Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2016

Död pixel på nya skärmen

Köpte en Acer xf240h på cdon.se för ungefär 2 veckor sen. Den kom igår (torsdag) och då packade jag upp den. Inspekterade den och såg inga fysiska fel, men när jag satta på skärmen märkte jag att en pixel är död (vänster sida i mitten av skärmen). Så jag undrar om ni tycker jag borde reklamera den och i så fall, går det att reklamera om bara 1 pixel är död?

Super tacksam för svaret då jag vill snarast möjligt veta om jag borde reklamera den.
//Martin

PC: CPU: i7 4790k@4.6ghz | Kylare: be quiet Pure Rock | GPU: Sapphire R9 380 | MOBO: Gigabyte Ga-z97x-Gaming 3 | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | Chassi: Antec gx505 | Nätaggregat: CM B700 v2 |

Kringutrustning: Skärm: Asus MG248Q | Tangentbord: Aivia Osmium | Mus: Logitech G403 Prodigy | Musmatta: Steelseries Qck+ | Headset: HyperX Cloud II |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009

Det är inte alltid det går när det endast gäller en pixel. Men pixelgaranti brukar vara ganska enkelt att ta reda på hur den ligger till för respektive märke / återförsäljare.

Chassi: Fractal Design Define R3, Titanium CPU: Intel Core i7 7700K 4.8 GHz
MoBo: Gigabyte GA-Z270-Gaming K3 GPU: EVGA GTX 970 4 GB
RAM: Corsair LPX 16GB CL15 3000Mhz VENGEANCE SSD: Samsung 750 EVO 500GB
HDD: 500GB Seagate Barracuda 7200rpm PSU: LEPA B1000-MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

Utnyttja ångerrätten

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 980 | 32GiB | 950 Pro 512GB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | AMD 6970 | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 32GiB | UnRAID 6.5.0 | 62TB
HTPC: i7 2600k | GTX 1050ti | 8GiB
Smartphone: Huawei Mate 10 Pro | Android 8.0 | root | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2009

Under 14 dagar, utnyttja distansköpslagen. Över 14 dagar då blir det värre, de flesta tillverkare tillåter en handfull med döda pixlar och det är helt upp till cdon att på goodwill ta tillbaka den.

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2008

Använd distanslagen för pixel fel är ingen garanti, de flesta stora aktörer använder samma policy. Där det ska vare 3-5 döda pixlar samt beroende på vilken färg den döda pixeln har och vart den/de ligger på skärmen. Så byt ut den snarast.
Samt är heller "clouding" och "bleeding" inte heller någon garanti ärende, tyvärr. Så alla fel du kan se/hitta byt ut skärmen direkt.

Och distanslagen gäller from du hämtade ut din skärm, INTE när du beställde den.

Lycka till.

Dator 1: CPU i7 5820K@4.2Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2016

Så om jag förstår er alla rätt: Jag bör använda ångerrätt, inte reklamera varan?

Tack på förhand

PC: CPU: i7 4790k@4.6ghz | Kylare: be quiet Pure Rock | GPU: Sapphire R9 380 | MOBO: Gigabyte Ga-z97x-Gaming 3 | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | Chassi: Antec gx505 | Nätaggregat: CM B700 v2 |

Kringutrustning: Skärm: Asus MG248Q | Tangentbord: Aivia Osmium | Mus: Logitech G403 Prodigy | Musmatta: Steelseries Qck+ | Headset: HyperX Cloud II |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2002

Rådet är helt klart att lämna tillbaka den på ångerrätt för annars riskerar du hamna i en situation där du måste acceptera felen då det vid en reklamation sannolikt kommer att tillämpas isonormen för pixelfel. Därför är det bäst att undvika reklamation även om man måste betala returfrakt, om man nu inte har turen att handla av någon som står för returfrakt vid ånger som en del företag faktiskt gör som hjälp till sina kunder. Vanligast är att man får betala returfrakten vid ånger.

Om däremot felet varit av en otvivelaktig karaktär där man är säker på att få panelen utbytt så kunde man lättare överväga att reklamera den.

Skärmen kommer antagligen ej godkännas för reklamation såvida inte pixelfelen är så pass många och grova att den döms ut. Desto högre upplösning på skärmen desto fler fel tillåts dessutom. I det läget inte så kul att få tillbaka en för kunden felaktig skärm men som bedöms felfri av säljaren helt enligt reglerna som tillåter en viss mängd defekter.

Just när det gäller pixelfel verkar CDon följa resp tillverkares policy och vad jag ser vid en snabb koll på nätet så ser det ut som om Acer följer den vanliga isonormen som tillåter ett visst antal pixelfel per miljon pixlar.

En del tillverkare har sk Zero Bright pixel garanti som är lite bättre skydd mot just lysande pixlar än att bara följa isonormen som tillåter lysande pixlar och subpixlar i vissmängd.

Acer verkar dock följa isonorm vilket är den sämre varianten.

Tyvärr kan man luras av Zero Bright pixel garantier även av de som har dem då de i de flesta fall tillåter mörka(dark) pixlar eller subpixlar. Det är bara en garanti att man slipper lysande pixlar och då de lysande är mest störande för har man väl sett den så störs man lätt av den sedan.

Även om de inte är lika påfallande som lysande så är det också jobbigt med svarta hål i ljusa bilder/bakgrunder,för har man väl hittat mörka pixlar så störs man av de också i vetskap om att de finns där och även där blir det så att blicken dras dit när man väl sett dem.

Samma sak gäller störande Backlight Bleeding och liknande ojämnhets fenomen och där är det också svårt få igenom reklamationer då det ofta är en bedömningsfråga som inte blir bättre av att det ofta är stor variation mellan olika exemplar av en skärm.

Vissa kunder bryr sig inte och för dem är det inte något problem medan andra som jag störs mycket av det.

Därför är rekommendationen att köpa skärmar på distanshandel där ångerrätten gäller därför att det ofta är enda sättet att kunna lämna tillbaka en skärm som ur mitt kundperspektiv inte håller måttet. Jag får visserligen oftast betala returfrakt men slipper dras med den i mina ögon defekta skärmen under dess livstid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2016

Tack så mycket för alla svar, dem har hjälpt!

Liten update:
Jag använde mig av ångerrätten som ni skrev och nu finns pengarna på kontot igen

Mvh Martin

PC: CPU: i7 4790k@4.6ghz | Kylare: be quiet Pure Rock | GPU: Sapphire R9 380 | MOBO: Gigabyte Ga-z97x-Gaming 3 | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | Chassi: Antec gx505 | Nätaggregat: CM B700 v2 |

Kringutrustning: Skärm: Asus MG248Q | Tangentbord: Aivia Osmium | Mus: Logitech G403 Prodigy | Musmatta: Steelseries Qck+ | Headset: HyperX Cloud II |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

@Airborne: En fundering, tar konsumentköplagen någon hänsyn till någon ISO norm? Vad företag har för riktlinjer är helt ovesentligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Nov 2002

@Lobocut:
ARN (allmänna reklamations nämden) gör som regel en bedömning om praxis i branschen finns och vad man normalt kan förvänta sig av varan, men i praktiken är det i regel så att om det finns en norm som iso-normen de flesta i branschen följer ,så blir den att se som lägstanivå. Sedan är det inte alla företag som följer ett utslag i ARN och då blir det att gå vidare till Tingsrätt om man tror sig ha rätt.

Problemet här är för konsumenten att den standarden tillåter en hel del klart synliga defekter vilket skyddar tillverkaren mer än konsumenten(därför att om inte standarden fanns skulle man kunna hävda fel om bara en pixel eller subpixel felar).

Detta är naturligtvis för att det blir dyrt att kassera alla felaktiga paneler så då har branschen bestämt en norm där en viss mängd fel godtas på en panel utan att det anses som att den är felaktig.

Men vissa paneler har olika av tillverkaren utlovade garantier som är bättre än iso-normen och då är det i de fallen den utlovade nivån från tillverkaren gällande aktuell panel som gäller vid reklamation. Det kan bestå i allt från inga tillåtna pixelfel alls till något som i princip följer iso-normen fast något bättre villkor på någon eller några punkter. Därför gäller det att ta reda på vad som gäller innan köpet, speciellt som det kan skilja sig åt mellan olika modeller hos samma tillverkare vilka garantier som ges.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

@Airborne: Finns det något beslut från ARN om pixelfel sedan tidigare?

Man har sagt att för att undgå ansvar för pixelfel så måste säljaren innan köpet upplysa köparen om att de kan förekomma. Gör säljaren inte det så är en felaktig pixel ett fel som man har rätt att reklamera.
Många säljare hänvisar då till diverse pixelpolicyer från tillverkaren men dessa har inget att göra med avtalet mellan säljare och köpare vilket regleras av konsumentköplagen. Det är alltså säljaren som ansvarar för de varor han säljer, inte tillverkaren.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Lobocut:

@Airborne: Finns det något beslut från ARN om pixelfel sedan tidigare?

Nu vet jag inte om det finns nåt beslut från ARN men om tillverkaren ger en garanti så gäller den annars gäller ISO 13406-2 class 2 som de facto branschstandard (om inte annat anges tex i garantin).

https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

@mrqaffe: Men detta är bara en standard som företagen sinsemellan har tagit fram. Den har ingen relevans när det kommer till konsumentköplagen. Och det står även att den är frivilligt för tillverkarna att följa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Feb 2011

Men en fundering här...
Ifall han återlämnar varan utan att lämna någon antydan till butiken att där är död pixel lär vi ha en ny tråd igen nästa vecka när denna skärm säljs igen.

För försök inte inbilla mig att alla återförsäljare gör en kontroll ifall du som konsument inte påpekar något.

Man bör återlämna varan och kunna påpeka det här med pixlen ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av joel.wedberg:

Men en fundering här...
Ifall han återlämnar varan utan att lämna någon antydan till butiken att där är död pixel lär vi ha en ny tråd igen nästa vecka när denna skärm säljs igen.

För försök inte inbilla mig att alla återförsäljare gör en kontroll ifall du som konsument inte påpekar något.

Man bör återlämna varan och kunna påpeka det här med pixlen ?

TS behöver inte lämna någon antydan till pixelfel. En defekt skärm med flera döda pixlar räknas i dag som felfri. Du måste få en bra pixelgaranti för att vara säker. ISO 13406-2 täcker inte alla pixelfel. Det enda konsumenter kan göra i dag är att utnyttja ångerrätten man får på distans.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Konsumentköplagen säger inget om några garantier, den säger bara att du har reklamationsrätt på 3 år på felaktig vara. Köper du en skärm och säljaren inte informerar dig om att det kan vara pixelfel och vad det innebär, ja då har du rätt att reklamera. Hur många tillverkare vill skriva på kartongerna att det kan vara fel på sina produkter, eller säljare som säger att det kan vara fel. Men du bör nog vara beredd på att få ta det rättsligt.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Lobocut:

@mrqaffe: Men detta är bara en standard som företagen sinsemellan har tagit fram. Den har ingen relevans när det kommer till konsumentköplagen. Och det står även att den är frivilligt för tillverkarna att följa.

Jo men den är de facto standard även om den inte nämns i lagen, det finns flera andra standarder som också sätter nivån på saker och om man inte får några löften om att något är bättre än det som anses vara standard så är det oerhört svårt att få rätt i en juridisk process och det finns ju skärmar att köpa som uttryckligen har 0 pixelfel och det kan vara ett lagkrav på vissa ställen
Jag har inte sett nått rättsfall som pekar på att man kan kräva 0 pixelfel på nått som inte specificerats så från början man det kanske finns. ?

Skrivet av fxfighter:

TS behöver inte lämna någon antydan till pixelfel. En defekt skärm med flera döda pixlar räknas i dag som felfri. Du måste få en bra pixelgaranti för att vara säker. ISO 13406-2 täcker inte alla pixelfel. Det enda konsumenter kan göra i dag är att utnyttja ångerrätten man får på distans.

Hårdaste klassen är "helt felfritt" och de brukar användas till professionella monitorer typ inom medicin och grafisk industri.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

@mrqaffe: Så som konsumentköplagen är utformad så är det säljaren som ska informera om eventuella brister innan köp. Man kan alltså inte hänvisa till vad tillverkaren har för standard på sin egen hemsida, eller vad som står i instruktionsboken efter att köpet är gjort.
Har man däremot informerat köparen innan köpet om vad som gäller för pixelfel, då kan man inte reklamera.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Lobocut:

@mrqaffe: Så som konsumentköplagen är utformad så är det säljaren som ska informera om eventuella brister innan köp. Man kan alltså inte hänvisa till vad tillverkaren har för standard på sin egen hemsida, eller vad som står i instruktionsboken efter att köpet är gjort.
Har man däremot informerat köparen innan köpet om vad som gäller för pixelfel, då kan man inte reklamera.

Det är väl snarare så att det är inom normaltoleransen, det är få varor du köper som inte har avvikelser utan att de anses vara trasiga, 0 pixelfel är inte normen så att man följer en viss standard som tillåter avvikelser är ju inget fel, kunden har alltså inget att klaga på i juridisk mening eftersom varan är inom normalvariationen.
Tills jag ser nått rättsbeslut som säger annat så tror jag det är så man ska tolka det.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

inte död pixel, men reklamerade blb 2 veckor efter ankomst från cdon. Och fick bekräftelse att skärmen är DOA. Men kommer in på tredje veckans väntan för ny skärm (långsam). Hittade en tillfällig 19" för 100, ugh

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | MSI 1080 ti Gaming x | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Htpc: A8-7600 | hyperx 8gb | kinstone V300 120gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

@mrqaffe: Konsumenköplagen tar ingen hänsyn till vad tillverkare eller branscher själva skapar för norm. Vad det handlar om är om man har informerat om bristerna innan köp. Köper du en skärm och säljaren inte informerar dig att det kan vara si eller så många pixlar trasiga utan att vi gör något. Ja då har du rätt att reklamera enligt konsumentköplagen. Kom ihåg att det är mellan säljaren och köparen som konsumentköplagen gäller, man kan alltså inte hänvisa köparen till tillverkaren för reklamation. Ett tips är att man tar kontakt med sin konumentvägledare i sin kommun. Sen kan jag hålla med om att det behövs någon som vågar löpa hela linan ut, om man upplever det som ett stort problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2016

@joel.wedberg: I fältet där det stod ''Anledning'' skrev jag som det var, att det fanns en dödpixel vilket jag inte ville ha.

PC: CPU: i7 4790k@4.6ghz | Kylare: be quiet Pure Rock | GPU: Sapphire R9 380 | MOBO: Gigabyte Ga-z97x-Gaming 3 | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | Chassi: Antec gx505 | Nätaggregat: CM B700 v2 |

Kringutrustning: Skärm: Asus MG248Q | Tangentbord: Aivia Osmium | Mus: Logitech G403 Prodigy | Musmatta: Steelseries Qck+ | Headset: HyperX Cloud II |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

@Grabfate: Om du har köpt varan för mer än 400 kr har du rätt att lämna tillbaka den. (ångerrätt) men då får du vara berätt att betala ftaktkostnaden om du kar köpt den på internet