Permalänk
Medlem

Ny skärm - men vad ska jag ha?

Det ska inhandlas en ny skärm till frugan och då behöver jag lite hjälp för i skärmdjungeln vågar jag inte lita mitt omdöme.

Idag sitter hon med en 27" 1920x1080/60 som passar för hennes nuvarande datoranvändande (cirka 70% Administration/Ekonomi och 30% Spel/Film/Sociala Medier).
Hon kommer efter sommaren att trappa ner på jobbet så att fördelningen nog kommer att bli 25/75 istället där det viktigaste jobbrelaterade blir bokföring.

Nu vill hon ha en större skärm med högre upplösning som inte ger för liten text och då har jag försökt hitta något som skulle passa men mina kunskaper är i det närmaste obefintliga på området.

Jag har dock kikat efter något i den här stilen:

https://www.komplett.se/product/871277/datorutrustning/bildsk...

Jag skulle behöva lite råd om vad jag ska tänka på - jag har läst vad SC:s skärmguru skrivit men det bara rörde till begreppen för mig, troligen p.g.a. min för låga kunskapsnivå.

Datorn som ska driva skärmen skruvas ihop i helgen och har ett Sapphire Radeon R9 390 8GB GDDR5 NITRO-kort.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hej.

Jag kan lika mycket om skärmar som du. Men jag tror att den skärmen som du lagde länk, AOC 35" LED FreeSync C3583FQ, på har inte så bättre upplösning än den som hon har idag. Om hon har "vanlig" 1920x1080 skärm då är den troligen lika hög men inte lika bred som AOC 35" LED FreeSync C3583FQ, så att det behövs fler pixlar p.g.a bredden. Du borde kolla vad hennes skärm har för pixel storlek ( eller dpi "dots per inch") och jämföra med dem skärmana som du är intreserad för.
AOC 34" LED u3477Pqu för example har bättre upplösning men inte freeSync eller 140MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten9999:

Det här är en bra skärm, men endast för arbete. Den lämpar sig inte för spel och film.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@sixten9999 precis som @griid säger så har jag fått samma besked från sonen som har just den skärmen i jobbet - bra för konstruktion och design tycker han.

@Stebbi67 Det är svårt det här med med skärmar eftersom jag inte hittar bildytans mått utan bara totalmåtten men det du säger är nog ganska troligt, men upptäckte till min förvåning att den hon har idag inte är en 27" utan en 24" - den heter Benq G2420HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det här är en bra skärm, men endast för arbete. Den lämpar sig inte för spel och film.

Philips 43" BDM4350UC är en väldigt bra skärm om man får ett exemplar utan alla problem (burn in, BLB och mörka moln). Det är en utmärk skärm för både film och spel där inte input lag är så viktigt som i tex cs:go. etc racing spel / gta v fungerar hur bra som helst.

Om du lyckas vinna skärmlåteriet och få ett exemplar utan problem är den här skärmen för sitt pris väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Hur stor skärm hon vill ha vet jag inte men du kan jämföra dem här titta efter pixelhjöd, Dess mindre pixlar dess mer skärpa, den som hon har idag har har pixelhöjd 0.276‎ https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=842553&sku=851742&sku=...

Sen hur bra det är att spela på dem vet jag inte.

Du kan se hur bra prestanda R9 390 8GB GDDR5 NITRO ger i olika spel i olika upplösningar här https://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/R9_390_Nitro/8.h...

Permalänk

Hon är sugen på en ultrabred skärm? Isåfall hade jag nog satsat på:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2876044

Permalänk
Medlem

Kanske en Asus MG279Q? 1440p, IPS, 144Hz, Freesync.
Har den själv och är riktigt nöjd!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@Stebbi67 Hon vill egentligen ha en cirka 30-32" för det passar bäst in på en arbetshörna tycker hon - 35" är nog absolut max i utrymmet som är en ganska smal f.d. klädkammare.

@SuperFlugan bra förslag - hur jag nu har lyckats missa den eftersom jag tycker att jag gått igenom varenda större skärm som Komplett har i utbytet.

@Jink kan kanske vara ett alternativ - ska visa henne den när hon kommer hem.

Permalänk
Medlem

Nu har frugan bestämt sig för förslaget från @SuperFlugan.

Tack allihopa för förslag och idéer.