ingen tillgång till internet efter virusprogramet gått ut

Permalänk
Medlem

ingen tillgång till internet efter virusprogramet gått ut

Hej!

Sitter fast totalt så skriver i ett forum för första gången i mitt liv!

Min trial av McAfee gick uppenbarligen ut igår, och Windows (10) har stängt av internet på grund av detta. Det är inget fel på min connection, utan det går helt enkelt inte att använda. Och jag kan därmed inte heller uppdatera programmet eller ladda ner något nytt antivirus.. Lol... Jag avinstallerade McAfee i tro om att det skulle hjälpa men det gjorde det inte. Har googlat lite men hittar ingen direkt lösning.

Så please behöver lite experthjälp!
TACK på förhand!
x Hanna

Permalänk
Medlem

Vad händer när du försöker använda nätet då? Händer det inget alls? Får du något error? Klagar datorn på något?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Vad händer när du försöker använda nätet då? Händer det inget alls? Får du något error? Klagar datorn på något?

Det står att webbplatsen inte kan nås och om jag problemsöker så står det problems found : one or more network protocols are missing on this computer - not fixed.

x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte haft McAfee på någon dator på många år och undvikit set som pesten då det har varit ett av det sämsta antivirusprogrammet jag hat stött på men kontrollera följande:

1. Titta under Kontrollpanelen/Program och funktioner så att rester av programmet inte finns kvar.

2. Titta också i enhetshanteraren så att det inte finns nåt virtuellt nätverkskort som McAfee kan ha lagt dit och det sen blivit kvar efter ominstallationen. Om Windows sen använder det virtuella nätverkskortet kommer man ingenstans.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem

Jag fick exakt samma problem med min w10 installation. Men i mitt fall hjälpte det att avinstallera mitt Avast antivirus.

Permalänk
Medlem

Du kan prova verktyget McAfee Consumer Product Removal (MCPR)

Finns en länk på denna sida under "lösning 2". Har ingen aning om det funkar så du får köra på egen risk ;D
Länk

Här finns även en guide som kanske kan funka.

http://www.wikihow.com/Uninstall-McAfee-Security-Center

Permalänk
Medlem

Åh vad snabba svar! har varit borta hela helgen utan datorn med mig men nu är jag tillbaka!

Synapz, det verkar inte finnas kvar några rester utan allt som har med programmet att göra verkar redan ha försvunnit!

DozeN, Google chrome! Men även testat med Explorer och chrome canary men funkar inte!

jycken, ugh!! Tur för dig iaf

Myllerman, tack men programmet är som sagt redan borta helt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Hanna123:

Detta hände mig för ett riktigt bra tag sedan så mitt minne är inte färskt på exakt vad som löste det, men jag minns detta:

Kolla så att det inte finns något annat jävla antivirus i datorn.
prova stänga av windows firewall helt.

jag minns att en gång fick jag göra en total återställning på en dator då den ändå knappt var använd och jag kunde inte få det att fungera med mcfee skiten i sig. Jag skulle säkert kunna ha hittat lösningen men jag var lat, omotiverad och tog det jag visste skulle fungera, efter att ha ominstallerat den så tog jag bort McCafee det första jag gjorde bara igenom kontrollpanelen och - avinstallera. Fungerade prima sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanna123:

Myllerman, tack men programmet är som sagt redan borta helt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Är du säker? Ibland strular antivirusprogrammets eget avinstallationsprogram till det och man får ta till deras "removal tool"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är du säker? Ibland strular antivirusprogrammets eget avinstallationsprogram till det och man får ta till deras "removal tool"

Precis, det kan ligga kvar något som som inte går att se i avinstalleraren. Något ligger kanske kvar och gör så att internet blockeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Precis, det kan ligga kvar något som som inte går att se i avinstalleraren. Något ligger kanske kvar och gör så att internet blockeras.

Ja, inte så lätt att se om det ligger kvar någon drivrutin i IP-stacken eller liknande.

Permalänk
Medlem

Det hände mig något liknande i Win 10 med ESET Smart Security.
Jag avinstallerade programmet och då blockerades min internetåtkomst, men själva Wi-Fi anslutningen var ok.

Det visade sig att det låg kvar en komponent(objekt) för brandväggen under egenskaper för nätverkskortet.
Objektet hette ''ESET Personal Firewall''. När jag avinstallerade det objektet fungerade allt igen.

För åtkomst till komponent(objektslistan) där man kan avinstallera:
Kontrollpanelen>Nätverks- och delningscenter>Ändra inställningar för nätverkskort>Högerklick på nätverkskort och välj egenskaper

alt.

Startmeny>Inställningar>Nätverk och internet>Wi-Fi>Ändra nätverkskortsalternativ>Högerklick på nätverkskort och välj egenskaper

Permalänk
Medlem

Alltså tusen tusen tack för alla svaren! Nu när jag satte på datorn och skulle försöka lösa detta ännu en gång SÅ FUNKAR INTERNET BARA SÅDÄR är så glad haha!

Tack igen för all hjälp och ha det så bra allesammans xx

Permalänk
Medlem

Trådlyft, då liknande problem uppstått på min fars dator.
Internet fungerar utan problem i detta fall. Men han får upp en ruta där det står "Din McAfee Trial löper ut snart".
Enligt honom så går det att stänga ner rutan vissa gånger och ibland så blir han tvungen att starta om datorn.
Vi har aldrig installerat något från McAfee.
Det sjuka är att vi köpte en helt ny dator till honom för ett par veckor sedan, och detta fenomen uppkommer på hans nya dator också! Kan tillägga att vi inte fört över en endaste fil från gamla datorn till den nya.
Jag har inte hunnit åka ut till honom för att själv se om det finns något med McAfee under "lägg till/ta bort program".
Tänkte kolla om någon annan erfarit liknande problem?
https://imgur.com/a/bKE2SHv

edit: Svarar åt mig själv, guidade honom genom msconfig och kryssade ur allt som hade med McAfee att göra. Får hoppas att det fungerar nu. Vad är det för terror företag det här...?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falang:

Trådlyft, då liknande problem uppstått på min fars dator.
Internet fungerar utan problem i detta fall. Men han får upp en ruta där det står "Din McAfee Trial löper ut snart".
Enligt honom så går det att stänga ner rutan vissa gånger och ibland så blir han tvungen att starta om datorn.
Vi har aldrig installerat något från McAfee.
Det sjuka är att vi köpte en helt ny dator till honom för ett par veckor sedan, och detta fenomen uppkommer på hans nya dator också! Kan tillägga att vi inte fört över en endaste fil från gamla datorn till den nya.
Jag har inte hunnit åka ut till honom för att själv se om det finns något med McAfee under "lägg till/ta bort program".
Tänkte kolla om någon annan erfarit liknande problem?
https://imgur.com/a/bKE2SHv

edit: Svarar åt mig själv, guidade honom genom msconfig och kryssade ur allt som hade med McAfee att göra. Får hoppas att det fungerar nu. Vad är det för terror företag det här...?!

Du har köpt en märkesdator och får deras förhandlade extraprogram. tråkigt men inget ovanligt tyvärr

Permalänk
Rekordmedlem

Man måste göra det med stil och på rätt sätt, John Mcafee visar själv hur det ska gå till

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Du har köpt en märkesdator och får deras förhandlade extraprogram. tråkigt men inget ovanligt tyvärr

Okej, hur förklarar du att han fick det på sin gamla dator som var mina gamla delar från ett lösbygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falang:

Okej, hur förklarar du att han fick det på sin gamla dator som var mina gamla delar från ett lösbygge?

Ingen aning men McAfee är bundlat med mängder av saker inkl Intel drivare då Intel numera äger McAfee

Permalänk
Sötast
Skrivet av Falang:

Okej, hur förklarar du att han fick det på sin gamla dator som var mina gamla delar från ett lösbygge?

1.Det måste helt enkelt vara ren magi.

2.Antingen det eller så har man installerat det.

Gilla för att rösta på #2

Dold text