Mick dålig på grund av moderkort?

Permalänk

Mick dålig på grund av moderkort?

Hej!

Jag har sedan länga haft ett Siberia V2-headset och har alltid varit anklagad för att jag hörs dåligt. Jag antog att det berodde på den dåliga kvaliteten i headsetet. Så nu i veckan fick jag tummen ur gumpen och köpte en Blue Snowball. Det sorgliga som jag upptäckte var att jag hörs precis lika dåligt, om inte sämre, i den nya micken. Min generella tanke var att det måste bero på det integrerade ljudkortet i moderkortet då jag har testat inställningar i Skype, audio boost och nya drivrutiner till moderkortet.

Det jag fann lite underligt var att headsetet har en 3,5mm ingång medan Snowballen har en usb och att det borde vara skillnad mellan dom.

Min fråga är om jag ska köpa ett externt ljudkort eller om det går att lösa på ett billigare sätt?

System:
Moderkort: P8Z77-M
Chassi: Fractial Design R4
Processor: Intel i5
Gpu: Sapphire Radeon 7870

Tacksam för svar!

Edit: Jag använder Windows 7.

Permalänk
Medlem

Jag har också en snowball, du får tweaka inställningarna. Bak på din snowball (såvida du inte har en snowball ice) finns det tre olika lägen där du kan ändra hur du hörs. Läge 1 är rakt framifrån, 2 är åt sidorna (om ni är två eller tre) och 3 tar den upp ljud 360 grader. Du ska ha på läge 1. Försök även att inte dra in och ut kabeln så mycket då hon-kontakten är väldigt känslig om du tar in och ut kabeln mycket (Kappa).

Kolla även så att den faktiskt väljer din snowball mic och inte micken på ditt siberia, gå in i ljudinställningar och välj detta. Se också till att du kopplar in den via USB 3.0 och inte 2.0 då ljudkvalitén blir lite bättre i 3.0

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk

Löst!!

Tack för tipset med USB 3.0. Uppdaterade drivrutinerna för usb 3 därefter testade jag mikrofonen i Windows egna recorder och då lät allt bra. När jag sedan testade i Skypes provtelefon så lät det skit igen men det berodde på att i Skypes inställningar så var det valt Microphone (Realtek High Definition Audio) istället för Microphone (Blue Snowball). Verkar som om Realtek är skit!