Välja master, beräkningsmekanik eller mekatronik?

Permalänk
Medlem

Välja master, beräkningsmekanik eller mekatronik?

Tjena sweC!

Har lite beslutsångest inför mitt val av master. Läser just nu maskinteknik på LTH, tredje året, och det är nu dags att välja master inför hösten.

Jag var först väldigt inställd på beräkningsmekanik, dvs mycket simulering och modellering av främst hållfasthetsproblem. Det som fick mig att tveka är att jag just nu läser grundkursen inom finita elementmetoden och jag känner att den är väldigt tung. Det skrämmer mig lite att grundkursen inom simulering är så svår och jag är rädd för att inte klara av beräkningsmekanik.

Jag började därför snegla lite på mekatroniken vilket verkar vara väldigt intressant och det känns även som att denna mastern "ligger bra i tiden". Jag har ett intresse av programmering, klarade reglertekniken riktigt bra och känner i allmänhet att jag fascineras av kombinationen mekanik/elektronik.

Någon som pluggat dessa eller pluggat något liknande som kan dela med sig av sina erfarenheter? All input är av intresse!

//Daniel

Permalänk
Medlem

Ta det som känns bäst hellre än det som verkar bäst. Det är lättare att plugga till något som är kul hellre än att man måste (vilket du borde ha förstått nu ändå )

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Jag pluggade automation & mekatronik. Det finns generellt 3 vägar att gå i arbetslivet för ingenjörer, antingen så blir man expert, eller chef av något slag (projektledare t.ex.) eller så stannar man kvar som vanlig ingenjör. Båda utbildningarna kan gå mot expert och vanlig ingenjör. I min uppfattning så är det inte riktigt lika naturligt att gå mot ledarroller som beräkningsingenjör (givetvis inte på något sätt omöjligt bara lite mindre naturligt), medan mekatronik får en bredd som faktiskt kan vara gansak lämplig i en projektledarroll. Man kan givetvis bli en expert i mekatronik också.

så det beror lite på vad du vill göra i framtiden, gräva ner dig i mysiga siffror och beräkningar eller vara lite mer generell. Men vill du ha både den bästa och roligaste karriären så ska du ta det som du är bäst på.

för övrigt så tycker jag att mekatronik är riktigt skoj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Jag pluggade automation & mekatronik. Det finns generellt 3 vägar att gå i arbetslivet för ingenjörer, antingen så blir man expert, eller chef av något slag (projektledare t.ex.) eller så stannar man kvar som vanlig ingenjör. Båda utbildningarna kan gå mot expert och vanlig ingenjör. I min uppfattning så är det inte riktigt lika naturligt att gå mot ledarroller som beräkningsingenjör (givetvis inte på något sätt omöjligt bara lite mindre naturligt), medan mekatronik får en bredd som faktiskt kan vara gansak lämplig i en projektledarroll. Man kan givetvis bli en expert i mekatronik också.

så det beror lite på vad du vill göra i framtiden, gräva ner dig i mysiga siffror och beräkningar eller vara lite mer generell. Men vill du ha både den bästa och roligaste karriären så ska du ta det som du är bäst på.

för övrigt så tycker jag att mekatronik är riktigt skoj.

Intressant.. Vad pysslar du med idag om jag får fråga?

Permalänk
Medlem

Jag har läst beräkningsmekanik på LTH förra året och har varit övningsledare i FEM kursen. Har själv läst F men har läst alla beräkningskurser med M:are.
Just FEM kursen känns svår (och är det, den innehåller mycket nytt och projektet kan kännas stort) men den ger en väldigt bra grund för de senare kurserna och framtida arbetslivet.
Om du tycker att mekanik o hållf är kul kommer beräkningsmekaniken att gå bra, det som är roligt går oftast bra.

Jobbar idag som beräkningsingenjör på ett ganska stort företag och trivs med det, finns bra möjlighet till utveckling och att testa på olika typer av beräkning, dynamik, utmattning osv.. Jättekul att det finns variation.

Permalänk
Medlem

@xervz: Jag jobbar som programme manager i en ny avdelning som jobbar med "smarta" skepp (autonoma skepp, likt det goolge gör för bilar). Jag gick dvs lite mer mot bredd.