Ny BenQ XL2411Z, röda och turkosa pixlar med DVI

Permalänk

Ny BenQ XL2411Z, röda och turkosa pixlar med DVI

Hej,

Har precis startat upp min nya BenQ XL 2411Z här hemma och har direkt stött på ett problem. Får röda och turkosa pixlar på skärmen som bara dyker upp vid användning av DVI-D kabel, kopplar jag den över HDMI till min MacBook Pro så är det inga som helst problem.

Jag provade först med den DVI-kabel jag hade sittandes i min gamla skärm men såg att det här problemet dök upp så stoppade i den kabeln som följde med skärmen och fick samma problem.

Här kommer några exempel på problemet:

Intel i7 6700k
MSI Z170A Krait gaming
(Ingen GPU)
Windows 10 Pro x64

Har provat installerat BenQ Display Pilot utan förbättring. Har även laddat hem drivers från BenQs hemsida, fick en .rar som jag öppnade och då var det bara en .bin fil i. Sökte lite och det verkar vara något gammalt som inte är aktuellt för nya skärmar.

Vad kan det här bero på?

Vore ytterst tacksam för lite hjälp då mina sökningar inte ger några vettiga svar.

Permalänk

Kör du i 60 eller 144hz via dvi, om det senare så se om det ändrar sig om du använder 60hz. Bara för o se om det kan vara felet

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk

Det är problem nummer två, jag kan inte välja 144 hz.
Skärmen la sig på 59hz när jag starta upp allt men problemet kvarstår när jag väljer 60 hz. Utöver de två valen kan jag inte välja nått annat i drop down-listan.

Permalänk
Medlem

låter ju som att skärmen är defekt :/ vad hade du för skärm innan? i avseende hz, tänkte ifall det kan vara grafikkort, men det borde ju inte vara problem.

du har inga andra kablar du kan testa i speldatorn med?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Någon gammal billig LG skärm med ex antal år på nacken, körde DVI igenom den under de tre veckorna som jag väntade på att få hem BenQn utan några liknande problem alls.

Stoppade precis in HDMI-kabeln från PCn in i BenQn och då försvann problemet.

Kan det vara två defekta DVI-kablar eller är det fel på skärmen?

Permalänk
Medlem

@sebhellstrom:
låter mer som defekt dvi-kontakt på skärmen tyvärr.
dels pga. du använt den gamla kabeln utqn problem och den nya du fick med skärmen.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Provade ytligare en gång med båda två DVI-kablarna (en är DVI-D) samt tryckte och drog lite i dem men ingen skillnad överhuvudtaget.
HDMIn funkar smärtfritt men klarar bara av 60Hz vilket jag förstått är korrekt.

Självklart glömde min syster (som köpte den när Webhallen hade öppningserbjudande i Malmö) kvittot nere i Skåne så to be continued....
Får ta med den in till Webhallen här i Stockholm så fort jag fått kvittot skickat till mig.

Permalänk
Medlem

@sebhellstrom:
jon hsr ingen scanner och kan skanna kvittot? å maila. räcker nog till å med med ett foto på det.

kvittot logger på en server och de kan plocka fram ett nytt med kvittonummer

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

@moonblase:
Tyvärr, hon är kvar här uppe i Stockholm så får nog snällt vänta till nästa vecka.
Det finns inga möjligheter att ta fram kvitto med transaktionstid, varans serienummer och kortnummer?

Permalänk
Medlem

@sebhellstrom:
det brukar gå lösa så också ifall ni har dag klockslag och simma på kvittot, ring supporten å be dom plocka fram det så behöver ni inte krångla i butiken

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare