Behöver ny skärm, köpråd önskas!

Permalänk

Behöver ny skärm, köpråd önskas!

Hej!

Det är så att min primära skärm krånglar nu och har gjort det i ett par veckor, det är dags att skaffa mig en ny men grejen är att jag är lite vilsen när det kommer till skärmar.

Den jag har nu är:
Samsung TFT 27" P2770FH Rose Black

Det jag är osäker på är om jag ska ha 24" tum med 144hz eller 27" med IPS panel, jag spelar förvisso men ser mycket film och tv-serier på datorn också. Hade tänkt köpa från Komplett då svåger jobbar där och kan få rabatt, men inget måste med Komplett.

Budgeten ligger på 2500kr. Jag pratade med min svåger och han länkade följande skärm:

BenQ 24" 3D LED - XL2411Z

Men efter en del forskning på nätet så läste jag mycket från många och från många sidor att färgerna är värdelösa - även med konfigurationer så är det inte så tillfredsställande.

Jag är ju van vid 27" så det är ju att föredra(Vet att 1920x1080p på 27" tum är lika med dödsstraff på Sweclockers, men det funkar alldeles utmärkt mig för så håll det i åtanke) men är sugen på 144hz och 27" skärmar med 144hz ligger över min budget.

Mina komponenter:
Win 10
Samsung 850 Pro 250gb
i5 2500k @ 4.5GHz
MSI Radeon R9 390 8GB
Kingston Fury 16gb ram
P67A-C45 B3

EDIT: Har tittat på denna också:
AOC I2757FM 27" IPS - Priset, designen, IPS och 27" tilltalade mig, någon med erfarenhet av den?

Hoppas någon kan ge lite tips, är vilsen som sagt.

Tack för att ni läser!

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem

Har du inte användning av FPS-spel och liknande som kräver en högre uppdateringsfrekvens, då bör du inte lägga pengar på en 144 hz skärm. XL2411Z är ju mer inriktad mot folk som spelar såna spel, kör du istället på en 24-27" med IPS-panel.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/876601/datorutrustning/bildsk...

Review.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2414h.htm

Om du kan sträcka din budget så rekommenderar jag Dell U2515H. En utmärkt IPS skärm. 2560x1440 i 25" ger en väldigt skarp och klar bild. Jag har glasögon och sitter ca 1 meter från skärmen och upplever inga problem med att läsa text.

https://www.komplett.se/product/838080/datorutrustning/bildsk...

Review.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2515h.htm

Det finns ingen perfekt skärm det är alltid en kompromiss (undantaget gamla exklusiva CRT skärmar) Det är alltid lite IPS glow det går inte att komma ifrån, men i alla andra situationer så är Dellen superb. Jag skulle inte kunna gå tillbaka till en TN idag, även då TN paneler har bättre svärta. Med tanke på hur mycket tid de flesta spenderar framför "datorn" så är valet av bildskärm väldigt viktigt.

Permalänk
Skrivet av Captain_Spock:

Har du inte användning av FPS-spel och liknande som kräver en högre uppdateringsfrekvens, då bör du inte lägga pengar på en 144 hz skärm. XL2411Z är ju mer inriktad mot folk som spelar såna spel, kör du istället på en 24-27" med IPS-panel.

Skrivet av Larsioni:

https://www.komplett.se/product/876601/datorutrustning/bildsk...

Review.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2414h.htm

Om du kan sträcka din budget så rekommenderar jag Dell U2515H. En utmärkt IPS skärm. 2560x1440 i 25" ger en väldigt skarp och klar bild. Jag har glasögon och sitter ca 1 meter från skärmen och upplever inga problem med att läsa text.

https://www.komplett.se/product/838080/datorutrustning/bildsk...

Review.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2515h.htm

Det finns ingen perfekt skärm det är alltid en kompromiss (undantaget gamla exklusiva CRT skärmar) Det är alltid lite IPS glow det går inte att komma ifrån, men i alla andra situationer så är Dellen superb. Jag skulle inte kunna gå tillbaka till en TN idag, även då TN paneler har bättre svärta. Med tanke på hur mycket tid de flesta spenderar framför "datorn" så är valet av bildskärm väldigt viktigt.

Tack för era svar!

Är det FPS-spel som man får ut det mesta med en 144hz skärm? Jag spelar inte CS:GO men spelar Team Fortress 2, Battlefield 4 emellanåt, kommer förmodligen spela Battlefield 1 också. Annars spelar jag en del D3, WoW ibland, och diverse trippel-A titlar.

Har sett att Dell Ultrasharp har blivit rekommenderat ofta på Sweclockers, 25" är lite för saftig för mig, 24" kan ju vara något. Du nämner IPS glow, är inte bekant med det, är det som bleeding?

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av stridsvagnen91:

Du nämner IPS glow, är inte bekant med det, är det som bleeding?

Backlight bleed är när bakgrundsljuset blöder igenom i hörnen på bildskärmen. IPS glow är när bilden blir ljusare då du flyttare huvudet från ena sidan av skärmen till den andra.

Backlight bleed är en defekt medans IPS glow inte är det, om det nu inte är rent förjäkligt illa.

Permalänk
Skrivet av Larsioni:

Backlight bleed är när bakgrundsljuset blöder igenom i hörnen på bildskärmen. IPS glow är när bilden blir ljusare då du flyttare huvudet från ena sidan av skärmen till den andra.

Backlight bleed är en defekt medans IPS glow inte är det, om det nu inte är rent förjäkligt illa.

Aah okej, och IPS glow varierar i styrka från skärm till skärm? Är det irriterande? minsta lilla huvudrörelse och bilden lyser upp rejält?

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem

IPS glow varierar från skärm till skärm, vissa har väldigt lite andra mer. Ja det kan vara irriterande men det är en av begränsningarna med IPS tekniken, om det inte är för mycket så vänjer man sig efter ett tag.

Köp en IPS skärm och testa, är du inte nöjd så är det bara att skicka tillbaka den. Smidigast är om du kan hitta en närliggande ONOFF butik eller liknande då det blir smidigare att lämna tillbaka skärmen om du inte skulle vara nöjd.

Permalänk
Medlem

Tänk på att en 144hz skärm inte automatiskt gör FPS spel bättre. Grafikkortet måste kunna producera lika många rutor i sekunden. I CSGO är det ok men i de flesta spel räcker ditt 390 inte till för 100+ fps med ok inställningar.

Själv hade jag valt 60hz IPS, fast jag spelar väldigt sällan FPS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Försök hitta en med Freesync, uppgraderade till ett 390 med Freesync skärm och det var nog det bästa köp jag kunde göra

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Smidigast är om du kan hitta en närliggande ONOFF butik eller liknande

Finns ONOFF fortfarande?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Finns ONOFF fortfarande?

tror inte det.

eller inte i sverige iaf
http://www.onoff.se/

men jag håller med om att titta i förstahand på IPS paneler.

sen kommer det alltid en och annan FPS wanker och lyfter alla halvdassiga TN med minst 144hz som om det vore en gud.

men enligt mig totalt meningslöst med över 60Hz har man en gång gått över till något annat än TN paneler vill man inte tillbaks igen de är så mycket trevligare att titta på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

spelar du FPS spel som CS:GO, XL2411Z BenQ är skapad till den.

Permalänk

Okej, har tagit åt mig era svar och nej, jag spelar inte FPS-spel som CS:GO, spelar mest det jag skrev ovan.

Diablo 3, WoW, diverse trippel-A titlar, Battlefield serien, Tomb Raider, GTA V och nya Doom nyligen. Kanske är en IPS skärm som passar mig bäst, en kompis till mig har en surfplatta med IPS och min 12.2 Samsung Galaxy Note Pro har inte det men även där såg jag enorm skillnad på färger, det såg bara mer "levande" och bättre ut.

By the way, ingen har sagt något om:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/199845-a...

Ingen som har något att säga om den? för bra för att vara sant för 1990kr?
AH-IPS vs. IPS också? Vad för skillnad är det?

EDIT: Vad sägs om den här? HP EliteDisplay E271i 27"

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk

bägge är säkert helt ok du får kolla lite reviews på dem å se vad andra tycker.

AOC är väl relativt nykomna för privatpersonsmarknaden iaf här i sverige men de är gammla som gatan när det kommer till företagsutrustning så bägge märkena är stora märken som borde veta vad de håller på med.

skumläste lite på tomshardware om hp-skärmen
http://www.tomshardware.com/reviews/elitedisplay-e271i-monito...

och den hade då fått bästa kontrastvärdet de någons mätt upp till den dagen dock är det ju 3år sedan så kan ha hänt mycket sen dess vet inte riktigt , väldigt bra out-of-box grayscale accuracy och color performance (vad jag förstod kommer skärmen okallibrerad men väldigt bra för att vara direkt ur lådan.)

det ända de klankar ner på är lite dåliga gammavärden men något de trode HP ev skulle fixa med en firmwareuppdatering
vet ej hur det ser ut på den fronten dock men är någon gjord lär du troligen få den förinstallerad såhär 3 år senare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

bägge är säkert helt ok du får kolla lite reviews på dem å se vad andra tycker.

AOC är väl relativt nykomna för privatpersonsmarknaden iaf här i sverige men de är gammla som gatan när det kommer till företagsutrustning så bägge märkena är stora märken som borde veta vad de håller på med.

skumläste lite på tomshardware om hp-skärmen
http://www.tomshardware.com/reviews/elitedisplay-e271i-monito...

och den hade då fått bästa kontrastvärdet de någons mätt upp till den dagen dock är det ju 3år sedan så kan ha hänt mycket sen dess vet inte riktigt , väldigt bra out-of-box grayscale accuracy och color performance (vad jag förstod kommer skärmen okallibrerad men väldigt bra för att vara direkt ur lådan.)

det ända de klankar ner på är lite dåliga gammavärden men något de trode HP ev skulle fixa med en firmwareuppdatering
vet ej hur det ser ut på den fronten dock men är någon gjord lär du troligen få den förinstallerad såhär 3 år senare.

Tack för ditt svar.

HP skärmen är dock från 2012, är lite tveksam här, mycket har hänt på 4 år misstänker jag, är mer bekväm med en skärm från 2015/16 känner jag.

Har enorma problem med att hitta en skärm som passar mig. Jag studerar just nu och behöver en skärm som inte kostar alltför mycket. Jag ska söka om jag hittar recensioner på AOC skärmen.

P.S Om jag minns rätt från inlägg jag läst från medlemmar på Sweclockers så är AOC skärmar lite av en chansning? Vissa får utmärkta paneler medans andra får sunkiga?

Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har ett par skärmar hemma nu men funderar på att köpa en skärm där man kan läsa text så tydligt det går på 2 meters håll.
Sedan undraar jag om mitt grafikkort klarar att driva en sådan skärm.
Vad jag tänker på är en skärm som nämns här i tråden.
Dell 25" LED UltraSharp U2515H
256Dell 25 tum0x1440 IPS, 6ms, 2m:1, 2xHDMI/mDP/DP

Jag har e dator med i7 2600 3,4GHz LGA 1155
DDR 3 PC1600 minne 12 Gb
Gigabyte HD 7970 OC 3X HDMI 2xDP 3GB

Har jag något att vinna på att gå upp i upplösning jämfört med 1080p

Jag spelar inte mycket, läser mes e-post och lite FB
Filmredigering är det jag behöver en kraftfull dator till.
Funderar att uppgradera till 32 GB minne

Visa signatur

Hawk