Rykte: AMD tidigarelägger Vega - lanseras redan i oktober

Permalänk
Medlem

@Dafydd: Prestandajägarna, Vega är väl inte tänkt för mellan och budget segmenten. Eller har jag missat något? Jag trodde Vega bara skulle bli en krets med HBM2 som tar entusiastsegmentet.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Så det är bättre att väntan till 2017 Q1?

Ne, 1070/1080 kommer snart

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

Det lutar åt priskrig? Nice!

Edit: Sitter med 2xGTX780(SLI) och har precis uppgraderat till 1440p, så jag behöver nåt GTX980ti-ish.. billigt.

tillägg
Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Ne, 1070/1080 kommer snart

har man råd att köpa nytt i höst så varför inte

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Undrar hur många som låter bli att köpa Polaris pga det här...

Polaris 10 blir enligt rykte ett kort i GTX980 Ti klass för 3000kr (jfr med runt 6849kr för 980 ti)

Vega kommer säkert kosta 5000-6000kr så alla som inte har råd eller vill lägga sådana pengar på grafikkort så är nog Polaris ett ypperligt val.

Skrivet av PalmiNio:

Så:
Polaris 11 - Budgetkortet
Polaris 10 - most bang for the buck (300 USD kortet) som ska slåss med GTX1070
Vega - High End kortet som ska slåss med GTX1080

Jag tror Vega spöar GTX1080 rätt lätt, om de använder samma GCN arkitektur som i Polaris 10.
Vega ryktas ju nästan ha dubbla antalet streamprocessors.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Tråkigt att AMD kommer att lagga efter i toppen som vanligt.
Känns som ett gigantiskt misstag, gratis PR och 3-4k korten är inte bulk försäljning men avkastningen per kort är i vissa fall hundratals ggr högre än bulken.

Blir att vänta till hösten om AMD inte har kastat in handduken innan.

Varför skulle dom kasta in handduken för? Detta är inte det som säljer mest för AMD, de lever på sina APU:er (xbox1,PS4 samt signat upp 3 nya konsoler som skall inbringa 1,5 Miljarder), dessutom så har de sin CPU marknad där de också kommer med nytt till sommaren/hösten.

De har även signat upp Apple som kommer att köra Polaris i alla sina Apple burkar (och vem vet kanske blir Zen där istället för Intel med)

http://wccftech.com/amd-polaris-radeon-400-series-gpus-sweep-...

Kolla deras aktie den gick upp 52% för 3 veckor sedan även om de inte gick massor med miljoner plus.

http://wccftech.com/amd-stock-52-highest-percentage-gain-list...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Undrar hur många som låter bli att köpa Polaris pga det här...

Ja det lär nog vara en hel del. Kommer själv inte bry mig om Polaris iallafall. Om det nu inte visar sig att det presterar enormt bra i förhållande till vad det kostar. Då kan det nog bli något system med den.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Polaris i sig om man bortser (11,10 och Vega) så är det själva arkitekturen för dessa 3 i en familj? Eller är det tvärtom att dessa är egna arkitekturer?

AMD har verkligen förivrat mig en aning värre än när dom omdöpte till R9 serien back in 2013.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hur då undrar jag?
Zen har 40 % över FX och Intel har 75 % över FX

Så vet inte...

Och VEGA vs stora pascal har vi ingen aning!

Måste rätta dig. FX (utan iGPU) bygger på Steamroler. Zen jämförs mot Excavator. Excavator har ca 10% högre IPC än Steamroler

Du brukar köra 4 m-gpu. Verkar som 1080 inte klarar eller inte kan köra än 3/4 m-gpu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av happy_per:

Det stora problemet med ryktet är att Nordic Hardware inte verkar ha publicerat infon som åsyftas. Eller om de upptäckt att det är fel och dragit tillbaks nyheten.

Jag nyhetstipsade Sweclockers redaktion tidigare idag när jag såg Guru3Ds nyhetsartikel. Är nog för sent på dagen nu men får se om det postas något om det imorgon. Redaktionen har ju sina egna källor som de bör kunna kolla om ryktet faktiskt stämmer. Trist om det stämmer, även om det ryktas vara instegskort och mellanklassare så är det ändå viktiga produkter för AMD då det är dessa segment som också säljer mest.

Skrivet av Vangen:

Polaris i sig om man bortser (11,10 och Vega) så är det själva arkitekturen för dessa 3 i en familj? Eller är det tvärtom att dessa är egna arkitekturer?

AMD har verkligen förivrat mig en aning värre än när dom omdöpte till R9 serien back in 2013.

Som jag förstått det är Polaris 10 en tappning av GCN 4, Polaris 11 en annan och Vega 10 och 11 två olika.

Vi bör få se två kort från både P10 och P11 vardera likaså två från vardera V10 och V11.

V11 som i senaste ryktet ska vara en monsterkrets bör alltså komma som en komplett krets (XT) och en "trasig" krets (Pro) där kretsar som inte klarar kraven för att säljas som XT hamnar (eller där kompletta kretsar som inte behövs hamnar). Likadant med alla undre kretsar.

Vega 11 skulle kunna bli R9 490 respektive 490X (Max 6000 SP's)
Vega 10 R9 480 respektive 480X (Max 4000 SP's)
Polaris 10 R9 470 respektive 470X (Max 2560 SP's)
Polaris 11 R7 270 och 270X men kanske även användas i 260-serien. (Max 1280 SP's)

Om man utgår från AMD's tidigare serier bör det se ut så. Ingen ny Fury eller liknande utan korten kommer numreras och namnsättas som vanligt. Men det är just vad jag tror, utifrån vad jag sett och vet sedan tidigare lanseringar. Varje krets bör ha minst två modeller där hela och trasiga kretsar delas in iallafall.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Nej, HBM på 8 GB händer inte. Finns inga skäl att tro att de måste kapa massa beräkningsenheter heller. Vega med 4096 shaders verkar inte vara ett så stort eller svårttillverkat chip.
Tror mer på 4096 shaders inledningsvis pch en storvega på 6144 shaders 2017.

Tror inte de behöver deaktivera något. Verkar vara HBM2 som håller tillbaka lansering. Är nog så enkelt som att AMD har fixat en deal med Samsung som redan producerat HBM2 ett tag eftersom Hynix som de tänkt ha först är slöa. Eftersom nVidia inte får ut sin GP100 på ett bra tag så producerar Samsung HBM2 som bara läggs på hög.
Förövrigt vet ingen när Vega var tänkt att släppas. De verkar visa Q4 på sin roadmap. Folk har bara spekulerat att markeringen avser 2017.

Precis, ingen vet ens när polaris släppts (pekar åt computex, me34n inget bekräftat).

Skrivet av Mange43:

Japp,Dom får gärna sopa rent för min del.
Men tyvärr blir det ofta misslyckat när dom försöker.
Dom ligger hela tiden steget efter Nvidia,Fast dom försöker.

AMD har inte legat efter, bara nyligen med 300 serien dom gjorde så bara för nästa nod var så nära (dumt och släppa ny arkitektur när man inte har stor kassakista). Var inte billigt att få köpa till sig 14nm (var engångskostnad för att komma åt 14nm finfet+ kostnader för varje gpu).

Skrivet av RaBlack:

Det är tillräcklig prestandaökning ("över 2Ghz"), så jag tror folk kommer köpa så fort de släpps ändå 1080/1070/Polaris10. AMD skyndar på lanseringen tack vare Nvidias starka "äss" Pascal arkitektur och påtryckningar mot t.ex "Micron". Är det någon vi har att tacka så är det nog Mr. Jen-Hsun Huang för hans sätt om hur Nvidia drivit på för att få ut tekniken så snabbt som möjligt. (Vi hade fått väntat längre annars). Tack Nvidia ni har satt igång konkurrensen på riktigt "för våran skull" denna gång. AMD släpper förhoppningsvis så snabbt de kan nu för att inte hamna efter. Nästa stjärnbild Vega ser klart mycket mer lockande ut än lilla "Polaris" IMO.

***trams/moderator***

Hm nej, båda två tävlar om att släppa nya kort fortast. AMD brukar sällan vara sena, utan försöker ligga först.

Skrivet av TurboFreak68:

Varför skulle dom kasta in handduken för? Detta är inte det som säljer mest för AMD, de lever på sina APU:er (xbox1,PS4 samt signat upp 3 nya konsoler som skall inbringa 1,5 Miljarder), dessutom så har de sin CPU marknad där de också kommer med nytt till sommaren/hösten.

De har även signat upp Apple som kommer att köra Polaris i alla sina Apple burkar (och vem vet kanske blir Zen där istället för Intel med)

http://wccftech.com/amd-polaris-radeon-400-series-gpus-sweep-...

Kolla deras aktie den gick upp 52% för 3 veckor sedan även om de inte gick massor med miljoner plus.

http://wccftech.com/amd-stock-52-highest-percentage-gain-list...

Glöm inte kina affären (om den nu gått igenom).

Skrivet av anon5930:

Det stora problemet med ryktet är att Nordic Hardware inte verkar ha publicerat infon som åsyftas. Eller om de upptäckt att det är fel och dragit tillbaks nyheten.

Jag nyhetstipsade Sweclockers redaktion tidigare idag när jag såg Guru3Ds nyhetsartikel. Är nog för sent på dagen nu men får se om det postas något om det imorgon. Redaktionen har ju sina egna källor som de bör kunna kolla om ryktet faktiskt stämmer. Trist om det stämmer, även om det ryktas vara instegskort och mellanklassare så är det ändå viktiga produkter för AMD då det är dessa segment som också säljer mest.

Som jag förstått det är Polaris 10 en tappning av GCN 4, Polaris 11 en annan och Vega 10 och 11 två olika.

Vi bör få se två kort från både P10 och P11 vardera likaså två från vardera V10 och V11.

V11 som i senaste ryktet ska vara en monsterkrets bör alltså komma som en komplett krets (XT) och en "trasig" krets (Pro) där kretsar som inte klarar kraven för att säljas som XT hamnar (eller där kompletta kretsar som inte behövs hamnar). Likadant med alla undre kretsar.

Vega 11 skulle kunna bli R9 490 respektive 490X (Max 6000 SP's)
Vega 10 R9 480 respektive 480X (Max 4000 SP's)
Polaris 10 R9 470 respektive 470X (Max 2560 SP's)
Polaris 11 R7 270 och 270X men kanske även användas i 260-serien. (Max 1280 SP's)

Om man utgår från AMD's tidigare serier bör det se ut så. Ingen ny Fury eller liknande utan korten kommer numreras och namnsättas som vanligt. Men det är just vad jag tror, utifrån vad jag sett och vet sedan tidigare lanseringar. Varje krets bör ha minst två modeller där hela och trasiga kretsar delas in iallafall.

P11 har ju amd redan visat upp par gånger (inget dom nämnt högt, mer än att det är laptop gpu dom visat). Så borde ju redan ha fungerande kretsar i alla fall.

AMD är ju inga nybörjare, så kan ha att göra med Samsungs nod är lite svårjobbad för högpresterande gpu:er. Men får ta det med nypa salt och se vad som stämmer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Ryktet har gått i en vecka och nu börjar sajter skriva om det. Tror jag läste det först på Seeking Alpha som är en sida för aktier. Vissa tror att det är folk som vill shorta AMD igen. Kommer inte AMD med ett uttalande antar jag det är som det skall vara.

Lite OT: Wells Fargo en av USAs största låneinstitut har börjat Haussa AMD, så även banker och investerar ser vissa hoppfulla trender i det AMD gör.

OT 2: http://semiaccurate.com/forums/showthread.php?t=9162

Permalänk
Medlem

Spännande maj blir då! Undrar Hur Vega mäter sig mot GTX 1080...kommer den matcha eller rent utav ligga över? Och vad blir i så fall priset? Jäkligt intressant ska det bli i slutet av maj, och de kommande månaderna framöver

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@Exxovion:

Det kommer ju dock vara helt olika prisklasser mellan Polaris och Vega.
Polaris kommer ju konkurrera främst med gf 1070 och Vega med gf 1080.

Så effekten kommer ju bli att de som tittat in sig på 1080 (alltså de få som inte är lojala mot Nvidia) kan tänka sig att vänta lite och se hur det ser ut med 1080 vs Vega innan de slår till.

Rätt. Tänker också att ett sådant här "rykte" kan vara ren och smart marknadsföring från AMD's sida, riktat mot dem som har lite för mycket deg i plånkan och gärna förhastar sig. Nu är det ju (ifall ryktet kommer bekräftas mot slutet på maj) ännu mer osmart att köpa 1080 innan man iallafall har ett hum om vad AMD kommer med. Att nVidia-troget folk väljer 1080 framför Polaris är ju inte så konstigt, men ställt mot Vega...inte lika självklart.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Kan någon sia vad Vega korten kommer kosta?

Jag lutar mot att köpa ett 1070, kommer något av dessa kort vara i den prisklassen, eller är det bara high end kort?

Bara att ha lite tålamod. Tänker du bara köpe ett kort de närmsta 2-3 åren så bör du ju vänta ett par månader till. Visst kommer det alltid bättre modeller, men vi står ju inför en rejäl prestanda och prisboost just nu, det är ju bara att vara lite kall och se vad både AMD och nVidia presenterar innan man slår till med ett köpa.

Konsumenten med aningens tålamod kommer bli den stora vinnaren här, utan att behöva vänta mer än några månader till på sin höjd.

Edit. Ursäkta trippelposterna, är lite trött, och på väg i säng och trodde inte jag skulle läsa så många andra inlägg jag ville svara på

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tvelander:

Hur då undrar jag?
Zen har 40 % över FX och Intel har 75 % över FX

Så vet inte...

Och VEGA vs stora pascal har vi ingen aning!

Då 40 % siffran refererar till IPC (högre än Excavator) och inte enkeltrådprestanda är det relativt värdelös information. Det enda som spelar roll är produkten IPC * frekvens. Apples Twister har i vissa lägen samma IPC som Haswell, men det totalt sett är den CPU ändå långsammare än desktop Core2 då den inte går att klocka högt. Så innan vi ser lite indikationer på hur pass högt det går att klocka Zen är vi helt i de blå kring prestanda relativt något som finns idag.

Excavator har ju högre IPC än Steamroller men de modeller som finns med dessa två mikroarkitekturer presterar i det närmaste identiskt då Excavator inte går att klocka lika högt (men den har bättre perf/W).

Undrar om inte alla rykten som nu åker runt i grunden kommer från att AMD och dess närmaste partners aldrig förväntade sig att Pascal skulle nå så höga klockfrekvenser. Tittar man i backspegeln så nådde AMD och Nvidia redan 800 MHz och strax däröver för tio(!) år sedan, sedan har väldigt lite hänt för klockfrekvens och man har fixa högre prestanda genom att bredda designerna då mindre noder gjort det möjligt att addera fler transistorer till kretsarna. Man behöver nog fundera på exakt hur och när man presenterar sina produkter samt hur de ska positioneras prismässigt och nivåmässigt mot Nvidia. Det positiva för AMD är att det inte finns något nytt under 1070 så här långt så där är Maxwell fortfarande konkurrenten.

Om Polaris har svårt att nå 1 GHz så behöver man en väldigt mycket "bredare" design för att match Pascal. Fördelen med högre frekvens går ju längre än bara shader-array, högre frekvens betyder också att alla andra delar i GPUn fått en kapacitetsökning linjärt mot frekvensökningen. Att matcha den prestandan med 60 % frekvens betyder att man måste ha 67 % (0,6 * 1,67 = 1.00) så hög kapacitet i varje punkt för att matcha prestanda, d.v.s. man behöver en över 50 % så stor krets för samma prestanda och blir då väldigt svårt att få några vettiga marginaler (Nvidias marginaler kommer i alla fall bli väsentligt högre för motsvarande prestanda).

Om man designat GCN4 för runt 1 GHz är det inte heller något som går att fixa på speciellt kort tid. Högre klockfrekvenser kräver att man adderar steg i pipelinen då vissa steg måste förenklas då hanteringen av klocksignalen blir allt mer komplex ju högre frekvensen blir. Vid 4 GHz hinner en elektrisk signal ungefär 7 cm, så är definitivt ett relevant delta mellan när olika delar av en sådan krets ser klockflankerna så är extremt kritiskt hur olika block är ihopkopplade. En stor del av den enorma FoU budget Nvidia spenderat på Pascal lär vara investerad i just hur man skulle kunna göra en design som går att klocka långt högre än tidigare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Måste rätta dig. FX (utan iGPU) bygger på Steamroler. Zen jämförs mot Excavator. Excavator har ca 10% högre IPC än Steamroler

Du brukar köra 4 m-gpu. Verkar som 1080 inte klarar eller inte kan köra än 3/4 m-gpu.

FX-processorerna, om det är x3xx du tänker på, är baserade på Piledriver.
Det är före Steamroller.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

har man råd att köpa nytt i höst så varför inte

Om AMD gör ett bättre o billigare så kanske de lockar några, men tror många slår till på Gröna korten nu i sommar

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Det jag finner lustigt i käll-länken är 11 är det stora kortet och 10 det mindre.
Vi vet att polaris 11 är det mindre kortet och polaris 10 är det större och om samma siffror används för vega så finner jag det mindre troligt att siffrorna bytt plats.
Större kort i höst med HBM2 minne låter möjligt men tvivlar på källans tillförlitlighet.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bättre grejer tidigare? Det tar vi!

Folk härinne tror väl inte seriöst att andra ska vänta ÄNNU längre nu?? Först skulle man vänta från Dec o nu ännu mer..? Nä, behöver man mer prestanda så är det köp som gäller så fort det nya finns ute.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Hmm, nu när de hastar fram det är man ännu mer orolig för barnsjukdomar...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dahippo:

Måste rätta dig. FX (utan iGPU) bygger på Steamroler. Zen jämförs mot Excavator. Excavator har ca 10% högre IPC än Steamroler

Du brukar köra 4 m-gpu. Verkar som 1080 inte klarar eller inte kan köra än 3/4 m-gpu.

Jo 1080 kan göra det inga problem.

Skulle vara skjuta sig i foten annars!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@dahippo:

Allt verkar vara bara rykten. AMD har gått ut och sagt att Polaris kommer enligt planerna och de har inga produktionsproblem.

http://www.eteknix.com/amd-debunks-recent-negative-rumours/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pudeln:

@dahippo:

Allt verkar vara bara rykten. AMD har gått ut och sagt att Polaris kommer enligt planerna och de har inga produktionsproblem.

http://www.eteknix.com/amd-debunks-recent-negative-rumours/

Ryktet som nämns i länken denna diskussion härrör från säger att

"There is a rumour floating around this morning and it is not good. Guru of 3D translated a story over at Nordic Hardware which suggests AMD has stated they will not have any new working cards to show at Computex."

Det AMD säger är

  • man definitivt kommer delta på Computex 2016 (men man säger inte vad man kommer visa upp)

  • man säger att Polaris inte är försenad, det närmaste ett lanseringsdatum jag hittar med lite googlande är att AMD sagt att Polaris ska lanseras innan "back-to-school" kampanjerna drar igång (vilket borde betyda innan september)

Så ryktet om att Polaris är försenat ända till oktober, vilket är vad som skrevs på Guru3D är fel, men ryktet som initialt verkar ha rapporterats av NH är inte bevisat felaktigt med detta uttalande. Ryktet NH rapporterar är dock fortfarande ett rykte från källor det verkar finnas lite frågetecken kring...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

Allt NH säger är att korttillverkarna inte får visa sina kort under Computex, de saknar också information om kommande modeller, alltså de som kommer efter Polaris 10 och 11 (det som skall utmana GTX1080).
http://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/frustration-o...
Varför AMD har lagt på munkaveln, har nog snarare med Nvidias lansering av GTX1070 den 10 Juni att göra, inte produktinsproblem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Om AMD gör ett bättre o billigare så kanske de lockar några, men tror många slår till på Gröna korten nu i sommar

Därför väntar smarta människor tills de vet ifall AMD gjort ett kort som är både bättre och billigare.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@Yoshman

Det luktar shortning av aktier. Det är nog många som ville hänga med AMD tåget. Hade jag haft pengar över så hade jag köpt för länge sedan.

Jag gissar Polaris först i Juli-Augusti. Men att få dem först i höst, samtidigt som AMD sager att de flyttar fram Vega. Jag vet inte men det känns som det är lite dubbla signaler. Om de inte hade sagt att de flyttar fram Vega hade jag kunnat tänka mig att tro på ryktena. Hur trollar de fram de resurser som krävs för att speeda på Vega när de behöver pengar för att speeda på releasen av Polaris? Visst det rör sig om olika sorters kompetens som kanske är finita, men pengar är pengar och det kostar pengar att få ut Vega tidigare som man hade kunnat lägga på Polaris.

AMD dominerar konsollmarknaden, har Apple, och nu eventuellt priseffektiva GPUer som de kommer kunna tjäna mykcet pengar på, samt en ny CPU på gång som kommer kunna konkurrera med Intel. Det går bra för AMD. Man vill äga AMD aktier helt enkelt.

Men visst det kanske blir ketchupeffekten och Polaris och Vega dimper ner samtidigt i höst. Jag har ingen aning, men med tanke på aktiekursen så ska man nog ta alla rykten om AMD med en skottkärra salt just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@Yoshman

Det luktar shortning av aktier. Det är nog många som ville hänga med AMD tåget. Hade jag haft pengar över så hade jag köpt för länge sedan.

Jag gissar Polaris först i Juli-Augusti. Men att få dem först i höst, samtidigt som AMD sager att de flyttar fram Vega. Jag vet inte men det känns som det är lite dubbla signaler. Om de inte hade sagt att de flyttar fram Vega hade jag kunnat tänka mig att tro på ryktena. Hur trollar de fram de resurser som krävs för att speeda på Vega när de behöver pengar för att speeda på releasen av Polaris? Visst det rör sig om olika sorters kompetens som kanske är finita, men pengar är pengar och det kostar pengar att få ut Vega tidigare som man hade kunnat lägga på Polaris.

AMD dominerar konsollmarknaden, har Apple, och nu eventuellt priseffektiva GPUer som de kommer kunna tjäna mykcet pengar på, samt en ny CPU på gång som kommer kunna konkurrera med Intel. Det går bra för AMD. Man vill äga AMD aktier helt enkelt.

Men visst det kanske blir ketchupeffekten och Polaris och Vega dimper ner samtidigt i höst. Jag har ingen aning, men med tanke på aktiekursen så ska man nog ta alla rykten om AMD med en skottkärra salt just nu.

Kostar inte mer att få ut Vega i Oktober än i November/December som roadmappen antydde om det enbart varit beroende av HBM2-leveranser. Om de måste göra en respin på Polaris 10 så ändrar inte det deras möjligheter att få ut Vega tidigt. Däremot så kan det vara ett incitament att pressa på Vega lite och få en tidigare lansering fast med sämre tillgänglighet.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att hålla sig till Computex så slipper man spekulera så vilt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB