-Fi Supreme FX
Övrigt: DVD-brännare, Fractal Design Define R2

Nedan i spoilern följer loggen över uppgraderingen och rengöringen av min brors dator.

Here we go again. Den här datorn är köpt begagnad en gång i tiden av någon snubbe, som lyckats repa till fronten ORDENTLIGT. Men har läst också att rev.1 av R2 chassit ska ha varit rätt kass finish på som repade lätt.

Ok håll i er nu. Hela insidan på chassit, tak, golv, sidoplåtar, ÖVERALLT är det ljudisolerat material. Det har börjat släppa av någon anledning och är extremt kletigt och sätter sig överallt, en riktig katastrof.

Öppnar upp burken hur som helst, och får seen hop av kablar och äldre komponenter. Men ser att killen som haft datorn innan min bror köpte den definitivt har spenderat en hel del pengar på denna rig. En i5a och HD5850 på ett formula III moderkort var en fet kombination på den tiden, vet att Define R2 var ett av dom fetaste också när det kom ut. I dag är den "skrot" i vissa ögon tydligen, men ska fixa till den ordentligt!

Som ni ser är det här stinkande ljudisolerade materialet precis överallt, och det är riktigt klibbigt och äckligt!

Kommer bli ett helvete att få bort allt... t.om över 5,25" platsen är det bitar av skiten.

Det har samlats en hel del damm under åren. Kan tillägga att det ni ser är LÅNGT i från allt, då jag redan blåst ur den med kompressorluft.

En closeup på repan i fronten (som jag kommer lämna som den är)

Hittade en 750GB disk i datorn, som tyvärr har börjat föra ett jävla oljud, misstänker att den går på knäna, och den kommer bytas ut pga detta.

Börjar få ut lite kablar och skit nu...

Hittade den här 120mm fläkten i bakdel av chassit också som tyvärr också har börjat låta mycket, misstänker att kullagret är paj. Får byta ut denna med.

Fick bort frontpanelen också...

Hela chassit är superskitigt och det ser onekligen ut som att någon spillt något i närheten av chassit som stänkt över precis hela skiten.

Såg att det redan börjat lossna lite av ljudisoleringen på en av 120mm plastbracketsen som täcker ventilationshålen i taket. Märkligt nog satt det enbart 1 i taket, den andra på sidoplåten. Kommer till den sen...

Det är bara börja skrubba, och FY FAN vilket skitgöra.

Och så där! Ren igen!

Lika bra att ta skiten vid 5,25" platsen också när jag ändå håller på. Let's turn this shit up-side-down.

Jag använder en hårblås för att mjuka upp limmet, sen drar jag bort bit för bit och rengör med 5-56. Det fungerar men är rätt tidskrävande.

Look at this fucking shit

Rent!

Chassit är nu helt nedstrippat och rengjort. Ser riktigt cleant ut!

Här har vi en av sidoplåtarna då. Omg det här kommer ta så lång tid...

Vidrigt!!!

Börjar med 120mm bracketen.

15~ min senare.

Så där, äntligen.

Nu till sidoplåten it self. Fy fan vilket skitgöra.

1 timme senare.

eeew

Men till slut efter 2 timmar...

Har rengjort alla ytor med diskmedel och lite vatten i efterhand!

Monterade till slut båda plastbracketsen i taket för att förhindra att något smyger ner i chassit, hittade matrester och annat kul när jag rengjorde datorn, och det har antagligen hittat in via taket.

Har en 120mm fläkt som jag kommer montera som intag i sidopanelen istället för i fronten där luftflödet var minimalt.

Den defekta fläkten rengjordes, och kommer undersökas vid ett senare tillfälle.

Dags att göra något helt annat. Byta pastan på processorkylaren! Tänkte passa på att få ner ljudnivån och sänka tempsen lite i chassit genom att byta ut stock-kylaren också!

Jag fixade en CPU-kylare och en ny SSD på 240GB.

Monterat! Satte CPU kylaren med fläkten nedåt hellre än uppåt, då den kan ta lite varmluft från grafikkortet också, och köra ut det genom bakdelen av chassit.

Ser riktigt bra ut än så länge!

Snart klart. Har bytt 750W aggregatet emot ett mindre 500W. Enbart för att jag ville ha 750W aggregatet. Fick byta som tack för arbetet

Fick som ni ser byta ut en fläkt i bakkant, då den var defekt.

Dags att testa vad den här datorn faktiskt kan göra!

Underbart! Lirar GTA V på äst intill lägsta inställningarna @1080p i 50-80 FPS! CS:GO och moba spel är inte heller några problem för den här datorn! Och då är den inte ens klockad något! Ljudnivån är nere i bottenskiktet och den nya SSD disken gör SJUKT stor skillnad i båda rent användande, men även i spel.

Datorn är klar för leverans! Glömde ta bilder, men har även rengjort kylpastan och applicerat ny på GPUn.

Kommentera gärna och skriv vad ni tycker!

Dold text

Aquatic Ambiance | Vattenkylning i CaseLabs Mercury S3 (Work in progress)
Emerald Moon | Custom vattenkyld mITX speldator i NCASE M1.
Magmoor V2 | Byggd på EK Fluid Gaming Kit
Tristram | Unik loop med X-Flow radiatorer
Cairodrome | Vattenloop i det enorma Tower 900

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jul 2011

På med en bra kylare och i med en SSD, med tanke på hur du lyckats med dina andra byggen så är jag osäker på om jag kan hjälpa dig med något annat

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Captain_Spock:

På med en bra kylare och i med en SSD, med tanke på hur du lyckats med dina andra byggen så är jag osäker på om jag kan hjälpa dig med något annat

Exakt vad jag gjorde haha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Brukar inte kommentera på byggloggar men detta gillar jag! Det är nästan så man blir sugen själv att fixa upp en gammal dator!

En fråga, är delarna helt luktlösa som du har rengjort med 5-56? Har inte använt 5-56 själv men jag har för mig att det luktar en del när man använder det.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Azodan:

Brukar inte kommentera på byggloggar men detta gillar jag! Det är nästan så man blir sugen själv att fixa upp en gammal dator!

En fråga, är delarna helt luktlösa som du har rengjort med 5-56? Har inte använt 5-56 själv men jag har för mig att det luktar en del när man använder det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det luktar som fan! Men sköljer av alla ytor med lite varmt vatten och vanligt diskmedel efter 5-56, då blir det perfekt och luktfritt!

Bara försöka få tag i en! Riktigt kul att pyssla med sånt här. Glöm inte kolla mina andra projekt, dom är länkade i första-inlägget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006

Uppdaterade precis första-inlägget med lite bättre utförlig text, och lite fler bilder