Universal Windows Platform får stöd för G-Sync och Freesync

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Universal Windows Platform får stöd för G-Sync och Freesync

Nästa uppdatering till Windows 10 introducerar två efterlängtade funktioner för Universal Windows Platform-titlar. Bland annat lägger Microsoft till möjligheten att stänga av V-Sync.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Kan man ju tycka borde ha varit där redan, men bättre sent än aldrig antar jag.

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Frågan är om det även fungerar i praktiken.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Dec 2005

Stöd måste patchas in i varje spel innan det fungerar, så än så länge har vi vanliga användare ingen användning för denna uppdateringen.

PRIME X370-PRO | R7 1700X | NH-D15 | 32GiB DDR4-2400 CL14 | 500GiB 850 EVO | 3TiB WD Red | 500GiB HDD | 2x Nitro R9 Fury | SuperNOVA 750 G2 | Define S | MG279Q | HD650 | Deathadder | Ducky One 2 | Debian Sid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2013

Nej usch för UWP bojkotta!

CPU: Intel i9 7900X @ 4.6Ghz Mobo: MSI X299 Sli Plus GPU: GeForce GTX 1080Ti Ram: G.Skill 64GB (8x8GB) DDR4 3600Mhz PSU: Corsair AX860i SSD: Samsung 950-series PRO 256GB M.2 SSD: Samsung 850-Series PRO 512GB Chassi: Fractal Design Define C Kylning: NZXT Kraken X62 Steam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2007

Vulkan och win32 säger jag bara... UWP lockar inte ö.h.t. och DX12 känns fortfarande inte moget heller.

Skrivet av Brisse:

Stöd måste patchas in i varje spel innan det fungerar, så än så länge har vi vanliga användare ingen användning för denna uppdateringen.

Precis, och det måste göras av utvecklarna själva - tack vare UWP's "features" så är det inte något som en skicklig moddare kan lägga till stöd för åt oss, det har M$ sett till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Jag fick en bitter smak i munnen när jag såg UWP.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Trevligt att detta kommer till UWP.

UWP är relativt nytt och saknar/har saknat en hel del, precis som istort sett allt som är nytt.
Sedan uppdateras det med tiden och fler saker tillkommer så att gnälla och skrika att det suger är bara patetiskt, men det är ju inne och häftigt att hata Windows 10 och UWP.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Innebär det här att man nu kan spela Forza utan vsync? Eftersom det är en MS-studio borde ju en uppdatering finnas redan nu eller väldigt snart?

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5,1Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av THB:

häftigt att hata Windows 10 och UWP.

Precis så det känns varje dag när man läser technyheter.

CPU: AMD Ryzen 7 1700X + Corsair H110i GT MB: ASUS PRIME X370-PRO Grafik: ASUS STRIX 1070 Ti A8G RAM: Corsair LPX 2x8GB 2933 MHz SSD: Samsung 960 EVO 500GB PSU: Corsair RM850x NAS: Synology DS212j HMD: Oculus Rift CV1 + Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av trickeh2k:

Innebär det här att man nu kan spela Forza utan vsync? Eftersom det är en MS-studio borde ju en uppdatering finnas redan nu eller väldigt snart?

I nuläget finns inget stöd. Från officiellt håll sägs det att en patch som lägger till stöd ska komma "inom kort".

PRIME X370-PRO | R7 1700X | NH-D15 | 32GiB DDR4-2400 CL14 | 500GiB 850 EVO | 3TiB WD Red | 500GiB HDD | 2x Nitro R9 Fury | SuperNOVA 750 G2 | Define S | MG279Q | HD650 | Deathadder | Ducky One 2 | Debian Sid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Brisse:

I nuläget finns inget stöd. Från officiellt håll sägs det att en patch som lägger till stöd ska komma "inom kort".

Ok, tack.

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5,1Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Jan 2007

Den absolut största fördelen med UWP är att man äntligen kan skrota fullscreen-mode och enbart köra borderless windowed-mode utan några prestandaförluster. Förhoppningsvis kanske UWP kan få bukt med fuskandet också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Mocka:

Frågan är om det även fungerar i praktiken.

Varför skulle det inte fungera i praktiken, vad är det som får dig att tro det?

Skrivet av Garderoben:

Nej usch för UWP bojkotta!

Varför?

Skrivet av Tilax:

Jag fick en bitter smak i munnen när jag såg UWP.

Varför? Kan tipsa om tandkräm eller tuggummi om det håller i sig.

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av THB:

Trevligt att detta kommer till UWP.

UWP är relativt nytt och saknar/har saknat en hel del, precis som istort sett allt som är nytt.
Sedan uppdateras det med tiden och fler saker tillkommer så att gnälla och skrika att det suger är bara patetiskt, men det är ju inne och häftigt att hata Windows 10 och UWP.

Du vet inte vad du pratar om. Problemet är inte små ofixade saker som G-sync osv. - det är gnäll precis som du sa, men det riktiga problemet är begränsningar som finns tydligt dokumenterade på MSDN att de designats in i UWP med flit. UWP är skapat av MS för att låsa ner kontrollen över app-marknaden på windows plattformar - givetvis finns det bra saker också, men det är ju bara moroten för att få med alla på tåget. Problemet är att begränsningarna är väldigt tekniska och svåra att förstå, medans morötterna är enklare, så personer som dig själv ser inte vad problemet egentligen är.

Men som jag sagt tidigare, i praktiken innebär UWP döden för all form av moddning. Idag skulle folk skratta åt uttrycket att "jail-breaka" en PC, men det är antagligen precis vad som kommer krävas i en snar framtid, en komplicerad jail-break för att kunna göra vad man vill med sin egen (windows-) dator. (Om det ens är möjligt...)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av epple:

Varför skulle det inte fungera i praktiken, vad är det som får dig att tro det?
Varför?
Varför? Kan tipsa om tandkräm eller tuggummi om det håller i sig.

UWP är Microsofts försök till att skapa ett monopol i Windows ekosystem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Feeku:

Den absolut största fördelen med UWP är att man äntligen kan skrota fullscreen-mode och enbart köra borderless windowed-mode utan några prestandaförluster. Förhoppningsvis kanske UWP kan få bukt med fuskandet också.

Utan prestanda förluster? Minns jag fel eller hade inte alla UWP-spel sämre prestanda som default mot icke-UWP motsvarigheter?
Så din mening borde vara:
"En nackdel med UWP är att man inte kan köra fullscreen för att få bättre prestanda, utan man är fast vid window-mode prestanda vare sig man vill eller inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av THB:

Trevligt att detta kommer till UWP.

UWP är relativt nytt och saknar/har saknat en hel del, precis som istort sett allt som är nytt.
Sedan uppdateras det med tiden och fler saker tillkommer så att gnälla och skrika att det suger är bara patetiskt, men det är ju inne och häftigt att hata Windows 10 och UWP.

UWP är Windows Runtime – WinRT och kom med Windows 8 för mer än 3.5 år sedan, skarpt. Det har alltså funnits i offentliga testversioner av Windows i över 4 år. Så sluta komma med sådana påståenden snarare, grunden är vid det här laget relativt gammal. Sett till ramverket/körverket bakom marknadstermen UWP så är det något som växt fram väldigt väldigt väldigt långsamt. Att tjata om Windows 10 som vid det här laget snart är ett år gammalt som något nytt hjälper inte saken, det har fortfarande hänt väldigt lite och när det gäller spel så kommer det bara bestå av konstiga portar den närmsta tiden, vilket i princip gör det till ett icke-problem då vettiga titlar ändå finns som Win32-program. Ja det tog fyra-fem år för dem att införa stöd för att slå av v-sync, mer är det inte med den saken, det behövs inte raljeras mer än så och är inget som speglar sig dåligt på W10 i övrigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av epple:

Varför skulle det inte fungera i praktiken, vad är det som får dig att tro det?
Varför?
Varför? Kan tipsa om tandkräm eller tuggummi om det håller i sig.

För man kan bara använda UWP om man släpper spelen via Windows Store.

Om dom inte låste ner det till det så visst. Då är det skit nice. Kunna ha xbox sunk på pc för dom som vill det.

CPU: Intel i9 7900X @ 4.6Ghz Mobo: MSI X299 Sli Plus GPU: GeForce GTX 1080Ti Ram: G.Skill 64GB (8x8GB) DDR4 3600Mhz PSU: Corsair AX860i SSD: Samsung 950-series PRO 256GB M.2 SSD: Samsung 850-Series PRO 512GB Chassi: Fractal Design Define C Kylning: NZXT Kraken X62 Steam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av epple:

Varför skulle det inte fungera i praktiken, vad är det som får dig att tro det?
Varför?
Varför? Kan tipsa om tandkräm eller tuggummi om det håller i sig.

Because Microsoft.

Ett längre svar är att de gjort fel efter fel efter fel gällande UWP. Inte ett spel som släppts till plattformen har fungerat som det ska samt den hemska idén om monopol med spel för 649kr på PC som får de flesta plånböcker att svimma.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av dpom86:

Utan prestanda förluster? Minns jag fel eller hade inte alla UWP-spel sämre prestanda som default mot icke-UWP motsvarigheter?
Så din mening borde vara:
"En nackdel med UWP är att man inte kan köra fullscreen för att få bättre prestanda, utan man är fast vid window-mode prestanda vare sig man vill eller inte."

Citat:

Does DirectX 12 and UWP support full screen exclusive mode?

Full screen exclusive mode was created back in the original release of DirectDraw to provide games with enhanced performance when using the entire screen. The downside of full screen exclusive mode is that it makes the experience for gamers who wish to do other things on their system, such as alt-tab to another application or run the Windows GameDVR, more clunky with excessive flicker and transition time.

We thought it would be cool if gamers could have the versatility of gaming in a window with the performance of full screen exclusive.

So, with Windows 10, DirectX 12 games which take up the entire screen perform just as well as the old full screen exclusive mode without any of the full screen exclusive mode disadvantages. This is true for both Win32 and UWP games which use DirectX 12. All of these games can seamlessly alt-tab, run GameDVR, and exhibit normal functionality of a window without any perf degradation vs full screen exclusive.

Want to know more about how this works? Check out our DirectX 12 Developer Education YouTube channel!

UWP ramverket behöver fortfarande optimiseras, men om detta citat stämmer så skulle inte en fullscreen-läge ge bättre prestanda i UWP. Den sämre prestandan måste ha en annan orsak.

Källa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Garderoben:

För man kan bara använda UWP om man släpper spelen via Windows Store.

Om dom inte låste ner det till det så visst. Då är det skit nice. Kunna ha xbox sunk på pc för dom som vill det.

UWP är precis som Android .apks, de kan köpas via Windows Store (eller någon annan ny UWP store) eller genom side-load. Så det är fortfarande en öppen platform.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Feeku:

Den absolut största fördelen med UWP är att man äntligen kan skrota fullscreen-mode och enbart köra borderless windowed-mode utan några prestandaförluster. Förhoppningsvis kanske UWP kan få bukt med fuskandet också.

Öh va?

Helskärmsläge är ett specialläge i operativsystemet som minimerar belastningen på systemet samtidigt som applikationen visas i hela skärmen. Ett applikationsfönster utan ramar är bara ett vanligt fönster utan kontroller och grafiska detaljer, operativet och övriga applikationer rullar på som vanligt i bakgrunden om man inte ger operativet specialinstruktioner.

Ordinarie applikationer (spel) kan man oftast köra i ett fönster utan kontroller och grafiska detaljer så UWP har igen bara gett oss begränsningar...

Microsoft har inte en utvecklingskultur som är lämpad för att utveckla anti-fusk lösningar för tillfället. De skulle ha svårt att hänga med i förändringarna och som spelare så vinner vi på att denna marknad är fragmenterad för det leder till att hackers måste ta fram olika lösningar beroende på vilket anti-fusk system som ett spel använder.

UWP är bara Microsofts försök till att skapa ett eget Google Play eller Apple Store med hjälp av halvdöda projekt och en dos GFWL. Gissa varför Tim Sweeny från Epic (unreal motorn) har gått ut i media och kritiserat dem för UWP.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av DeonCadme:

Öh va?

Helskärmsläge är ett specialläge i operativsystemet som minimerar belastningen på systemet samtidigt som applikationen visas i hela skärmen. Ett applikationsfönster utan ramar är bara ett vanligt fönster utan kontroller och grafiska detaljer, operativet och övriga applikationer rullar på som vanligt i bakgrunden om man inte ger operativet specialinstruktioner.

Ordinarie applikationer (spel) kan man oftast köra i ett fönster utan kontroller och grafiska detaljer så UWP har igen bara gett oss begränsningar...

Se det jag citerade längre ner.

Skrivet av DeonCadme:

Microsoft har inte en utvecklingskultur som är lämpad för att utveckla anti-fusk lösningar för tillfället. De skulle ha svårt att hänga med i förändringarna och som spelare så vinner vi på att denna marknad är fragmenterad för det leder till att hackers måste ta fram olika lösningar beroende på vilket anti-fusk system som ett spel använder.

UWP är bara Microsofts försök till att skapa ett eget Google Play eller Apple Store med hjälp av halvdöda projekt och en dos GFWL. Gissa varför Tim Sweeny från Epic (unreal motorn) har gått ut i media och kritiserat dem för UWP.

Det handlar inte om anti-fusk lösningar, utan att UWP körs i sandlådor och tillåter inte injicerandet utav kod. Detta omöjliggör dock även moddar som kräver "ful-hack".

Jag har läst Tim Sweeny's argument och om jag förstått hur UWP fungerar korrekt, så är han helt ute och cyklar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Tack för svaren, nu blev det en mer givande diskussion!

Skrivet av Tilax:

UWP är Microsofts försök till att skapa ett monopol i Windows ekosystem.

Skulle man kunna likna det med Steam - en butik man inte behöver använda, men ibland ändå måste om något är exklusivt (monopol)? Eller är konsoller en bättre liknelse, där vissa spel bara finns där (monopol) och inte till dator? Båda är idag system som fungerar mycket bra sett till sin helhet.

Skrivet av Garderoben:

För man kan bara använda UWP om man släpper spelen via Windows Store.

Om dom inte låste ner det till det så visst. Då är det skit nice. Kunna ha xbox sunk på pc för dom som vill det.

Mjo, men i slutändan hur stor skillnad blir det efter man startat spelet från skrivbordet, i Steam eller Windows Store? Moddning är såklart ett stort utropstecken som jag hoppas de gör något åt illa kvickt. Sedan tror jag inte att en publicist vill begränsa sig allt för mycket genom att låsa in sig till en enda butik.

Skrivet av Mocka:

Because Microsoft.

Ett längre svar är att de gjort fel efter fel efter fel gällande UWP. Inte ett spel som släppts till plattformen har fungerat som det ska samt den hemska idén om monopol med spel för 649kr på PC som får de flesta plånböcker att svimma.

Ja de har varit lite schizofrena när det gäller sin vision för UWP och hur det i praktiken implementeras. Det ser däremot ut att gå åt rätt håll och ju mer press de har på sig desto bättre får vi hoppas att det blir. Att släppta spel inte ens fungerat låter dock oroväckande - dålig dokumentation och API:er för utvecklarna, månntro?

Jag tror idag att UWP är ett bättre verktyg för program och mindre spel som kan användas på flertalet formfaktorer/enheter, som gärna får uppdateringar per automatik och som inte har behov av moddning. AAA-titlar på UWP kontra exempelvis Steam är redan en match som man inte kommer att vinna inom överskådlig tid.

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Jul 2002

Windows Developer Community går igenom bakgrunden till UWP och vad det handlar om (börjar vid ca 12:30):

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Spelar ingen roll vad de gör, kommer aldrig att köpa ett spel på Windows Store.

E-penis:
i5 4670K @ 4.4Ghz | Asus Maximus VII Hero | 2x8GB Corsair 1600 LP | Asus Strix GTX 1080 8GB | Fractal Design Define R4 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Noctua NH-D14 | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Qpad MK-50 | Logitech G9/G35 | Windows 10 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av NympH:

Spelar ingen roll vad de gör, kommer aldrig att köpa ett spel på Windows Store.

Artikeln handlar inte om Windows Store. UWP är inte bundet till Windows Store utan kan distribueras via andra kanaler. Steam skulle teoretiskt börja kunna sälja UWP spel. Windows Store är en paket-hanterare likt de som återfinns på Linux.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Feeku:

Artikeln handlar inte om Windows Store. UWP är inte bundet till Windows Store utan kan distribueras via andra kanaler. Steam skulle teoretiskt börja kunna sälja UWP spel. Windows Store är en paket-hanterare likt de som återfinns på Linux.

Japp, fast alla spel på Windows Store kommer vara UWP-versioner.

E-penis:
i5 4670K @ 4.4Ghz | Asus Maximus VII Hero | 2x8GB Corsair 1600 LP | Asus Strix GTX 1080 8GB | Fractal Design Define R4 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Noctua NH-D14 | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Qpad MK-50 | Logitech G9/G35 | Windows 10 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av NympH:

Japp, fast alla spel på Windows Store kommer vara UWP-versioner.

Japp, fast förbättringarna artikeln talar om gäller alla UWP spel oavsett urspung så du behöver inte köpa dem via Windows Store för att dra nytta av dem. (Visst, dessa potentiella kanaler existerar dock inte i dagsläget)