Permalänk
Medlem

Kontaktlösa kort, problem

Disclaimer:
Yeap, detta är ett rejält i-landsproblem. Men alla problem är problem

Problem:
Jag har nuförtiden kring 7 st "kontaktlösa" (vet ej den tekniska benämningen, rfid?) kort i min plånbok.
Problemet som numera uppstår är att när man juckar plånboken mot en läsare, så får jag oftast "fail".
Jag misstänker att detta beror på att flera av dessa kort "svarar" på anropet och gör den stackars läsaren förvirrad?

Så det man nu får göra är att aningen stå och försöka läsa plånboken flertalet gånger innan läsaren tillslut fattar, eller plocka ut det kort man är ute efter. Men då är ju det fina med detta system borta...

Fråga:
Vad går det att göra åt detta?
Jag har en platt plånbok där korten sitter på varje sida. Jag funderar på om man kan lägga en barriär i mitten av plånboken för att iaf förbättra situationen lite? Skulle t ex aluminiumfolie fungera?
Och vad fasen tänkte ingenjörerna med som utvecklade detta system, att folk bara skulle ha 1 sånt här kort?

Permalänk
Medlem

Kan nästan svära på att de tänkte att människan inte är så lat och orkar ta ut rätt kort ur plånboken och sen "bluppa"

Till frågan om en barriär så vet jag tyvärr inte :/

Permalänk
Medlem

Bör nog fungera med ett metallskydd, finns rfid säkra plånböcker som har liknande skydd.
Ogillar själv rfid då man inte vet om stolen man sätter sig i på fiket råkar ha en rfid läsare i sig.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

jag har bara två som jag vet har rfid och det är mastercardet och SL kortet. Jag löser det genom att ha dem på skilda sidor. Dvs om man tänker sig att plånisen är formad som ett V så sitter de i varsin ände. Så om jag håller den ena änden mot läsaren i SL spärren är det andra kortet flera centimeter ifrån.

Permalänk
Medlem

Det bör räcka med aluminiumfolie fungerar ju bra till foliehattar. Problemet är ju dock att aluminiumfolie är rätt skört så att det kan gå sönder över tiden. Det inte är så mycket metall i min rfid säkra plånbok.

Skulle kunna rekommendera en rfid säker plånbok då man aldrig vet hur säkert det är, samt att det räcker ju att man möter någon med en rfid läsare så kan de teoretiskt läsa av informationen på kortet. Än litar jag inte på denna trådlösa teknologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Bör nog fungera med ett metallskydd, finns rfid säkra plånböcker som har liknande skydd.
Ogillar själv rfid då man inte vet om stolen man sätter sig i på fiket råkar ha en rfid läsare i sig.

Skrivet av loefet:

Det bör räcka med aluminiumfolie, får säga att det inte är så mycket metall i min RFID säkra plånbok. Problemet är ju dock att aluminiumfolie är rätt skört så att det kan gå sönder över tiden.

Okej, får bli ett test!
Tanken är alltså att lägga aluminiumfolien mellan de 2 kort jag har i mitten av plånboken.
Förhoppningen är ju då att iaf 50% av korten beroende på vilken sida av plånkan jag scannar slutar svara, vilket kanske kan förbättra det hela lite iaf...

Permalänk
Inaktiv

Annas brukar ju bly vara rätt så svårt att tränga igenom, men jag gissar på att det inte är så många som vill gå omkring med en plånbok som väger typ 7 kilo.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon34061:

Annas brukar ju bly vara rätt så svårt att tränga igenom, men jag gissar på att det inte är så många som vill gå omkring med en plånbok som väger typ 7 kilo.

Behöver inte tillverka hela plånboken i bly, men det är nog inte så värst kul med nervskador heller.

Är väl bara prova att täcka ena sidan av RFID-kortet med aluminiumfolie och se om det lirar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att aluminiumfolie i mitten fungerade bra
SL kortet som kunde kräva en 5-6 scannar läses nu direkt, och Ica-kortet som inte funkade öht fungerar nu bra på andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Och vad fasen tänkte ingenjörerna med som utvecklade detta system, att folk bara skulle ha 1 sånt här kort?

Tanken är att man inte ska utsätta kortet för slitage på samma sätt. Att dra magnetremsan eller "chippa" + att dra ut kortet ur plånboken sliter på korten snabbare än att bara ta ut dom ur plånboken.

Jag har en secrid:
http://www.carriealong.se/secrid-korthallare-brun?gclid=COL64...

När man har slkortet i facket där knappen hänger. När plånboken är stängd fungerar det inte att blipp, men när man öppnar plånboken så fungerar det. Alla korten i metallhöljet fungerar inte förän man tar ut dom, vilket går väldigt snabbt med denna, där har jag icakortet. Är ju ändå bara Ica som stödjer blippbetalning idag :/

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L