Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2013

Fackklubbsordförande

Hej! Kan någon ge mig råd på hur man kan få en ordförande i fackklubben att bli av med sin roll som ordförande?

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Det enkla (och komplicerade) svaret är att själv ställa upp eller nominera någon till posten som ordförande vid nästkommande årsmöte.
Eller, Motionera till nästa årsmöte att Ordföranden skall ersättas (DVS, en missförtroendeförklaring)
Vanligen i de flesta fackklubbars stadgar så regleras val av ordförande till en gång vartannat år. Och ersättning eller omval av sittande sker på det årsmöte som stadgarna säger att det skall ske på.

Du har de valen framför dig. En missförtroendeförklaring är dock svår då du innan bör ha samlat in tillräckligt många underskrifter från andra medlemmar som vill se ordföranden utbytt för att det skall ha effekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Det lättaste är att vänta till nästa årsmöte och välja en annan ordförande. Fram tills dess kan du försöka se till att han får så lite uppgifter som möjligt, att han är passiv helt enkelt. Att avsätta en ordförande är som sagt väldigt besvärligt och tidskrävande.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Feb 2013

Om en facklig klubb är välfungerande brukar det innan årsmötet äga rum ett nomineringsmöte. Nomineringsmötet brukar förläggas 2-6 månader innan årsmötet.

Exempelvis har min egen klubb årsmöte i Februari och nomineringsmöte på sen höst eller tidig vinter ett par månader innan.

På nomineringsmötet kan du ta upp diskussionen med deltagarna, men vore bra att 'samla stöd' i förväg då det kan släppas som en bomb och mötas av tystnad eller 'rädda' människor som bara sitter tysta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Nov 2011

Gör som de gjorde med Caesar för street cred.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Som sagt få andra att inse att personen behöver bort.
Jag själv vill byta ut samtliga politiker i riksdagen för precis alla partier då jag tycker de grovt missköter sitt jobb, men så länge jag inte får med fler så är de kvar, detsamma gäller dig med, vill de flesta har kvar denna så är den kvar.

Det måste dock vara någon orsak till varför du vill ha bort denna fackklubbsordförande, troligtvis något som du anser en orätt emot dig. Om inga andra fackmedlemmar står på din sida så lycka till, det skulle i så fall om du har ett handikapp eller något som du anser att denna har kränkt.

Mitt råd är annars att försöka lösa "orätten", men det är ej lätt att prata med ett fackförbund helt ensam om orätten är sådan.

*edit*
En stor missuppfattning många har är att fackförbund står på arbetarnas sida, de har istället en politisk agenda och värnar om majoriteten av sina betalande medlemmar. Så vissa arbetare som ej tillhör majoriteten kan bli motarbetat, är fallet sådant för dig så är det kört och bara att acceptera.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Johan86c:

*edit*
En stor missuppfattning många har är att fackförbund står på arbetarnas sida, de har istället en politisk agenda och värnar om majoriteten av sina betalande medlemmar. Så vissa arbetare som ej tillhör majoriteten kan bli motarbetat, är fallet sådant för dig så är det kört och bara att acceptera.

Åh fan, trodde att fackförbunden stod på arbetarnas sida... Tar på mig foliehatten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av twk:

Åh fan, trodde att fackförbunden stod på arbetarnas sida... Tar på mig foliehatten.

Precis medlemmarnas sida och inte arbetarnas. Sedan deras politiska agenda plus att värna om majoriteten. Det är därför de har problem med att ge tusan i saker som de ej har med att göra. Alltså låta de arbetare som vill slippa dem just slippa dem och istället fokusera och lägga kraften på de som vill ha hjälp av dem.
Negativ medlemfrihet är bland det viktigaste som finns i sverige, man ska slippa vara med i föreningar och föreningar ska då ge tusan i en.

Nu vet jag inte vad TS-konflikt handlar om, mer än att fackförbund inte är lätta att ta konflikter med.
*edit*
Förtydligande, jag är inte emot fack och de får göra som de vill även om det innebär strejk o.s.v. Men låt folk som vill vara i fred vara i fred.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av twk:

Tyvärr så ligger de i sängen med arbetsgivarna och regeringen. De spenderar ens pengar på en jävla massa skit och lyx.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av fxfighter:

Tyvärr så ligger de i sängen med arbetsgivarna och regeringen. De spenderar ens pengar på en jävla massa skit och lyx.

Korruptionen är stor bland väldigt många. Och man kan kritisera många både från vänster och högerhåll, jag misstänker du syftar på från vänsterhåll när du pratar om att ligga med arbetsgivare. Detta är dock mycket av rädsla och de kanske borde bli modigare.

Något som är vanligare idag är att flera har min inställning och jag vet många ställen där ingen vill ha dit facken, visst uppstår det konflikter på arbetsplatsen, men de anställda tar då och söker ett nytt jobb. Resultatet blir tusan så mycket bättre än att blanda in en tredje part.
Visst om man har ett jobb där det är överskott på arbetare så fungerar såklart inte byta jobb metoden som problemlösning lika bra.

Detta kan vara ett alternativ för TS, har du problem med någon högt uppsatt fackperson på jobbet så fundera på att byta jobb eller såklart lösa konflikten om det nu går.

*edit*
Googla på hög personalomsättning och inse varför detta straff är rejält emot ej schyssta arbetsgivare. Och upplärningstiden är idag betydligt längre än vad den var förr, inget ovanligt att det tar ett halvår att börja lära sig behärska rutinerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av twk:

Det gör dom men dom företräder bara sina medlemmar vilket dom om jag inte misstar mig även säger.

Till TS: För att avsätta en ordförande krävs det att han gjort sig skyldig till något brottsligt eller grovt misskött sitt fackliga uppdrag & då är det avdelningen som beslutar om det & inte ett extra medlemsmöte (om jag inte misstar mig nu dvs.)

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Johan86c:

Precis medlemmarnas sida och inte arbetarnas. Sedan deras politiska agenda plus att värna om majoriteten. Det är därför de har problem med att ge tusan i saker som de ej har med att göra. Alltså låta de arbetare som vill slippa dem just slippa dem och istället fokusera och lägga kraften på de som vill ha hjälp av dem.
Negativ medlemfrihet är bland det viktigaste som finns i sverige, man ska slippa vara med i föreningar och föreningar ska då ge tusan i en.

Nu vet jag inte vad TS-konflikt handlar om, mer än att fackförbund inte är lätta att ta konflikter med.
*edit*
Förtydligande, jag är inte emot fack och de får göra som de vill även om det innebär strejk o.s.v. Men låt folk som vill vara i fred vara i fred.

Skrivet av Bael:

Det gör dom men dom företräder bara sina medlemmar vilket dom om jag inte misstar mig även säger.

Till TS: För att avsätta en ordförande krävs det att han gjort sig skyldig till något brottsligt eller grovt misskött sitt fackliga uppdrag & då är det avdelningen som beslutar om det & inte ett extra medlemsmöte (om jag inte misstar mig nu dvs.)

Självklart företräder fackförbunden endast sina medlemmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av twk:

Självklart företräder fackförbunden endast sina medlemmar.

Precis, men mycket dom gör gagnar även icke medlemmar.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare