Permalänk

i7 5820k + H100i GTX.. 60 grader idle?

Tjena,

Har tyckt ett tag här nu att datorn låter mer än vanligt, har provat pilla med Corsair Link för att få det att hända något men den funkade aldrig. Upptäckte att jag låg nu på över 100 grader så datorn stängde ner sig och ville inte boota förrän det gick ner under 75.

Laddade ner nya Corsair Link och då kunde jag ställa in fan och pump speed. Satt pump speed på max och fans på max, men fortfarande idle runt 60 grader.

Har klockat CPUn till 4.5ghz och har kört på detta sedan i september utan problem, idle brukar ligga på 30 och load 70+.

Nu spelar det inte ens någon roll om jag maxar fans eller kör på 40%, det är samma temp.. konstigt?

Någon som vet vad som kan vara felet?

Tack!

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Entusiast

Intressant. Det har alltså funkat bra ett längre tag, med normala 30 grader idle och 70 grader load? Det enda jag kan tänka mig är att pumpen håller på att ge upp, monteringen lär ju knappast ha blivit sämre. Om pumpens mekanik blivit sämre så hjälper det förstås inte att ställa upp till 100% hastighet i mjukvara.

Permalänk
Medlem

This is why we go with noctua air coolers. Ifall man inte kör med stil, för dom är inte snygga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk

Ja det har funkat jättebra, testade länge i början innan jag hittade ett stabilt läge med klockningen.

Nu verkar det ha normaliserat sig lite igen efter en del tester. Dock ligger det på 55-60 grader idle, och kört samma spel nu i snart 30min som gjorde att det gick över 100 tidigare och nu ligger jag på 55-60.

Det är som att den inte vill gå upp eller ner. Har dock inte stresstestat den ännu, men känns jätteskumt allt just nu.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Tjena,

Har tyckt ett tag här nu att datorn låter mer än vanligt, har provat pilla med Corsair Link för att få det att hända något men den funkade aldrig. Upptäckte att jag låg nu på över 100 grader så datorn stängde ner sig och ville inte boota förrän det gick ner under 75.

Laddade ner nya Corsair Link och då kunde jag ställa in fan och pump speed. Satt pump speed på max och fans på max, men fortfarande idle runt 60 grader.

Har klockat CPUn till 4.5ghz och har kört på detta sedan i september utan problem, idle brukar ligga på 30 och load 70+.

Nu spelar det inte ens någon roll om jag maxar fans eller kör på 40%, det är samma temp.. konstigt?

Någon som vet vad som kan vara felet?

Tack!

Hej Tobbe,

Kan du känna på pumpen/blocket om de vibrerar? Kan du även ta en bild på hur din backplate är monterad på baksidan av moderkortet?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan