EU väntas straffa Google med rekordböter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Självklart borde google straffas hårt om de fifflar med sökresultaten, om inte och om sökmotorer skulle få bete sig så, oj vilka dåliga sökresultat man skulle få.
Däremot är jag kritisk till att EU får pengarna till att lägga på en massa dritt.

Varför? Google garanterar inte i något avtal att deras sökningar ska ge ett deterministiskt och opartiskt resultat utifrån deras algoritm. Deras algoritm är ytterst hemlig. Anledningen till att google är så bra är för att de fifflar med resultaten, den funkar ju utmärkt som en kalkulator nuförtiden med. De filtrerar ut en hel del torrent och darkweb hemsidor från deras resultat, skulle inte detta innebära liknande löjligt böter isåfall? För bötern handlar i grund och botten om att algoritmen ska vara opartisk, vilket innebär inga filter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

ett exempel jag ser framför mig är att Google Drive kanske visas första 3 sidorna om man söker på "cloud storage" istället för att visa andra mindre tjänster

Jag gjorde ett snabbt test, du har inte riktigt rätt tyvärr.

Google -> "cloud storage"
#1 = Amazon Cloud Storage
#2 = SoftLayer
#3 = Top 16 cloud storage services ..
#5 = Wikipedia
#7 = Dropbox
#13 = Google Cloud Storage.

Google -> "molnlagring"
#1 = Molnbackup för företag - parera.se‎
#2 = Krypterat molnlagring - hornetdrive.com‎
#3 = 10 gratistjänster i test
#4 = Prisjakt
#6 = Microsoft Azure
#9 = Google Drive.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edda123:

Jag gjorde ett snabbt test, du har inte riktigt rätt tyvärr.

Google -> "cloud storage"
#1 = Amazon Cloud Storage
#2 = SoftLayer
#3 = Top 16 cloud storage services ..
#5 = Wikipedia
#7 = Dropbox
#13 = Google Cloud Storage.

Google -> "molnlagring"
#1 = Molnbackup för företag - parera.se‎
#2 = Krypterat molnlagring - hornetdrive.com‎
#3 = 10 gratistjänster i test
#4 = Prisjakt
#6 = Microsoft Azure
#9 = Google Drive.

Jag hoppas du inser att det var ett hypotetiskt påstående för att visa poängen, därav "ett exempel jag ser framför mig är att Google Drive kanske visas första 3 sidorna..."