VR-panelen – redaktionens intryck av Oculus Rift och HTC Vive

Permalänk
Melding Plague

VR-panelen – redaktionens intryck av Oculus Rift och HTC Vive

Jonas och Kenneth samlar sina, och övriga redaktionens, intryck från de senaste veckornas upplevelser i virtuell verklighet ihop med både Oculus Rift och HTC Vive.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mmm~ Dags för en VR-pizza

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Knäcker en virtuell öl till denna!

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=1HtNjMWQZc8 varför länkar ni aldrig youtube i artikeln ?

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

@krilleeee:
för att youtube inte spelar utvald reklam i starten.

Permalänk
Medlem

Har redaktionen testat att köra VR-programvaran med SLI/Crossfire? Jag har läst en hel del om hur DX12 tack vare förmågan att dela upp arbetsmängden på olika enheter ska göra det lättare att få ut mer kräm ur multi-GPU. NVidia arbetar ju även på VR SLI som ska kunna dela upp arbetet för exempelvis två grafikkort för att rendera en skärm vardera i ett VR headset. Samt någon annan teknologi som ska kunna göra så att exempelvis spel i multi-GPU byggen bara "ser" ett grafikkort och därmed kan använda det precis lika bra som ett. Har det funnits tillgång till att testa detta ännu?

Permalänk
Medlem

Men va fan. Var är fredagspanelen?!?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Inaktiv

Bra video!

Permalänk
Medlem

Nice, genomgång grabbar! Jag var dock lite mer sugen på fredagspanelen.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Vinolik:

Men va fan. Var är fredagspanelen?!?

Skrivet av Markusas:

Nice, genomgång grabbar! Jag var dock lite mer sugen på fredagspanelen.

Vi fick tyvärr hjärnsläpp förra panelen och glömde helt bort vår kontorsflytt som skulle gå av stapeln två veckor senare. Hela studion revs igår och parallellt förbereds ett gigantiskt GPU-test, vilket dessvärre gjorde det omöjligt att hinna med en panel idag. Vi lovar att göra vårt yttersta för att få igång panelen igen på det nya stället ASAP!

Permalänk
Medlem

Lär ju inte köpa VR förrän de blir utan kablar. (Trådlöst).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Knäcker en virtuell öl till denna!

Skål!

Permalänk
Medlem

Bra video, lagom till Vive leveransen för alla som beställde i April.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Men va fan. Var är fredagspanelen?!?

Ja, vi kan ju VR nu. Marginellt vilka som har råd eller är intresserade av första utgåvorna av VR. För mig känns de som man får ge de ett tag till i utvecklingen. Finns ju marginellt med spel osv just nu också samt massa kablar och andra problems..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi fick tyvärr hjärnsläpp förra panelen och glömde helt bort vår kontorsflytt som skulle gå av stapeln två veckor senare. Hela studion revs igår och parallellt förbereds ett gigantiskt GPU-test, vilket dessvärre gjorde det omöjligt att hinna med en panel idag. Vi lovar att göra vårt yttersta för att få igång panelen igen på det nya stället ASAP!

Haha känns som att ni flyttar konstant?

Kan man hoppas på en liten fredagspanelen light "tisdagspanelen" på tisdag när NDA:n lyfts?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi fick tyvärr hjärnsläpp förra panelen och glömde helt bort vår kontorsflytt som skulle gå av stapeln två veckor senare. Hela studion revs igår och parallellt förbereds ett gigantiskt GPU-test, vilket dessvärre gjorde det omöjligt att hinna med en panel idag. Vi lovar att göra vårt yttersta för att få igång panelen igen på det nya stället ASAP!

Har ni flyttat igen eller vad har jag missat ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

VR- panelen? Hoppar över denna kvickt då jag inte har det intresset, skulle ni börja lyfta in lite simracing spel i sammanhanget så kanske, men sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi fick tyvärr hjärnsläpp förra panelen och glömde helt bort vår kontorsflytt som skulle gå av stapeln två veckor senare. Hela studion revs igår och parallellt förbereds ett gigantiskt GPU-test, vilket dessvärre gjorde det omöjligt att hinna med en panel idag. Vi lovar att göra vårt yttersta för att få igång panelen igen på det nya stället ASAP!

Detta är ju big news! Ni växer så ni knakar med 99 mac och geeks. Kan man hoppas på en ny bakgrund också där ni filmar.. Kanske en green screen som visar olika saker beroende på...

Permalänk
Medlem

I Norrland där jag bor finns inte ens en datorbutik som säljer en mekaniks HDD eller en SATA kabel så finns små möjligheter att testa VR. Får resa 100 mil enkel då för att kolla om de håller måttet.

Permalänk
Medlem

Grymt bra recension. Kul med 2 likartade produkter som går match och där för och nackdelar diskuteras på ett så objektivt sätt. Kan vara nåt för framtida grafikkorts tester att göra en liknande shootout mellan topp modellen av AMD respektive Nvidia.

Permalänk
Medlem

Tack för en mycket bra lägesrapport. Kommer ni inkludera något slags VR-prestandatest i kommande GPU-recensioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi fick tyvärr hjärnsläpp förra panelen och glömde helt bort vår kontorsflytt som skulle gå av stapeln två veckor senare. Hela studion revs igår och parallellt förbereds ett gigantiskt GPU-test, vilket dessvärre gjorde det omöjligt att hinna med en panel idag. Vi lovar att göra vårt yttersta för att få igång panelen igen på det nya stället ASAP!

Bytte ni inte kontor nyss? Fungerade det inte bra? Taskiga grannar?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av justabit:

Bytte ni inte kontor nyss? Fungerade det inte bra? Taskiga grannar?

Vi flyttade senast under hösten 2014! Sedan dess har vi dock blivit många fler, vilket gör det lite trångt på kontoret. Egentligen tänkte vi skjuta på projektet ändå, men det dök upp ett prima tillfälle att byta till en större lokal i samma trapphus.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Bra panel, Viven verkar helt klart roligast. Ser fram emot fler VR-Paneler

Permalänk

HTC Vive har ju övertaget i alla saker som räknas. Ser fram emot att testa den någon gång!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Haha vilket dåligt intryck jag fick av Riften efter det här men hade på känn sen infon om Vive-upplevelsens omfattning att slaget mer eller mindre var över. Att Occulus inte duger till att leverera sina enheter är bara en ytterligare spik i kistan. Däremot tvivlar jag inte på att de kommer hämta upp marknadsandelar på ett eller annat sätt, men det är nog inte så lätt att slåss mot plattformen Steam. Undrar när nästa generation kommer. Nästa sommar kanske?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av emilakered:

Vi flyttade senast under hösten 2014! Sedan dess har vi dock blivit många fler, vilket gör det lite trångt på kontoret. Egentligen tänkte vi skjuta på projektet ändå, men det dök upp ett prima tillfälle att byta till en större lokal i samma trapphus.

rundtur!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi flyttade senast under hösten 2014! Sedan dess har vi dock blivit många fler, vilket gör det lite trångt på kontoret. Egentligen tänkte vi skjuta på projektet ändå, men det dök upp ett prima tillfälle att byta till en större lokal i samma trapphus.

Lokalbyte inför stort GPU-släpp? Ska be intressant hur detta reder sig!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Tror ni delar samma uppfattning mig - VR kräver nästan "roomscale" idag för att bli riktigt intressant med dagens teknik.

Har förstått att en del är trötta på att läsa om VR, som inte är intresserade medans vi som testat och använt det är sålda på det, helt enkelt inte kan hitta tillräckligt med information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Lär ju inte köpa VR förrän de blir utan kablar. (Trådlöst).

Så är mina krav också innan jag tänker skaffa mig en.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil