Nvidia Geforce GTX 1080 får 24 procent bättre prestanda med överklockning

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Dom gör inte ens bort sig, för det går visst köra 4-way SLI - det är bara så att man får köpa bryggan utav 3e part då nvidia själva endast tillverkar bryggor för 2 kort.

Om nu nVidias "nya" SLI koppling tillåter det (båda kontakterna används ju numera).
Vilket jag tvivlar starkt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är ju ganska ointressant för 99.99% av marknaden eftersom de flesta inte köper mer än max 2 grafikort. Egentligen ganska ointressant hur många grafikkort man kan koppla ihop för i stort sett alla utom några ytterst få galningar.
Det viktigaste för majoriteten är hur snabbt ETT grafikkort är, och för ytterligare en ganska stor skara TVÅ grafikkort. Det viktigaste prestandan ligger vid den mängden grafikkort.

innan så hade jag först 1 7970 sedan 2 7970 sedan 2st 7970 +7990= 4st 7970

Jag börjar med ett Fury X sedan 2 för att sluta med 3st. Bra billig uppgradering. Kort nr 1 nytt 6000kr kort nr 2 (på väg 3200kr) kort nr3 om 6-12mån 2000kr (fury X) (kan ev bli ett duo istället som sista kort)

Sedan om man behöver all Power eller inte det är frågan när skärmen endast har 60Hz 4K

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att Nvidia gjort ett mäkta imponerande jobb ,ser fram emot recensioner vad gäller 1070/80 + AMD´s kort såklart.

Permalänk
Medlem

Ja hörrni, imorgon smäller det... Hmm, går NDA:n ut lokal tid eller någon central tid, någon som vet? Tänkte om SweC släpper recensioner 00:01.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Entusiast

@Thursday: Genom åren har det i regel varit 06:00 eller 09:00 svensk tid.
Kan inte komma ihåg något NDA som lyfts under svensk nattetid.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Det är ju ganska ointressant för 99.99% av marknaden eftersom de flesta inte köper mer än max 2 grafikort. Egentligen ganska ointressant hur många grafikkort man kan koppla ihop för i stort sett alla utom några ytterst få galningar.
Det viktigaste för majoriteten är hur snabbt ETT grafikkort är, och för ytterligare en ganska stor skara TVÅ grafikkort. Det viktigaste prestandan ligger vid den mängden grafikkort.

Ett tredje kort tillför 0-50% extra prestanda och ett fjärde kort ytterligare 0-30%:
http://www.pcper.com/image/view/48404?return=node%2F61447
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/09/Nvidia-AMD...
Jämfört med att gå från ett till två kort vilket tillför 60-90% extra prestanda ger alltså ett tredje och fjärde kort i SLI relativt lite.
Vissa spel ger ingen förbättring med SLIx3 och SLIx4 jämfört med SLIx2.
Jag förmodar att riggar med SLIx3 och SLIx4 mest används för benchmarking eller för spel som fungerar med 4K-grafik och maximala spelinställningar tillsammans med tre eller fyra grafikkort.

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Tack!

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Uzanar:

@Thursday: Genom åren har det i regel varit 06:00 eller 09:00 svensk tid.
Kan inte komma ihåg något NDA som lyfts under svensk nattetid.

Onsdag morgon för oss då.
Bra för norrmännen, då kan de fira utan distraktioner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast

@Thursday @Ratatosk Kollade igenom massor gamla recensioner och noterade att GTX 980 Ti faktiskt släpptes 00:01, annars var mitt påstående korrekt.

Så det kanske är värt att vänta till midnatt om man är riktigt nyfiken men själv tar jag nog en ordentlig nattsömn först

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Haha, det var seriöst. Men den som lever får se, jag brukar ändå vara vaken sent så jag kommer nog slänga ett öga innan jag går och lägger mig. Och kanske hoppas lite på att inget publicerats...

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk

Okej, ser ut att vara ett hett kort för er entusiaster, men är det nån som kan länka till test/förväntan av 1070? Jag såg hårdvaruskillnaden, men inga tester.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dylanator:

Okej, ser ut att vara ett hett kort för er entusiaster, men är det nån som kan länka till test/förväntan av 1070? Jag såg hårdvaruskillnaden, men inga tester.

GTX 1070 skall finnas i butik den 10:e Juni så när ett test kommer ut är väldigt oklart men om NDA för kortet lyfts 10 dagar innan som för GTX 1080 så lär det ju bli 1 Juni eller något

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant video där kortets tekniska detaljer diskuteras, är ingen större skillnad om Maxwell hårdvarumässigt, som väntat. Den stora förändringen kommer med Volta.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

GTX 1070 skall finnas i butik den 10:e Juni så när ett test kommer ut är väldigt oklart men om NDA för kortet lyfts 10 dagar innan som för GTX 1080 så lär det ju bli 1 Juni eller något

Och det verkar vara ytterligare en månads väntan till partnertillverkarna kommer med sina 350 dollars modeller? Men ryktet säger hur som helst att 1070 i alla fall innebär en prestandaökning från 970 och minst likvärdig med 980.....ungefär.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Väldigt intressant video där kortets tekniska detaljer diskuteras, är ingen större skillnad om Maxwell hårdvarumässigt, som väntat. Den stora förändringen kommer med Volta.

https://youtu.be/MzpQuGIDvwQ

Mvh

Folk verkar inte gilla honom på sweclockers, förstår inte varför, han känns mest neutrala till alla tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Folk verkar inte gilla honom på sweclockers, förstår inte varför, han känns mest neutrala till alla tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

För han har bara rätt när han håller sig till samma tekniska nivå som snittforummedlemen. Ingen större auktoritet än random dude aktiv på Sweclockers. Men ändå hyllas han som någon slags guru. Utöver det så fabulerar han rätt grovt när han ska spå i saker utöver den nivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För han har bara rätt när han håller sig till samma tekniska nivå som snittforummedlemen. Ingen större auktoritet än random dude aktiv på Sweclockers. Men ändå hyllas han som någon slags guru. Utöver det så fabulerar han rätt grovt när han ska spå i saker utöver den nivån.

det är nog rätt men jag tycker fortfarande att han är väldigt neutral och sånt, han verkar i alla fall vara bra på att använda spåkulan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator