Hjälp! Trasig skärm på Sony Xperia Z2-platta - hur får jag ut data?

Permalänk

Hjälp! Trasig skärm på Sony Xperia Z2-platta - hur får jag ut data?

Skärmen på min Z2-platta gick just sönder, relativt nyinköpt så vet inte om det går att lösa reparation på garantin men viktigast är att få ut filer från den då jag använt den för många viktiga anteckningar som inte hade sparats på molnet. Skärmen är helt icke-responsiv för touch så den är fast i låst läge, kan inte ens stänga av den.

Hur går jag till väga för att få tag på mina filer? Kan jag göra något själv eller kan de hjälpa mig i någon butik (bor i Uppsala)?

Tacksam för alla förslag!

/RR

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Red Raven:

Skärmen på min Z2-platta gick just sönder, relativt nyinköpt så vet inte om det går att lösa reparation på garantin men viktigast är att få ut filer från den då jag använt den för många viktiga anteckningar som inte hade sparats på molnet. Skärmen är helt icke-responsiv för touch så den är fast i låst läge, kan inte ens stänga av den.

Hur går jag till väga för att få tag på mina filer? Kan jag göra något själv eller kan de hjälpa mig i någon butik (bor i Uppsala)?

Tacksam för alla förslag!

/RR

Kopplar in sladden sen går igenom mapparna ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Får upp mappen för plattan men inget innehåll. Vet inte om det är pga att jag inte kan låsa upp den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Raven:

Får upp mappen för plattan men inget innehåll. Vet inte om det är pga att jag inte kan låsa upp den?

Hade samma problem tidigare; omöjligt att öppna mappar på mobilen utan att låsa upp den först. Kan du ansluta ett tangentbord eller mus via en USB till microUSB kabel? (Kräver att mobilen har OTG (tror det heter så))

Ligger anteckningarna på ett SD kort eller internt?

Edit:

Heter tydligen OTG, har en sådan här själv för USB minnen men har i minnet att Android 5.XX lade till stöd för tangetbord/mus också.
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptr...

Edit 2:

Testade nyss med kabeln + Logitech G400 + Oneplus One (6.0). Gick utmärkt att plugga in musen i mobilen med adaptern, låsa upp mobilen med musen, dra ut kabeln till musen och ansluta mobilen till datorn via en vanlig USB till microUSB kabel.

Edit 3:
Sony Xperia Z2 verkar ha OTG.

Källa:
https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z2/Xperia-z2-USB-OTG/td...

Testade hypotes, lade till källa
Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Skrivet av Thestar19:

Hade samma problem tidigare; omöjligt att öppna mappar på mobilen utan att låsa upp den först. Kan du ansluta ett tangentbord via USB eller mus genom en USB till Micro usb converter? (Kräver att mobilen har OTG (tror det heter så))

Ligger anteckningarna på ett SD kort eller internt?

Edit:

Heter tydligen otg, har en sådan här själv för USB minnen men har i minnet att Android XXX lade till stöd för tangetbord också.

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptr...

Edit 2:

Testade nyss med kabeln + Logitech G400. Gick utmärkt att plugga in musen i mobilen, låsa upp den med musen, dra ut kabeln till musen och ansluta mobilen till datorn.

Ok, ska kolla på om jag kan få tag på en sån och lösa det den vägen! Tack för förslaget! Tyvärr ligger anteckningarna internt.