Kan någon förklara begreppet underklockning?

Permalänk

Kan någon förklara begreppet underklockning?

Jag postar i forumet för överklockning då jag räknar med att ni har full koll på ämnet.
Om jag förstår saken rätt - och rätta mig vänligen om jag har fel - är "underklockning" motsatsen, nämligen att slöa ner processorn och därmed göra den svalare?

Hur fungerar detta och hur går man tillväga? Måste processorn ha stöd för det?
Ska man välja en snabbare processor så att den vid underklockning fortfarande är hyffsat snabb men ändå svalare än en normalklockad processor i likvärdig hastighet?

Permalänk
Medlem

Först och främst, vad är det du vill ha ut av det? Vad är ditt syfte och mål?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Underklockning är mest något som används för att spara ström/energi och då handlar det som regel om bärbara enheter som går på batteri. Behöver inte just vara en bärbar dator, kan vara annan elektronik också men det handlar mest om att förlänga driftstiden.

Kör man nätanslutet är det inte lika intressant även om man kan tänka sig situationer där man kanske lyckas hålla sig i passiv dvs fläktlös drift för att minimera ljud från datorn.

Att underklocka görs inte lika mycket med modern hårdvara och mjukvara numera i stort sett inte alls. Detta därför att i stort sett all nyare hårdvara ihop med mjukvara mer eller mindre redan har motsvarande funktion inbyggd som standard och själv går ned i olika energisparlägen så det ger inte lika mycket längre då det mesta redan är ganska energioptimerat. Dagens batteriteknik i kombination med effektivare teknik har minskat behovet.

Hade för ett antal år sedan en handdator på den tiden det var en separat enhet och inte inbyggt i telefonen som det är idag.
På den läste jag e-böcker och då underklockade jag den rejält och fick ut kanske 30-40% extra driftstid. Den blev naturligtvis slö men för att byta sida i boken krävdes inte så mycket så extra driftstiden var värd mer än slöheten.

Likadant gamla laptops med outvecklade strömsparfunktioner kunde det ge något om man bara gjorde saker som belastade datorn lätt.
Med dåtidens driftstider som kanske var max 2-3 timmar i bästa fall så gjorde 20-30 minuter extratid skillnad.

I dag när en strömsnål dator eller platta kan gå 10+ timmar på batteri och det mesta redan är mer optimerat är det inte lönt att lägga tid på det.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tillägga att poängen med underklockning är mindre också för i dom flesta fall är det effektivare med moderna grejer att processorn klockar upp sig själv rätt högt för att snabbt göra klart beräkningarna för att sedan klocka ner sig igen.

Om man underklockar så kommer processorn belastas under en längre tid och då förlorar man totalt sett mer watt-sekunder än om den hade fått klocka upp sig men bli klar snabbare.

Om man har en gamingdator eller liknande och vill minska strömförbrukningen av någon anledning så är det bästa sättet att helt enkelt låsa FPS lågt, köra med V-sync på eller liknande saker.

Permalänk
Medlem

En annan anledning kan vara att man vill sänka temperaturen i rummet på sommaren då det kan bli varmt.

Permalänk
Entusiast

Det enda jag vet att jag pillrade med för många herrans år sen var att undervolta min laptop. Sänkte inga frekvenser eller liknande. Minns att jag följde en guide som visade sig fungera alldeles utmärkt

http://www.sweclockers.com/forum/trad/636577-guide-till-under... <-- där var den

Permalänk
Medlem

@Haider of Sweden:

Jag har "underklockat" min dator på så sätt att jag sänkt volten men inte processorhastigheten. Jag har en G3258 och noterade på en överklockningsguide att det faktiskt gick att sänka den förinställda volten utan negativ inverkan och att detta fick datorns processor att dra mindre ström. Min processors ursprungsvolt är strax under 1,2 - enligt BIOSen. Jag har sänkt den till 1. Jag kan fortsätta köra processorn på 3,2 GHz hastighet utan några problem. Men jag skulle inte vilja gå lägre än 3.2 GHz och ibland när jag behöver göra någon ansträngande sak med datorn klockar jag upp processorn till 4,0GHz @ 1,2V.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Underklockning är för de tillfällen när du behöver antingen spara ström eller begränsa värmeutvecklingen.

Jag personligen har underklockat en i3 3225 när jag byggde en ljudlöst, helt passivt kyld HTPC för några år sedan. Inte för att TDP'n var speciellt hög till att börja med, men den kraften som fanns behövdes inte och chassit i sig (som då fungerade som kylfläns för systemet) blev relativt varm.

Därav underklockning, droppade temp'sen med ~20-25 grader och tappade ~10% prestanda.
Det var en stor vinst för mitt eget välbefinnande att veta om dels att tv-bänken inte skulle börja brinna, men även att livslängden på CPU'n höll sig relativt hög.

... Eller, så använder man det om man har ett ostabilt system och får det stabilt genom att sänka hastigheten på komponenter.
Vet tex. fall där man underklockat grafikkort från deras orginal/fw hastigheter bara för att de inte skall krasha in-game, trots att GPU'n i fråga inte är överklockad. Detta kan bero på att kylplastan blivit så hård att den inte längre leder värme lika bra, men oftast är det pga. kylaren som lossnat eller dylikt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Det enda jag vet att jag pillrade med för många herrans år sen var att undervolta min laptop. Sänkte inga frekvenser eller liknande. Minns att jag följde en guide som visade sig fungera alldeles utmärkt

http://www.sweclockers.com/forum/trad/636577-guide-till-under... <-- där var den

Skrivet av AMD-Hippie:

@Haider of Sweden:

Jag har "underklockat" min dator på så sätt att jag sänkt volten men inte processorhastigheten. Jag har en G3258 och noterade på en överklockningsguide att det faktiskt gick att sänka den förinställda volten utan negativ inverkan och att detta fick datorns processor att dra mindre ström. Min processors ursprungsvolt är strax under 1,2 - enligt BIOSen. Jag har sänkt den till 1. Jag kan fortsätta köra processorn på 3,2 GHz hastighet utan några problem. Men jag skulle inte vilja gå lägre än 3.2 GHz och ibland när jag behöver göra någon ansträngande sak med datorn klockar jag upp processorn till 4,0GHz @ 1,2V.

Precis som dessa visa forummedlemmar skriver så är det viktiga i det hela att sänka volten, det kallas undervoltning och innebär att man letar efter lägsta möjliga volt för standardfrekvenserna.
Jag har gjort det på min E-350 som jag har som NAS då den är passivt kyld och gärna ska vara sval. Som kuriosa överklockade OCH undervoltade jag min gamla Motorola Defy

Undervoltning kan vara lite krångligt att få till, det kan behövas reset av CMOS om datorn vägrar boota om inte moderkortet har bra skyddsfunktioner för fel.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk

Tack alla!

Huvudanledningen är det som @andreas_dock skriver, att ha ett svalt mediacenter och att man helst kör en passiv kylning. Mjukvara såsom Kodi drar inte så mycket och då hade jag en föreställning, som bekräftas av många av er här, att man stabiliserar systemet.

@Videoapan: Finns det någon risk att skada när man undervoltar?`
Hur mycket kan man undervolta innan man upptäcker att man gått för lå(n)gt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Tack alla!

Huvudanledningen är det som @andreas_dock skriver, att ha ett svalt mediacenter och att man helst kör en passiv kylning. Mjukvara såsom Kodi drar inte så mycket och då hade jag en föreställning, som bekräftas av många av er här, att man stabiliserar systemet.

@Videoapan: Finns det någon risk att skada när man undervoltar?`
Hur mycket kan man undervolta innan man upptäcker att man gått för lå(n)gt?

Nja, risken är inte större än vid överklockning men problemet är att det kan vara svårt att hitta en låg stabil nivå i alla laster. Moderna CPUer anpassar strömmen dynamiskt efter belastning vilket gör att om du lyckas få till en inställning som är bra i idle-frekvenser och load så kanske den ändå krånglar i typ 65% av load. Enklast är att helt enkelt strunta i pressa ner vintern max utan istället ta ner det tills det kraschar och sen öka spänningen lite som marginal.

Problemet är att för överklockning finns ofta skyddsmekanismer som minskar ner variablerna efter krasch, råkar man undervolta för mycket måste man själv göra reset av CMOS. Det är då en fördel att ha chassit öppet och allt lättillgängligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Inaktiv

Stabilitet. Det finns många som av olika anledningar inte har har kunnat köra stockfrekvenser på ramminne och cpu av olika anledningar, där rätt metod är att släng skiten och köp nytt.

Annars inom vanliga persondatorer så sköts detta automatisk och nästan ingen har behov att göra något manuellt. T.ex kan man ändra processorstate i windows som jag faktisk ändrar ofta för att testa när det går segare. Alltså lite som turboknappen som vissa datorer hade förr.
https://en.wikipedia.org/wiki/Turbo_button
-Jag vill minnas trådar på forumet där folk klagar på att deras spel går segt och någon frågar har du avaktiverat turboknappen? Och det var förklaringen, men jag hittar dem ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaroze:

En annan anledning kan vara att man vill sänka temperaturen i rummet på sommaren då det kan bli varmt.

Då måste du sänka REJÄLT för att du skall märka skillnad.
Sedan går dagens hårdvara i lågfart så länge den verkligen inte kräver hög belastning så då blir troligen skillnaden än mindre märkbar.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Haider of Sweden:

Tack alla!

Huvudanledningen är det som @andreas_dock skriver, att ha ett svalt mediacenter och att man helst kör en passiv kylning. Mjukvara såsom Kodi drar inte så mycket och då hade jag en föreställning, som bekräftas av många av er här, att man stabiliserar systemet.

@Videoapan: Finns det någon risk att skada när man undervoltar?`
Hur mycket kan man undervolta innan man upptäcker att man gått för lå(n)gt?

Risken att skada komponenter är snarare lägre vid underklockning/undervoltning än tvärtom.
Lite som att köra en bil lungt och i lägre hastighet / varvtal, så kommer det vara bättre för komponenterna / delarna och troligtvis ge en längre driftcykel.

Att undervolta kan dock skapa instabilitet om man inte sänker hastigheten (även om man inte behöver det i början) men för låg volt i kombination med hög/vanlig hastighet kommer göra att CPU'n inte orkar och kraschar / hänger sig etc.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

underklockning är som sagts tidigare för att sänka temperatur och strömförbrukning och kan vara trevligt på laptops som kan få trevligare fläktkurva och på min så vart skillnaden nästan ljudlös i surf och film från brumma ganska irriterande

Generellt så gör det inte så mycket annars då strömsparar funktioner är ganska bra idag och cpu´n går under olika volt och hastighet beroende på belastning och den som svarar bäst på undervolt av moderna modeller är nog amd´s fx serie i orginalfart och under tung belastning där alla cores används kan man få väldigt stor skillnad och skulle jag våga gissa så 125tdp till sub 95tdp klarar nog dom flesta

men vill man så kan man få skaplig skillnad på dom flesta datorer och kan undervolta cpu minne gpu och div moderkorts tweaks och lägre förbrukning genererar mindre med värme och ger trevligare burkar och är därför jag själv nedgraderade hela datorn och spelar jag fallout 4 så tar kanske hela min dator ca 150watt är helt tyst under spel och är oftast det man vill åt och det är enormt mycket billigare att kyla en lågwatt dator och kan ta min som exempel igen ...intel orginal kylare ..1 chassie fläkt båda tweekade till runt 700rpm även i spel vilket ger 60c på cpu 63c på gpu till en kostnad av 59kr för chassie fläkten medans en högprestanda dator så är det jävla dyrt att kyla så dom är riktigt tyst och kan bli ganska mycket billigare om man kör undervolt

och hur man går till väga är helt enkelt att man kör allt på så låg volt som möjligt går för att hålla datorn stabil och principen är exakt som vanlig oc fast man sänker volt och stabilitets testar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w